titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Organizace předmětu Mgr. Jan Zikuška 24.2.2012 zahlavi CZ 2 Honza Zikuška Absolvent KISK (2004-2011) Bc.: Možnosti přístupů k problematice informačního vzdělávání na vybraných vysokých školách: implementace výsledků do prostředí Vysokého učení technického v Brně Mgr.: E-learning ve vzdělávání zaměstnanců knihoven v ČR – současnost, trendy a bariéry VUT v Brně 2004-2009 – informační vzdělávání, e-learning KISK FF MU 2009-2015 – NAKLIV, KPI11, KPI22, VIKBA32… zahlavi CZ Harmonogram 3 Harmonogram výuky 24. 2. Úvodní hodina - organizace předmětu Co je informační vzdělávání / informační gramotnost Nové druhy gramotností - vymezení Klíčové kompetence, Funkční kompetence Kritika konceptu IG 2.3. Standardy a modely informační gramotnosti. Výzkumy v oblasti IG 9.3. Pracovní skupiny, významné instituce na podporu informační gramotnosti, komise IVIG a její činnost. Strategické dokumenty 16. 3. Kombinovaní studenti - sumarizace zahlavi CZ Harmonogram 4 Harmonogram výuky 23.3 Didaktika informačního vzdělávání Minimum lektorských dovedností pro knihovníky. 30.3. Technologie ve službách informačního vzdělávání 6.4. Hanka Landová: Zahraniční trendy (zaměřeno na sev. Ameriku) 13.4. Hodina odpadá - samostudium (zveřejněn e-kurz) 20.4. IV ve školních, veřejných a akademických knihovnách. Příklady dobré praxe. 27.4 Kombinovaní studenti - sumarizace 4.5. Plánování, tvorba vzdělávacího programu – FTF 11.5. Plánování, tvorba vzdělávacího programu – e-learning 18.5. Sumarizační přednáška za celý předmět + hra zahlavi CZ Zakončení * Ústní zkouška - bude se vztahovat k nastudované literatuře a praktickému úkolu * Test - v elektronické podobě k ověření teoretických znalostí (cca 30 náhodných otázek z 60) * Práce s literaturou - sepsání abstraktu a v bodech “co mě nejvíc zaujalo” buď k 5 zahraničním článkům nebo jedné doporučené knize (diskuze na ústní zkoušce) * Praktický úkol - vypracování modelové ukázky vzdělávací aktivity, ve skupině (FT2 i e-learning) nebo individuálně (student si vybere jednu z možností) • 5 zahlavi CZ Praktický úkol - Příprava F2F hodiny * Koncepci hodiny obsahující * Studijní cíle (co chcete dotyčného naučit) * Cílová skupina (pro koho to připravujete) * Zapojené osoby a partneři (s kým) * Finance * Průběh výuky, použité metody a technologie, zapojení cílové skupiny * Evaluace výukových cílů * Prezentaci na hodinu * Metodický materiál (to s čím budou pracovat studenti na hodině - pracovní list, návrh hry, apod.) 6 zahlavi CZ Praktický úkol - Příprava modulu e-kurzu * Studijní cíle celého modulu, klíčová slova * Definování cílové skupiny, zaměření kurzu * Studijní distanční text v rozsahu minimálně 6 stran * Dva odlišné doplňující materiály v interaktivní podobě (animace, podcast, video apod.) * Seznam doporučený (rozšiřujících zdrojů) * Test v Moodle pro ověření teoretických znalostí (alespoň 5 otázek) * Návrh úkolu, který by student vypracoval (ověření praktických dovedností) * 7 zahlavi CZ A co teď * Informační vzdělávání * Informační gramotnost * Vzdělávání v knihovnách * * BRAINSTORMING 8 zahlavi CZ 9 Těším se na příště Hezký víkend