titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Gramotnost a kompetence Standardy a modely informační gramotnosti Mgr. Jan Zikuška 2.3. 2012 zahlavi CZ Informační vzdělávání 2 * Cesta k informační gramotnosti. * Není jednorázová akce, ale spektrum aktivit. • •Význam pojmu * Vzdělávání * Výchova * Příprava • * Změna ve společnosti → Změna také ve vzdělávacím systému = Implementace do všech stupňů vzdělávání * Informační přetížení * zahlavi CZ Gramotnost (literacy) 3 •Schopnost čtení a psaní (resp.použití jazyka pro komunikaci, poslech, čtení, psaní). • •IG vychází z obecného principu gramotnosti §negramotný je člověk, jehož úroveň ve čtení a psaní je nižší než u devítiletého dítěte (Velká Británie), §negramotný je každý člověk, který není schopen přečíst, napsat a pochopit krátký a jednoduchý text týkající se jeho každodenního života §negramotný je každý, kdo dosáhl čtrnácti let a nedokončil 5. třídu základní školy (američtí statistikové) §negramotný je každý, kdo nesplnil požadavek osmi let formální školní docházky (USA, Severní Karolína) • * zahlavi CZ Gramotnosti 4 * Počítačová gramotnost * Finanční gramotnost * Mediální gramotnost * Čtenářská gramotnost * Funkční gramotnost * •Informační gramotnost •gramotnosti pro 21. stol. - IG jako zaštiťující termín * zahlavi CZ Klíčové kompetence 5 Od 70 let 20 století Změna ve společnosti = jaké vědomosti, dovednosti, postoje a návyky jsou zásadní, aby byl člověk připravený na změny Pět souborů klíčových kompetencí - (Rada Evropy - 1997) § §Politické a sociální kompetence §Kompetence vztahující se k životu v multikulturní společnosti §Kompetence vztahující se k zvládnutí ústní a písemné komunikace §Kompetence spojené s objevením se společnosti informací §Schopnost učit se po celý život zahlavi CZ Klíčové kompetence 6 Lidské zdroje v České republice (úiv) §komunikativní dovednosti, včetně znalosti cizích jazyků; §personální a interpersonální dovednosti; §schopnost řešit problémy a problémové situace; §schopnost využívat při řešení problémů matematických postupů; §schopnost využívat informační technologie, pracovat s informacemi Zelená kniha (české vzdělávací politiky) §schopnost se neustále učit, otevřenost, samostatnost; §schopnost řešit problémy, činit závěry a dovednost syntetizovat; §sociální dovednosti (kooperovat a týmově spolupracovat) §komunikační kompetence §schopnost všestranně zpracovávat informace; §širší obecnou vědeckou a technickou vzdělanost; §široké pochopení dalších problémů (životní prostředí, jiné kultury) * zahlavi CZ Informační gramotnost 7 První použití termínu - Paul Zurkowski (1974) Spousta možností jak definovat „je přesahem tradičního pojetí gramotnosti a je odezvou na revoluční dobu, ve které žijeme“(Behrens, 1994) „Informační gramotnost je schopnost efektivně vyhledávat a hodnotit informace vztahující se k určité potřebě“(Behrens, 1994) §Gramotnost pro 21. století §Vývoj pojmu není ustálený §Často zaměňováno s počítačovou gramotností §Příbuzné termíny (user education, information skills, library orientation, user training) zahlavi CZ Definice informační gramotnosti 8 „Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit. Vědí, jak se učit, protože vědí, jak jsou znalosti pořádány, jak je možné informace vyhledat a využít je tak, aby se z nich mohli učit i ostatní. Jsou to lidé připravení pro celoživotní vzdělávání, protože mohou vždy najít informace potřebné k určitému rozhodnutí či k vyřešení daného úkolu.“ (ALA, 1989) zahlavi CZ Definice informační gramotnosti 9 §the ability to solve information problems (ALA, 2000) § §is knowing when and why one needs information, where to find it, and how to evaluate, use and communicate it in an ethical manner (CLIP) § §a mean to “empower people in all walks of life to seek, evaluate, use and create information effectively to achieve their personal, social, occupational and educational goals” (Alexandria Proclamation, 2005) § § zahlavi CZ IG dle IVIG AKVŠ ČR 10 Funkční gramotnost Literární gramotnost Dokumentová gramotnost Numerická gramotnost Jazyková gramotnost Počítačová gramotnost Etický přístup a právní podvědomí informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost zahlavi CZ Kritika konceptu 11 * I úplné odmítnutí celé koncepce a pojmu jako takového. * Termín nebyl nikdy přesně definován => neexistuje. * Existenci řady standardů IG * Neměřitelnost IG * zahlavi CZ Role knihoven * Školní, vysokoškolské, veřejné, městské * Pozice v rámci školy + podíl na chodu školy * Změny v souvislosti s IV * * Dlouhá tradice – je na čem stavět (bibliographic instruction, library instruction, informatická příprava) * Nelze jen změnit obsah kurzů * Odpoutat se od původního pojetí * Prvky IV napříč osnovami a studijními * Samostatné programy * 12 zahlavi CZ Změna v postavení knihovny 13 * Víc než jen dostupný fond, mění se celková role knihovny * Výchozí bod k informacím * Jiný vztah k uživatelům – od pasivního nabízení informací k aktivnímu předávání * Referenční a rešeršní služby – rozšiřuje se pole působnosti, nové služby * I profesní růst knihovníků – třeba nových kompetencí (lektorské, pedagogické, didiaktické, sofskills atd) * Je toto místo pro konkurenci Google ? zahlavi CZ Modely informační gramotnosti 14 * Model = zobecněný obsah IG + metoda, způsob výuky * Opakující se obsahy i metody, ale s jinými slovy * Pomůcka pro systematickou rozvahu, co včlenit do obsahu výuky * Modely, standardy = normativní, abstraktní pomůcky pro srovnání * zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 15 http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/sp/sp/sp/spportcol.gif zahlavi CZ BIG6 16 1. Task Definition 1.1 Define the information problem 1.2 Identify information needed 2. Information Seeking Strategies 2.1 Determine all possible sources 2.2 Select the best sources 3. Location and Access 3.1 Locate sources (intellectually and physically) 3.2 Find information within sources 4. Use of Information 4.1 Engage (e.g., read, hear, view, touch) 4.2 Extract relevant information 5. Synthesis 5.1 Organize from multiple sources 5.2 Present the information 6. Evaluation 6.1 Judge the product (effectiveness) 6.2 Judge the process (efficiency) http://www.big6turbotools.com/newimages/big6new_14.jpg zahlavi CZ PRAKTICKÝ ÚKOL 17 Vašim úkolem je přiřadit témata KPI11 správné kategorie modelu BIG6. 1.Definování problému a práce s tématem 2.Informační prameny 3.Informační instituce 4.Rešeršní strategie aneb Jak vyhledávat 5.Elektronické informační zdroje II: Odborné databáze na MU 6.Elektronické informační zdroje III: Volně dostupné odborné zdroje 7.Vyhledávání na internetu 8.Efektivní služby internetu 9.Hodnocení informací a informační etika 10.Jak správně citovat 11.Jak napsat odborný text 12. zahlavi CZ Standardy informační gramotnosti 18 * Používají se pro definování cílů, tvorbu sylabu a plánování výuky, měření kvality, hodnocení * Slouží jako vodítko pro všechny aktéry v IG (akademici fakulty, knihovníci, další participující strany) * Pro různé úrovně, specifické prostředí * Obsahují měřitelné indikátory * zahlavi CZ ACRL standard Název prezentace v zápatí 19 •Information Literacy Competency Standards for Higher Education • •Standard One •The information literate student determines the nature and extent of the information needed. •Standard Two •The information literate student accesses needed information effectively and efficiently. •Standard Three •The information literate student evaluates information and its sources critically and incorporates selected information into his or her knowledge base and value system. •Standard Four •The information literate student, individually or as a member of a group, uses information effectively to accomplish a specific purpose. •Standard Five •The information literate student understands many of the economic, legal,and social issues surrounding the use of information and accesses and uses information ethically and legally. • 1. IG student je schopen přesně určit a definovat informační potřebu 2. IG student využívá informace efektivně. 3. IG student hodnotí informace a zdroje kriticky a zahrnuje vybrané informace do jeho znalostní báze a hodnotového systému 4. IG student užívá informace samostatně nebo jako součást skupiny, využívá je efektivně k dosažení určitého cíle 5. IG student rozumí při práci s informacemi mnoha ekonomickým, sociálním, právním souvislostem a informace užívá eticky a legálně . zahlavi CZ IFLA standard Název prezentace v zápatí 20 •A. ACCESS. The user accesses information effectively and efficiently • •1. Definition and articulation of the information need ‐Defines or recognizes the need for information ‐Decides to do something to find the information ‐Express and defines the information need ‐Initiates the search process •2. Location of information ‐Identifies and evaluates potential sources of information ‐Develops search strategies ‐Accesses the selected information sources ‐Selects and retrieves the located information • zahlavi CZ IFLA standard Název prezentace v zápatí 21 •B. EVALUATION. The user evaluates information critically and competently • •1. Assessment of information ‐Analyzes, examines, and extracts information ‐Generalizes and interprets information ‐Selects and synthesizes information ‐Evaluates accuracy and relevance of the retrieved information •2. Organization of information ‐Arranges and categorizes information ‐Groups and organizes the retrieved information ‐Determines which is the best and most useful information • zahlavi CZ IFLA standard Název prezentace v zápatí 22 • C. USE. The user applies/uses information accurately and creatively • •1.Use of information ‐Finds new ways to communicate, present and use information ‐Applies the retrieved information ‐Learns or internalizes information as personal knowledge ‐Presents the information product •2. Communication and ethical use of information ‐Understands ethical use of information ‐Respects the legal use of information ‐Communicates the learning product with acknowledgement of intellectual property ‐Uses the relevant acknowledgement style standards • zahlavi CZ IFLA standard Název prezentace v zápatí 23 ifla--standard.png zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 24 •Týkají se pouze jeho studia a odborné práce v oboru. V tomto smyslu informačně gramotný vysokoškolský student: • §je schopen porozumět odborným textům svého studijního oboru, abstrahovat z nich podstatné myšlenky a zároveň sám psát odborné texty s využitím poznatků z informačních zdrojů, které cituje s ohledem na autorský zákon a podle zásad tvorby bibliografických citací, §zná a sleduje klíčové informační zdroje svého studijního oboru, na základě pokročilých způsobů vyhledávání a s ohledem na právní i morální aspekty této činnosti z nich umí získat relevantní informace a takto vyhledané informace různého typu a formátu organizuje a uchovává pro další využití při své odborné práci, § zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 25 §využívá prameny numerických a technických informací, vyhledává a zpracovává numerická a technická data a používá je při své odborné práci, §ovládá mateřský jazyk a dokáže se v něm slovně i písemně vyjadřovat, zná a používá odbornou terminologii svého studijního oboru v mateřském i cizím jazyce, zejména angličtině, na úrovni potřebné k práci s odbornými s odbornými informačními zdroji a komunikaci v rámci komunity daného oboru, §používá běžně dostupné informační a komunikační technologie potřebné k vyhledání, získání, zpracování a prezentaci informací (různého typu a formátu), které se týkají jeho studia a odborné práce, §je si vědom morálních a právních aspektů využívání informací a pracuje s informacemi v souladu s autorskou etikou a autorským právem. § •© 2004, 2007 Odborná komise IVIG Asociace knihoven vysokých škol ČR zahlavi CZ 26 Těším se na příště Hezký víkend