titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Standardy informační gramotnosti (pokračování) Výzkumy v oblasti IG Výchozí dokumenty Pracovní skupiny a instituce na podporu IG Mgr. Jan Zikuška 2.3. 2012 zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 2 •Týkají se pouze jeho studia a odborné práce v oboru. V tomto smyslu informačně gramotný vysokoškolský student: • §je schopen porozumět odborným textům svého studijního oboru, abstrahovat z nich podstatné myšlenky a zároveň sám psát odborné texty s využitím poznatků z informačních zdrojů, které cituje s ohledem na autorský zákon a podle zásad tvorby bibliografických citací, §zná a sleduje klíčové informační zdroje svého studijního oboru, na základě pokročilých způsobů vyhledávání a s ohledem na právní i morální aspekty této činnosti z nich umí získat relevantní informace a takto vyhledané informace různého typu a formátu organizuje a uchovává pro další využití při své odborné práci, § zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 3 §využívá prameny numerických a technických informací, vyhledává a zpracovává numerická a technická data a používá je při své odborné práci, §ovládá mateřský jazyk a dokáže se v něm slovně i písemně vyjadřovat, zná a používá odbornou terminologii svého studijního oboru v mateřském i cizím jazyce, zejména angličtině, na úrovni potřebné k práci s odbornými s odbornými informačními zdroji a komunikaci v rámci komunity daného oboru, §používá běžně dostupné informační a komunikační technologie potřebné k vyhledání, získání, zpracování a prezentaci informací (různého typu a formátu), které se týkají jeho studia a odborné práce, §je si vědom morálních a právních aspektů využívání informací a pracuje s informacemi v souladu s autorskou etikou a autorským právem. § •© 2004, 2007 Odborná komise IVIG Asociace knihoven vysokých škol ČR zahlavi CZ České související dokumenty •Strategie celoživotního učení ČR (2007) •Nefiguruje zde pojem IG. „Pouze“ Funkční gramotnost a klíčové kompetence -řešení problémů, -používání informačních a komunikačních technologií, -komunikativní kompetence – cizí jazyky, písemné a ústní vyjadřování, -kritické myšlení, -schopnost týmové práce, -schopnost učit se, -sebeřízení, sebekontrola, -environmentální kompetence * Název prezentace v zápatí 4 zahlavi CZ České související dokumenty * Bílá kniha - národní program rozvoje vzdělávání v ČR. •Pojem informační gramotnost zde nefiguruje * * Státní informační politika ve vzdělávání (ukončena) •Dílčí cíle: §Infrastruktura (PC, Internet) §Informační gramotnost učitelů –základní: na úrovni ECDL –vyšší: aplikace ICT ve vzdělávání §Informační gramotnost knihovníků a inf. pracovníků * - • Název prezentace v zápatí 5 zahlavi CZ Evropské související dokumenty §Učení je skryté bohatství - Vzdělávání pro 21. století (UNESCO, Jacques Delors) §Boloňský proces (1999 Bologna)- společné prohlášení ministrů školství evropských států, významné pro VŠ §Lisabonský proces – plán vzdělávání do r. 2010, koncept rozvoje klíčových kompetencí §i2010 - A European Information Society for growth and employment (Evropská komise 2005) §The Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning (IFLA 2005) §Pražská deklarace (2003 - National Commission on Library and Information Science and the National Forum on Information Literacy, with the support of UNESCO) * Název prezentace v zápatí 6 zahlavi CZ Alexandria Proclamation §zahrnuje schopnosti rozpoznat informační potřebu a vyhledat, hodnotit, vytvářet a používat informace v rámci kulturních a sociálních souvislostí; §je rozhodující konkurenční výhodou jednotlivců, podniků (zejména malých a středních podniků), regionů a národů; §poskytuje klíč k efektivnímu přístupu, používání a vytváření obsahu na podporu hospodářského rozvoje, školství, zdravotnictví a lidských služeb a všechny ostatní aspekty soudobých společností, a tak poskytuje nezbytné základy pro splnění cílů Deklarace tisíciletí a Světového summitu o informační společnosti, a §překračuje současné technologie tak, aby zahrnovala učení, kritické myšlení a interpretačních dovedností Název prezentace v zápatí 7 zahlavi CZ Pražská deklarace •Setkání odborníků v oblasti informační gramotnosti (Information Literacy Meeting of Experts) pořádané §U.S. National Commission on Libraries and Information Science §National Forum on Information Literacy za podpory UNESCO • •Uskutečnilo se ve dnech 20-–23. září 2003 v Praze • •My, účastníci tohoto setkání, kteří reprezentujeme 23 zemí •ze vššech hlavních kontinentů světa, navrhujeme následující základní principy informační gramotnosti: * Název prezentace v zápatí 8 zahlavi CZ Pražská deklarace •Práce s textem • 1.Přečtěte text dokumentu 2.Vytvořte mentální mapu dokumentu 3. • Název prezentace v zápatí 9 zahlavi CZ Instituce IFLA - Information Literacy Section http://www.ifla.org/en/information-literacy Podpora mezinárodní spolupráce v různých typech knihoven a zeměpisných oblastí. -„advokát“ pro informační gramotnosti ve společnosti - podpora a vzdělávání informačních profesionálů - podpora spolupráci s dalšími organizacemi a institucemi a v rámci IFLA - rozvíjet informační gramotnost jako multi-kulturní a mnohotvárnou koncepci - IFLA zahlavi CZ http://www.infolitglobal.info IFLA - Information Literacy Section + UNESCO infolit-directory.png zahlavi CZ ACRL (ALA) Association of College and Research Libraries (ACRL), a division of the American Library Association (ALA) Information Literacy Coordinating Committee -Výbor pro profesní výbor -Výbor pro web -Výbor pro standard -Výbor pro informační gramotnost Information Literacy Competency Standards for Higher Education Monitorování grantů Projekt Best Practices (hodnocení programů IG) Profesní rozvoj Rozvoj partnerství a spolupráce Podpora jednotlivých institucí http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/issues/infolit/index.cfm zahlavi CZ Národní a mezinárodní sdružení http://www.infolit.org/index.html The National Forum on Information Literacy NORDINFOLIT http://www.nordinfolit.org/default.asp?nid=59 ANZIL http://www.anziil.org/ http://www.ceris.cnr.it/Basili/EnIL/index.html ENIL http://www.sconul.ac.uk/topics_issues/info_literacy/ SCONUL zahlavi CZ KOMISE IVIG založená 2000, od roku 2002 v rámci AKVŠ Propagační aktivity Teoretická a publikační činnost Průzkum informačního vzdělávání Pracovní semináře pro zájemce o informační vzdělávání Seminář IVIG Spolupráce zahlavi CZ KOMISE IVIG §Definice informační gramotnosti jako struktury 5 modulů (2004) §Standardy informační gramotnosti univerzitních studentů (2005) §Pilotní průzkum stavu informační gramotnosti studentů (2004, 2005) §Seminář IVIG od roku 2003 §Koncepce IV na VŠ v ČR §Spolupráce zahlavi CZ Projekt pilotního průzkumu stavu informační gramotnosti vysokoškolských studentů Autory a realizátory průzkumu byli členové komise IVIG, knihovníci vysokoškolských knihoven a sociolog. Průzkum byl proveden celkem v knihovnách 8 vysokých škol. elektronická forma dotazníku celkem 40 otázek základní údaje o studentovi a studiu 5 sad otázek podle struktury definice IG zahlavi CZ Hlavní hypotézy: 1.kurzy práce s informacemi zvyšují informační gramotnost studentů. 2.informačně gramotný student dosahuje alespoň minimálně 70 procentních bodů. v obou kolech oslovili 2400 respondentů a získali 1174 vyplněných dotazníků. Projekt pilotního průzkumu stavu informační gramotnosti vysokoškolských studentů zahlavi CZ 18 Jiná prezentace zahlavi CZ Co příznivě ovlivňuje informační gramotnost studentů: § §délka studia (studenti vyšších ročníků, zvláště diplomanti a doktorandi, jsou nuceni k práci s informačními zdroji a nestačí jim už jen skripta), §absolvování kurzu informační §frekvence využívání knihovny §úroveň znalostí a dovedností ICT zvyšuje úroveň ostatních složek informační gramotnosti § subjektivní hodnocení důležitosti informační gramotnosti (student si uvědomuje, k čemu je dobré být informačně gramotný, má zájem o školení, konzultace i samostatnou práci s informacemi), § Projekt pilotního průzkumu stavu informační gramotnosti vysokoškolských studentů zahlavi CZ 20 Těším se na příště Hezký víkend