Informační vzdělávání: zahraniční zkušenosti (USA + Kanada) Hana Landová, ÚISK FF UK & SIC ČZU Vizitka nOd r. 2002 SIC ČZU v Praze nÚISK FF UK nKomise IVIG AKVŠ nPublikační činnost nAktuálně: Standing Commitee ECIL (říjen 2013) KISK FF MU, 6. 4. 2012 Zkušenosti zpoza oceánu n2004/2005 Univ. of North Carolina - Chapel Hill n2008-2011 Toronto nKonference: ALA (Boston, Chicago), IFLA (Quebec City) nČlenství v ALA/ACRL nOsobní kontakty KISK FF MU, 6. 4. 2012 Specializace nVysokoškolské knihovny nInformační vzdělávání nKomunitní funkce knihoven nProgramy na rozvoj čtenářských dovedností n n … na to vše dnes přijde řada KISK FF MU, 6. 4. 2012 Důležité výchozí koncepty KISK FF MU, 6. 4. 2012 nInformační gramotnost nInformační vzdělávání nReferenční a rešeršní služby v kontextu IV nVyučující / učící knihovník (teaching librarian) nČtenářství n Několik postřehů na úvod KISK FF MU, 6. 4. 2012 nDo IV zapojeny různé typy knihoven nPráce již s těmi nejmenšími a jejich rodiči nSouvislost IV a rozvoje čtenářství nVelmi důležitá funkce školních knihoven nVeřejné knihovny jako komunitní centra (Toronto!) nSpolupráce SŠ a VŠ v oblasti inform. vzdělávání n n Odborné zázemí KISK FF MU, 6. 4. 2012 nProfesní organizace: ALA / ACRL, ASL nJednotlivé knihovny nNeziskovky nKnihovnické školy (pozn.: akreditace ALA) n n n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Z čeho můžeme vycházet? nZajímavé publikace věnované budoucnosti nDůkladné a dlouhodobé výzkumy nTrendy ve vzdělávání nVliv technologií nProměny uživatelů (např. studentů) – v závislosti na generaci, zkušenostech, typu studia n KISK FF MU, 6. 4. 2012 KISK FF MU, 6. 4. 2012 2010perceptions_obrazek.png ACRLvalueAL.jpg ACRL_futures2025_Část1.jpg KISK FF MU, 6. 4. 2012 2010perceptions_obrazek.png Perceptions of libraries, 2010 Future Thinking for Academic Librarians … KISK FF MU, 6. 4. 2012 ACRL_futures2025_Část1.jpg nPřipraveno v rámci ACRL – spolupráce mnoha knihovníků a dalších expertů nNěkolik možných scénářů dalšího vývoje nPravděpodobnost a časový výhled nPříležitosti a hrozby pro VŠ knihovny KISK FF MU, 6. 4. 2012 Veřejné knihovny n(na příkladu Toronto Public Library) nPestrá komunita = pestré komunitní funkce knihovny nVzdělávání (ESL, Citizenship, Job Searching …) nProgram „Ready for Reading“ nSchool Club, Reading Club, Movie Time KISK FF MU, 6. 4. 2012 Školní knihovny n(na příkladu vybraných knihoven v Severní Karolíně a Michiganu) nPojem „teacher librarian“: vymezení nProvoz školní knihovny nSpolupráce s pedagogy nInformační vzdělávání nDalší aktivity (Battle of Books) KISK FF MU, 6. 4. 2012 Vysokoškolské knihovny: širší kontext n nPostavení v rámci VŠ nRole knihovníka nKnihovna jako: prostor, sbírky a lidé nZačlenění do výuky nZpůsob studia a výuky n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Do knihovny pro jedničky! nMnoha studiemi prokázaná vazba mezi studijními úspěchy a pravidelným využíváním služeb knihovny nOd počátku studia: „first year experience“ nÚloha informačního vzdělávání nVýznam prostředí, prostoru, atmosféry nReakce na změny … KISK FF MU, 6. 4. 2012 Novinky na univerzitách nKomunikace a spolupráce na globální úrovni nDecentralizace, rozmanité výzkumné týmy nesoustředěné do jedné instituce nHry jako nástroj učení; vizualizace; “case-based learning” nNové formy vědecké komunikace nTechnologie n n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Požadavky studentů nVšudypřítomnost technologií a připojení k síti nDostupné dokumenty nSlužby v prostředí webu – dostupné 24/7 nKnihovna jako „pískoviště“, možnost experimentů nZábava & klid na práci a soukromí nKonzultace a podpora na vysoké úrovni nPoradenství v oblasti rozvoje informační gramotnosti n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Příležitost k uchopení? KISK FF MU, 6. 4. 2012 nNové prvky ve výuce nna všech úrovních vzdělávacího systému n(inquiry-based learning, research based learning) n nNároky na pedagogy, studenty i knihovnu nObrovská příležitost pro informační vzdělávání nPestrá cílová skupina => široká paleta témat i forem nSpolupráce nabídku témat ještě rozšiřuje J n n n n nFormy: exkurze, školení, semináře, kurzy UŽ NELZE UČIT FAKTA, STUDENTI MUSEJÍ ODCHÁZET ZE ŠKOLY S KOMPETENCEMI, KTERÉ ODPOVÍDAJÍ NAŠEMU CHÁPÁNÍ INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI Reform of undergraduate education has included discussion of inquiry-based learning, research-based learning, problem-based learning, evidence-based learning, service learning, or undergraduate research on campus. As Patricia Breivik notes, "they all rest on the foundation of resource-based learning, which is the basis for student achievement of information literacy." (Breivik, P.S. Student Learning in the Information Age (Phoenix, AZ: American Council on Education and Oryx Press, 1998), p.25. Even a cursory review of the Information Literacy Competency Standards will show that there is much more to information literacy competence than library-related research. Students must demonstrate competencies in formulating research questions and in their ability to use information as well as an understanding of ethical and legal issues surrounding information. In fact, it may be difficult to separate information literacy from the goals of a good undergraduate education. Technologie v IV fungují nKnihovna jako pískoviště (sandbox) – technologie se opět částečně stávají i předmětem IV nVyužití nových hardwarových i softwarových řešení pro zkvalitnění výuky; nové formáty, častěji videa nSmartboard, iPod, iPad a spol. (!!Příklad: USC!!) nZapojení studentů, interakce (clicker) nNové komunikační kanály a služby 24/7 nKombinace služeb, technologií a prostor knihovny n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Případová studie: University of South Carolina – iPod (MP3) prohlídka knihovny s detektivním úkolem “Learning commons” nOtevřené a variabilní prostory nRůzné typy studoven nRespektování různých stylů učení nProstor pro akademickou diskusi, upevnění pocitu komunity nFondy ustupují lidem J n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Do knihovny z dálky … nStudenti kombinovaných a distančních forem studia nOmezená možnost osobní návštěvy knihovny nProvozní doba knihovny nDůraz na webové služby, e-learning nVzdálený přístup k aplikacím a zdrojům KISK FF MU, 6. 4. 2012 Ohrožené skupiny nPestřejší skladba studentů n„non-traditional“ nSportovci nMenšiny nSociálně slabší n nVelký význam first year experience KISK FF MU, 6. 4. 2012 Spolupráce nKnihovny v kampusu nFakulty a instituty nWriting Center nCenter for Academic Excellence nCenter for Teaching and Learning nStřední školy n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Knihovny University of North Carolina (Chapel Hill) KISK FF MU, 6. 4. 2012 University of North Carolina nwww.unc.edu nStátní univerzita – zřizovaná státem Severní Karolína nR. 1789 nNěkolik campusů nChapel Hill KISK FF MU, 6. 4. 2012 §Přehled knihoven §Organizační struktura §Služby §Personální zajištění §Finanční zajištění §Přítomnost knihovnické školy §Webová prezentace: nhttp://www.lib.unc.edu n n § UNC_banner KISK FF MU, 6. 4. 2012 Knihovny v campusu n3 hlavní knihovny: n Davis Library n Undergraduate Library n Wilson Library nKnihovny fakult a jednotlivých kateder nSpecializované knihovny (např. Grant Resources) n KISK FF MU, 6. 4. 2012 nUniversity librarian n= n„prorektor pro univerzitní knihovnu“ n nPřímo podřízen rektorovi nÚčast na všech jednáních kolegia nÚčast na rozhodování o rozpočtu nKnihovník (Ph.D.) – s manažerskými zkušenostmi nMá svůj tým (vedoucí jednotlivých útvarů) n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Personální otázky nProfessional x paraprofessional nJasné požadavky na kvalifikaci nVzdělávání (např. 1 kurz/semestr na UNC) nKariérní řád nPravidelné hodnocení nTenure („Definitiva“) – jako u pedagogů (publikace aj.) nStudenti (SILS i jiní), stážisté, krátkodobé spolupráce (projekty), dobrovolníci nKonkurence – velký boj o místa KISK FF MU, 6. 4. 2012 Financování nStátní univerzita x soukromá univerzita nŠkolné nGranty n„Friends of the Library“ – nadace nKrácení rozpočtů – konsorcia!!! nMarketing, hodnocení kvality knihoven, každoroční obhájení výdajů KISK FF MU, 6. 4. 2012 Referenční služby nReference area = srdce knihovny nVelký důraz (i na knihovnických školách) nReference librarian nSubject librarian nDotazy všeho typu nOsobní konzultace, email, telefon, chat, sms nOmezené rešeršní služby nReferenční služby vs. vzdělávání n KISK FF MU, 6. 4. 2012 Informační vzdělávání KISK FF MU, 6. 4. 2012 §„instructional services“ §ucelený systém §personální zajištění: koordinátor & tým §využití studentů SILS - praxe §kombinace různých forem: klasická výuka, materiály dostupné online, exkurze §spolupráce s vyučujícími – komunikace, rezervace přednášek … § KISK FF MU, 6. 4. 2012 §Exkurze do knihovny §Osobní konzultace („1-on-1“) §Přednášky a semináře ve výuce §Nástroje dostupné na www stránkách knihovny: „web based tutorials“ n „research guides“ n „subject guides“ § Pro studenty KISK FF MU, 6. 4. 2012 §Exkurze do knihovny §„Course-integrated instruction“ §Individuální konzultace §Informační podpora výuky (online) §Semináře šité na míru Pro vyučující KISK FF MU, 6. 4. 2012 n A NA KONEC … KISK FF MU, 6. 4. 2012 Vše pro blaho uživatelů nDůkladná znalost uživatelů a jejich potřeb nVědět, čím procházejí nSpolupráce s dalšími součástmi komunity nVstřícné služby, bohaté fondy J nRozmanité komunikační kanály nAle především prostor pro setkávání, diskuse, konzultace, odpočinek i tiché studium. KISK FF MU, 6. 4. 2012 Pevná pozice knihovny … nRychlé reakce na potřeby uživatelů nUpevnění pozice v rámci školy / komunity nArgumenty pro obhajobu rozvoje knihovny, udržení rozpočtu apod. nAktuální situace umocňuje význam těchto otázek n n KISK FF MU, 6. 4. 2012 nhana.landova@ff.cuni.cz DĚKUJI ZA POZORNOST J MC900441908.WMF