Vzdělávací informatika Vzdělávací informatika •oblast výzkumu reprezentující konvergenci aspektů informační vědy, informatiky, pedagogiky a technologie vzdělávacích systémů •širší definice: aplikace digitálních technologií a technik při používání a komunikování informací ve výuce a vzdělávání •užší definice: vývoj a aplikace digitálních informací a technik, které používají reprezentace pedagogických znalostí za účelem usnadnění nebo zapojení objevování vzdělávacích zdrojů při učení •jak lépe zvládat rostoucí bohatství zdrojů dostupných na internetu pro účely vzdělání a výuky? •vzdělávací informační systémy – umožňují vybírat a prezentovat informace v reakci na potřeby a preference individuálních studentů Vzdělávací informatika •cíle: •poskytnout nástroje vyhledávání informací se schopností nabízet různé stupně pedagogického zprostředkování, navržené za účelem pomoci autonomním studentům a efektivnímu zpřístupnění různorodých informačních zdrojů •poskytovat pedagogicky zprostředkované, počítačem podporované vzdělávací systémy se schopností najít přístup a využít širokého množství různorodých informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání •vzdělávací systémy užitečné učitelům i studentům •učitel – posílení schopnosti odhalit potenciálně užitečné zdroje pro výuku •student – zapojení do vyhledávání informací, výhoda pedagogické asistence při objevování odpovídajících vzdělávacích zdrojů Virtuální výukové prostředí •Virtual Learning environment •„... prostor, ve kterém dochází k online interakci mezi studenty a učiteli za libovolným účelem, včetně učení.“ •Správné VLE by mělo: •mít jednoduché ovládání •fungovat v běžném webovém prohlížeči •poskytovat studijní materiály (multimediální studijní materiály, možnost stažení a vytištění, vyhledávání v materiálech, dostatečně rozšířený formát materiálů,…) •mít snadnou administraci •umožňovat vyučujícímu sledovat efektivitu studia (testy, úkoly a jejich kontrola) • Vzdělávací objekty •Learning objects •90. léta -Reigeluth a Nelson •1996 – Learning Technology Standards Committee (LTSC) of the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) •„Jakákoliv entita, digitální či nedigitální, kterou lze použít, znovu použít, nebo na kterou lze odkazovat při vzdělávání podporovaném technologiemi.“ •„VO je jakýkoliv digitální zdroj opakovaně využitelný pro podporu výuky.“ (Wiley, David) •„Ucelený soubor informací, který je možné použít opakovaně jako samostatný modul či blok online kurzu. (P. Drášil) • • • Příklady VO •jednotlivé digitální obrázky •části textů •jednoduché animace •webové stránky (které mohou obsahovat výše vyjmenované) •další média či aplikace • •Koncept znovupoužitelnosti VO: • nezávislé na kontextu • použitelné kdekoliv • použitelné kýmkoliv • nezávislé na prostředí vzniku • • Příklady knihoven VO • •DILLEO •Telmae •LeMill •ARIADNE Standardy •Standardy – normy garantující vzájemnou přenositelnost a použitelnost softwarových produktů vyvinutých různými firmami, pomáhají zabezpečit interoperabilitu v oblasti tvorby kurzů i v oblasti komunikace mezi kurzy a řídícím systémem vzdělávání •LTSC = Learning Technology Standard Committee •ARIADNE = Alliance of Remote Instructional Authoring and Distribution Networks for Europe •IMS = Instructional Management Systems •ADL = Advanced Distributed Learning •AICC = Aviation Industry Computer-Based Training Committee • SCORM •Sharable Content Object Reference Model •výsledek iniciativy Advanced Distributed Learning (ADL) , široká podpora standardu mezi výrobci LMS •soubor standardů a specifikací pro e-learning v prostředí WWW •množina specifikací, které při aplikaci na obsah kurzu vytvoří malé a znovupoužitelné výukové objekty, výsledkem pružné moduly jednoduše spojitelné s jinými k vytvoření vysoce modulárního úložiště výcvikových materiálů •detaily, jak strukturovat a propagovat vzdělávací objekty, aby byly snadné je znovu použít a začlenit do různých vzdělávacích prostředí • Výhody SCORM •Standard nezávislý na obsahu kurzu •Vzdělávací obsah nezávislý na LMS •Struktura kurzu nezávislá na původním autorovi •Tvorba repozitářů •Široká podpora ze • strany LMS • SCORM learning_object_standard_scorm.gif a) Model shromažďování obsahu (CAM – Content Aggregation Model) b) Prostředí pro průběh výuky (RTE – Run-Time Environment) c) Třídění a navigace (SN – Sequencing and Navigation) CAM (Content Aggregation Model) CAM (Content Aggregation Model) Prvky CAM: • model obsahu– evidence zdrojů výukových materiálů, nomenklatura definující obsah komponentů výukové zkušenosti • třídy komponent: Assets - základní stavební prvky, SCO (Shared Content Objects) - sdílené výukové prvky , CA (Content Agregation) - soubor Assets a SCO => jedna instruktážní jednotka • meta-data – mechanismus pro popis prvků z obsahového modelu metadaty (XML), volitelné • balení obsahu – definuje způsob zabalení dat kurzu, jak reprezentovat chování vnitřní struktury učení a jak výukové zdroje nastavit, aby byl možný jejich pohyb v odlišných prostředích, nezbytné pro přenos mezi různými LMS IMS IMS (Instructional Management Systems) Vzdělávací systémy poskytují minimálně: • soubor vzdělávacích nástrojů, usnadňujících učení, komunikaci a spolupráci, např. • komunikační nástroje, umožňující diskuse, výměnu souborů, interní emailovou korespondenci, chatování, přenos videa, atd. • nástroje pro podporu produktivity vzdělávání, umožňující např. práci offline, vkládání vlastních poznámek, použití kalendáře, help, atd. • nástroje pro podporu spolupráce studujících, např. podporu práce na projektech •soubor podpůrných nástrojů, pomáhajících v procesu správy a vedení kurzu, např.: •nástroje pro administraci, např. pro vedení studijních evidencí, adresářů kontaktů •nástroje pro řízení, např. nástroje pro management a sledování práce studujících SN (model třídění a navigace) SN (model třídění a navigace) •Specifikuje, jak bude LMS pracovat se SCO •Určuje průběh kurzu (organizace výukového procesu) •Umožňuje skládat z jednotlivých SCO nové výukové kurzy •Používá XML jazyk • LOM standard •LOM= Learning Object Metadata (Metadata vzdělávacích objektů) •LOM je metadatový standard pro popis vzdělávacích zdrojů • •- umožňuje užití a znovu užití technologií, které podporují vzdělávací zdroje, jako je například tréning založený na využití počítačů a dálkové vzdělávání •- LOM definuje minimalistickou sadu vlastností pro řízení, umístění a zhodnocení vzdělávacích objektů • •- vlastnosti jsou uskupeny do 8 kategorií • LOM standard •obecné vlastnosti - popisují objekt jako takový •životnost - informace o vývoji objektu •technické vl. - vysvětlení technických charakteristik a nároků •vzdělávací vl. - vzdělávací / pedagogické rysy objektů •práva - vysvětluje právní podmínky intelektuálního užití •vztah - identifikace příbuzných objektů •anotace - poznámky, komentáře, datum a autor •klasifikace - popisuje další klasifikační systémy identifikující objekt • •- související kategorie pro LOM jsou typický věk uživatelů, stupeň obtížnosti, průměrný čas pro učení a stupeň interaktivity • LOM standard •Vzdělávací objekt by měl být: • •- znovu využitelný - modifikovatelný pro další kurzy •- dostupný - indexovaný a získávaný užitím metadat •- přenosný - využití různými hardware nebo software •- trvalý - zůstat nedotčený i přes upgrade software nebo hardware • •= jakákoliv entita nebo digitální zdroj, které mohou být znovu užity, digitální nebo nedigitální, které podporují a jsou využívány ve vzdělávání, učení a trénování • Literatura: •DILLEO Digital library of learning objects [online]. c 2004 [cit. 2011-04-20]. DILLEO. Dostupné z WWW: . •DRÁŠIL, Pavel. Automatizace vazby sémanticky ohodnocených modelů výuky na výukové objekty [online]. Brno, 2006. 22 s. Teze disertační práce. Masarykova univerzita, fakulta informatiky. Dostupné z WWW: . •E-LEARNING PORTÁL [online]. [cit. 2011-04-20]. Začínáme s e-learningem. Dostupné z WWW: . •Vzdělávací portál Telmae [online]. [cit. 2011-04-20]. Dostupné z WWW: . •WILEY, David. The Instructional Use of Learning Objects [online]. [cit. 2011-04-20]. Dostupné z WWW: . •ZIKMUND, Miloš. Integrovaný přístup ke knihovnám výukových objektů [online]. Brno, 2008. 37 s. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, fakulta informatiky. Vedoucí práce RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D. Dostupné z WWW: . •POULOVÁ, Petra. Porovnání dostupných VLE. Vedecký seminár Divai 2004: Dištančné vzdelávanie v Aplikovanej Informatike [online]. 2004 [cit. 2011-04-24]. Dostupné z WWW: . ISBN 80-8050-691-4. •ZIMOLA, Bedřich; BENDA Radek. Virtuální vzdělávací prostředí na FAME UTB ve Zlíně 2002. E-learn 2002, sborník přednášek mezinárodní konference, 5. – 6. 2. 2002, Žilina. [online]. 2002 •[cit. 2011-04-24], Dostupný z: . ISBN 80-7100-941-5. •E-learning - glosář základních termínů. Zpravodaj Odborné vzdělávání v zahraničí [online]. 2003, roč. 14, č. příloha V [cit. 2011-04-24]. Dostupný na World Wide Web: . •Tech Terms Computer Dictionary [online]. 2008, last updated 23.7.2008 [cit. 2011-04-24]. VLE (Virtual Learning Environment). Dostupné z WWW: .