Marketingové využití internetu Obsah dneObsah dneššnníí ppřřednednášáškyky Internet, web 2.0 Dlouhý chvost, reputační systémy Využití internetu pro marketingové účely Webové prohlížeče a optimalizace stránek Typy reklamy Facebook InternetInternet „globální počítačovou síť, která má několik milionů účastníků a která poskytuje různé služby, zejména přístup k hypertextovým dokumentům (World Wide Web), elektronickou poštu (e-mail), audiovizuální přenos, přenos datových souborů a programů atd. Je to volně organizovaná mezinárodní spolupráce propojených autonomních sítí, která umožňuje komunikaci připojených počítačů díky dobrovolnému přijetí a dodržování standardních protokolů a procedur. Internet nikdo nevlastní ani neřídí. Neplatí pro něj hranice.“ Web 2.0Web 2.0 „Označuje etapu vývoje webu, kdy byl pevný obsah webových stránek postupem času nahrazen prostorem pro sdílení a společnou tvorbu obsahu.“ „revoluce podnikání v počítačovém průmyslu způsobená přesunem k chápání webu jako platformy a pokus porozumět pravidlům vedoucím k úspěchu na této nové platformě. Klíčovým mezi těmito pravidly je toto: tvořte aplikace, které budou díky síťovému efektu s přibývajícím počtem uživatelů stále lepší. „Zapřažení kolektivní inteligence.“ Aplikace web 2.0Aplikace web 2.0 Blogger Twitter Facebook YouTube Wikipedie Myspice Lide Spolužáci … Potenciál internetu a web 2.0 Globální síť – přes 2 mld. uživatelů nástroj komunikace, zdroj informací a vzdělávání, prostor pro zábavu, pro podnikání, pro sdílení produkt , nástroj distribuce, propagace, PR, fundraisingu, procesů… PC, mobil, TV, navigace Web 2.0Web 2.0 –– význam pro marketingvýznam pro marketing změna komunikačního modelu – více na více vytváření obsahu koncovými uživateli – stírání hranice mezi autorem a čtenářem. Demasifikace - v důsledky přehlcení informacemi dochází k segmentaci trhu, produkty a služby se diferencují i reklama se soustřeďuje na stále menší tržní segmenty. Web 2.0Web 2.0 –– význam pro marketingvýznam pro marketing Dlouhý chvost (Chris Anderson) Internet dokáže uspokojit zákazníky poptávající i menšinové zboží Masová ekonomika a kultura hitů je díky internetu transformována v ekonomiku a kulturu "okrajových" produktů určených pro menšinu Efekt dlouhodobého chvostu demokratizace výrobních nástrojů demokratizace distribuce propojení nabídky a poptávky Reputační systémy Webové vyhledávače Katalog a Fulltext Indexace stránek sběr titulků, popisu, nadpisů, odkazů, samotného textu, klíčových slov Řazení výsledků (placená reklama, počet výskytů slova a ranky) Optimalizace stránek - SEO Reklama za zobrazení x za kliknutí - umístění, návštěvnost Náhodná x Sdílená x podle výsledků vyhledávání (AdWords) x kontextová (AdSence) SociSociáálnlníí ssííttěě „systém, který umožňuje vytvářet a udržovat seznam vzájemně propojených kontaktů. Každý uživatel takového systému má své vlastnosti, které jsou veřejně dostupné pro další uživatele. Lidé se v rámci systému mohou vzájemně vyhledávat, a vytvářet tak virtuální „komunitu“.“ BEDNÁŘ, V. Jak dnes fungují sociální sítě? Server o českém internetu Lupa http://www.lupa.cz/clanky/jak-dnes-funguji-socialni-site Facebook Výhody 0,5 mld. uživatelů „jen pro přátele“ Velké množství osobních dat Nevýhody Krádeže identit, kyberšikana, závislost, uživatelská vstřícnost sdílet avšak nepřehledné, měnící se nastavení soukromí SociSociáálnlníí ssííttěě -- facebookfacebook –– 1,5 mil.1,5 mil. uužživativat.. Facebook je větší než Praha, [online], [citace 28.3.2010], Dostupné z: http://www.lidovky.cz/facebook -je-vetsi-nez-praha-ddg-/ln_noviny.asp?c=A090929_000056_ln_noviny_sko&klic=233501&mes=090929_0 SociSociáálnlníí ssííťť facebookfacebook –– vvěěkovkováá strukturastruktura Candytech, Facebook úterý – Speciál: Facebook a čísla. [online]. [cit. 28.3.2010], Dostupné z: http://www.candytech.cz/blog/35-facebook-utery--special-facebook-a-cisla/ Facebook - reklama Možnost cílit reklamu přímo na cílovou skupinu Možnost vybrat si zda za kliknutí či za zobrazení Efekt sněhové koule - vedlejší efekt I like it, reklama se sama šíří dál k přátelům fanouška. možnost nastavení a přizpůsobování kampaně Facebook - reklama Možnost využití nejen placené reklamy Události a předpokládaná návštěvnost, Fotky a označení lidí Fotky a videa pro Viral a WOM a Buz marketing Využití referenčních systémů K zamyšlení: Stávající poznatky k využití internetu v marketingu? Internet v MarketingovInternet v Marketingovéém mixum mixu Produkt Cena Distribuce Komunikace Lidé Procesy …. Podstata internetovPodstata internetovéého marketingu aho marketingu a vyuvyužžititíí pro marketingpro marketing uplatňování marketingových principů na internetu „využívání služeb internetu pro realizaci či podporu marketingových aktivit“ (Stuchlík, Dvořáček) Literatura k přednášce Internet a marketingInternet a marketing JANOUCH, V. Internetový marketing., Praha: Computer press, 2010. 304s. ISBN 9788025127957 STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Marketing na Internetu, Praha: Grada Publishing, 2000. 16s. ISBN 80-7169-957-8 ANDERSON, CH. The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. New York: Hyperion, 2006. ISBN 1-4013- 0237-8 Facebook je větší než Praha, [online], [citace 28.3.2010], Dostupné z: http://www.lidovky.cz/facebook-je-vetsi-nez-praha- ddg-/ln_noviny.asp?c=A090929_000056_ln_noviny _sko&klic=233501&mes=090929_0