Marketingový výzkum Marketingový výzkum Systematické shromažďování a analýza informací, týkajících se marketingu. Zjišťuje různé informace, jako např.: • Potřeby a přání klientů • Změny v chování klientů • Postoje a uznávané hodnoty • Efektivitu marketingové komunikace • Efektivitu nabízených služeb • Oprávěnost/smysluplnost nabízených služeb • Velikost a rozdělení/segmentaci trhu Zdroje dat Primární – vlastní výzkum zaměřený na zkoumanou problematiku (výzkum v terénu) Sekundární (výzkum od stolu) vnější (státní statistika, periodika, noviny, internet, výroční zprávy) vnitřní – data z účetnictví, z benchmarkingu a z dalších databází jejichž primární důvod nebyl marketing URČENÍ CÍLE VÝZKUMU DEFINOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU PŘÍNOS VÝZKUMU ZDROJE DAT A OPERACIONALIZACE HLAVNÍCH VÝZKUMNÝCH OTÁZEK METODY A TECHNIKY SBĚRU DAT URČENÍ ZPŮSOBU VÝBĚRU A VELIKOSTI VZORKU ORGANIZACE SBĚRU DAT ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA DAT ZPRACOVÁNÍ A PREZENTACE ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY Metody a techniky Metody – obecnější: Dotazování Pozorování Experiment Techniky – konkrétnější, technologie provedení metody Dotazování (písemné, telefonické, on-line, individuální hloubkový , skupinový) Pozorování (zúčastněné, nezúčastněné, přímé, nepřímé) Experiment (laboratorní, přirozený) Typy výzkumů Výzkumy kvantitativní Dostatečně velký reprezentativní vzorek respondentů Zpracovává se pomocí statistických metod Standardizovaným postupem získat názory, chování, hodnoty.. Výzkumy kvalitativní Soubor respondentů je většinou velmi malý Zjišťuje motivy lidí, příčiny chování Získané výsledky nelze zobecnit na celou populaci. TYPY KVANTITATIVNÍCH PRŮZKUMŮ Reprezentativní dotazníkové šetření Omnibus Analýza statistických dat TYPY KVALITATIVNÍCH PRŮZKUMŮ Brainstorming Skupinová diskuse (focus group) Individuální hloubkový rozhovor Výrobkový výzkum - výrobkový test (in hall test, home test) Mystery shopping UPE – Utajené hodnocení Literatura Marketingová literatura Přibová, M. a kolektiv: Marketingový výzkum v praxi. Grada Publishing, Praha 1996. Foret, M., Stávková, J.: Marketingový výzkum. Jak poznávat své zákazníky. Grada Publishing, Praha 2003. P. Hague.: Průzkum trhu, Computer Press, Brno, 2003 Příště uslyšíte… Příště strategické plánování Strategie zaměřená na růst organizace. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody Strategie zaměřená na vývoj portfolia