Guerrilla Marketing Obsah dnešní přednášky Guerrilla Marketing Historie Vymezení a východiska Zlatá pravidla Typy Guerrilla Marketingu Virální, Ambientní, Ambush, Buzz … Guerrilla Marketing - historie Význam slova Guerrilla na počátku19 st. „boj bez pravidel“ 1960 – Che Guevara – rozšíření o taktiku 1965 – první definování Guerrilla Marketingu 1984 – 1 ucelená kniha – Jay Conrad Levinson Guerrilla Marketing – definice, východiska „ Nekonvenční cesta k oslovení potenciálních zákazníků realizovaná s nízkým rozpočtem, jejich výsledkem je, že recipient věnuje kampani svou pozornost, aniž by si byl primárně vědom, že jde o propagaci“ (Jay Conrad Levinson) http://www.youtube.com/watch?v=idGj0FMZHN8 Guerrilla Marketing – definice, východiska nekonvenční marketingová kampaň, jejíž cílem je dosažení maximálního efektu s minimálními náklady Nízkonákladový Vysoce efektivní Inovativní netradiční, šokující, vtipný, rošťácký, jedinečný, originální, inovativní, neopakovatelný, dráždivý, spontánní, lehce pochopitelný, flexibilní nástrojem, nečekaný, pohotový, srozumitelný, věrohodný, pobuřující, chytrý, kreativní, strategický, plánovaný, nízkonákladový, maximálně efektivní, pro každého, kontroverzní, využívá moment překvapení, nejen získává pozornost, ale také předává poselství, staví na hlavu stereotypnost běžného dne, využívá ústní propagandu, využívá strategická partnerství, životaschopnou kampaní, dodržuje platné právní předpisy (i když občas je na hranici), dodržuje hranici dobrého vkusu, nekonvenční strategií, metodou, médii, náklady, reakcemi, minimem zdrojů, maximálním efektem, bojem slabšího proti silnějšímu, zná přesně svou cílovou skupinu, zná přesně vytyčené území pro aplikaci guerilly, primárními investicemi jsou čas, energie, představivost, zaujetí, nápaditost, osobní angažovanost, využívá chytrosti, obratnosti a dokonalé znalosti prostředí, zákazník je ve středu všeho dění, využívá odlišné inzertní kanály, váže na sebe sekundární publicitu Guerrilla Marketing – 50 zlatých pravidel Schopnost přesně definovat váš konkrétní trh či trhy drasticky ovlivňuje vaši ziskovost. (2: Přesnost) Seznam vašich vlastních zákazníků je nejlepší na světě – ovšem pouze v případě, že je plný informací o každém zákazníkovi. (5: Nejlepší seznam zákazníků na světě) Je mnohem snazší prodat řešení nějakého problému než prodat pozitivní výhodu. (4: Řešení problémů) Klaďte důraz na maso a brambory ve vaší nabídce a ne na talíř, na kterém se servírují. (15: Styl versus podstata) Ať tomu říkáte jakkoli, pravdou zůstává, že úplatek má rád každý. (19: Úplatky) Guerrilla Marketing – 50 zlatých pravidel Nepatrné podíly gigantických trhů jsou četné a výnosné, orientujete-li své služby a svůj marketing v každém okamžiku jen na jednoho člověka. (22: Individuální přístup: mikromarketing) Máte-li na vytvoření inzerátu deset hodin, devět z nich věnujte titulku. (30: Síla titulků) Čím větší špionáž provádíte u svých konkurentů, ve vlastním oboru a sami u sebe, tím víc příležitostí ke zdokonalení najdete. (38: Špionáž) Chcete-li uspět v marketingu v době ústupu hospodářské konjuktury, zaměřte své úsilí na existující zákazníky a větší transakce. (46: Marketing za hospodářské recese) Guerrilla Marketing – 10 přikázání Nepůjdete lidem na nervy Nebudete mrhat prostředky Nebudete nudit Ve svých kampaních nebudete diskriminovat žádné osoby ani zvířata Nebudete kopírovat druhé Nezalžete Schránky svých bližních nebudete zahlcovat reklamou Budete dráždit Budete se bavit Budete se lišit od ostatních a16velkýchtajemství Guerrilla Marketing - typy Virální marketing neboli partyzánská propagace účelem virálního marketingu je šíření zpráv (videí, obrázků) mezi lidmi a to hlavně prostřednictvím e-mailu, ICQ, YouTube, Facebooku a dalšími prostředky Nedostatky nemožnost vzít zpět Nevyžádaná zpráva - spam Buzz marketing Zavdává podněty k hovoru, je zaměřen na vyvolání rozruchu a snaží se přimět lidi, aby se o značce/kampani mluvilo Reklama v ústním podání násobená novými technologiemi a masovými médii. Trendem velkých značek, protože reklama, kdy se lidé dozvídají o značce od svých blízkých, je několikrát účinnější než přes klasická média. Nekonvenční, šokující, sexy nebo humorný a je relativně levný Vychází z toho že, sdělení, které si lidé díky netradiční formě marketingu budou chtít předávat mezi sebou, protože jsou rádi středem pozornosti, rádi vypráví něco zajímavého, chtějí ostatní pobavit a dát najevo, že sledují, co se děje Ambientní marketing Alternativní nutné vyjít vstříc do míst, kde se cílová skupina nejčastěji pohybuje. využívá netradičních nebo alternativních forem médií za účelem zasažení spotřebitelů na neočekávaných místech (kluby, WC, chodníky, odpadkové koše). http://www.facebook.com/note.php?note_id=210604951230 Ambush marketing parazitování na konkurenci či guerrilla sponzoring jde o dosažení co největší publicity za minimální náklady díky „vychytralosti“ propagaci určitého výrobku na akci pořádané konkurencí. http://www.novinky.cz/koktejl/158840-video-falesni- policiste-v-praze-perou-a-zehli.html Astroturfing marketing Guerrilla PR moderní nekalá marketingová metoda spočívající ve snaze vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce spotřebitelů či fanoušků na dané zboží, službu či politický názor. „Zdánlivě autentické výpovědi, které mají v očích veřejnosti zvýšit hodnotu produktu, jsou však vytvářeny organizovaně – zaměstnanci firmy či přímo najatými lidmi Guerrilla Distributing je založen na správném zvolení jednoho nebo více distribučních kanálů. Guerrilla Prizing je strategický tah, založený na stanovení a propagování překvapivé ceny za výrobek pro spotřebitele, kteří splní určité podmínky. Undercover marketing produkt placement nenápadné nebo více či méně nápadné umístění produktů například ve filmech Minulost - současnost Ničení konkurence a její propagace ⇥ parazitování nejen na konkurenci ⇥ posun od boje s konkurencí k boji o zákazníka Pro malé a střední podniky, mnoho za málo peněz ⇥ využíváno velkými hráči, velké kampaně, velké rozpočty ⇥ Za hranice konvenčních metod tradičního marketingu ⇥ práce s efektem nabourání stereotypu ⇥ stavění na známém marketingovém modelu a doplňuje jej o kreativní a originální prvky se silným zaměřením na zákazníka Trendy výhody a nevýhody Flexibilita Založené na osobních vztazích Rychlost Zábavnost Překvapení Pobouření Rošťáčtí Nepředvídatelnost Založené na osobních vztazích Dobrá show, ale vybavujete si na co byla? … Guerrilla Marketing – nutné při tvorbě Jedinečnost Kreativita Dialog Trpělivost Vytrvalost Poselství Soustavnost Pohodlnost pro příjemce Lidské zdroje – osobitost, fantazie, energie, čas a zaujetí Literatura k přednášce Guerrilla Marketing ATALAS, Thomas. Guerillový marketing : Jak s malým rozpočtem dosáhnout velkého úspěchu. Mgr. Daniel Helekal. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009. 192 s. ISBN 978-80-247-2484-3 Levinson, Conrad Jay. Guerilla marketing. Lucie Schürerová, 1. vyd. Praha : Computer Press, 2009. 336 s. ISBN: 978-80-251-2472-7, Guerrilla Marketing KÖPLL, Daniel. Je to jako sex. Jednou to zkusíte a.... Trend Marketing [online]. 8.12. 2004, č. 2004 [cit. 2009-08- 16]. Dostupný z WWW: . ISSN 1213-7693. FÖRSTER, Anja, KREUZ, Peter. Nekonvenčí myšlení : 17 pravidel pro vítězství v byznysu. Iva Michňová. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2007. 208 s. ISBN 978-80- 247-1741-8.