• Architektura knihoven • KISK FF MUNI • 2011 – 2012 • • 3. lekce • INTERIÉR • Ladislav Kurka Interiér má svou historii •Po 1. info explozi: • v jediném prostoru policové skříně (regály) a snad i stoly a židle •Po 2. info explozi: • prostor sálu se člení postupně pro čtenáře, zaměstnance a knihy, v prvním období pulty, které jsou postupně nahrazovány regály, stoly a židlemi, později se objevuje výpůjční pult, a dále globy, obrazy a fresky, regály jako umělecké skříně, knihy jednotně vázané nebo alespoň lakované, a také, zejména ve šlechtických knihovnách, naturálie, kuriozity a militaria • Před koncem 2. info exploze už je ale vše jinak •Po 3. info explozi: • prostory i mobiliář se dále specializují a • v závislosti na tom přichází orientační kód, objevuje se dětský, počítačový a prezentační nábytek, čtenářská pracovní místa mnoha typů, informační body a informační přístroje, kopírky a tiskárny, automaty na půjčování a vracení knih, EZS a EPS, kamerový systém , v případě potřeby plošina nahrazující výtah, a také občerstvení a už i ČK, zeleň, přebalovací pult a umělecké artefakty • Interiér antické knihovny- rekonstrukce, přesněji vize (výřez z kresby G. Gorskeho) • Konec první informační exploze • a počátky té druhé jsou spjaty • • s PULTOVOU KNIHOVNOU Univerzitní knihovna v Leidenu (rytina z roku 1610) Leyden Po pultové knihovně přichází éra RENEZANČNÍCH KNIHOVEN A BAROKNÍCH SÁLOVÝCH KNIHOVEN s dramatickou změnou Renezance našla stěny •Pultová knihovna využívá prostor •Renezanční knihovna tento prostor uvolňuje a začíná využívat stěny, ale nejen pro regály, ale i další artefakty •Příkladem budiž hradní knihovna • na hradě Pernštejn •V uvolněném prostoru se objevují stoly a židle Připravuje se změna •Sál přecpaný knihami až po strop •Chodby plné knih •Život – resp. funkce živé knihovny – si žádal změnu • •1816 Ital Leopold della Santa formuloval • princip • TROJSLOŽKOVÉ KNIHOVNY •V 80. a 90. letech 20. století časté úpravy funkcí a nové funkce vyvolávané zejména rozvojem výpočetní techniky si žádaly novou změnu. • Nastupuje • FLEXIBILNÍ KNIHOVNA • Mobiliář, zejména regálové stěny, nahrazují stavební příčky • Definice interiéru •Interiér je logicky uspořádaný vnitřní prostor knihovny, vybavený mobiliářem a technologiemi, určený • k uspokojování kulturních a informačních potřeb návštěvníků. Interiér je celé vnitřní prostředí, které návštěvníka v knihovně obklopuje a které můžeme rozložit na následující faktory viz další stranu FAKTORY INTERIÉRU • •Prostor •Světlo •Barvy •Zvuk •MIkroklima •Technologie •Materiál •Mobiliář •A který faktor považujete za nejdůležitější a proč? • • • •Nejde tedy jen o architektonické a estetické faktory, ale i o faktory fyziologické (měřitelné) a psychologické, které si mnohdy uvědomíme až při negativním působení toho kterého faktoru • A pro jistotu ještě jednou •Interiér se vytváří tak, aby umožňoval uspokojovat kulturní a informační potřeby návštěvníků a aby působil na jejich estetické vnímání. Vše musí vyzařovat z projektu, jehož je knihovník svým stavebním programem předchůdcem, ale také oponentem a nakonec uživatelem až do … •A vše musí být na 100% funkční PROSTOR •Je vymezen geometrickými veličinami – výškou, šířkou a délkou, které dohromady vytvářejí geometrický celek. •Nejzáludnější z nich – výška (dop.300cm). •Některé orientační i normativní ukazatele: • 1 čtenářské pracovní místo 2,5m2 • 100-130 knihovních jednotek na 1,0m2 • 75 a více čtenářských pracovních míst ve městě nad 40 tis. obyvatel • SVĚTLO •ROZHODUJÍCÍ prvek pro užívání knihoven, mnohdy ale podceňovaný architekty •Máme pět smyslů, ale věci kolem nás vnímáme z 87% očima •Světlo dává věcem okolo nás tvar, barvu a strukturu •Intenzita osvětlení: • čten. prostory 250lx • spodní police aspoň 200lx • pracoviště: 500lx • bufet, chodby 200lx • WC 100lx • Význam umělého osvětlení a systémy • Spotřeba! • Svítidla jako estetický prvek • Zbrusu nový prvek - světlovod • • Svítidla a světlovody jako architektonický prvek •Jako příklad poslouží interiér • jedné pobočky Městské knihovny • v Helsinkách • (jak vidno, nemusí to být lustry) • a městské knihovny v Augsburgu • interiér - zmenšená BAREVNÉ ŘEŠENÍ •To je věda! A každý knihovník je vědec - amatér •Velmi subjektivní působení na fyziologii a psychologii, na vyvolávání nálad a pocitů. Vždy jde o kombinaci barev •Teplé: žlutá, zelená, zelenomodrá •Studené: červená, oranžová, fialová •Neklid: oranžová •Klid: tmavomodrá •Ale nemusí to platit – a také neplatí - vždycky! •RAL: celosvětová stupnice barev Ukázka ze vzorníku RAL (řada Classic má 210 a řada Designe 1625 odstínů) I regály mohou hrát barvami (např. vyráběné firmou Eurobib Švédsko) „Globální“ využití barev v interiéru • •Nabízí např. královéhradecká SVK: • každé podlaží (zejména podlaha) je vyvedeno v jiném barevném odstínu ZVUK • Jde o tyto ukazatele: •- studijní prostory max. 40 decibelů • - ostatní prostory max. 45 decibelů •Důležitou roli hrají: -použité materiály (koberec – PVC – dlažba) -akustické a izolační prostředky (podhledy a obložení plus minerální vata) -použité technologie (výtahy, VZT, osvětlení, rozvaděče) umístěné dál od tiché zóny– zde max. 75 db -- • Zbývající faktory interiéru MIKROKLIMA •Zahrnuje se sem teplota a vlhkost vzduchu, prašnost a proudění vzduchu • Jde o tyto veličiny: • teplota: vstupní 10-16 stupňů • čtenářské 18-22 stupňů • pracovní 20-22 stupňů • sklady 16-18 stupňů • prašnost do 0,5mg na 1cm3 • výměna vzduchu 2-3x za 1 hodinu • proudění vzduchu 0,1-0,2m/sec. • vlhkost vzduchu 30-50% • Který z těchto faktorů považujete za nejdůležitější? TECHNOLOGIE •Klasické •Moderní • největší změna: automatizované systémy • EZS • EPS • Kamerový systém • Infostojany, plazmové obrazovky, interaktivní tabule • Ochrana knih • Telelift • A co dál? Kdo to ví? MATERIÁL •Pestrá škála materiálů, které je možné mezi sebou kombinovat tak, aby se zvýraznily přednosti těch vybraných •Působí vždy jako celek při možné dominanci některého z nich •Nejvýrazněji se uplatňuje v mobiliáři a podlahové krytině Druhy materiálů • Dřevo (a dřevotříska) •Kov •Hlína •Plasty •Kámen •Umělý kámen •Mramor •Textil (včetně koberců) •Kůže •Sklo •Linoleum (a dnes zejména marmoleum) •Který z nich považujete za nejdůležitější? MOBILIÁŘ •Nejstarší druh: regál •Na červené listině: lístkovnice •Sedací nábytek – jde o pohodlí •Nejnovější druhy: prezentační nábytek a zavazadlové skříňky, komunikační přístroje, přebalovací pult •Nápaditost jako podmínka zdařilého řešení dětského úseku •Přírodní (umělá?) zeleň •Vše musí skloubit DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ – součást studie interiéru •A studie interiéru by měla být součástí stavebního projektového řešení, tedy projektu pro SP! Nové trendy mobiliáře •Jste na tahu! Takže jaké jsou nové trendy? • Pohyblivost •Nastavitelnost •Trvanlivost • A co stále platí: •Čtenář, kniha, regál a počítač , ale také pestrá činnost – to jsou základy veřejné knihovny • Zahřívací kolo: • Mobiliář městské knihovny Chemnitz • • Druhy mobiliáře •Regálový nábytek •Stolový a pultový nábytek •Sedací nábytek •Skříňový nábytek •Prezentační nábytek •Informační nábytek •Technologie •Umělecké artefakty •Zeleň Regál – tradiční rozměry • Regál Police • výška hloubka šířka počet výška min. od • podlahy •Pro děti • 150 28 nebo 60 90 4 nebo 8 34 5 •Pro dospělé • 200 28 nebo 60 90 6 nebo 12 29 15 • •Osová vzdálenost mezi regály • ve VV optimální 200 cm • ve skladu minimální 130 cm (na šířku vozíku) Regály s osvětlením – Institut für Bibliothek designe Regálová sestava v podání firmy BTJ také ze Švédska 2 To byla kráva jako regál •V městské knihovně v Oldesloe ve spolkové zemi Schleswig - Holstein •Strakamakaté krávy jsou typické pro tento kraj Rozestavit regály? •To umí každý (?) •Ale raději si prohlédněte schéma, jak je rozestavit optimálně Skenovaný obrázek002 A teď anketa: • •Zhodnoťte rozestavění regálů pro NTK • ve 4. NP – sektor B, jak je původně • navrhli projektanti Je to ještě regál nebo už prezentační nábytek? Je to prezentační nábytek • •Nezbytná součást každé knihovny • na západ od nás •Z prospektu německé firmy • Einkaufszentrale GmbH v Reutlingenu • V tomto případě nejde ani tak o nábytek, jako o jeho NÁPLŇ • Příklad pohodlného (až až) sedacího nábytku (KK KV) Pulty a stoly • •Jediná jistota (a ani ta ne): výška 72 cm pro sedícího knihovníka •Jakému pultu dáváte přednost: pro sedícího nebo stojícího knihovníka? • Příklad výpůjčního pultu (tento je z dílny Institut für Bibliotheksdesigne) Příklady čtenářských pracovních míst (Čtenářské místo je místo vyhrazené pro uživatele) A jak se Vám líbí? Čtenářské pracovní místo s PC „Hnízdo“ počítačových pracovních míst Čtenářské pracovní místo : OPAC pro stojícího uživatele Knihovna jako prostor všech (skoro) možností s využitím jakkoli nápaditého mobiliáře ./. Hugo a Lisa Neobvyklé poličky na knihy z nabídky firmy Eichmüller Sport do knihovny (nabízí Institut für bibliothek design Všechny uvedené faktory – prostor, světlo, barvy, mikroklima, zvuk, technologie, materiál a mobiliář – v případě harmonického souladu - vytvářejí kvalitní prostředí, které působí na všechny smyslové orgány návštěvníka, a to takto: zrak 87% sluch 7% čich 3,5% hmat 1,5% chuť 1% Takže nyní na sebe nechte působit všechny smyslové orgány a hodnoťte následující záběry interiérů Pohádkový Černý démant Nahlíželi jste nejdříve do knihovny v Abu Zabí a poté do vstupní haly knihovny AV ČR v Praze Právě jste navštívili krajskou knihovnu Karlovy Vary • • •Výklad Vám podávala paní ředitelka Dr. Žáková • •A nyní nahlédněte bez výkladu do Knihovny univerzitního kampusu v Brně - Bohunicích mail 1 Interiér veřejné knihovny v Koldingu (Dánsko) Dívali jste se do interiéru Německé knihovny ve Frankfurtu nad Mohanem Kopule! V knihovně Akademie informačních technologií ve Stamfordu, USA C:\Documents and Settings\Ladislav\Dokumenty\Kopie - Obrázek.jpg 1 Dispoziční řešení •Nebo spíše jen některé klíčové otázky nebo souvislosti, ve kterých se chybuje, nebo jejichž koncepce může být kontroverzní. • A v hledáčku jsou zejména: • • vstupní prostory a kontrolní bod • čtenářské prostory (s maximem computerizovaných míst) • nápadité dětské oddělení • prostor pro setkávání • skladiště, resp. jeho lokalizace a návaznost na výtahy • parkoviště a koliště • • Nyní uvidíte dispoziční řešení 1.NP v NTK Praha • • NTK Vstup kontra kontrolní bod •Prvá tendence: co nejvíce k tomu vhodných prostor umístit před kontrolní bod (např. pobočky MKP, NTK) •Druhá tendence: maximum prostor lokalizovat za kontrolní bod (např. SVK Hradec Králové) •Třetí tendence: zcela nevhodně umístěný kontrolní bod (např. MěK Tachov) • Příklad kontrolního bodu v MěK Ciudad Real (Španělsko) Koliště – zapomněli v Drážďanech na cyklisty nebo ne? Aneb: knihovna začíná už před vstupem • Artefakt pro děti v dětském odd. v Liberci Je to nápadité? Interiér zítřka ? ZÁVĚR • Interiér – jak bylo vidno – je celé vnitřní prostředí, které návštěvníka (a též zaměstnance) obklopuje. Je vytvářen s cílem maximálně jim umožňovat uspokojování kulturních a informačních potřeb a působit na jejich estetické vnímání. A nezapomínat i na relaxaci návštěvníků Úplně na závěr: půvab a přívětivost knihovny netkví ani tak v exteriéru (makroarchitektuře) jako v jejím (nápaditém) interiéru (mikroarchitektuře), který umožňuje poskytovat PŘÍVĚTIVÉ SLUŽBY Stavění v kostce •Podíl knihovníka: • zpracování vize (alias filozofie knihovny) • zpracování stavebního programu •Podíl projektanta: • zpracování projektové dokumentace •Podíl dodavatele stavby a interiéru: • stavba a dodávka interiéru •A malá domů: podíl knihovníka: • nastěhování • zkušební provoz • zahájení činnosti