Socio-technický průchod Socio-technický systém •sociotechnický systém zahrnuje vzájemně provázané faktory v interakci, jako jsou lidští aktéři, organizační jednotky, technické jednotky, komunikační procesy, zdokumentované informace, pracovní postupy a procesy, interakce člověk – počítač, kompetence •charakteristický je jejich neustálý vývoj ovlivňovaný zájmy, konflikty a mocenskými vztahy •ústřední problém STS – integrace technických funkcí, sociální struktury a různých perspektiv Socio-technický průchod (STWT) •STWT je metodologický přístup zohledňující množství aspektů, které činí předmětem komunikace, vyjednávání a rozhodování při vývoji socio-technických systémů •spojuje vyvíjející se kompetence a organizační změnu, konfiguraci softwaru a odpovídající hardware •integruje různá, perspektivy a hodnoty širokého spektra podílníků vyjádřená při participativním designu •metoda translace požadavků různých uživatelů do jednoho designu Socio-technický průchod (STWT) •metoda vyvinuta v rámci oboru počítačem podporovaná týmová spolupráce (CSCW) •STSW kombinuje dvě části: Øpolostrukturovaná metoda modelování SeeMe Ømetody pro usnadnění workshpu •zástupci jednotlivých rolí zapojeni do diskuze nad diagramem •postup krok za krokem celým procesem •objasňují potřebné technické funkce a průvodní organizační změny včetně nových kompetencí •účastnící hledají shodu nad diagramy popisujícími řešení projektu Pojetí systému •inspirace novou systémovou teorií – Luhmann (soc. systémy) + Maturana a Varela (živé systémy) •pojetí systémů jako otevřených systémů s hlavními charakteristikami - nahodilost a omezená předpověditelnost •Luhmanova teorie: sociální systém je síť komunikačních aktů reprodukujících se na základě pravidel, která jsou komunikací stanovena v samotném systému •organizační jednotka – síť komunikací, které vyjednávají, definují, spravují a přizpůsobují množinu konvencí ® identita organizace •soc. systémy – analyzovány zvláštnosti a vlastnosti komunikačních interakcí Pojetí systému •nahodilost komunikace: komunikační výrok nedeterminuje, jak bude příjemce reagovat, ale ovlivňuje samotnou reakci ®nemohou být programovány, vnitřní možnost svobodného rozhodnutí •technické systémy – programovatelné a kontrolovatelné z vnějšku – zaručuje spolehlivost a konzistentnost, jistota a univerzalita •sociální systémy – nahodilé, proměnlivé a nejisté, variabilní a specifické. Na každou událost v okolí může reagovat několika způsoby – nedeterminované. Avšak tvoří vlastní jistoty – vzor reakcí na události •Luhmanova teorie nevysvětluje vznik virtuálních komunit • Komunikační vztahy •integrace organizační a technické struktury: •komunikace o technickém systému, způsobech používání, udržování a přizpůsobování •komunikace zprostředkované technickým systémem •reciproční zobrazení znalostí o technické struktuře v sociální komunikaci, reprezentace sociálních struktur v technickém systému •Socio-technický systém – kombinace kontrolovatelných a proměnlivých struktur •jiná rozlišení: plány x situované činnosti, neanticipovatelné a anticipovatelné změny, informální x formální komunikace, mapy x skripty Modelovací metoda SeeMe •SeeMe – grafické modelování, umoňuje vyjadřovat vágnost včetně neúplnosti a nejistoty •modelář překládá příspěvky účastníků do diagramu •zvyšuje ochotu používat technologii naplánovanou během workshopu • Modelovací metoda SeeMe •základní prvky: •role – reprezentuje sadu práv, povinností a odpovědností přidělených jedinci, týmu nebo organizaci, reprezentuje sociální aspekty a vztahy •činnost – je prováděna rolemi nebo charakterizuje změnu stavu stroje, reprezentuje dynamické aspekty jako změnu, či dokončení úkolu •entita – reprezentuje činností použité nebo modifikované zdroje, např. dokumenty, nástroje, počítačové systémy, programy, předměty fyzikálního světa Modelovací metoda SeeMe •zakotvení prvků – superprvky a podprvky •neúplnost – superprvek není dostatečně popsán svými podprvky, může být i záměrná, nebo daná naší neznalostí Modelovací metoda SeeMe •devět druhů vztahů •logické operátory LITERATURA •HERRMANN, Thomas – KUNAU, Gabriele – LOSER, Kai-Uwe – MENOLD, Natalja. Socio-technical Walkthrough: Designing Technology along Work Processes. Proceedings of the Eighth Conference on Participatory design: Artful Integration: Interweaving Media,Materials and Practices - Volume 1, s. 132-141. •HERRMANN, Thomas. Systems Design with the Socio-Technical Walkthrough. In WHITWORTH, Brian – MOOR, Aldo de. Socio-Technical Design and Social Networking Systems. Information Science Reference. Hershey : IGI Global, 2009, s. 336 – 351. ISBN 978-1-60566-265-7. •HERRMANN, Thomas. SeeMe in a nutshell – the semi-structured, socio-technical Modeling Method [online]. 2006. Dostupný z: http://www.imtm-iaw.ruhr-uni-bochum.de/imperia/md/content/seeme/seeme_in_a_nutshell.pdf •