Etapy (dětského) čtenářství — —Předčtenářská Předškolní - mladší (do 3 let) —etapa věk - starší (3 – 6 let) — — Mladší školní věk - 1. fáze (6 – 8 let) — (prepubescence) - 2. fáze (9 – 10 let) — —Čtenářska Starší školní věk - 1. fáze (11 – 12 let) — etapa (pubescence) - 2. fáze (13 – 15 let) — — — Adolescence (15 – 18/19/21) — Dospělost — — — — — — — — — — — (próza s dětským hrdinou) Charakteristika žánru —TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 1992, s. 73. — —„Zobrazuje pravděpodobné události z reálného života dítěte představující základní a typické modely mezilidských vztahů a životních situací. Jejich prostřednictvím chce autor napomoci malému čtenáři k lepší a snadnější orientaci v okolním světě.“ — Základní znaky 1.Umělecký obraz světa dítěte 2.Referenční hrdina 3.Dramatický děj —Základní kompoziční typy: — Žánrové varianty 1.Příběh prázdninový 2.Příběh s chlapeckým hrdinou 3.Próza s dívčí hrdinkou, dívčí román 4d49eca8cf_34559425_o2.jpg 111634.jpg Problematičnost termínu „příběhová próza ze života dětí a mládeže“ 1.Kontaminace žánrů 2.Příběhová próza = povídka, črta, novela i román (X standardnímu pojetí žánrů) •Slovenská teorie – možná řešení: •Enumerace nejfrekventovanějších žánrů v tradičním slova smyslu (např. Ján Sedlák) •Povídka jako synekdocha pars pro toto 3.Konstrukce samotného termínu •Zuzana Stanislavová – sémantická jednoznačnost: systém narativních útvarů (příběhová) jisté rodové provenience (próza) konkretizovaný tematicky (ze života dětí) •U některých autorů preference označení „společenská“, „sociální“ nebo „psychologická próza“ 8