Podmět (Subjekt) – na 26. 3. Podmět je přítomen jen v tzv dvojčlenné větě, je to výraz s levovalenční pozicí (levovalenční doplnění VF – predikátového slovesa, jemuž je podmět syntakticky nadřazen a vyžaduje z jeho strany jednosměrnou shodu). Pojmenovává: - agens (konatele děje): Petr běží. Zedník staví.. - nositele stavu: Petr spí. - patiens trpného děje: Petr byl pochválen. - nositele vlastnosti: Petr je veselý. Základním vyjádřením podmětu je syntaktické substantivum v nominativu, tedy skutečné podstatné jméno (Eva zpívá) a slova užitá v jeho platnosti. Jsou to: 1. Adjektiva zastupující substantiva: Nemocný se uzdravil. 2. Zájmena : Já jsem to neudělal. Znám člověka, který to umí. Nikdo není dokonalý. 3. Číslovky: Tři odešli. Oba se vrátili. Jeden nikdy neví. Syntaktickou povahu substantiva nabývají také slova neohebná, různé tvary ohebných slov a ustálená slovní spojení. O jejich funkci svědčí, že se mohou spojovat s adjektivním přívlastkem: Každé proč má své proto. Rozlehlo se hromové hurá. České a má jiný význam než ruské a. (Podmětem zde tedy není příslovce, citoslovce nebo spojka apod., ale syntaktické substantivum, jehož platnosti uvedená slova nabyla.) Za podmět považujeme i substantivum v genitivu, a to v těchto případech: 1. Genitiv partitivní – slouží pro označení částečnosti (množství) po slovesech přibýt, ubýt, napadnout apod: V řece ubylo vody. (transformace věty: V řece ubyla voda.) Napadlo sněhu. (Napadl sníh.) 2. Genitiv záporový – je zachován v ustálených konstrukcích jako pozůstatek staršího stavu (17. stol., kdy se po slovesech v záporu užíval genitiv téměř vždy): Nezbylo po něm ani stopy. (Nezbyla po něm stopa.) Nebylo tam ani živáčka. (Nebyl tam ani živáček.) 3. Numerativ (numerativní genitiv) – stojí závazně po základních číslovkách od 5 výše a po číslovkách neurčitých (Přišlo pět/několik chlapců.). U takového spojení substantiva s číslovkou bereme za základ substantivum, výraz udávající kvantitu je přívlastek shodný: Českou republiku navštívilo mnoho cizinců. Podmět se vyjadřuje také infinitivem, vyjadřuje se jím děj, který se v přísudku hodnotí nebo ztotožňuje s jiným: Odejít by znamenalo zradit. (= Odchod by znamenal zradu.); Uprchnout nebylo snadné. (= Útěk nebyl snadný.) Funkci podmětu může mít i vedlejší věta, která vyjadřuje podmět věty řídicí (hlavní věta pak podmět nemá a představuje přísudkovou část věty): Je nutné, aby přišel. (transformace: Jeho příchod je nutný.) Kdo lže, ten krade. (Lhář krade.); Mrzí mě, že odešel. (Jeho odchod mě mrzí.). Podmět může být nevyjádřený: Četli jsme si. (nevyjádřený podmět my)- Poznámka: V češtině osobní zájmeno u slovesa zpravidla v neutrálním projevu neužíváme. Jeho užití je vždy motivováno: - když není osoba určena koncovkou přísudkového slovesa: Já myslel, že to víš. My o vlku a vlk za dveřmi. - při zdůraznění podmětu: Jen já o ničem nevím. Oni mají dovoleno,u a ty pracuješ. - při citovém zabarvení projevu: Poslouchejte, já vám něco řeknu! (x neutrální: Řeknu vám něco.) - při podmětu několikanásobném: Já ani bratr jsme o tom nevěděli. - je-li podmět rozvit přívlastkem: Kde já nešťástná vezmu peníze?