Rozpoznání a popis díla Jan Vermeer, Ateliér, 1670 • http://www.clg-daumier-martigues.ac-aix-marseille.fr/spip/IMG/jpg/Vermeer_L_Atelier_du_Peintre_1670 .jpg •Hans Sedlmayer (1951) – obraz má tři roviny – čte odzadu – nejen kompozičně ale i barevně jsou řazeny v kontrapunktu: •1.Zadní: ploché pozadí s modelkou • barva: modrá, žlutá •2. Střední:„zešikmený“ – diagonální střední plán – stůl, malíř • barva: černá a bílá •3. Přední – proscénium se závěsem • barva: teplé tóny • http://www.clg-daumier-martigues.ac-aix-marseille.fr/spip/IMG/jpg/Vermeer_L_Atelier_du_Peintre_1670 .jpg • Kurt Badt (1961) – kritika Sedlmayera – špatně čte obraz a nerozpoznal výstavbu obrazu – která má vliv i na významové vrstvy a akcenty malby • Badt čte v tradičně obraz zleva doprava a zespodu nahoru • Začíná od závěsu, uprostřed je modelka a tomuto centru je postava malíře podřazena. • I významovým středem kompozice je dívka u okna s mapou v pozadí • •Interpretace: • Sedlmayer – politický akcent na mapu se sedmi holandskými provinciemi • Badt: mapa je jen dekorací, akcent na postavu dívky, která značí Klió, můza dějin (s knihou) ve smyslu malířovy inspirace http://www.clg-daumier-martigues.ac-aix-marseille.fr/spip/IMG/jpg/Vermeer_L_Atelier_du_Peintre_1670 .jpg • http://www.shafe.co.uk/crystal/images/lshafe/Botticelli_Calumny_of_Apelles_1485.jpg Sandro Botticelli, Apellova pomluva, 1494 http://www.shafe.co.uk/crystal/images/lshafe/Botticelli_Calumny_of_Apelles_1485.jpg I:\DCIM\125_PANA\P1250356.JPG Popis a komparace • • • • http://test.classconnection.s3.amazonaws.com/72/flashcards/22072/jpg/vowlouisxiii.jpg http://2.bp.blogspot.com/-oQguXd6pSXM/T5XLUnKeoJI/AAAAAAAADHc/5reFFuAdzmc/s640/delacroix.chios.1822 -24.jpg Eugène Delacroix Přísaha Ludvíka XIII. a Masakr na Chiu (1824( • • http://test.classconnection.s3.amazonaws.com/72/flashcards/22072/jpg/vowlouisxiii.jpg http://2.bp.blogspot.com/-oQguXd6pSXM/T5XLUnKeoJI/AAAAAAAADHc/5reFFuAdzmc/s640/delacroix.chios.1822 -24.jpg • • http://historyofart.cz/var/albums/Romantismus-mal%C3%AD%C5%99stv%C3%AD/16.Delacroix,%20Krveprolit%C 3%AD%20na%20CHiu.jpg?m=1354006359 http://rlv.zcache.com/eugene_delacroix_the_chios_massacre_print-rb38c441854944bf4bf448152acc249f2_2 7zcp_400.jpg http://www.greektravel.com/greekislands/chios/photos/delacroix-slaughter-of-chios.jpg • • http://www-gewi.uni-graz.at/gralis-alt/4.Gralisarium/GraLiS%202003/Kloster%2024.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Kromeriz_-_zamek.JPG • • http://www.klaster-plasy.cz/App/Data/Obrazky-Dejiny/Luitgarda.jpg http://www.citygalleryprague.cz/gallery/CZK:GHMP:VP.VP-62/primary.jpg Standardní popis - ohledání díla • • • • Château de Maisons-Laffitte, François Mansart, po1630 • File:Château de Maisons-Laffitte 001.jpg Police nad Metují, klášterní kostel benediktinů Nanebevzetí P. Marie, 60.-70. léta 13. století http://img10.rajce.idnes.cz/d1001/7/7151/7151625_8c6eb47b3cd1050a6faa56ba50285181/images/10_Police_ nad_Metuji_-_kostel_Nanebevzeti_Panny_Marie.jpg • http://img10.rajce.idnes.cz/d1001/7/7151/7151625_8c6eb47b3cd1050a6faa56ba50285181/images/09_Police_ nad_Metuji_-_portal_kostela_Nanebevzeti_Panny_Marie.jpg?ver=2 Kazimierz Dolny, farní kostel, 1589, Jakub Balin File:Alians PL SpacerPoKazimierzuDolnym Jesien,02 10 2008,PA020005.jpg File:Church, Kazimierz Dolny.JPG P1140373 Plik:Church, Kazimierz Dolny - interior.JPG HPIM0815 HPIM6386.JPG Půdorys katedrály s kaplí sv. Stanislava a sv. Anny, před rokem 1885 HPIM0950 • http://www.hrady.cz/data_g/2825/122280.jpg Kaple sv. Stanislava při olomoucké katedrále, 1585-1591 • • 3371 Kaple sv. Stanislava při olomoucké katedrále, 1585-1591 34 35 Kaple sv. Stanislava při olomoucké katedrále, exteriér a portál, 1585-1591 • • 3371 3022 36 (1) 36 (1)a Olomouc, kaple sv. Stanislava, 1585–1591 - vstupní mříž 36 81 (1) • Půdorys kaple sv. Anny, před rokem 1885 HPIM0951 Olomouc, kaple sv. Anny, 1617 (1885-1886) IMG_6027 Epitaf Martina Václava z Greiffenthalu pořízený děkanem Klaudiem Sorinou z Mantovy, kaple sv. Anny, 1652 HPIM0939 Průčelí kaple sv. Anny na vyobrazení intronizace biskupa Troyera, 1747 a dnešní stav Kopie - 008 intronizace biskupa Troyerav roce 1747 MG Brno 09.JPG Olomouc, kaple sv. Anny, dnešní stav a situace před zkrácením před rokem 1885 1069 Kopie - IMG_5999 • Kaple sv. Anny na Olomouckém hradě, akvarel Franze Biely, 1854 Kopie - 1053poz Kaple sv. Anny na Olomouckém hradě, akvarel F.Richtera, druhá třetina 19. století Kopie - 010 Katedrála ve druhé třetině 19 Kaple sv. Anny, 1617, pohled do klenby IMG_6105 Kaple sv. Anny, 1617, pohled do presbytáře HPIM0935 Kaple sv. Anny, 1617, pohled do klenby presbytáře IMG_6106 Kaple sv. Anny, 1617, pilastr s úsekem průběžné římsy HPIM0937 Kaple sv. Anny, 1617, detail úseku římsy se zalamovaným kladím HPIM0938 Kaple sv. Anny, 1617, portál do sakristie HPIM0943 Kaple sv. Anny na Olomouckém hradě, akvarel Franze Biely, 1854 Kopie - 1053poz Kaple sv. Anny, průčelí, 1617 (1885) IMG_5997 Kaple sv. Anny, hlavní portál, 1617 DSCN3740 Kratochvíle C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\14_Exteriéry\P10609 24.JPG 1577–1579: tvrz Jakuba Krčína z Jelčan: „Leptáč dav divným hospodářstvím a myslivostí vymalovati“ 1580: získal Vilém z Rožmberka 1581/1582: rozhodnutí vystavět nový objekt květen 1583: projekt Baldassara Maggiho duben 1583: smrt Anny Marie z Bádenu – třetí ženy Viléma z Rožmberka leden 1587: sňatek s Polyxenou z Pernštejna 1589–1592: malířská a štuková výzdoba C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\14_Exteriéry\P10609 53.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Přednášky\České Budějovice_Rožmberkové\P1140184.JPG přízemí 1. patro Kratochvíle – letohrádek, vila → příležitostné vedlejší sídlo (Lustschloss) Neugebäude u Vídně (od 16. let 16. století) Joseph Furttenbach st.,projekt Lustgarten (Architectura civilis, 1628) J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\III\1.JPG J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\II\1.JPG J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\II\4.JPG • J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\V\1 (1).JPG • J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\V\1.JPG J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\V\4.JPG J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\V\6.JPG J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\VIII\5.JPG J:\Články\KRATOCHVÍLE\Kratochvíle_LN_Obrazové podklady\VIII\6..JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\10_Za P. ložnicí\DSC_0026_01.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\10_Za P. ložnicí\DSC_0027_01.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\06_Zlatý sál\DSC_0982.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\10_Za P. ložnicí\DSC_0026_01.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\06_Zlatý sál\Kopie - DSC_0982.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Koncepty_Články\KRATOCHVÍLE\Exteriér_Místnosti\10_Za P. ložnicí\Kopie - DSC_0026_01.JPG • • • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250858.JPG Oplakávání Krista, kol. 1735 J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250859.JPG J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250860.JPG Kaple sv. Norberta, Louka u Znojma, kostel sv. Václava, před 1750 J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250861.JPG J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250862.JPG Oltář sv. Jana Nepomuckého, Znojmo, kostel sv. Kříže, před 1753 J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250863.JPG J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250864.JPG P. Marie s Ježíškem, kol. 1720 • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250867.JPG F. V. Korompay, Immaculata P1140237 P1140238 kontrapost • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Texty a materiály do IS\Berenson\P1250761.JPG http://www.art-prints-on-demand.com/kunst/noartist/j/jacopo_soranzo_the_tintoretto.jpg J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Texty a materiály do IS\Berenson\P1250776.JPG J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Texty a materiály do IS\Berenson\P1250777.JPG • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250848.JPG Svatá rodina se sv. Kateřinou a Barborou, kol. 1660 J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250849.JPG J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250850.JPG Kristus na Olivetské hoře, 1672 • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250853.JPG Uvedení P. Marie do chrámu, kol. 1674 •repusoár (repousoir) J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250855.JPG Příbuzenstvo Kristovo, kolem 1650 • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250857.JPG „Nezaujatý popis“ (?) • • Rétorika – elokvence (popisu) architektury mezi normou a konkrétní funkcí •Lex Hermans, The Rules of Rhetoric as Manual for Reading Classicist Architecture, inTheory of Interpretation 12, 2008, Nr. 2 •Normativní estetika klasicistní architektury, její aplikace a interpretace jsou provázané entity. • • John Soan, Pitzhanger Manor v Ealing (1800‐1803) • • http://eleganceonashoestring.net.s44249.gridserver.com/wp-content/uploads/2011/08/soane-3.jpg • •Michael Baxandall, (1933 –2008) •The Language of Art Criticism (1979) http://www.independent.co.uk/migration_catalog/article5090696.ece/ALTERNATES/w460/IN5647155Michael- Baxandall-.jpeg •Michael Baxandall, Jazyk umělecké kritiky, in: Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech (2. vyd. 2005), s. 251–259 Michael Baxandall 00 •Giotto and the Orators, 1971 •Painting and Experience in Fifteenth Century Italy, 1972 •The Limewood Sculptors of Renaissance Germany, 1980 •Patterns of Intention. On the Historical Explanation of Pictures, 1985 •Tiepolo and the Pictorial Intelligence, 1994 (společně se Svetlanou Alpers) •Shadows and Enlightenment, 1994 •Words for Pictures, 2003 •Pictures for words, 2004 • •Adrian Rifkin (ed.), About Michael Baxandall, Berkeley 1999 • http://www.medievalists.net/wp-content/uploads/2010/01/giotto-orators.jpg http://images.betterworldbooks.com/030/The-Limewood-Sculptors-of-Renaissance-Germany-Baxandall-Mich ael-9780300028294.jpg http://www2.alibris-static.com/isbn/9780300068177.gif Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy: a Primer in the Social History of Pictorial Style (Oxford Paperbacks) http://ecx.images-amazon.com/images/I/51hxN0j2PlL._AA160_.jpg http://www.barrister.cz/images/books/medium/133.gif J:\Brno\LS2013\Forma a funkce\03_Baxandalle\01.JPG J:\Brno\LS2013\Forma a funkce\03_Baxandalle\02.JPG J:\Brno\LS2013\Forma a funkce\03_Baxandalle\03.JPG http://www.shafe.co.uk/crystal/images/lshafe/Botticelli_Calumny_of_Apelles_1485.jpg Diego Velásquez. Las Meninas, 1734 • •„Popis skutečnosti mimo obraz“ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Velazquez-Meninas.jpg