Dokončení….. • http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcReWyqQ1uRBNxy0n8Wlc7endY2JszsAETQfhPBGMOzeDJMNGLcf81Biy_9V Lg http://www.tugendhat.eu/data/images/pages/tugendhat_villa_m645.jpg • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250858.JPG Oplakávání Krista, kol. 1735 J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250859.JPG J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Obr\Obr. Popis\P1250860.JPG • J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Texty a materiály do IS\Berenson\P1250761.JPG http://www.art-prints-on-demand.com/kunst/noartist/j/jacopo_soranzo_the_tintoretto.jpg J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Texty a materiály do IS\Berenson\P1250776.JPG J:\Brno\LS2013\Uvedení II\Texty a materiály do IS\Berenson\P1250777.JPG F. V. Korompay, Immaculata P1140237 P1140238 kontrapost „Nezaujatý popis“ (?) • • Rétorika – elokvence (popisu) architektury mezi normou a konkrétní funkcí •Lex Hermans, The Rules of Rhetoric as Manual for Reading Classicist Architecture, inTheory of Interpretation 12, 2008, Nr. 2 •Normativní estetika klasicistní architektury, její aplikace a interpretace jsou provázané entity. • http://farm2.static.flickr.com/1134/829507076_933f24b424.jpg • John Soan, Pitzhanger Manor v Ealing (1800‐1803) • • http://eleganceonashoestring.net.s44249.gridserver.com/wp-content/uploads/2011/08/soane-3.jpg Michael Baxandall (1933-2008) 00 •Giotto and the Orators, 1971 •Painting and Experience in Fifteenth Century Italy, 1972 •The Limewood Sculptors of Renaissance Germany, 1980 •Patterns of Intention. On the Historical Explanation of Pictures, 1985 •Tiepolo and the Pictorial Intelligence, 1994 (společně se Svetlanou Alpers) •Shadows and Enlightenment, 1994 •Words for Pictures, 2003 •Pictures for words, 2004 • •Adrian Rifkin (ed.), About Michael Baxandall, Berkeley 1999 • http://www.medievalists.net/wp-content/uploads/2010/01/giotto-orators.jpg http://images.betterworldbooks.com/030/The-Limewood-Sculptors-of-Renaissance-Germany-Baxandall-Mich ael-9780300028294.jpg http://www2.alibris-static.com/isbn/9780300068177.gif Painting and Experience in Fifteenth-Century Italy: a Primer in the Social History of Pictorial Style (Oxford Paperbacks) http://ecx.images-amazon.com/images/I/51hxN0j2PlL._AA160_.jpg http://www.barrister.cz/images/books/medium/133.gif • •Michael Baxandall, (1933 –2008) •The Language of Art Criticism (1979) http://www.independent.co.uk/migration_catalog/article5090696.ece/ALTERNATES/w460/IN5647155Michael- Baxandall-.jpeg •Michael Baxandall, Jazyk umělecké kritiky, in: Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech (2. vyd. 2005), s. 251–259 http://www.bookfan-static.eu/images/cover/book/1/1/4/8/1/5/Vizualni-teorie-Ladislav-Kesner---w-344- h-486.jpg J:\Brno\LS2013\Forma a funkce\03_Baxandalle\01.JPG J:\Brno\LS2013\Forma a funkce\03_Baxandalle\02.JPG J:\Brno\LS2013\Forma a funkce\03_Baxandalle\03.JPG Diego Velásquez, Las Meninas, 1734 • •Význam •Styl • •Reprezentace • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Velazquez-Meninas.jpg Čtení obrazu •Metafora „čtení“: obraz – text (středověký původ) – obrazové cykly; ikony se „psaly“ •Číst = interpretovat • •„Čtení“ není: stylová a formální, ani ikonografická analýza •Čtení je analýza formy a obsahu ve své interakci, zohledňující roli tvůrce i diváka http://books.google.com/books?id=hCGGLhCFBe8C&printsec=frontcover&img=1&zoom=1&edge=curl&imgtk=AFLR E71YZ60C1YqwqaHjLEef75ywJo3WJ-NcvYuCYvThWw4GCxI_oERSdU8mGxkk6BE41F5OJCm3w903tnga_cMxvtOODGHz9D2nM-O N6GahTKvTindD4-FmQs1dzA5DQgdF9ScbuFEI Odborný text, jeho volba a forma • Odborný text: • Zpráva o výsledcích bádání a šetření – určeno ke kritickému přijetí (polemiky) • Forma komunikace v rámci odborné obce • •Monografie •Studie (časopis, sborník, kapitola v knize) •Zpráva (materiálová, z konference apod.) •Recenze (kniha, výstava) • •Školní práce – referát, seminární práce, diplomová práce, disertační práce • •Popularizační text • Monografie, sborník, antologie, katalog, časopis… C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120168.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120201.JPG http://ecx.images-amazon.com/images/I/51gGM5cdy9L._SL500_SS500_.jpg C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120233.JPG F:\Brno\ZS2012\PREZ\159762_big.jpg POČÁTKY •- Volba tématu •- Ohledání možností: •jaký je stav věci – zachována v autentické podobě ? apod. – ale někdy i pozdější úpravy mají smysl, příp. nemusí být věc vůbec zachována (dokumentace) •je možnost to podrobně prozkoumat (daleko, uzavřené, nepřístupné...)? •zpracovávalo se to? •jsou prameny? •literatura? • Volba tématu •Nové téma • •Zpracované téma – doplnění o nové souvislosti •Zpracované téma – výběr jednoho z méně zpracovaných aspektů •Dílčí doplnění zpracovaného tématu (nové zjištění, restaurátorský průzkum, nový objev) •Zpracované téma je nově interpretováno • •Volba tématu = stanovení „badatelského problému“ – shrnutí, nové zjištění, nové souvislosti, re-definice, polemika…. HPIM0815 HPIM6386.JPG HPIM0950 Kaple sv. Stanislava při olomoucké katedrále, 1585-1591 • • 3371 Olomouc, kaple sv. Anny, 1617 (1885-1886) Epitaf Martina Václava z Greiffenthalu pořízený děkanem Klaudiem Sorinou z Mantovy, kaple sv. Anny, 1652 IMG_6027 HPIM0939 PRACOVNÍ PLÁN •Formulovat téma – název a badatelské otázky Co chci dosáhnout? •Harmonogram – vychází většinou z deadlinu •Stanovit jednotlivé kroky (návštěvy místa, knihovny, archivy, korespondence) • •Stanovení hypotézy – verifikace, doplnění, vyvrácení v průběhu sběru dat a jejich vyhodnocování • (stejný postup humanitních i přírodovědných oborů) • HEURISTIKA Bibliografie práce se shromažďováním informací – prameny, literatura – 85% času •Osobní bibliografie • HEURISTIKA Umět pracovat s prameny a literaturou a „umění psát“ •Excerpce •Citace •Kontrola – verifikace – kritika literatury • •Kritické a analytické myšlení •Schopnost syntetického vyjádření • •Nic nezamlčet, nezkreslit ale ani slepě neopakovat! • • • http://www.fotoalpy.cz/pictures/230-M00x_5525_v.jpg Nakládání s texty - etika •Plagiátorství: automatické/nevědomé x úmyslné •Původní text a kompilace • (kompilát, pejor. – com-pilare =„nakradení“) • • Kompilace: •Strukturovaná, shrnutí problému z řady zdrojů •Bez klasifikace, jen kupení • •Odlišovat své a převzaté názory •Citace – přiznaně a přesně nechat • promlouvat aktéry • - nevytrhávat z kontextu, zapojovat •Parafráze • http://i.lidovky.cz/09/043/lngal/HRN2a8c7e_p200904090711501.jpg STYL PSANÍ •Zásady: výstižnost, jasnost, přesnost, srozumitelnost – prostřednictvím dané struktury, tj. základ vědeckého diskursu •Tj. vyhýbat se banalitám i složitým konstrukcím – stylistika •Držet se tématu – zachovat poměr obecných faktů a konkrétních, věcných informací •Současně je psaní i odborného textu tvůrčí činností (má poučovat i „bavit“) • •Způsoby psaní (pomocné): •Francouzský – elegantní, ale „upovídaný“ •Německý – úsporný, kopíruje proces práce a poznání •Anglosaský – srozumitelnost, výklad závěrů •Individuální STRUKTURA TEXTU (ÚVOD – JÁDRO – ZÁVĚR) •1. Úvod – stanovení problému, cílů a nástin jejich řešení •2. Popis •3. Analýza •4. Závěry Standardní struktura Bc. DP •Úvod – představa a naznačení strukruty a metody práce – předmět práce. Slouží k uspořádání si vlastních myšlenek. •Kritika literatury a pramenů – naznačí postup a vztah k autoritám – vztah k předchozím výzkumům a názorům •Dějiny – historické expozé •Popis •Analýza – Zařazení do kontextu – nová zjištění - dokazování •Závěr – zhodnocení – dosáhla práce očekávaných odpovědí na cíle – Možnosti dalšího výzkumu... •Seznam obr. příloh •Prameny a literatura • •Obsah •1. Úvod 5 •2. Kritika prameňov a literatúry 6 •3. Zlín, jeho história a stavebný vývoj spojený s firmou Baťa 10 •4. Stavebné dejiny objektu 12 •4.1. Experimentálna bunka 12 •4.2. Kolektívny dom 12 •5. Popis objektu 14 •5.2. Urbanistické súvislosti 14 •5.3. Forma a konštrukcia 15 •5.4. Dispozícia a interiéry 15 •5.5. Rekonštrukcia 17 •6. Architekt Jiří Voženílek 19 •6.1. Životopis 19 •6.2. Tvorba 20 •7. Súdobá tvorba a jej predstavitelia 21 •8. Idea kolektívneho domu 22 •9. Záver 23 •Seznam obrazových příloh •10. Zoznam prameňov a literatúry 24 •10.1. Pramene 24 •10.2. Literatúra 24 • • http://zlin.avonet.cz/upload/3/3fb39054_b_0_475_7574_kolektivni_dum_b.jpg •Obsah • •Úvod 5 •Kritika pramenů a literatury 6 •Historické okolnosti založení kostela a jeho dějiny 11 •Stavební dějiny kostela a průběh umělecké výzdoby 15 •Architektonický popis kostela a Pirchanské kaple 19 •Oltáře v kostele a další mobiliář 22 •Epitafy v kostele 25 •Nástěnná malba v kostele 27 •Pirchanský oltář 29 •Epitafy v Pirchanské kapli 33 •Nástěnná malba v Pirchanské kapli 35 •Sakrální architektura kolem roku 1600 38 •Závěr 41 •Bibliografie 42 •Seznam obrazové přílohy 46 •Obrazová příloha .48 • C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Jindřichův Hradec ad\Jindřichův Hradec_N. Trojice a kaple\DSC_0481.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Jindřichův Hradec ad\Jindřichův Hradec_N. Trojice a kaple\DSC_0468.JPG FORMÁLNÍ ÚPRAVA • http://www.onlio.com/cs/clanky/obrazky/typografie-opentype.gif Bibliografie – Citace – Poznámkový aparát • •Norma ČSN •Specifické normy časopisů a institucí •Norma čas. Umění •Individuální norma – lze, ale musí být důsledné • •Poznámkový aparát – symptom odborného textu – cílem je verifikovat názory a umožnit každému je sledovat Nejčastější bibliografické zkratky •Ibidem •Idem •Eadem •Iidem •S. l. •S. d. •B. n. •Nepagin. •nefol. •f.; p.; sl. •Ed., eds., edd. •et al. • Nejčastější bibliografické zkratky •Ibidem – tamtéž (případně op. cit.; c. p.) •Idem – tentýž •Eadem – tatáž •Iidem – titíž •S. l. sine loco – bez uvedení místa vydání (b. m.) •S. d. sine dato – bez uvedení data vydání (b. d.) •B. n. – bez uvedení nakladatele •nepagin., nestr. – nestránkováno •nefol. - nefoliováno – recto, verso •f. – folio; p. pagina; s.; sl.; •Ed., eds., edd. – vydavatelé – příp. Hg. – Hrsg. •et al. – et alia – a další = a kol. • •citace monografií a sborníků: •-jméno autora – kapitálky •-název díla – kurzíva •-pokud má práce více autorů, jména se oddělují pomlčkou •-všechny položky citace se oddělují čárkou, pouze pokud má dílo více názvů (titul a podtitul), •oddělují se jednotlivé části názvu tečkou •-citujeme-li práci otištěnou v neperiodickém sborníku či jiné publikaci, uvozujeme toto •periodikum a publikaci předložkou in: •-jména editorů monografií a sborníků se uvádějí až za názvem práce, před jejich jménem se •uvádí ediční zkratka v závorce – u německých titulů (Hrsg.), u francouzských (éd.) a u všech •ostatních, včetně českých, (ed.) nebo (edd.) •-informace o edičních řadách se uvádí za místem a rokem vydání - viz VÍT VLNAS, •Novokřtěnci v Münsteru, Praha 2002 (=Knižnice Dějin a současnosti, sv. 17); RENÉ ALFONS •HAIDEN, Die Z – Eine Wiener Erfolgsgeschichte, Innsbruck 2007 (=Forschungen und •Beiträge zur Wiener Stadtgeschichte, Bd. 48) •-jiná než první vydání díla se označují číslem v horním indexu u data vydání – Josef Petráň, •Kalendář, Praha 20042 •-stránkový rozsah se uvozuje zkratkou pro stranu v jazyce publikované studie: pro české texty •s., pro německé S., pro anglické p. (případně pp.) atd. •-díly (svazky) publikací se uvádí římskou číslicí •Příklad: •JOSEF PEKAŘ, Bílá hora. Její příčiny a následky, Praha 1921, s. 19 •při opakování : J. PEKAŘ, Bílá hora, s. 26 •při opakování v následné citaci: Tamtéž, s. 38 •IVAN HLAVÁČEK – JAROSLAV KAŠPAR – ROSTISLAV NOVÝ, Vademecum pomocných věd •historických, Praha 1985, s. 24 •Das Kunst und kulturgeschichtliche Museum im 19. Jahrhundert, (Hrsg.) BERNHARD DENEKE •– RAINER KASCHNITZ, München 1977, s. 182 •HEINRICH OTTO WELSCH, Nation und Welt, in: Nationalismus, (Hrsg.) HEINZ WINKLER, •Leipzig 2005, s. 123 •TOMÁŠ BOROVSKÝ, Čas středověkých měšťanských testamentů, in: Pozdně středověké •testamenty v českých městech, (edd.) KATEŘINA JÍŠOVÁ – EVA DOLEŽALOVÁ, Praha 2006 •citace z periodik: •-viz citace monografií a sborníků •-mezi názvem periodika a číslem ročníku neděláme čárku •-pokud je běžné používat zkratku pro název časopisu, při první citaci píšeme celý název •časopisu a v závorce za ním zkratku; v následujících citacích používáme jen zkratku •číslo časopisu uvádíme pouze tehdy, není-li jeden ročník stránkován průběžně •-pokud nemá periodikum vyznačeno číslo ročníku a uvádí pouze průběžná čísla – uvedeme •rok vydání a za čárkou číslo periodika uvedené označením č. příp. Nr. •Příklad: •VALENTIN URFUS, Právní postavení českých měst a rakouský absolutismus v období •národního obrození, Sborník archivních prací (dále SAP) 19, 1969, s. 386-440 •MACIEJ MATWIJÓW, Drogi kariery Marcina Dębickiego, Studia Historyczne 69/2, 2006, s. 12- •73 •IVAN GROSPIČ, Slovenské národní povstání, jeho státoprávní význam a odkaz, Acta •Universitatis Carolinae - Iuridica 1961, č. 2, s. 121-156 •EDUARD JAKL, Achtzig Jahre Eisenbahn Prag – Bodenbach, Deutsche Zeitung •Archiválie: •-aktuální název archivní instituce (včetně jejího geografického určení), název fondu (sbírky) •včetně jeho dílčích celků, perioda spisové manipulace, signatura, inv. číslo, karton (kniha), •citace archiválie včetně její datace •-při první citaci se jméno archivní instituce a název fondu uvádějí v kompletní podobě, pokud •pro ně existují zkratky, vypíší se v první citaci do závorek a používají se ve všech •následujících opakovaných citacích •-zkratky pro archivy a fondy dle evidenci NAD •-sign. se uvádí pouze v případě její existence, jinak postačí moderní evidence podle inv.č. •-rozsah uváděný ve foliích se uvozuje zkratkou f. (r/v) •Příklad: •Národní archiv (NA) Praha, Ministerstvo vnitra , prezidium (PMV), 1880-1890, sign. K-1, •inv.č. 326, kart. 55, přehled povolených časopisů v Čechách 1895 •Státní okresní archiv (SokA)Teplice, Archiv města (AM) Bílina, Knihy, sign. A 21, inv.č. 23, •ev. č. 26, Účetní deník r. 1875, f. 126r – 130r •Státní oblastní archiv (SOA) Praha, Velkostatek Velké Žernoseky (Vs V. Žernoseky), stará •manipulace, inv.č. 25, urbář panství r. 1725 •Staré tisky (publikace vytištěné před rokem 1800 vč.): •jméno autora, zkrácený název díla, místo vydání: tiskař, datum vydání. •-jméno autora se uvádí v jazyce země jeho původu, respektive ve formě, která je v zemi jeho •původu respektovaná (jmenné autority) •-zkrácený název díla se převádí do moderní formy příslušného jazyka textu knihy •-místo vydání se uvádí v jazykové formě, která odpovídá aktuálně používanému jazyku v •uvedené zeměpisné oblasti •-jméno tiskaře podobně jako jméno autora uvádíme v kanonizované podobě (viz příručky pro •jednotlivé zeměpisné oblasti; pro Čechy Karel Chyba, Slovník knihtiskařů v Československu •od nejstarších dob do roku 1860, Praha 1966-1970) •-pokud se jméno autora, tiskaře, místo a datum vydání nenalézá na titulním listě a musí se •dohledat v publikaci – uvádí se v závorkách kulatých, pokud se musí dohledat v pomůckách •mimo vlastní text knihy, dávají se údaje do hranatých závorek •Příklad: •Johann Jakob Geelhausen, Hochgräffliches Paarsternbergisches Bechinerbaad, Praha: Jan •Václav Helm, 1730. •Václav Hájek z Libočan, Böhmische Chronik, (Praha): (Mikuláš Pštros), 1596. •Elektronické dokumenty: •Elektronické monografie, databáze, články •-primární odpovědnost (autor) •-název •-druh nosiče •-vydání •-místo vydání •-vydavatel •-datum vydání •-datum aktualizace/revize •-datum citace •-dostupnost (povinné u on-line dokumentů) a číslo •Příklad: •John Smith, Encyclopedia of History [online], New York: John Wiley, 1984, [cit. 3. ledna •1990], . •John McConell, Constitutional History, in: Canadian Encyklopedia [CD-ROM], Macintosh •version 1.1, Toronto: Stewart, 1993. •-pokud je zdroj online vždy uvádíme datum citace (povinný údaj) •-pokud je zdroj CD-ROM citace odpovídá citaci tištěné literatury (vypisuje se verze •operačního systému) •-druh nosiče [online], [CD-ROM], [disk] Norma čas. Umění http://www.umeni-art.cz/cz/norm.aspx Poznámkový aparát •Jméno •Titul •Místo •Rok •Ročník •Číslo •Strany • • Monografie •Andreas Tacke, Der katholische Cranach. Zu zwei Großaufträgen von Lucas Cranach d. Ä, Simon Franck und der Cranach-Werkstatt (1520-1540), Mainz 1992. http://ecx.images-amazon.com/images/I/51IV-eYa0TL._SY320_.jpg Monografie – Edice - Řady •Walter Koch, Literaturbericht zur mittelalterlichen und neuzeitlichen Epigraphik (1976–1984), München 1987 (Monumenta Germaniae Historica, Hilfsmittel XI). http://www.epigraphica-europea.lmu.de/gfx/Litber_97.gif Kolektivní publikace •Wolfgang Kemp, Narrative, in: Robert S. Nelson – Richard Shiff (edd.), Critical Terms for Art History, Chicago – London 1996, s. 58–69, zvl. s. 63–65. http://d.gr-assets.com/books/1328872389l/280189.jpg C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120203.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120205.JPG Encyklopedie •PZ [Pavel Zatloukal], heslo Meretta Gustav, in: Anděla Horová, (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění I, Praha 1995, s. 505 C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120211.JPG Katalog •Jiři Kotalík, Jan Preisler (kat. výst.), Národní galerie v Praze 1964. http://www.madera.cz/tmp/books/_copyright_7_249840.jpg Sborník •Jan Royt, Horní město Jáchymov. Reformace a umění, in: Jaromír Homolka et al. (ed.), Gotika v severních Čechách, Ústí nad Labem 2001, s. 351-359. http://i.idnes.cz/12/022/cl6/ALH413ab4_152829_1613952.jpg Časopisecký článek: •Jarmila Vacková, Epitafní obrazy v předbělohorských Čechách, Umění XVII, 1969, s. 138-154. http://www.udu.cas.cz/pub/image.php/x_gal_photo/88/58049.jpg?image=/data/db/gal_photo/88/58049.jpg& c=udu.cas.cz Novinový článek •R. W. [Richard Weiner], Nadrealismus, Lidové noviny XXXII,1924, č. 536, 24. 10., s. 7. Soubor:Lidové noviny, 1893-12-16, title page.djvu Recenze – Elektronické zdroje •Lubomir Konečny (rec.), Milan Togner, Sandro Botticelli, Uměni XLV, 1996, s. 102–103. • •Michaela Ottova (rec.), Poznamky k moravskym vystavam •Od gotiky k renesanci, Bazar, http://www.intimate.cz/bazar/index.asp, vyhledano 20. 7. 2002. • •Miroslava Hlavačkova, Osobnost Augusta Švagrovskeho, in: Galerie moderniho uměni Roudnice nad Labem: Multimedialni publikace o historii galerie s vyběrem děl ze sbirkoveho fondu, CD-ROM, Galerie moderniho uměni v Roudnici nad Labem 2000. Školní práce – řadíme v seznamu literatury zvlášť •Pavla Sadilkova, Nova recepce gotiky v Čechach na přikladu Svatovitske katedrly (diplomni prace), Ustav pro dějiny uměni FFUK, Praha 1999. Místní jména •Graz •Poszony (Preßurg) •Königsberg •Zittau •Reichenberg •Freiwaldau • •Graz – Štýrský Hradec •Poszony (Preßurg) – Bratislava •Königsberg – Královec (Kaliningrad) •Zittau – Žitava •Reichenberg – Liberec •Freiwaldau - Jeseník • •jemné nuance – Salcburk i Salzburg • •London - ne Londýn • Prameny a historické texty •Transliterace: druh přepisu, v němž je zachována grafická podoba textu, všechna písmena ve stejném pořadí, velikosti (tj. dodržujeme rozdíl mezi maiuskulními a minuskulními písmeny), dodržujeme interpunkci, přehlásky atd.), dodržujeme původní interpunkci, respektujeme hranice slov •Transkribce: přepis, jehož zvuková podoba (tj. čtený text) je identický se zvukovou podobou původního pramene, grafika předlohy je zjednodušena s ohledem na dnešní pravopisná pravidla •Czeske rzeczi – české řeči; mee hrzijbie – mé hříbě; gest – jest, gde – kde; newyminiuge – nevymiňuje apod. Podobně v němčině: vnnd – und, inn – in, ffürst – fürst