TVARUJETE 'l 'A/vtl? Milena Bartlová, Hynek Látal (eds) Sborník 3. sjezdu historiků umění 25.-26.. září 2OO8 St'to".oooTEL,sTvl LIDovÉNovlNy in ContemporaryÁt, Attfirut, č.7,September 1982, s. 43-16, přetištěno in; Albcrro - Sabeth BuchírLar'í (ed,,), Á?t,ýd CO ceptfual Art, Cambtidge - London s.27_J3, 9 lbidem, s. 29. 10 Douglas Crimp, Appropfiating ^pproptiation, in: Peula Marin coía (ed.), Ina4t gefi: Ph|tagfdpb EX}'. Cat., Institute oť contemporary Art, Philadelphia 1982. Přr ini idetn, On the Museum's (pozn. 2), s. 12ó-137. 11 Ctimpovi je třeba přižnat, žetoto pojetl apropriace později sám rcvidoval. \^z Ctimp, Photographs at the End of Modernism, ini idem, On the Museumt (pozn, s. ?_31. 12 Toto odlišcnímezi ,dobrou" a,špatnou" aproptiacívedlo dokonce k nezařazcní díll noho z pěti účastníkůCrimpo.r.y expozice Pictures z roku 1977 PhilipaSmithe do výst^\y Tbe Pirt&ffi cenefutiort, 1974_1984 ý Metropolitníín muzeu v New Yotku. K srov Barty Schwabsky, A Million little Pictufes: The Pictures Genetation Revisitcd, Ndti|lr,Mey 73,2009, http://Ýww.thenation. c om/d,oc/20090607/schwabsky (1!. 2. 20l 13 vtéto kitice se shoduji s dílčímitextyJohanny Buftonové, kteíá v současnosti disettačníptáci k epropriaci na Ptincetonské univerzitě. sfov Johanna Buftoít, Re.yisioĎ,At,tfrrr?lr, č.2, October 2004, s.218-2ó2, přetištěnoin: David Evans (ed. liatiorr, Cafibtídge - London 2009, s. 20J-213. 14 Zřejmě nejnovějíviz Evans (pozn. 13). 15 Ctaig owens, Bqand Retognition: Repramtatian, Paloel and, c ltrlra, Berkeley - Los 1992. 16 Craig Owens, The Állcgoricrl Impulse: Tilwards Á Theory of Postmodernism, č.12, Spring 1980, s. i8-80. Přetištěno inI idem, Beyond (pozn. 1r), s. '9-69.17 walter Benjamin, Dějinně filosofické teze, in: idem, Dílo(pozn,6), s.10. 18 Cit. dle Evans (pozn. 13), s.211. 19 Craig Owens, The Discourse of Othcts: Feminists and Postmodernism, in: Hal (ed.), The Árrti.Aeýheti^ seattle - washington 1983, s. 73. 20 Na tuto pasáž poukazuje i Isebelle Graw, lascination, Subversion and Dispossesiotl ÁpptopriatioítÁJt, in: Evans (pozn. 13), s. 217. 21 Giorgio Agamben, Tvá|, íal idem, hoňedfo be7, iťeh, Ptaha 2M3, s- 80-81. il. Stavebně-historiclý růzkum a dějiny umění úvod P§TR MAcEK ptostředí nám většinou nepostačuje vnímat pouze atmoOdborníky i laiky ptoto spo_juje téměř vždy soubor poměrně otázek. Jsem přesvědčen, žehledání odpovědí se v podzaměří - pochopitelně mimo jiné - do těchto oblastí: , -Jakje objekt staý - Kdo je autolem, případně objednavatelem? tovině pak přistoupí dalšíokruh dotazů: - Nakolik se dochoval objekt ve svéprvotní podobě a pokud ne, části byly proměněny a v jakém duchu? Opakují, čireflektují čipřinášejínový au tonomnívýtaz? řešili a řešívjistém smyslu všichni, kt eři se zajímajíohistorické staa dějiny architektury. V řadě zavedených a konsolidovaných oborů otázky sloužímnohdy spíšejako vstupní, činaopak doplňu, bý,vá nastolen obecnější problém nebo teze a ptůzkum konkrétpak přinášíona potřebná fakta, která vstupují do široce, činaúzce vymezeného badatelského prostředí. Není zde dokonce rozlišovat humanitní směry od technick}ch. Určitý objekt přinázptávy o dobovém stavitelswí a užitých technologiích, například konstrukcí krolů, čidispozičnímiřešenímizachycené dobové vztzhy, ale zároveň i sdělení qísostně umělecká. 20. století to byli architekti, kteří pocítili hlubokou potřepamátku, uvědomit si její kvality, aby následně zvolili adekvátní Jak se jim to následně podařilo, je jlžjiní otázka. Odrážela se zde změna přístupu k obnově památek, většírespekt k jejich podobě, včetněhmory poznamenané stopou věki. Zejména Kamil Hilben si lypracoval postup, ktery tato data přinášel. Nepodstatyvěci o konkrétně vymezené dllěípozníní,zle o co nejšir, faktů napomáhající přesně a komplexně charakterizovat ylzr'aíír Tím byl nesporně založen směr zkoumání, kteqý v současnédobě pod názvem stavebně-historický průzkum. doby přispěla k vývoji i zásadnějším proměnám metody řada odborníkůrůzných profesí. Zmínit lze zejménaV Birnbauma, , Jeho podstatou 1ení l.ak bylo jižzdůtazněno, výběr informací sloužl. crcn K zodpovězení předem r,ymezených problémů,ale komplexní po. znání objektu sama o sobě. NěĚdy je ,t"t.i"e oltrZ"é ,".r.o"uiotl.ktrnt přístup z zabýaat se vedle nálezů,-příslušejícíchk samo*e poárt",e .r"si.t., vědeckých představ, sLejně podtotně i oLaouimi ,|"ár.riiiiiitrrrrn" cr wíazne íusíRallzovanéhoprojevu, Je to ale nezbytn é.Závěrečné hodn<>. : :]^l:.1l"::'|"" objektu musí nutně. reagovat nejen na etapy umělecky zzsaonl, a|e steJně podrobně i na první pohled zcela bezwýznáÁné, čipii Ťl|.:i:ld"l:l Pro dejiny,uměni n"p'"o,,o "ká;Ú ;;#;že byt pxl sledovanou stavbu a její celkor.1, obraz naprosto určujíci. Během oněch sta let se oostuplě lýasnily dnes jii pevně dané zí.1;lar)y bádáni. Každý objekt je nuino st.aourire ai,.", pálii'jiňht"dů, " u, nerdílVe saínostatně. v závěrečnéerapě pak v maximálním prápojení. První dvojice pohledů se vztahuje k objekru ,r-o,nen.u..1lJna r.i'jájouen i.,.u. by_jako dí,lazmáhajícíhogiavitaci i dalSí prírodnípáámí""Ň. g;d;u" ,ouer,. ně rl.tváří prostře:lí adekvátní pro zvotenY ueet. Oiurrou ..á,t"..r"Zr...lsamozřejmé umělec§í projev včetně esreiického působ"nr. Ňesporne s" ,a.pfoje*Je vztah ke klasicke. trvale platné Vtru viově ttiádě: finitas, atilitt.t, uenustas. Nezbytná třeď složka samozřejmě obsahuje vše, co ÚýtollZ o ot_;"l. ly 1§:.::; Daleko podscatnější je ale v iomro ko "ré"rur,pr^iáriitkomple r. n_i á,fch lvn í ,rešerše. zab5ivajicí se shodně iako u vlastní stivby všemietaiami T]r,:l:Ť_*:".*ý s5avby od,doby jejr'ho vzniku ažpo současnosr. Zde ;c ::1^"_:1!1", na,Jeden z nejbližšíchoborů - archeologii - s její definicí pfam€nú hmotnych, rovnocenně doplněných prameny přemnými. "|o;1un 1t9lry{nt by měl býr samozřejmé á .q",i.'"ii.[iiuni, oltiu.urclteho období, činadšenínad jednotlir.7m objevem práii spíšeztéžuje, i |{vZ;9 ii1 pochopitelně nelze "cela r,yÉno;:\č;;ň;;ši;ťpamátko. í:}*"|ríi_"r:rc,vznikla p":."|lý.,i-,r"a"r* pi*i'r,ii?-, pr"r..Y. :::T ]:,il.:.llrn.inspřová,ním. čipopíráním. kdy jédnorlivéetapy spoiu :"::_?" ]:ll_y,rn'r"ý. jindy velice vyhrocený diaIog, K romu přistupujeiada vllvu. mnohdy zcela zásadaě formujícich r{sledek. které'bychom mohIi označitjako mimoumělecké. Ze|ména histoiicke p.a-..,ý ,,iohou pti.rert :1|"_Yi: ?|_1r".á} které někdy až ""-il"..d;r;e;;; i"l.i* n",tya logrcky q/stavěné předstzw. ,^IŤ!::r:",,|:j:lravic přes veškerédobově dané obecnější znaky originálem, ktery sl ne;ednou q,žádá specifický postup. Z rady možných měrod, O, §tefana. V Mencla. J. Radovou-Štikovou, D. Líbala, M. \4límkovc L., Lancmgela .čiJ.^ M.uka. Dnes, v době odpovídalíclzhruba sto letů od prvních počátků,dospěla metoa^ ao t" ,iro"nJ, 'Z" lr.;lZL".li, .mostatném oboru. ořístupů, případně nucné užšíspolupráce s dalšímiobory je proto i.rtit trk.,uou skladbu. která zkoumaného dílu nejlépe odpovídá, íziprůzkumu,1e pfoto nutné s€ objektem nechat vést a přizpůsobit práce prozatíÁ nejasně se rysujícímuobrysu našeho vždy limitovahistotik ptoto musí zv|ádzt celé dějiny architektury i stavitel, obecné znalosti, je třebabtátv potazregionální zvyklosti 1 12]íc se *t,rpy j"d"otli".Íi, které lze někdyjen velice obtížně.předvídat, émoháuiYt velmi í^zanln|. Pfávě tzto komplexnost,.kombin-ace tkůze zcela odlišných oborůi úhlůpohledu lm9žnl3ískív_at které jsou jinak doiažitelnévelice obtížně,pokud vůbec,,Nad r,u"rr" n"á l.Sé"ímneoslohového sttopu přinese inťotmzce, čizá, ilrspitaci směřujícík podobě gotického_zaklenutí;plánfunkcionalis,".hyií .1i.,"t nero z§ozna-telný pnek renesančníhočlenění rníka jako experta přizval. pi,:rti"-".;á"",livé stavby navíc neustále ověřuje me elllný, in:ldJ zažíténormy, tendence a představy. Například určitézobecňutrendy jsou při téro práci opakovanč podrobovány ověřování ,",*i" r.Ó"Ue,.r realitou. Vzájemný r,zrah teoretiků zaby"vajících jšímicrendy a badatelů přinášejících drobná, zato však zcela konfakía, ie proto iedinečnýa pro obě strany nesporně přínosný o*ho druh činnosti můžeptinést až nečekaně obsáhlý soubor dat, u# pra." na průzkumu neimí končit, Jak textová, tak obnzová čt n.ra tárt .ilrt otrahovat i hodnocení. To je ostatně součást elaborátu, lu čeká nejen architekt, ale i památkář, případně kultivovaný staNezbytněle však nutné oddělit částfaktografickou, snad můžeme tivistickoÚ, od závětů, jejíchžnutnou součástíje tvorba hypotéz podmíněqich soudů. Ňěkdyse objevovaly předstalry, žeobecnější irir,"o.b.,i ňirtorik neměl čiňita měl by je přenechat příslušnému líioul. t., se ale nikdy neseznámí s konkrétnímobjektem _do té i"ko ,orn.ount.l průzkúnu.Jsem proto přesvědčen, žeje dokonce Íiorltni pooinností se o shrnujícíkapitolu alespoň pokusit, protože írloha v piocesu poznání je jedinečn á z lezastupitelná .t"áÁa p.e." by bak melá Éýtzpřístupněna dalším.badatelům,keří ni mohli objevit i dalSí, proŽatím skry,té obsahy a {znamy, Současně ě-historictcý průzkum jako základní heuristická metoda dějin umění JAN BERÁNEK liěemž zaktfuzjl zejména svou materiálovou podstatu, _ id dějiny uměnt vsiupují na půdu dějin atchitektury pak tak powětu'obj"ktů ,,oyrokého umění", tj. zej ména staveb se.symbolickým Dřé výsostně formalisticky a typologicky, na zákl,|ě _sloholé wchízeiícíz morfologie archiiektonic§ich prvků stavebního díla, ,řáevším se zameřeníÁ na ikonologii a qýklad stavby v kulturně hisčisociálním kontextu, chápajíČlatchitekturu jako výtaz soctá|, b (odtud zájem o objednavatele, problematiku dvorské,_worby íenomény),Přiiom se všák zájem dějin umění stále.upírá. spíšel< es, mu, ménÉpakjiž k typologickému aspektu stavebního dí|a,zztímco funkeni a zejména konstrukčnístrán ka zistává nezííd, osti, Možná tó souvisí i se skutečností,že boom kulturně a kultutně teofetického vlkladu, na němž jsou postaveny, nt Úo," dilr.r, že architekrura jako celek.je v poslední době výsost, joÁé.rou především technický orientovaných věd, přičemžzejmé, worby staišíchslohorach období dějiny umění postupně vyklízej_í réúměře s nárůstem dochovaných písemných pramenů od noo období, možná htaje roli i efekt dříve nesaturované vlny zá, novodobou architekturu. Paradoxně více než kvlastnímu dílu jako rnímu prameni dějin umění se ohnisko zájmu. přesouvá t, ,:|91složkám, q,svétlújícímarchitektonickou tvofbu z pozic stojících o dí1o samotné. nutné dodat, žez hlediska novodobých staveb aurbanistických soubo, iento přístup pochopitelný, Nicméně u děl pocházejících z mnohem ho obáobí hisioricýh slohů vede k jistému interpretačnímu vakuu, kultutně historicĚý kontext většinou nelze dostatečně spolehlivě Práve v tuto chvili nabywá stavebně-historícký průzkum zásadního herr, rrstlcKeno \ryznamu, neboť zkoumá stavbu čikomplex staveb _jako ce|ck p.o sttánce matetiálové, konstrukční,morfologické, iypotá!i.-Ě, rymSoti, _Výsledkem precizního průzkumu, jenž neopomine žádnou ze znti :::i:!, :,:r::,k, je nejenom nastíněnístavebnd" ,yro;" ,,"rřy, "r" t.t.pfa]