Milena Bartlová NAšE, NÁRoDNi umĚní Studie z dějin dějepisu umění Společnostpro odbomou literaturu - Barri§ter & Principal Masarykova univerzita, Filozofická fakulta - seminář dějin umění §chází s laskavou anantni podpgou Úou""*Ú-nruyCn I Tento soubor studií vznikl v rá,rnci řešenívýzkumného záměru Filozofi ckéfakulty Masarykovy univerzity : MSM002I 622426 - Výzkumné středisko pro dějiny sťedníEwopy: prameny, země, kultuía. Recenzovali: Prof PhDr. Jindřich Vybíral Prof. PbDr. Lubomír Slavíček @ Milena Bartlová, 2009 @ společnost píoodbomou lit€raírru - Barrister & Principal, o. s., 2009 lsBN 978{G87029-60.2 Kepnore 1 N.$r, nÁnonNí ulrĚNí Otázky nóroda a nórodní příslušnosti dnes českouspolečnost ne- zyímaj! 1 účelověje meužívajijenom lvajně praviové, přeměji fašizujícístrany a skupiny. Své národní otlizky isme si úspaSna vyřďili v 1 9, století a dnes jako dospělí můžemeshovívavě'shlížet 'na poněkud dětinské Slovercko, kde nórodní tema ještě můžepřivesí do parlamenfu ktajně populistickz politilE a ide se konjronta"l s národní otazkou ve vďejném prostoru nelze vyhnout. Je tomu ale skutečně tak? právě instrumentalizace ruírodních témat €xtremistickou politickou scénou prozrazuje spíšpravý opak. Definitivně mfivéa pietně balzamované téma-ty prece nesáo za pozomost, protože by nikoho nepřitahovalo. ňajní spektrum politické scény stejně jako jine marginalni oblasti jsou S.r"l |p se ukládaji produkty veřejného exorcismu -- vy_ hnaní dáblové a pokušitelé,o kterých si společnost chce myslét, žese jich zbavila a žejejich zbylými stopami na hraně zákoná už_nenítřeba se zabývat jinak než tepresivnimi nástroji. Marginalizovaná témata však sále žijía vzdálenost od intelektuální-ho diskursu jen vede k slndromu Kašpara Hausera: chybi jim kultivovaný jazyk, přežívajípředstaly a měřitka, kterév jiných oblastech společenského života překonaly oteťenídnešku á světu. Ceši nejsou počemým národem aještě před sto lety by málokdo nesouhlasil s tím, ževlasteneckou povinností kžáéháČechale o národní identitu pečovat, ba dokonce ji bojovně brr{nit. Jak je možté,žese dnes niárodní téma stalo téměř neviditelným? (5) NAšE, NÁRoDM Lr,,ÉNi Obávám se, želTmizení národních témat z českéhoveřejného prostoru a intelektuáIní práce není důkazem jejich definitivního vfešení,ale spíšesymptomem rituální tabuizace a kolektivního potlačeni. Není náíodníotíakajednim z kostlivců v našíspolečnéslříni? Miroslav Hroch je ewopsky uzrrávaným odborníkem na národní hnutí 19. století a počátkem devadesátých let vyšly podstatné práce k historii chápání českéhonároda od Alexandra Sticha a Františka Šmahela. Ve sfiední a mladšígeneraci českého intelektuálního světa však írod zajímá jen zcela ojedinělé výjimky. Nechceme nic slyšet, nediskutujeme, a tudížjen málo víme o dvou věcech, které ve 20. století radikálně proměnily situaci českéhoníroda: lrybnání Němců po druhésvětové válce, ale takékonstnrkce československéhonároda jakožo politické podmínky obnovy samostatného českéhosíítupo válc€ první ajeho postupný rozpad (1939, 1968 a 1992), Ještě marginálnější existenci vedou oÉzkypo potvrzení nebo odmítrrutí nrirodního statutu MoravanŮ a SlezanŮ (v tomto případě jako částivětšiho národniho celku, jehož hi§toriclrý osud rozdělení několika státn! mi hranicemi není přiliš vzd,ílen například situaci Kurdů) čipři_ znání statutu ííodnostiRomům a Židům. V těchto případech se na stalr: veřejné diskuse neblaze podepisuje nedostatek nového intelektuálního přístupu k tako,\.ým kategoriím, jako je etrrikum, národnost, kmen čirasa, který byje vymanil z neúnosnéhoesencialismu dvou minulých století a pohlíželna ně z hlediska konstrukce identit a jejich zjednáváurí v menšinových a většinových společenských kontextech. Bez nově promýšlenéhopojmového instrumentáře a sémantickésebereflexe ovšem nebude nová de_ bata o národě možrrá. Slova totř mají nemalou váhu. Úsffední slovo, r\a kteíémzáleži, je sám pojem Čech,český, Čechy. S Maďary sdílímenepříjemnou absenci takového slova, které by dovolilo označitdvěma různými pojmy jednak národ a jednak historiclťý stítrícelek, kter,ý tento národ v minulosti sdílel s jinými n&ody. Bóhmisch lenl Tschechisch - al€ obojí společně je česty. Naše neochota diferencovat zerni od národa se stala těžkýrn závažím,když se národ přestal definovat jen ja_ zykoyě, ale začalse cbápat i pokrevně, tedy když se k sociální (6) vhodného slova nám ztěžlje nezbfiáLrozlišováni a vymezování. Biologiclcí definice národa sice po šoa (holocaushr) začala ustupovat do pozadí, zůstívávšak živá - snad příznačněprávě Izrael a Německo dodnes oficiálně přiznávají nárok na státní občansM přistěhovalcům na základě pokrevního příbuzenství. Ochota ne_ malého procenta dnešníchČechůhlásit se pnívě na polirewím základě (přesněji na jeho fikci) ke Keltum by byla úsměvná, kdyby nešlo o píojev totálního zmatení a nedostatku společen_ ské reflexe. Strach, jejž vyvolává pouhá zrnín}a o Moravanech jako možnésamostafiré národnosti, je dědicwím stejné - dnes jř zbytečné- zátěže starého, esenciáLlního konceptu národa. Zapomněli jsme však ve 20. stoleti i na promyšlenou formulaci oíce nám_da Ftantlška Palackého, který věděl, žepiše dějiny Čechů ,y Čechách a v Moravě" a ženení spráué zahmovat historickou zemi Moralrr do jediného pojmu Čechy. Korektní východisko v pojmu Česko,označujícírrrdnešnístát Českourepubliku, stále ještě mnoho lidí emocionálně odmítá přijmout. Je to všechno veteš minulosti a nepotřebné slovíčkaření?Pnívě tak mímat Češihned v prvnim roce po pádu tota]itního režimu pomlčkovouváIku, kdy slovenská politická reprezentace trvala na vloženípomlčky mezi obě části adjektiva Česko_Slovenská republika a kdy nabýval na politické aktuá|nosti uzce jazykovědný spor o to, zda takovápomlěkaje rozdělowtík,nebo spojovník. Rozdělení společnéhostátu následovalo jen za několik let a ne_ malou měrou kjeho podobě pfispěl naprostý nedostatek reflexe celé otízky na českéstraně. Dokud mají jednot|ivci potřebu být si vědomi své národní identity, nejde o lrěci nepodstatné, Je to po$eba, jžlystihují Švejkovaslova bejt přímo odněkud - a to se nedá nahradit konzumním leskem národních sportovních reprezentací. Ty jsou ve skutečnosti státní: jen ledabylým překla_ dem do češtinynabývá anglické national, onačljicív původním sémantickémn{mci právě příslušnostke sátu, souvislost se sffedoewopďcým chápáním národa jako etílickéjednotky. Bude snad poučnéporo\..írat hrto diagnózu se situací v Německu, jež bylo a zustívá našímhistoriclcým souputníkem a svého o) NAšE, NÁRoDM UMĚNi druhu dvojníkem. Národní témata přeživala po druhé světové válce dlouho na okraji politické scény. Obnolu veřejného a intelektuálního zájmu a předevšímpřesun tematiky do politicky korektní sféry potlnítilo před řemi lety konání mistrovství světa ve fotbale. Také u nás se mluvívá o tom, že privilegovaným místem realizace pocitů národní příslušnosti a ror,nou i hrdosti na národ jsou právě l"ýkony nIíLrodnich íeprezeat^cíve sportu. Vítězství českéhohokejového týmu na olympiádě v Naganu se stalo lrl§toricbým faktem, který si v zimě roku 2008 dokonce zasloužil pňpomínku desetiletého qýročí.Na rozdíl od Německa však tato udiilost nenastartovala novou veřejnou debatu o náíodě a předevšímo ntárodní identitě jednotlivců, i o tom, co z toho plyne pro váah k jiným národům a jejich příslŇníkům.Němci mají díL:y řadě let náročnéintelekhr.í|nísebereflexe, a zejména diky její systematické implementaci ve školnív,.ýuce, celkem jasno jak v tom, kde byla nebezpečístarého nacionalismu, tak i v tom, do jaké míry a v jaképodobě je nové uvědomování národní identity důležitépro budoucnost Němců v globalizovaném světě a sjednocené Ewopě. Starý nacionalismus a rasismus, kteqý byl klíčovousložkou německého národního socialismu se všemi jeho zhoubnými dopady, byl poražen právě diky soustavné intelektuální a pedagogické péčio rozvíjenítolerance a oteť€nosti, jř doplňovala jednoznačně negatirní konotace národních témat ve vďejném prostoru. Ve v,ýchodních německých zemích, kde pod sovětslš.fon režimem tato intelekturilní péčechyběla, přetrvávájak lyššítolerance vůčineonacismr1 tak slabšíschopnost ryrovnat se s obojí totaliíúminulostí. Jedna dobová definice říká, že narod je taková skupina lidi, kt€ří si navzájem rozuměji lfue než s těmi ostatnimi. k tomu paří nejerr jazyk, ale i vizuálni komunikačníprosťedky. Dějiny umění tudížpaří k disciplínám, které jsou s tématem národa hluboce a podstatně spjaty. Přesto s€ ve standaídních přehledech metod dějin umění jako vědeckého oboru zpravidla tána národa ponechává stranou.' Na poťebu zab;y'vat se přesto těmito otázkami jsem narazila v prvrrí polovině devadesáfých let při psaní své doktorské disertace na téma Yztah česbýchmilostných madon k ikanám, snad díkyskutečnosti, že anonymní dějiny středověkého umění se zvláště dobře hodípro růzrréniárodně přivlastňovaci strategte.2 Záíoveň se však při její obhajobě (v Ústavu dějin uměnl AV ČRv roce 1995) ukázalo, žena wýsledky, ke kterim jsem docházela při podrobném čteníspecializované uměleckohistorické literatury, není domácí odbomé publikum připraveno. Proto jsem s jejich publikací otilela. V uplynulých letech jsem s jednotlivými příspěvky lystoupila v Berlíně, Vídni, Frankfurtu, Bruselu a v Bratislavě, jeden lyšel ve sbomíku v Japonsku.] Teprve časem jsem nabyla přesvědčení,žeje správné, a snad dokonce nezbytné konfrontovat obor českýchdějin umění s nepříjemnými otrázkami jeho vlastní minulosti a žepři jejim hodnoceni nelze rystačit se studiem metodicloých teorií, ale je třeba se zabý,\r'at i oborovou prxí. Ta se můžeod intencí deklarovaných v teoretickém konceptu jednotlivých badatelů odlišovat, a pn{vě národní otéaka patri mezi ty, kterépůsobily nejčastěji na neuvědomělé rovině obecných myšlenkových modelůběž_ ných v určitéspolečnosti. Jak užtomu s potlačen]ímitématy bývá, iaková skrytost jínic neubírá na naléhavosti. Nakonec jsem však dospěla k nizoru, žekritichý průzkum nástrojů, kterédějiny umění pouávají při vyrovnávání se s národní otázkou, můžepaťit k těm tématům, jimiž by odbomí historikové uměni mohli oslovit i širšíkultumí veřejnost. Nabízímzde tedyjednotl Národnl otázka nerri tematizována ani v posledním standardním přehledu německém, ani v původnímprojekhr českém,Kunstgeschichte. ^ Eine E ixfiihrung: Kíoupa 2007. 'Relationship Betweel Bohemian Graceful Madonnas and lcons (l993 t. Práce nebyla publikováLna. je do§tupná na www.rss.archives. _ ceu.hu, Ceská verze je uložena v arch iw ÚOUeVČn. 'Banlová 2003. Nepublikovány zůstaly: přednáška na doktorandském kolegiu katedry dějin umění univerzity ve Frankflrrtu n. M., již jsem přednesla v květnu 2002 na pozvání profesora Martina Búchsela pod titulem ,,Bóbmi§che Gnadenbilder als Gespenstol der Kun§tge§chicht€", a přednáška ,Model nrárodního umění v dějinách umění sťedověku" pro Letní školu centa medievisticlcých studií v Sázavě v zriří 2005. (9) NAšE, NÁRoDŇ U}ÉŇ livé připadové studie, které se snažína konlaétních přikladech z dějin dějepisu středověkého umění systematicky prozkoumat a dekonstruovat riskantní pojmy a myšlenkové postupy souvisejícís národem. Studie zde shmuté vyšly v nízkonákladových odborných periodikách nebo specializovaných konferenčních sbornících,polovina z nich v zahraničí,úpravy a doplňky provedené v jednotlivých textech ve srovnrání s původnímly&íním charakterizuj i ediění poznámky. Nejdůležitějšíma autoritatirnrím počinemčeskýchdějin uměni je vydáni Dějin českéhouýnarného umě1,1í v šesti dílech o jedenácti svazcích velkého formátu mezi lety l98,t-2006. Sepisováni vellcých historiclcých fud paťík nejdůležitějšímnástrojům konstrukce a potvTzování národní identity nejen v historiografii, ale i v dějinách umění. MužemeJi prokázat, žečeskéumění má plynulou kontinuitu neJi od Věstonické venŇe, pak určitě od velkomoravských rotund a šperlai po dnešek, pak stojíme jako národ sebevědomě na svém místě. Popularita modelu národního půdorysu velkého historického lryprávění vyplývá nejen z vlastenecloých tradic, ale podporují ji i požadavky školníchprogramů výrrky. Chceme-li zkázatfiIm historie od začótku do kance,vždy předpokládáme, žeje nr nějaká jednotná dějová linie, něco, co umožríspojit jednotlivé události čiumělecká dílav celek, který se dá smysluplně vyprávět tedy používáme :urrěíťý myšlenkouý model (řečeno slovy významného moravského historika umění Václava Richtera). Nepřekvapí přílišzjištění,žespojujícílinii čipůdorysem příběhu v Dějinóch českéhouýnarného umění je česká národní příslušnostumělců a jejich publika, a tím se rozumí tedy i umění samotrrého. Ve IV. díle (l89G-1938) se dozvírne o němecloých, ruských čiukrajinslcých a slovensloých umělcích, kteří působili na české(de facto na pražské)scéně, ve III. díle ( 1 7 80-1 890) se tematizuj e probíhaj ícíčesko-německá diferenciace národnich idenťt, jinými sloly národní obrození. Půdorysem celého pffběhu však zíssává českost, zahrnujícíi Moravu a české Slezsko (zvláštrrí pozomost je v samostatných kapitolrich věnována moravské situaci pouze v části II. dílu o barokním umění a ve III. díle). Dějiny českéhorrýtvamého umění tuto nikde vý- (r0) NAšE, NÁi,oDM UMĚNí olovně nepopsanou a nedefinovanou českostnáaomě předvádějí. Mají k tomu proti obecným dějinrám tu výhodu, že ukazují její bezprostředně a pro každéhoviditelné doklady - umělecká díla. V pruběhu ťiceti let vydáváni celé série se společensko-politická situace výrazně změnlla, takže dnes nemáme úplně stejný názor na to, jak konstruovat a popisovat souviďý vývoj českéhoumění. Teprve dn€s postrádáme to, co před řiceti lety napadlo málokoho - totlžžev dílech o středověku a baroku se nepočíás existencí starého českéhostátu a žese jen okajově věnuje pozomost skutečnosti, že Čechys Moravou pařily od 16. do 20. století do habsburské monarchie. Pro dnešníhoČecha sťednía staršígenerace bez speciálního hi§tolického vzdělÁní bývá vellcým překvapením zjištění,žezemě Koruny české tvoňly od 14. do 17. §toletí podstatně rozsáhlejši íuemi nežlj dnes. Historické země Slezsko a Lužice, které spolu s menšími oblasíni jako Kladsko, Vitorazsko čiPima s okolím k starému českémustátu pařívaly, dnešníčeskéhistorické povědomí vůbec nezrrá. Z obraan česbýchdějirr vypadly Wurcům konceptu emancipace českéhonároda v 19. století proto, že to byly oblasti dominantně osidlené Němci. Československo se k nim z téhož důvodu už vůbec nemohlo hlásit: po započtenítěchto německy mluvícíchzemí a po odečteníSlovenska a Podkarpatské Rusi by byl musel vzit za své obraz historické dominance slovansloých nórodů v čeles Čechy,která legitímizovala postavení československého národa jako vedoucího ehika ve státě. Naproti tomu se dnes jevíjako pfuozené a samozřejmé vynechání uměleckých vztahů se Slovenskem. V době koncipování řady se už sice vycházelo z předstaly dvou národních kultur, českéa slovenské, jejicM rydělení z jediného národa československéhose v politické praxi realizovalo federalizací státu v roce 1968. Absence znínky o tehdejšímstátě v úvodníchtextech, napsaných počátkem osmdesátých let 20. století, ovšem tvoří součást právě popsané lhostejnosti ke staršímsLífirímcelkům, jejichž byli Češi součástí.[obr. 1.1.-1.6,6.4,8.1, 9.1] Díkyúplnérezignaci na poliťckéhíanice sátů, v nichž Češia Moravané od sťedověku do roku 1992 žili,nezbývá než konstatovat, žečeskosíse v aka- (l1) NAšE, NÁRoDNi t MENí demichých dějinách urnění lrymezuje zásadně etnicky. JsouJi navíc základním paradigmatem většiny textů dějiny umění podle jedinečnýchautors§ých osobností, a nikoli podle objednavatelů, publika a sociálních kontextů, pak je to zřejmě enricita nikoli v kultumím, nýbržv pokevním a jazykovém smyslu. Tato o!ízka však není v celém monumentálním díle nikde tematizována, z\Iáůena a aígumentAčněanalyzovína. v tomto směru zůsávaji Dějiny českeho yýtvarného umění soutrnem a monumentem minulosti, ale neposkytují orientaci do budoucnosti. Rozbor (nereflektované) koncepce akademických Dějin českého umění ,lkázal, žeodborná obec je jen o málo informovanější(tím málem je například zahmutí německy mluvícíchčeskoslovensloých umělců do kapitol o meziválečném uměni) než veřejnost. Na přelomu |et 2007 a 2008 byla na zpravodajském serveru Aktuálně.cz k lalezeni debata o tom, jak j e možné,že Věstonická venuše není na seznamu národních kulturních památek. Diskutujícíneřešili věcnou podstatu otázky (totiž skutečnost,žejeden sbírkol"ý předmět nemůžebýt podle dnešní legislativy do kategorie památek zařazen a je řeba tam zařadit celou sbírku), ale rychle a sebevědomě definovali národní památku jako předmět vztahujícíse k českémuetniku. Ačkoliby málokdo z diskutujícíchasi uměl přesně uvést příslušná data, shodla se většina na tom, žepaleolitická soška do této kategode nespadá, a fudiž je celkem jedno, zda se národní kultumí památkou stane, nebo ne. Kdyžjsem přednášela dějiny umění na katedře historie pražsképedagogické fakulty, zadáni znělo ,,českéumění od Velké Moravy do roku 1945 s nezbytnými kontexty umění v Evropě". Dějiny vytvamé čivizuální kultury v Čechách a na Moravě by však ve skutečnosti měly začinat ne-li právě Věstonickou venuší(25 000 let před dneškem) a figurou z Hlubokých Mašůvek(třetí tisícileti před naším letopočtem), pak určitě Hlavou Kelta z Mšeckých Žebrovic a kováním z Maloměřic (první století před našímletopočtem). Jeden z důvodů,proč tomu tak v obecném povědomí není, spočíváv přežíváníobrozenecké definice českéhonárodajako slovanského etnika, které svou identitu definuje předevšímjazy- (í2) NAsE, NÁRODNí UMÉNi kom, kdežto se zemí, v nížžlje, se identifikuje jen sekundámě. V době národní emancipace v 19, století bylo takovó rozlišení nczbytným nástíojem, pokud mělo jíto konstruovrfurí my ieši v protikladu k azl Němci za sitlsace,kdy obě etnika obývalajiž řadu století společnou zemi 8ohemia av po|ítickétradici splý_ v8l8 v jazykově nedefinované kategorti Bohemi. Dějiny české litoratury jižzahmují do svého kánonu i písemnictvípsané na čcskémúzemílatinsky (dosud ovšem nikoli to, které bylo psáno německy), dějiny hudby a r,".y'tvamého umění ovšem jsou v jiné situaci. Jejich předmět je z podstaiy věci mim ojazykový s připsat jej etnicky slovanskému prostředí lze s určitou mírou spolehlivosti teprve od druhé poloviny 19. století. Se staršímuměním je z hlediska nr{rodní příslušnosti vůbec potlži nelze totiž zpětně oddělit českojazyčnoukulturu středověkých, barokních a osvícenských ČechčiMoravy od německojazyčné.Ve druhé polovině 19. století probíhal jak na vědeckém poli, tak i v žumalistické veřejné debatě spor o náíodnípřivlastnění středověké kulfury, jehož doz\.,uky se razantně objevily při Vzniku ČsRa naléhavěji v letech nacismu. Kluli jazykové nejednoznačnosti qy'tvamého umění byl spor v rámci dějin umění prakticky neŤešitelný.Paradoxně jej několikrát rozhodly mocensko-politické prosaedky, nikdy však nebyl lyřešen jako takoqý, tskže umělecké památky českéhostředověku i baroka si dodnes přivlastňují obě strany. Skutečnost, žepřes mnohdy poctivou reflexi ze strany německých badatelů je takové pňvlastnění stále založeno na etnické, pokrevní definici národa, vidíme názomě na rozdílu mezi němec§ý,m a rakous§ím pojetím. Zatímco do nejnovějšíchrakoushých dějin uměni byly zahmuty jen takové památky mimo územídnešníhoRakouska, které demonstrují jeho historickou spojitost s německými zeměmi (a projekt neobsahuje na to téma žádnéteoretické zdůvodnění),dějiny německého umění se bez českých památek neobejdou nikdy a reflexe této atAzky má svou tradici, Rakouské i německé dějiny mají stejný problém s lymezováním územníhorczsahu svého předmětu jako ty české:mluvit o Rakousku před rokem 1918 a o Německu před rokem l87l je přísně vzato nesprávné, Podobné aještě ná- (í3) NAšE, NÁRoDŇ UMĚM ročnějšíproblémy se ovšem týkají i zemí na v,ýchod od Moraly - Slovenska, Maďarska, Polska čiLitly. Výtvamé umění a jeho dějiny velmi podstatn;im dílem přispívajíke konstnrkci národních identit. Děje se to na dvou rovinách: na rovině dějin umění a jejich výkladových struktur a na rovině tvorby, která intencionálně chce vyjadřovat ftífodníhod_ noty a příslušnost. Nrá,rodně uvědoměló umění vzkvétalo nejen v době emancipačníhohnutí (národního obrozen) v 19. století, ale neméně i za pnmí Československérepubliky, za píotektorátu a v poválečných letech před prosazením doktdny tzv. socialistic_ kého realismu. Výtvamé čivizuální umění a architekh]ía měly ve srovrrání s jinými uměleckými druhy vždy výhodu v tom, že poskytrrjí viditelné a hmatatelné objekty, kterézpňtomňují nehmotný pojem národa.a Při sro\ryráni s liteíaturou mělo naproti tomu vždy pozici o něco složitější,protože je svou podstatou mimojazykové a případnou narodně uvědomělou intenci musí vyjadřovat jinými prosředky. Samoďejmě se nabizejícímožností je především využívánítakových nrá,rnětů a figurací, kterým společnostbude rozumět jako šifrám národní identity, českosíi. V období historismu 19. století byla takovým polem především zásobána obrazi z dějinných vypnívění,v čeles motily z Ratopisu královédvorskeho a Rukopisu zelenohorského, tedy z fiklivních sťedověloých básniclcých děl. [obr 1,7] Historická tematika se jako nrárodni příznak částečněvrátila za protektorátu (i když zřetelnější je to ve filmu a literattúe nežlive rnýtvamém umění), zallmco v mezivá|ečné československérepublice se zejména na urovni populámí kultury věnovala pozomost folklodstichím kořenům českévizuální kultury. Pozoruhodnou kapitolu tvoří modemistické uměni Slovenska, kterénárodní tematiku v silném smyslu pěstovalo promyšleně a soustamě v modemistických formách, a tím pfispivalo ke specifické v,_ítvamé konshrrkci s/ovenskosti nahranici rnezi folklorismem a modemou.s 4 Tématu §e věnuje Marek 2004; srov téždalšípublikace téžebada- telkv, J Bajcurona - Hrabušic\ý - Kusá 2006: doprovodná publikace k vý§tavnímu projekhr Slovenské národní galerie. Srov k tomu talé re- (í4, médiítaké velmi významně fotografie a film) se podílejímimořódně významnou měrou na konstrukci národního mýtu, jelž jo jedním ze zdroji individuální národní identity. Tuto kategorii ďormulovalo bádáni o evropské kultuře 19. století a i u nás Jítonto obor věnuje soustavnou pozornost, bohužel bez větš! ho ohlasu ve veřejnosti a v populámí kultuře.6 Mýtus v tomto přlpadě nezrramená nepravdivé vypráuění, které by bylo řeba uvé§t na pravou míru, nýbrž v souladu s pojetím Clauda Lévi.§tausse, Rolanda Barthese čiMircey Eliadeho je to zakladatrlské vyprávění, formulujicí a konstruující principy existence a fungování společenství - v tomto případě národa. Českýhistorik Dušan Třeštík,kterrý pro studium i reflektované oživeníčes_ kóho národního mýtu lykonal v poslednich desetiletích nejvíce, říkal, ženárod, ktmý si přestane vlprávět své m]ity, se rozpadnc a zanikne, protože zapomene na to, co jej držípobromadě,? V tomto smyslu je národní mýh.rs trvalý, jeho podoba a témata se všerk proměňují. Česká moderna a specificky předevšim vlivné rvantgardní směry česlcýnárodní mýtus jako celek odmítly a ironizovaly, protože si jej nedovedly představit v jinéformě nežli v romantické, novoromantické a lcýčovitě pseudoromantické. Před modemistickým pohledem s jeho zálibou v primitivismu obstála pouze folklomí inspirace a malířem, kter,ý v této době přispěl závažným dílem k vytváření vizuální nadice českosti, byl Josef Lada. Přetrvávajícíobliba jeho dílav nejširšíchvrstvóch společnosti dokládá, žeČešise i na počátku 2l . století ztotožňujís ladovskou představou národa vzešléhoz malých pomětúa vesniclcých chaloupek. V méně idylické poloze se výtvamá podoba národního m]itu nezanedbatelně podílela na legitimizaci komunistického režimu, navazujíc na válečnou tradici, kdy stejně posloužil i domácímu fašistickému(na Slovensku) čikolaborantskému (v Česku)režimu. penzi Bartlová - Buran 2007. K českésituaci srov Horňáková - Křížová - Poóčková 2004. ó Fl8ck6 l998. U n᧠§e tématem zablfuají z€jména Jiří Rak a vít vlnas. 7 Třeštlk 2oos, zooo 05) NAšE, NÁRODNí U\.ÉNí Výtvarné umění ovšem při aagažmá v národní věci nerystačí s tematizací národních m]ítu, s ilustrováním historických a národních kořenů, ani s národní identifikací jednotlivých tvurců a konstrukcí velhých příběhůnárodního umění. Emocionáhí složka uměleckého díla sugeruje, žeumění má blízko k přirozenosti a podstatě člověka. Přesvědčení o tom, ževe formě uměleckého díla se zvláště názomě otevírá přímý v}rled do podstatných jevůduchovního světa, vedlo i ke korelaci mezi vývojem forem a \.ýyojem ducha dějin. Představa, že dějiny umění odrážejíhistoriclcý vývoj národů Ewopy, je hluboce zakotvena v humanistickém a buůoaznim vzoíci historického diskursu, je jeho přesnou ilusnací, ba dokonce i důležitousložkou při jeho vzniku. Dějiny umění se ukáaaly jako r1l,stižná reprezentace představy o k}ryadlovém čispirálovitém pohybu dějin - po antickém realismu následuje sředověký Kesťansloý idealismus, po něm se vrací humanismus a realismus renesance, ten je proměněn náboženslcým iracionalismem baroka, aby dospěl k realismu druhépoloviny 19. století. Tím si dějiny umění získaly velkou popularitu i autoritu a pojmy ve\ých slohol"ých epoch, zejména gotiky a baroka, se staly důležitýmiklasifikačnímikat€goriemi dějepisu. Společně s folklórem se v]ýtvarné umělecké dílo stalo qýrazem národní povahy činárodní duše. Jestliže je možnéz forem vizuálního díla lyčístinformace o v,_fivoji svátového ducha, |ze v nich stejně rozpomat i národní charakteristiku tvurce. V představě romantismu, ježzistala dlouho dědictvím evropského myšlení,paří národní příslušnostprávě k samé přirozenosti.8 Ostatně českéslovo samo ukazuje, ženrirod si nelze volit, protože se do něj vždy jižnarodíme. Asociace nejen archaického, ale i sťedověkéhoumění s kořeny a s pňrozeností se odrážela v terminu, jimžbyly omaěovány malby před 15. stoletím v ltálii: i primitivi. Ye 20. století bylo mimo odbomý kontext dlouho zvykem označovat slovem primitiyové i středověké zaalpské malíře. Tato asociace stála také za přesvědčením, žeprávě v tomto umění se v čistéa ničímnezakr,.ivané podobě nejvíce 8 Doorman 2008. (16) r nojčitclněji projevují ty?ické charakterové vlastrrosti niirodů. BFncialismus a anacbronické promítánrípředstav o podstamé (pokrovní) kontinuitě národů staré Ewopy s moderními národniml rtÁty stdíza dodnes zrračně rozšířenoupředstavou, žetvarovó oharakt€ristiky uměleclcých děl yytvořených umělci různých nirodú jsou zřetelné, jasně definovatelné a navzájem výlučné. Pro českéumění se díky vlastenecké nadici polarizování mezi ťm, co je slovanské a co germánské, ujala charakteňstíka lqt ičltaríljako poznávacího makujeho iesro§li. Stalo se to s takovou l^lanzilou, žečeská lyričnostpronl[a i do odbomého diskursu; lt údivu literárních vědců se tímto slovem v dějinách umění míní něoo zcela odlišnéhonežlivpoetice, kdejde o dosti přesně vyme,cný shukturální prvek. Nepřekonatelné obtíže,s nimiž se setkí krždý, kdo by měl slovy přesně ajasně }Tsvětlit a popsat \.ýtvaítlou ěeskou lyričnosl, vyplývajípředevším z transformace tohoto pojmu v odbomé uměleckohistorické terminologii. V rámci rrmělookohistorického zhodnocení tvaíovépsychologie Wilhelmem Worringerem v období vzrriku a rozmachu yýtvarného formalismu §e ťmto tématem u nás důkladně zabý,tal zejména Y áclav Moncl ve svých knihách z vátečných let.9 Není výmlulrrějšího příkladu historické situovanosti vědeckého pomání: pn4vě tehdy víoholila nutnost najít taková čistěuměleckohistorická kritéria, horá by umožnilajasně oddělit kultrrrní dědictví českéhoetrrika od německého a která by obsrila v tehdejším aktuálním ideovém dirkursu. Stejnou metodtt tvarového vcííěníovšem aplikovali l přodní německy pišícíhistorikové umění, někdy dochžaejici lžke komparaci s rasovým zařazením biometricky proměřených lcbck, aby rozpozrrali ,,bytostně německý charakter středověkého uměni mezi Vosgézami a Karpatamť:.|o Dějiny umění ovšem po krachu ducha dějin v holocaustu hlcdajl jiné cesty k pochopení a výktadu uměleckého dědicwí i alduální tvorby. Jedním z úttležitýchmyslitelů obecnějšího obíEtu ewopského myšlenív šedesátých a sedmdesádch letech 9 worringer 200 l ; Mencl 1 9,E. l0 Kletzl 1939, §. vI, (1l NAšE, NÁRoDNi L\,íĚM 20. století byl, mimochodem, \.ýznamný historik uměni Emst H. Gombrich, I když mnozi v oboru se dodnes nevyrormali s Gombrichovou kritikou, natož s koncem dějin umění, jak jej rudikálně ohlásil koncem osmdesátých let Hans Belting, přece jen se duchovědné paradigma stále výrazněji opoušti.ll V souvislosti s tím zhácíme také jistotu o možnostech identifikace národní příslušnosti tlrirců uměleclcých děl bezprosťednírn čtenímj ejich forrny. Ostatně sama psychologicky určiuíosobnost umělce jako autonomniho tdlrce se v dnešnímpohledu při studiu předmodemích epoch rozplývá - stejně \.ýznamnou roli pfi vzniku dila a jeho smyslu hraje publikum. Z hlediska konstruktivistického přístupu dnes soudíme, žeformy umělechých dět se spíšepodi lejl na formovIínía definování formálnich charakteristik národniho umění, nežabyje vyjadřovaly a odriážely, a podobně tomu je s jejich podilem na tvorbě a životě národnich m]ítů.V obou případech takovou konstruktir.ni aktivitu mtňe zaěit hnutí, instituce a především st-át mocensky kontrolovat. Jedním z témat uměleckohistorického studia tedy musí být kritichý pruzkum strategií a pojmů, které umělecká worba n€bo jejívědecké studium vyrržívalyk produkci národních phzlaki- Naše umění nepochybně exisfuje, stejně jako nelze upřit skutečnou existenci nrárodům. Zděděné kategorie a pojmy, jimiž je chaíakterizujeme a ježpoužívámepři mluverrí o nich, ale neflrngují - jsou nejednomačné,§pomé a některé z nich diskreditoval podíl na nepřijatelné politické praxi německého nacismu i jiných modemích nacionalismů. Jsou to pojmy s n€bezpečn;fon sklonem k polarizaci a antagonistickému řešenísituací, kterénemohou mít v dnešním světě jiné než tolerantní a pluralitní řešení. Stejně jako v Německé demokratické republice byla i v Čes_ koslovensku nrirodní otázka v letech sovětské nadvlády záměrně odsunuta a zanedbána. Píoto tŤrve nejmladšígenerace česhých občanůmají šanci, že budou národně socializovrfury promyšlenějšía věrohodnější verzí výuky dějepisu a občanskél"ýchovy, nežli byla ta, která vládla řadu desetiletí. Sestávala z nekohe- || Belting 2000, Mikš 2oo8, (lt) ttntnlho a intelektuálně obskumího spojení přežívajícíhoobrolanockého patosu ft jehožTl,jádřeníposlorržily Staré pověsti dl[C od Aloise Jřáska s ilustracemi Mikoláše Alše) s rétorikou leninského intemacionalismu, který ovšem před národními hodnotami rlával přednost ideálům světové revoluce. Dlužíme ovlcm §obě i světu také pečlivou a vědecky zodpovědnou reflexi unikÉtríhocharakteru českéholevicového diskursu, včefuě otáz§ po sfuategiích a metodii,ch vmiku a fungorzání tohoto myšlenkového konglomerátu. Takový výzkum však zatím neprobíhá. Co je horšího,nedělá se na státní úro\mi nic pro ovli.,rlování vloch, kdo chodili do školy dřive nežpřed koncem tisíciletí. A nojpodstatnějšíje, že dosud nevznikla a nerozvinula se veřejná lntelektuální a kultumí diskuse na témačeskéhonároda, jeho rnožnýchspecifrk a minulosti i jeho situace v dnešnímsvětě. Polltiky a státní úředníky,kteří od roku 2006 připravovali nov,ý lyrtam státní podpory vědy a l.ýzkumu, půrzodně r.ůbec nenaprdlo, že by mělo být životnímzájmem českéhonároda, a tedy l r3cndoujeho státu, věnovat zvláštnípéčitěm vědeclcým oboÉm,kterése zabývali tématynárodních dějin, jazyka, kultury l vzdělávání. Je samozřejmé, žepoměřovat qrto obory stejnými měřítky kvantifikace a mezinárodní prestiže jako ostatní vědooké obory - nechávám zde stranou pochybnou smysluplnost trkového snaženíobecně - by vedlo pouze k jejich rychlému a ícodvratnému zániku. Po nátlakl ze strany českýchhuma_ nltnlch vědců a za naprostého nezájmu širšíveřejnosti se věc ryřcšila tak, žetyto obory byly zařazely do specifickó oblasti trárodního Teferenčníhorámce. Měřítka pro jejich hodnocení Ďodávno \Tpracoval byrokratický aparát Ministerstva kulhrry ČR,anižby měl oporu ve vědeckých publikacích a veřejné disltuoi kultumi veřejnosti: stále se zdá, jako try českýnárod byl 1mozřejmou skutečnosti v minulosti i v současnosti. Důraz na lokálni rozměr politiky i ekonomiky paří stejně nodllně k dnešnímusvětu jako jeho globalizačnírozměr a Češi nobudou schopni v takovém prosaedí obsát, pokud nerozvinou vlashí národní diskurs nikoli užna základě pokrevnosti, jazyka a výlučnosti, nýbť v rrimci pojmů, jako je konstrukce a zjedná- (l9) NAšE, NÁRoDNí LT\4ĚNí Váni identity, vícečetnéidentity a oteťenésystémy. Mým přáním je, aby se drobný příspěvek z dějin dějepisu umění pokusil překočit hranici mezi uzaťeným odbornlfm světem a žádoucí širšíspolečenskou diskusí, K,lpnor-e 2 RUsrm.l1rzacn JAKO PŘÍZNAKY A LYRJSMUS čnsrÉnounlĚxí Jo všeobecně zlátmo, žepro středověkou kulturu včetrrěumění noplatila celá řada předpokladů, které v době moderny byly považovány za samozŤejmé čipfirozené , a takj e tomu mnohdy dodnes. ,,Smít autoíď'je pro sťedověk banálním faktem: neznáme jména většiny wýtvamílni, a pokudje známe, nevíme o nich vě! šinou už vůbec nic dalšího.Dnes většinou platí, žestaré památky re zařazují do pňběhu dějin umění toho modemího státu, vjehož momenálních hranicích ležímisto jejich provenience. Víme-li o této konstrukci, mřeme na ni přistoupit, závažnou komplikaci by ovšem bylo, kdybychom z toho zpětnou projekcí vyvodili, že například všechna sťedověká umělecká díla dochovaná na dnešnímúzemíČeskó republiky jsou zároveň projevem umění ěeského etnika, podobně jako českYjazyk. Jen malé zamyšlení okamžitě ukáže hlavní příčinynesmyslnosti takové představy: vedle importů a exportů, na jejichž spolehlivé rozlišeníne vždy gtačínaše znalosti a metodické schopnosti, a vedle příslušnosti českých zemí k většímukultumímu celku sťedníEwopy přece dobře víme o rozsáhlé přítomlosti německého etnika na území starého i nového českéhostátu. V kontextu vzniku modemích národů, jejich emancipace a ustavování moderních náíodních států v období zhruba od poloviny 19. do poloviny 20. století se zdánlivě specializovaná metodologická otazka stala pro Čechy nikoli nev,ýznamaiýrn politikem (zdá se, že pro Moravany tomu tak bylo až po vzniku (20) (2r) Kerrrou,8 MOŽNIÍ PSÁT ilNÉNEŽ NACIONALISTICKÉ UIt,fĚNí? dějin umění jako součásti akademické vědy bylo možpouze v rámci hegeliánské koncepce dějin. Specializovaný o památky minulosti měl samoďejmě delšítradici, ale Hegelovo zabrnutí výtvamého umění do koncepce vývoje světového ducha nejen umožnilo, ale skutečně inspirovznik souboru metodiclcých postupri diky nimž bylo možré se vědecky vŤahy mezi jednotlivými umělechými díly. tyto meziobjektové vztahy se staly látkou akademických umění a klíčorrýmkonceptem pro jejich uchopení se stala g"vol. Na jednottivá dila se zarněřilo praktičtěji orienzralectví, spoléhajícípředevším na vědecky nezachYisubjektivní zkušenost. Jestlře národ a národní stát paří základní souřadnice hegeliánského pojetí dějin, nemuže překvapit žepřiběhy dějin umění se rozvíjejína národním Vztah dějin umění a narodních identit je mimořádně těsný. zakladatel moderního uměleckohistorického diskursu Johann Wincklemann formuluje ve sv,ých Gesc} ichte der Kunst Alteratms z rokl 1 764 příčinnésouvislosti mezi uměleclcým a národními charakteristikami obyvatel jednotliťch ' Podle Carlo Ginzburga jej k tomu inspřovala paralela, Vr'incketrnann ralezl mezi svou koncqrcí uměleckých stylů :=.= Girzburg 2001, s. 119-120. (99) NAšE, NÁRoDNí U]VÉNí a systémem dějin př,írody George Buffona: Winckelmann konsťuoval váah mezi stylem a jednotlivým dílem podle struktunílníhovzoru vztahu mezi druhem (specles) a jednotlivcem, Ginzburg dospívá k závěru, že ,,v průběhu ]9, století umožnilo vzájemné pronikání historického, antropologického a biologického diskursu vznik paralely mezi idejemi národního charakteru, rasy a slohu",2 Thomas DaCosta Kaufinann nedávno rozsáhle shmul doklady o trojshaímých vztázich i vzájemných rozdílech mezi koncepcemi na jedné straně výWamého umění, na druhé straně geograficloých jednotek regionů a sátů a na ťetístraně er nických jednotek nIároda, kmene a rasy.3 Upozorňuje přitom zejména na silný etnický esencialismus v prvním velkém příběhu dějin umění, Geschichte der bildenden Kunst vydaných Carlem Scbnaasem v sedmi svazcích v letech 1843-1864. ,,lHerderova idea Volksgeist] posřytla zóklad dlouhotnqjíci představě, jižlze charaWertzovat jako etnický nebo rasou! esencialismus: kvalitu a povahu umění určuje duch (čipodstata) etnicbých skupinjako ie lid/národ, lqnen nebo rasa.'a Z vnitřního pohledu dějin umění lze říci, žeetnické kategolie by|y považovány za nezb},tný nástroj pro přiměřené pochopení minulého i současnéhouměni. Z vnějšího pohledu se ukazuje, že výtvamé umění a jeho dějiny vstoupily do 20. století jako jeden z nejoblíbenějšíchnastrojů ke konceptualizaci a k vizuálnímu Zpřítomnění etnických, národních a rasov,ých identit i rozdílů. Vrcholu dosáhl tento způsob myšlenív rámci nacistické ideologie ve třicátých a čtyřicátých letech 20. stoleť. Chtěla bych zde však zditaznit umělost případného rozdělování na vnějši a vnitlni pohled ve vztahu k uměleckohistorickému diskursu, Neexistuje objektivní, čislia nevinná věcla v protikladu k jejímu l"yužitía zneúití.Přesto považuji za plodné výslovně zmínit, že 2 Tamtéž,s. 128. v češtiněmáme k dispozici přehled dějin tohoto vzájemného pronikání a ovlivňování v knihách Budil 2001, 2002. 3 DaCosta Kaufinann 2004, o Schnaasem s. 50-52. ,l^fníe7-s-4l- (l00) JE Mož\m PsÁT JINE NEž NAcIoNAIIsTlcK.É DÉJnrY UMÉNí? při popisu i hodnocení brát v úvahu nejen sofistikovaintelekh,rální koncepty, ale zIíroveň takéjejich praktickou roli v íeálnémsvětě mimo akademickou sferu. Dějiny umění jako věda toužily po maximální objektivitě, neboť rmikavá umělecká povaha jejich předmětu je vždystavěla pochybný okraj skutečně vědeckg komunity. Ve 20. století se postupem jak být konformní ke konceptu modemí vědy stal duraz kladený na §tudium čistéformy, odděleod obsahu i l^j,znamu umělechých děl. Formalistické dějiny umění si k tomu l,ypracovaly metodické nástroje, jejichž použití zajistit vědeckost uměleckohistorického zkoumrání.s Zepsychologie forem předpokládala, žedokáže objektivni vědechými náshoji a postupy zjistit žlubšísmysl jednollivého díla i stylu, a za jeden z významných cílůpovažodosaženíjednoznačnénárodní, rasové čikmenové atribuce děl, zejména těch, která vznikla v epochách anonymity. Díky r,ysoké autoritě přííodníchvěd se nástroje pro národidentif*aci primitivních vměleckých děl opíraly především o antropologii a biologii. Uměleclcý výraz s€ mohl dostat na stejrovinu etnického čirasového ahibutu jako jazyk nebo tvar ,6 I když se ve drulré polovině 20. století přestala používat a rasová rétorika, zůstává dodnes možnénereflektovaně určovat národní charakteristiku anonyrmích uměleckých děl na biologicky cháp mém áklad{ a tedy ji považovat zapliíozea neměnnou. Dobrou ilustrací uvedených úvah je snaha o zakresleni nokanic sátů vzniklých po ro4adu Rakousko-Uherska do dějin umění. [obr. 8.1] Jako příklad chci uvést monumenmalovaný a qřezávaný retábl, kter,ý byl vfiořen někdy ve čičtyřicátých letech 15. století pro kostel sv. Mikuláše Znojmě, obývaném ť do roku 1945 česlcýmia němecloými rnluvčímiv poměru 50:50 (od roku 1896 je reábl ve Vídni, nyní v Ósterreichische Galerie).? V roce 1932 připsal Otto Benesch Podro l982. V češtiněn€jlépe Kíoupa 2007. o€ttinger l937(b), zgiména s. 406. (rfi) NAšE, NÁRoDNí L.NdNí ohitř ze Znojma na základě dramatického a expresivrrího charakteru řezeb bavorskému umělci činnémuve Vídni. Ve čtyřicát,ých letech, tedy jižv nacistickém kontextu, upřesnil Karl oettinger atribuci tak, že uvažuje o práci dvou sochařů. Hranice mezijejich podíly probíhá prosťedkem otevřeného rctáblu, áruba v místech Kristova lďíže. ,J,evou polovinu s těžšímia plebjštějšímipostavatni nepochybně y,týořil hlawí uistr, který přišel z Bavorska a který byl také zodpovědný za celkouý roz,,T h, Pravá polovina vyšla z rulcy nikoli méně nadané, ale jemnějšía úshtpnější,jď je v souladu s podunajsbým charalderem."8 Zrnjemsloý olář tak posloužil jako zvláště názomý příklad těsného vúahl deutsche Ostmarlstdmme k bajuvarisches Stammland, avšak zároveň i k ukázíni subtilních rozdílůmezi nimi. Jakkoli se niám dnes můžezdát taková ar8umentace přepjaÉ, předstaluje pouze nejzazšídusledek metodických principů, kteréspočívajíhluboko v texhrře klasického uměleckohistorického diskursu modemí doby. Nacionalistické tendence ve výkladu sťedověkéhoumění, založenéna rasov,ých identifikacich, dosáhly wcholu v obdobi nacismu. Vedoucí vědecké osobnosii počítalys jedinečnou německou (germánskou) podobou uměleckého výrazu, jižpak bylo možno identifikovat ve sředověkém umění Spiše, Sedmihradska čiPomořanska. V Čechách byl němeclcý duch ve středověkém umění rozpomIfur jako přílišroďeděný slovansklím prosředím, podobně jako byl oslaben i v rakouském Podunají. Zvláštní pozomost byla přitom věnovína ostrovům německého osidleni, jako například Krakovu čjBratislavě.' Údajná existence typicky německého sťedověkého umění v těchto oblastech silně podporovala požadavky sjednoceného německého národa v duchu Blul und Boden.'o Ačkoli se rasisticky založenéargumenty od druhé světové války jižnepoužívají,představa o německé kultur- 7 Podrobně viz zde v kapitole 4. 8 oettinger l940, !g41, )iÁt ze s, 29 , 9 tgz ll+o,1941. Reflexi tématu a bibliografii viz Bom - Janatková Labl:da2004. t0 Labuda l9931a;, 1993(b). Srov. DaCosta Kaufuann 2004, s. 4,t-56, (l02) JE MOZI.IE PSÁT jINÉNEŽ NACIONALISTICKÉ DĚINY UMĚNÍ? dominanci ve sťedníEvropě se překonává jen zvolna. Většina dějin umění tohoto směru působila a publikovala až sedmdesátých lď a klíčovástrrdie, která zdůvodnila neschopSlovanů vfiořit původníumělecké hodnoty, lyšla ažv roce , kdy se ovšem jžsetkala s obecn}im odmíbrutím.l' obrat až myšleníněmeclcých historiků umění nastupujících po 1968, výrazněji však v Německu nežliv Rakousku.l2 Př€sto lze někdy rralézt íelikty staršího nacionalistického či přístupu v no\.ých interpretacich, zpravidla na nevědourorrrri skrytých předpokladů a terminologie. Právě na §rto chci upozomit. Nacionalistická čirasistická matripřipisování anoryrnnich uměleclcých děl je tak hluboce pros klasickým, formalisticlo.ím paradigmatem a zsjména psychologií forem (Gestaltpsychologie), že můžeproniknout do úvahnapříklad i takového Hanse Beltinga, když spekuluo předpokládaném slovanském sklonu českéhostředověkého 13 Zdá se, že takové sklony jsou neoddělitelně spojeny klíčorrýmipojmy i samohými metodami, především koncepcí stylu a vším,co k nípaří. Je dejmé,že možnost obnabízejíruzné formy nol,ych dějin uměni jež jsou ochotny vzdát stylu jako klíčovékategorie. Nelze ale vyloučit,že bude snadnějšívzdát se klasického paradigmatu nežlise obejít bez hranic státu jakoáo půdorysu pro psaní souvislých příběhů umění.ta Domnívám se, žev Evropě na v,ýchod od Rýna, v zemích s žádnou nebo jen okrajovou koloniálni minulostí, Clasen 1974. Luba Hédlová; Koncepce sochařstýí knisného slohu v česbých, němeclEch a rakousbých dějinách uměni. Magistenká diplomová práce. FilozofickÁ fakulta Masarykovy univerzity Bmo, 2005. Belnlg 1990, s. 374-319. JeJi slovo ,,přiběť' už pociťováno jako poněkud obnošené, musim připomenout, žeprávě kniha Emsta H. GombIicha story oíArt, po, prvé lydaná v roce 1952, byla první prací, která vážně tematizoYala yzlah §tory - history. (103) NAšE, NÁRoDNl UMĚNt je otázka rozčleněnídějin umění podle nárorlních sátů mnohem závažaějšinežli problém, jak vytvořit světové, a nikoli jen evropské dějtny umění, jenž výrazně vystupuje v transatlantické debatě. Jednoznačnépfipsání uměleclcých památek jednotlivým národům saední Ewopy se stalo kličovou otázkou v pruběhu konstituování jednotlivých zdejšíchstátů. Nepřerušená linie uměleckého vývoje, tedy existence souvislého nrárodního přfuěhu dějin umění, byla a je považována za důležitousoučást formování národního sebevědomí. Měli bychom si asi na tomto místě připomenout dobře známý rozdíl v sémantickém poli slova národ, utvtářený odlišně v anglosaské a latinsko-mediterIí,nní tradici a na druhé straně v situaci střední a východní Evropy. Zde ozna lje cosi mnohem bližšíhoú,icképřirozenosti, nežli je toml na západě - například pnívě v češtiněpociťujeme národ jako to, do čeho se narodíme, a co tedy stěžímůžemevolit.I5 S takovým rozlišenímsouvisí například problém, zda lze požadovat, aby do dějin umění balkánshých zemí a Maďarska byly zabmuty i umělecké památky tureckého historického dědictví. To se dosud zdá být z tamní perspektivy nesmyslné. I když budeme trvat na tom, ženejsme schopni íozpoznávat specifika národního charakteru přímo z fonny uměleckých děl, přesto zůstává samotná existence významných památek starého uměni viditelným důkazem materiálních kořenů národa v jeho vlastní zemi, cožjeskutečnost, kteíou ve sťetlnía v,ýchodní Evropě nikdy nelze považovat za samozřejmou. V pruběhu procesu konstrukce národních/sátních identit mohl stejnou roli sehrát i folklór, jak tomu ostamě bylo původně pro Gottřieda Herdera. Staré umění chápané jako Beaux lrls má ovšem rnýhodu v tom, žereprezentuj€ účastkonkrétního náíoda na vývoji světového ducha v hegeliánském duchu. Navíc je na rozdíl od staré hudby čiliteratury dobře přístupnéšřokéveřejnosti, můžebýt umístěno v národním mlzeu čisíozumitelně citováno aktuální l"_íwarnou, pomnikovou čiarchitektonickou tvorbou. Mobilní i imobilni umělecké památky v každézemi tedy wýznamně dosvědčuji 15 Srov. například Třeštík1999, s. 95-149, 2005. (l04) JE MožNÉPsÁT JrM NEž NACIoNALISTICKÉ offiNY ut*mrú? složky národní identity a z toho vyplývají i způsoby o ně.l6 Insťuktivním příkladem problánů s pňpsárúm středoevropskéuměleckého dědicM jsou dějiny umění v Mad'arsku a na Slovensku. Dnešníkanice Mad'arska vzrikly v roce 1919 a v zemi nezustaly ieměř ádné památky sarého umění, jež se nyni nachtázely v Československua Rumunsku. [obr 8.2 a 9.2] V důsledku toho se dodnes mad'arské dějiny umění pišíjako dějiny umění historic§ých Uher a s nevinnou tváří objektivní vědy pomáhají ve veřejnosti udržovat památku sútu, jejž chce v politické praxi obnovit tamni extremistickí pravice. Na druhé staně Slovenskojako sát v této oblasti píšea publikuje po roce 1993 popwé svůjvlastní souviďý příběh dějin umění. Zdejšípočetná a velrni vý:namná sťedověká umělecká díla byla - a mnohdy dosud jsou - zpracovávánajako součást dějin umění Uher,4r4aďarska, Polska" československa a také v,ýchodního německého osídlení.Ještě zřepřipadem je umělecké historické dědictví Slezska - iedy která vůbec nevstoupila do modemiho systemu národních sátu. Do roku 1945 bylo slezské umění zahmuto pod záhlaví Německa, od tédoby se stalo inlegrální součástípolslcých dějin ] umění - přitom se v každémpřípadě účastnízcela odlišnécelkové matrice identit a vývoje. Politicky korektni odpovědí na takovéto problémy by patrně byla výzva překročit perspektiw národních sátů celoevropslqým hlediskem a psát er.ropské, možná pro začátek aspoň saedoewopské dějiny umění,l? Kromě nejasností s vlT nezením místa stfudní Ewopy a s potřebou zahmout do ní Vídeňa Rakousko, staví se takovému projektu do cesty i dalšískutečnosti. Souvislé dějiny umění jsou vedle monografií umělců hlavním žánrem publikací, ježod historiků umění požaduje veřejnost, a pro jejich 16 K l"1znamu památek a státní péčio ně srov Bakoš 2003. l7 Tak jsem to uvedla například na záv& své stati ,,Je znojemslcý oltář český"(zde kapitola 4), kdyžjsem ji původně piedne§la y čerwu 2002 ve Vídni na pozvání Ósterreichische Kunsthistorische Gesell- schaft. (105) NAi!, NAIODN| UMnNl llHprállIjl nulno rtenovit zókla&í strukíuru ryprávění. Dosud se ,inlrr rnmurhjmó ustavily tři hlavní struktrrry: zaprvévelloý při hóh pokroku l zldruhé autonomní l".ývoj života forem. Obě matrlco re pm prEltlcké použitírozdělují na pododdíly podle regiolrrl dl otttlokýoh rkupin. Třeti strukturou pakje rovnou vyprávěni rr ltlotttltó uměnl určitéhonároda čipodobné skupiny v pruběhu til l0ll, Vl§Ohny tři jmenované struktury se odvozují od formallrllrrkýoh dóJln umění ajsou s nimi hluboce spojeny; domnívám rro dokonco, žoformalistická metoda je od velkého příběhu neotlrlóllto|nó, Pokud však užnevěříme v trvalý pokok ani v auto- llonlnl 'lvot forcm, obávám se, ženám hranice národního státu jotlnoduňo zbývají jako základní souřadaice v,ýkladu. Nemůželllo [nl přohl힀t skutečnost, žetakové národně/státrrě definované výkludy rlějin umění budou aspoň v dohledné budoucnosti i natlólo vyžadovóny jako součást programu školnív,_íuky. A navíc .ic zřojmé, žcpsaní v měřítku Evropy čistřední Evropy by prostě nclbngovalo ve skutečnémživotě. Veřejnosl ani politická repreZontúc§ A státní instituce nejsou pňpraveny rozpustit umělecká ptttnátková dědictví sl"ých zemí v nějakém širšímcelku. Ani to ncmůžcmeprostě přehlížet,užpToto, že problém skupinových itlcntit v postmodemí sjednocené Evropě se možná stanejedním z kllčovýchtémat následujících desetiletí. [obr. 8.3] Připust'me tedy, žejsme spjati s formátem dějin uměni koncipovaných v souladu s hranicemi modemích národních státu. Pokud máme přesto obstát v nároku psát dějiny umění, které by nebyly nacionalistické, musime hlouběji reflektovat své pracovní metody. Nawhuji zejména dvě operace. Zaprvé: přimlouvám se za opatmý a hluboce kiticlcý pŤístupk formalistickým dějinám umění, především k neviditelné osnově niirodních, etnických a rasových identifikaci, skryté v pevné tkanině klasických uměleckohistorických metod používanýchke studiu uměleckého dědictví. Jako účinnése ukázalo především promyšlené opuštěni představy o esenciální stabilitě a kontinuitě ehického činárodního principu rrrčitéhoúzemi, jež se maji názomě projevovat ve výtvarném umění (němčina to vyjadřuje jedilým konvenčním pojmem Kunstlandscňal). Robert Suckale se zablýval hustě pod- (l06) JE MOŽNÉ PSÁT JI}{É NEŽ NACIONALISTICKÉ DĚINY (IMĚNÍ? miíiovaným terénem němeclcých dějin umění, lrycházeje z předpokladu, žejejich hranice je třeba definovat v každémhistorickém období noyě. ,,Označení Německo můžemeve smyslu moderního národa používatteprve od založeníNěmeckého císařsní v roce ] 87 ] [ ..] ]?ysy, heré pociťujeme jako ,vlastní', se mohou ukázat jako něco přanzatého a přivlastněného. Zpětný pohled dokazuje, že kultura této země byla nejzóřivější tehdy, když byla oleýřená. Provincialismus ji ochromuje a nacionalismus ji oslepule."'8 Stručně řečeno to znamená, nikdy nezapomínat na konsíuktivistickou po v ahl n áro da. Metodolo gicky propracovaněj ší je sociálrrě historickó pojetí kategorie Kunstladschaft lavržené Lieselotte Stamm. Namísto fikce esenciální etnické kontinuity navrhuje komunikačnímodel, rozlišujícílokální, regionální a teritoriální styl podle společenshích 1Ťstev a jejich názoru na reprezentaci,Ig Zadrl;Í.té:nenápadné nebezpečíse skr,_y'vá v úspomé tenderci nouých dějin uměníbudoyat inierrpreiace na základě sítě datací a atribucí rypracované klasichými metodami. Pokud se však pňpsámí zakládá na takoqich metodick,ých postupech, jaké jsme viděli na příkladě Znojemského oláře, budou jakékoli nové interpretace falešnéa zavádějící:v takov,ých případech je nutno dekonstruovat a zcela nově vybudovat celou základní atribučni stavbu. Stejně tak stěžíbudeme považovat za rorrnocenně lryhoylljici a objektiwí výsledky analýz litevského uměleckého díla, pokud jich bylo dosaženo jeho zkoumiáním jako člIínkuv proti lehlých kontextech polského a sovětského celku. Nemamená to samozřejmě, žebychom měli zahodit veškerévýsledky našich předchůdců,ale že musíme zustat bdělí a hitičtípři jejich po- .užlváni, Kíomě toho se dnes nabízejízcela nové metodologické alternatily ke klasiclcým formalistickým přístupům. Nemám nyní na mysli ani tzv. antropologii obrazu, ani posun na stanovisko vizuálních komunikačních studií t}to metody teprve budou mul8 Suckale 1998, s.8-10. 19 Staínm l984; Buran 2OO4. (r 07) set přesvědčit o schopnosti fimgovat jako půdorys pro souvislé r,,ypnívěnídějin umění.ro Slibnějšíby mohl být přístup Davida Summerse, nabízejícíjednotnou metodu pohledu na památky vizuálního umění od paleolitu po současnost v libovolné světové kulflře.?' Mohl by poslrytnout nástroje k interpretaci uměleckého historického dě dictvi z grass roots pohledu konkrétníhomista. Umělecká díla na svém vlastním místě a ve svém historicky píoměnlivémkontextu nabízejímožnost hmatatelné souvislosti s životem místnich komunit, anižby bylo nutné interpolovat interpretačnímodely etniclcých národů činfuodních států a aniž by bylo nutné uchylovat se k esencialisticky zatíženémukoncepfu genia loci. Vyťívánínových podnětů je samoďejmě obtížré a zůsává vždy ohroženo nedostatkem kritičnosti najedné straně a představivosti na straně druhé. Obávám se však, žespolečenská a politiclci situace v Ewopě raného 21. století nám nedává mnoho jiných šancí. Edičnípozrufunka Tento text je upraYenou českouverzí příspěvku Is It Possible to Write a Non-rarionqlist Art History?,kteťý jsem přednesla na pracovním setkání §ítě EuŤopean Science Foundation ,,Discourses in the Visible'., konaném pod názvem Art History in ldeological contart: The Deýelopmenl oí National Alt Historiographies v Bruselu v červnu 2005 (viz wwwvisualdiscourse.uni_hamburg.de), Přispěvek vyšet v časopise Dijiny - teorie - kritika II, 2005 , s, 24'1-254. 20 Belting 2ool, srov recenzi Petr Wittlich v timěníLIII,2005, s.295. 298; Schwarz 2002, srov receDzi Milena Baítlová v Umění LIll., 2005, s. 402405. 2l Sumrners 2003. (108) K,cprror,A 9 SE DĚLAJÍ HRANICE: PsKÉDĚmrY UMĚNí V AKc! 1930 publikoval Otto Benesch ě|ámek s názvem Probléttty rakouského deskového malířství.LPrac,oval tehdy jako pokurátor v Albertině a téma článku nijak nesouviselo s jeho i pracovními úkoly,Šlototiž o vědeckou polemiku s LudBaldassem na téma povahy a podstaty rakouského malíŤprvní poloviny 15. stoleti: Baldass upřednostňoval odvozovájejich hlavních zdrojů z luílie, a nikoli z Francie čiBqgrrndska. dokládá svou argumentaci oknržrri cestou kolem hranic a dokazuje, žeexistuje specifický rakoushý umělecký jejž popisuje na základě podrobné analýzy deskových obz Korutan, Salcbwska a z Moravy. Na obou straMch strá,hí nac}r.ízípodobný uměleclcý projev, což jej vede k závěru, rakouské umění překračovalo hranice a silně ovlivňovalo své . Za íoryolaávaci zrtLak rakouského rrmění v těchto situaozrračuje jeho germánskost činěmeckost. Ta se pozná podle že hadičníobsahy jsou pod.ívány hlubšíma více vnitřnííI (innerlicher), žese používá oduševnělýchfigat (Beseeder Gestalten) Lteínílějšichbarev a že je přítomna nepotlačimonumentalita ( n verkennbare Monumentalitdí).2 Pío vztzh i germá,nslcými a slovanshýrni sousedy používápojmy rasy lrrve (Blutmischun§-3 1930. s.71 72. s.74. (r 09)