JAN KOPECKÝ NÁRODNÍ HRDINA JULIUS FUČ CLOVEK NASI DOBY i-Vľ-'t^V'HTŕtna 194?, po ročním vítězném zá-'■ pašítis gestapem, po všem ukrutném mučeni, • Iv-paafcxáckč vézoici Julius Fučík; ■'í''."''^Qčhi Ľdé, dovedete si představit, jak :j^phom-žilh kdvbychom se znovu shledali pt! v-!.-!' rom strádání? Znovu shledali v ži-''fv^ítífivtíbtKlncm, krásném volností a tvořena - *,/ !-u.5'i fo, po čem jsme toužili a oč . jsme vsiio val í a tsč tečí jdeme umírat? Ach, ■ l^féj'f-tnrtvi budeme žit přece někde v kousíčku ' vašeho velikého štěstí, protože jsme i néík a všichni Fučíko- jj vje :-v.': našem národě i na celeni světí bojovali a za nějž své životy políbili. Život krásný vol-no--;! L < ořením. A Fučíkové, * u- . 1. iji v tomto našem velikém štěstí. •:;.NctviMaia vsak ještě chvíle, F/híž sni Julius Fučík v „Re-porražk", když tu v čase umí-.fání tisíců a statisíců mluví • * 'esrí byt posledním padlým áSajavnifccnn v obrovské bitvě <• š*estí všech lidí .na zemi. ftozkíatt&|ic. se kapitalismus I 'ehvstá lidstvu nové krvavé iáz- I ne, nová utrpení, novou válku, i všechny tv stamilionové ftiapy *d. u léčných lidí na celém světě, 7. nichž mnozí — v SSSR a : v zemích lidových demokracii -■■ poznali již, jak chutná tento novy, osvobozený život, bojuji dnes novou obrovskou bitvu, bitvu o mír. A Julius Fučík, český vlastenec a český komunista, ač mrtev, žije v tomto pokračujícím zápasu a jeho slovo, jeho život, jeho boj a příklad se proměnily v mocnou zbraň, která posiluje sebevědomí bojovníků a nahání hrůzu nepřátelům. Po varšavském mírovém kongresu, který' jen potvrdil, co již bylo skutečností, se stala tato. dvě slova, jméno Julius Fučík, heslem, jímžsc dnes dorozumívají lidé .na celé zemi, ač mluví jakýmkoli iazvkem. A řeknem-íi-ta: 'dvř sJov», vědí Palms Fiícífc' ^a.okópacč . !ii i r ť i i Ulit I ) 11 tí 11 si j 1 I p i Ml d f ' dítn lil 11/ I l (ja ii l |e 1 it U i i 1 il lun i I j I l 1 ' i i ii i Hl \ 1 1 ! i 1 \ m t j 'I ' 1JI 1 It m' i 1 i n, • i' 1 n i I i' s i ! , ,. I i 1 ' r "M l i' i 3 n h i > k. ] i s r j n r j i t ( i 1 i i 1 id I i 1 ■> i h 1 I i I nim i j i n K t i t i i i i. 1 i . 1 j t iv. r \ *-k i t i I lili n l j r J -.t i f h \li ill 1 ili t 1i 1 í mi1 d 1 {■ b r> i t it i h d d f i f v. 1 u i h h ! i f I 'i n J ill T v ( 1 t <-i t j i t i n ■ iMeriot: ■ !■> it. " is ti t ps i h * u (.hi \ ri n iu t > t n -j? t i ] n r í- n 1 l i. t iVt J /t. 1 i 1 1 1 t t jjst 1 i ' a c i n ŕ -i / " i ^ k. 1 nirnliíiy-yakd přostřeclcfe-fc/oďiiai i 13 tlí ^ t l u H "n,-.;-,-,iŤ-'< \ ■ ■ ■ I t cestu i 1 i h i i o i ! I 1 l 1 x , i i i i i i 2k :pľí) i i, m j 1 <■< 'i vskérrt r u' /! .ňjefc in !i 1 ddllií T i i ti t i u1 r , 1 ,(. 1 Hli 1 li i I I -> r kdy vých demokracií (nejdříve z ni 1 l Mi 1 1 1 t i í im n i ii« Pi i t | ť i i i r i i itei. Fučíkově, dosud bez hry 1 bez filmu o bajitv- 1 ] 11 1 1 1 I T fi I- ,1 II 1 i -odi 1 t it 1 i i i i ! r di 1 s i l i1 i | i its b i 11 d í v. i ' 11 j 11/ i! 1 e d f k ľ i r i i i, l m 1 - i l iatočili film i 11 jestc .nemate .iiru. o:.ťua:Kovi, *-y ačíkÔYŕ Prpě jste q;tsěai dcšstíd ne i i _ i i >ft l t t f ' l:w p bplapodnětem k. inscěaact ťétd hp ixiriím'. divadle. Otázka: zůstala .telid; l h ' 1 -i li > n i n ii i; ' I i f nrv v jNarodmm oivaa i n. ti. divadlo proměňuje v Ú i s* t i ' i t- i n , 1 / 1) i.i "i _ ■> t t i |-i it p i_ H r ty. Při takových vec i 1 ivení Burjakovského ii i ěfečnýnd slovv Fučik-idé, bdéte!"), si uve i ^ t ) t ii < s kého i s! divadla v teto nas.i vedké době a zejména pak, kde je pravé místo divadla Národního 1 Pokusme se odpovědét na mdbozené otázky. A nejprve na tu, která se hlásí nejsilněji. Proč nám dosud žádný dramatik nenapsal hru. o Fučíkovi. Naše drama má za sebou mnoho, krásných úspěchů a jeho rozvoj, hlavně f>op únoru .v.nostni 1 hr 1 O i i r> i. i it i 1 ,s) p m i 'k ' čela, pak rozhod-r. p ii rn n.d i i ' jprcdnéjšícb míst fi -n1 ii im pojení umení s boji ' ■ ".-Ľ i ' 1 i-, lo divadleni navá-' r ' 'T't. hi ' i " r>é. Pŕehiédnerae-ii ^ ' ď p> ' ' d r tľil 1 - t 7,$ noslední leta. s 'K . r. Ol 'd i ■ kí 1 , ■ • . i- ! M 1 pli i - i i > • 11 t p !"im i f- K ' '1 >-. b p , 'ijd. 1 i n l- l ii J , ]. i - -p K' i 11-. :i "> 1 l 1 > li j i-^-li 1 i uic ,1 < - , , , ■ . t a 1 i. 1 U' J'li i u /t -| C 1 t i r 1 i 11 , 11 rn - -t - n J l„)t i [/j-. n.Tí. '> i i i i i. d• o I i s 1 "1 i* I t > U si PK/ i 1 ~ t i 1 ' i r l 1 T idii tt -> i viA- i |,n /' tl • i'P llriK — ' 1 r l 'e'r't ľli, ľ- i .itli il i k j t ' d pte«iLÍen tt;^ ml 1 i K i it( t • lli i / "ll'l íl Hli i,a p i s 1 isl J 11 I1J , t.i>l_, p]i 'l di- ul | 1 bi „n u "-pitt ' ,111i i í i in i v — j i i. i , n m nuk-t r1 ľ m 1 t i , /■ k) -1 r 1 í i n i ; uí ■> bi i ) ' ) rv t I s i s lIi 1 ) t i '< >■ v_tkp- f 1 d^1 u ' i 1 i K n n. i ' i i r ij o- o ] <_ 1 i 1 I ' d u . > ?i ^ Hl i tid i n p .rh -,ľ, ik i ^f 1 rl lil i i i ii n i i i - i ! - I I ( 1 [ I i ... i i 11 111 h 1 p ii d i, J 1 b n viJ 1, -Im j ^-1 I i ni 1 k si ne i n \i , l u e v zrodí t Ov> i «i] I 'I Vľl ll 1 j HMliLS P '1 i d •> ľ. J i i ,i > r< ei ip*-,.!1 ni p u.t i !l n ( i ' ^l'll - . i I irjŕ-i , i n - i1'.!' . ; ikpTi í i íi tit hry! O které postave v, loňské dramatické tvorby můžeme mluvit jako o hrdinovi socialistického dramatu? Čí je snad tento nedostatek hrdiny něčírn, co má být charakteristické pro socialistické umění? .Rozhodně ne! Sovětské umem' nřere tmí-ě norma Ir nej. 1 ll ll :iio nrain-t i i < i i i, 1 m i [i.] 1 tni I y bil 1 h P 1 r o pravdě -Ar 1 ) ä I 1 n t i j no i- n sl v i di p) i i t t k h* i ti 't SI ~i i r i i n P ' i ni i av vymycovani 1 d h i nebylo zároveň tyčováním príkladu novvch n h i h n i ii j ii 1 1 i it j pi t ,i t p ' i 1 1 i i i-, kp i kí i, i n 11 ' u D ) u 1 i t * 11 r i e i i t i I ist i J! b hr i is i 1 v í d 1 1 bi i r i t i i ti t 11 U n 1 l > Oi S hl t'li ^ i bo \ i b t i s p s h d hu 1 n s lu n i i i i 1 n d l i e i i II i íkoušek v) hi1 ni i ! i 1 i t i urn s pře i 1 , ,dt Í lr k i ii ill kvc Mi 1 id -s ir i i in 1 I r Id i hi I i 1 1 u 1 u s > 1 1 / 1 ' p c jsou ještě naše hry poznamenány dobo dife 1 i ir lil sil i i dli lis. ' i , ' n a i 7 i t 9 a v Brne po dvakrát postavu husitského hrdiny Jana Želivského. Oba autory, Brezovského a Gabriela, vedia snaha očistit tento velký zjev husitské revoluce od pomluv, jimiž ho zavalila meštácká historiografie. Oba autoři líčí Želivského s velkou úctou a snahou jej skutečně oslavit, A přece se jim postava droli a mi sto odlitku z kovu n^m wmodŕdí'-jx-aii i^n soškv hiináné Proč** Z t 1 1 1 o i J ' b cil i dtŕ _ i . 1 j > dinu j/i m }ic / r -. 1 ; i j k 1 n t i it kosti rr[ PfŠka u ' Lit"1 h i / t p i 1 i i ji tie d -> y ( b ,1 e^,Yií.:.sktóficaQSti4en, Iísmu', k střízlivosti, n i n t i < í c n t d ti l í 1 l (.1 I ' 1 1 L I H l oper cnoQi zástupy na jirasKova. ," První krokj me si i u ,,) net'1 t i i J d ' )il ll i *,Li \CrL,m b >] i t 1 1 * n k'l m i t 'r i l iit / U-, pi i , 'ito.df , ..... f 1 i ■i i ľ o o i stíně, skébo řádu a vládnoucí třid> \ v > i značné, že to byl první sovc'sk x» »m t*»l Alexandr Kornejcuk, kdo na tvt n nn'f telí upozornil. A podívejme 1 it 1 dobrou a nedocenenou hru F j 1 í \o rešovu, již zájem obeceosť .p ľ , ocitajíce se pod ni. Typické pri tt>\ 1 ti hi vysloveni velkých cíla boj e od m* t j ť < tové prednášky, pťedvádém o fn na jevišti! Nebo jak z jedné t b m-li ] stav hry dělají tak troch gický prípad, když se snaž] i i \. i .. -hostí objevit srdce, které tí - h / ■> i pravé nejlepší, nejcenoěiší lid o 1_ n tou smrt. Jak je to vc hře sio t ť ,\ i- íť"er,""_.....ír j,.i--e i pi 11 j t _ '1 u > i, í a 1 ! í i b ~ p r ii <"ic puf i k I i 'v n> t , - i ■> ^ i r>_rM ťebi bjf s! > T j i u f-*' I O i > it 1 iki i 'i lí-i>d ' x i 1 , d . L ' < - t L J _ p * t>. m j ' i i n / ) b. -n "> tvro autotskväizdarem I - 'l t _ í H M } i a kdi ■ iht — hab ^ dr idk ii kiľiut, p-( tOÄ. s^ n+iii ai-3.1 piiba mJä i= tt , n pt t o Za^ľíIJIC id "1|J Ot í TMI 'ti1 < t-/k j to l > o h-vLo"-^ , s OiahsOt ,tlv> uhnutí j! , ? s i i pil a^' »i ^'íhaL i y i' ni >h ^ i, aíe 7%. n i ii t1 p ňv'-r'i^ i cesl \ ont |t u/ rtií I <[ĽIi tesf , ; o niz i<. n i !i(l (ilJliľibim vi] L - iitrAa* ro/oak a i r ) Bufjjkf'".ktn t1r« i ipľ-,rv~.'-' .'ti/ osjív sin p' t CC ^' tk( t síl o /pl s ),« pr 1 e , /n n é1 „"i b* k t il m ŕ' - F'iu i * e ,is! n i 'i M-i, rii i ^ n) ! , j, J nt i iľiu j t I i t -piate! i ku nim aiiuliil > í. i 1 Jik ' I i -1 . i l i i i i ' I i 1 „ i hi s , H p i 11 / í' n i n / 1 1 I I í K 1 i i l L | I 1 1i i í 1 " ui i i li i bil1 f t V r I _ 1 . dl. -II 1 1 J [ I ľ _ 11 t? | f nt i j- ľt< I 1 ! li, 1 ^ 1 i ^ r J i ! 1 l , ku t I >* í I 1 < I 1 i I 1 , i, , i M i , ^ It h i 1 > 1 í 1 ] i» i I J 1 I ! il| • IjUM o n sl h , v | ii h 1 r 1 i| 'i i i 14c1 ■Siř" ^ *V ■Jlilsae rVJBVŕľ &t>< .liilili lili WmĚSĚSĚBSBKm II iVm í j. B 1 i L r hi- -i li n pí i -la1 1 ) liti sni ' /i • ' íc< .'n i t >fi Si.ri'r ik*"iM > -n >t T i ľ'pn nu o _ i s 1>l lek n st. *>Lt-ii i 1 ,*, pi /<\ j J 1 tlvl ipív i lu'n ťr3.s'nů;Uj: hluboce lidskou pozornosť „otce" Peská a'utrhne mt It i " 11 H 't t í 1 1 I 1 L len (. 1 lis {' ) 1 t \ -ví ) / I 1 1 H ii -i nutili i v 1 iambtíiého - t- t i~v ni\ ■> ' / ni iv 1*1 LL[ i > t - <■ 's > ľ i- ii í t-^1 Fnr p riT 11- t I i "< f 1 t" C i t 1 T 1 1 i 1 vi r í i i -> t ist k i to , , I J t ^. - T f i ! h 1 )_ i n i I ii mu [ ir 1 i h r i t i i 1 i t 1| t u >!<_ p j i 11 1 u t l i -1 i z n ^jc *■ i i p i in * wi v_ i ' min > I v, ii d ^ i,T its.' J -, i :v; jä3íém: boji. ä;š.jäííými nepřá- r / j i ^ ' 1 t i. |v L í i * ■■ I ^ ! t - Tu pMS'X > li ■> t. t i «i i F i it I , * ( i 'x n , "v. ' ( ' 1 ! -.-Z 1 C ^i 1 I _ ' M" C 1 T n ' L 1 d íl in nr t b t L i MUldl I i t t Ml ticfce strany, s matenalem berlínského procesu. Snažil jsem se číst díla spisovatelů, která měl ručí k rád, a pohovořit si s lidmi, s kterými se stýkal v sovětské zemi. Měl jsem radost Z každé řádky, kterou napsala jeho áena, jeho věrný bojoví' přítel." (Tvorba č 7, str. 156.) Ale to vše by ještě nestačilo k napsáni pravdivé hry o Fučíkovi, protože všechno toto studium je teprve předpokladem takové hry. Znalost dosažitelných fakt: by ještě ne-uchránikt sovětského autora před tím, aby se pít provedení v. některém našem divadle neukázaly jednotlivosti, které sovětský autor nemohl poznat a jež by tu byly rušivým, nepravdivým prvkem. Původní úprava hry v Nároťíníni r\- KÍL. au býn v průběhu práce iipuštvr.-, • cházeli p-avc y. těchto Kárudrii divadlo, Prahu, 1951 - j. BĽRjAKOVbKJJ ; UDĚ, BDĚTE' -V roli C. Fačíkovc B. Půlpimwá obav a proto místy měnila ne. ■ i'-m- ila l^ru^tak,jbj,JbylQ(j;P ©ejsíce,- - n tri a Trca-ttekého materiálu. A přece - * n .'»'/, že tento postup nebyl správný a že by byl vedl nikoli k posílení, nýbrž naopak právě fc oslabení pravdivosti hry. Tento paradox je však jen zaanhvv. Pt « 11 Bul) i ^ r •- il-ij, lj^p ,"1 umě k cl usitfh 1- m >ic^ p' u ^n- " tentunisu / d 1^ vt h h^r , i_r th r^j ale í iTo ti n h« 1 » n a'^i' ','1 ) ^ ( H SKI j : LIDÉ, BDI 1 1 l iti-- Lída: L. Plat f i ä I - iA l í ^ il * li í / ji 1 t ;>st tkvi hlou-I i ii r ui c i m j> i [ i t itoto-1 7 i ) H ip i 1 ! il uo m h ] učc-ií 1 re nu t í í" r t í i] n t našich dramatiku Mdrviitlej.. l-roces- motaéay i«.4.* ..li a r,.lx pi if.auu , t,|K . m zde protona pnmo naxoine pred nasima ocima, protože sovětsko autor jej uskutečňuje na íátce 2 našeho života, kterou dnes téměř kaž-dv náš cíovčfc dobre zná. „Když jsem pristupoval k pľac t na hre, chápal jsem, že hrdinou, nesmí být sám bu-iík, avbrž všechen, českv iid, který pod vedením komunistické strany bojoval statečný, smelý boj proti okupantům... DuSeínebylo odhalit, že jeho nepřekonatelná síla spočívala v torn, že na místo jednoho padíé-ho bojovníka se postavily desítky jiných, hrdinu." (j ..BurjaJvovskij,cit. článek z,,Tvor- *H i \ í l t e i '-i f » I 3 ett u nns \ i - \ v i t i\ i m - sk.n...i......o i i ] t i i i i ; \ < t rrm i) i d rit í, l 11 l i I 11 rm m"ie'ri'b ! i ^ 't J i —ď!V --"d"nv /" Hrl -~'\ s bofem celku a že'fcolefctsr, siíu ^eatiníiivcí s. umozrmte n v p.kitz se pravc .v sne -obot Mi.. h,..v.kt.,..). I t t t? t n f I i . f. J - t _ *■ zemi sv-obodnejlítio. človeka nv komunista, o;sati\čiv:'he;f vP 1 I i i i ir, ,"1 k t t i )']L r " h a, i i i r )/ e i u < \ s a n * i 1 ! i i í u d t n i c ' >1 , il-P' t ta/ je velkolepým důkazem ♦tto '■ hr j Burjakovského — bez vy- i'tt ' in , b^' -lovniho zdůrazňování — -■• d .'1, p' íiťrijiut, n.' ii tdí-li se sám. Bratrství po-t h t Oj láno tlaku, který je kon-.n-o k, vs/ ni> , činí citlivějším. Proniká ti." -1 i ' * u /i,t, mluví, nebo vyťukávají ' )'' ,v U > i trství mála slov a veľkých ' Viť. fs i . UMiihý stisk ruky nebo podutí ji> ii.iuf rozbíjí Wec, do níž jsi. byl v í't i - "uje té 2 osamocení, které 'c > tu /' >«rv t íy mají ruce: cítíš, jafe tě U n ij i, t H v neupadl, když scvracíš Xínti-'vi' ' >d vic-'a z nich přijímáš potravu. • d / '•v , >t / nuu na smrt hladem. Cely mají i>i,< \ t| -t "i *eľ)e, když odcházíš na popi „u » » -, t musíš jít zpříma, protože Károdm 1. ľ , , 11 Mri -Kí j: Kp ii ) nt i nesmíš je oslabit ani váha- Lil i IVt i t j i u i i i i i ! n >' >*vni k io bratrství krvácející, ale • o/J'>ini. \d> b nebylo jeho pomoci, ne- kolik soudruho a soudružek, A přece, cítiš, n.o 1' s .nu krtími svého osudu. Ty, ani rtcrtí to mensí. Není, protože to je přehlídka 1 ' \ 1 pt»- /i vtóny věznice. Bereme do a rteméni se v popel, trŕbrž v ocel. Přehlídka i1 1 1 r tuhu i niikovu a otvíráme f am, kde v zákopech za bíivv, A v zákopech se nosí 11 I ) 11 n 1 i]1 i 5 t 1 • i i l n 11 t, I 1 d í j a 11 I 1 1 t 1 f] i l| i'l Ml 1]) I I t I 1 [ j ( I i 1 ' 1 "t 1 ,1 ílTitiuhlP^i^iM ri^*i/i t 1 ' i ti i r i) ]i ' 311 T n m k n-, t 1 1 1 1 1 'i u 1 n ^ 1 1 1 1 i| 1 ri t 1 ^ 11 tu f 1 ! j i i 1 1 i t í 11 t ]1 11 I n d i t 1 1) b ^ 1 i-U1 1 1 I i 1 1 I 1 1 . -1 1 [ 1 pi *• 1 n p 1 i h j o 17 t ii't 1 i '11 1 u ' 1 i| 1 < k i V. 1 , 1 'u , 1 i 1 r i 1 mm u >*■ ernt ZListanen i , r i j I l ľ t ,-,(11 I ' ' I i 1 i 1 1 r n J ) ■144 iíelxí kriminály- a své hlavy h j r ! t " e i r - t A jaké je toto hrdinství Fučíkovo a všech fiřě. i.e .Fučíkova ■ :e.iakp ^ J t 1 ti ' ví bojovníci, a X jCítCii, lT.!Íšící:':.0£" i;í.'<-'fH ch postav hry, Gusty Fučíkové, man- ^ i p ímó ^ j n t f ele'Ó p< > vsíaliť: ď i 1 1 n h Proti■ IMit nelze 1:^I1 7'Ja jelínkových, Lídy Piaché, otce Peška, 1 m i- ' i t ř ol ii j äžai, il jiný svět je sví t Bufjakovs-ke.no oljj tí věznice je ix i hojo>míio spojen p||j ; • .)■ o.v autorem primyslených, jako je Zde- t i i Tx K'fií! se Všemi b< ■ l i i u kdettďíAko^áai nek "Ančuta, dělník z Junkersky, strojník t i L 1 i i í ii i ' c lt t i t i i fin nebo kreslička Anna Klemeo.tsová? Je ] >1 > 1 1 TI 1 tj' 1 i ,t U u b > i komisař .gestapa. ,3|jl j /dchn jiné, ale u všech má jeden společ- 1 - 1 leobp 0 l / \ i i kon- a nta toto i ■ 1 j ' íků- krásíiě-.před- -.gf i.- rn.tk. Je prosté. Vzpomeňme si na dekia- 1lui 1 ] knih ^neodpovídá J vádí. Scéna fi ly zpíávasod.'věb- ý|| 1..icc T t n , !' 1 i h i >»«v abychom si dobře uvědomili, v čem Kými i -zrovna př-estiě I 1 1 n J 1 krt ve' fab'"ícŔ kra --4 ««. v- -dstata nového, socialtstickéb ľ* s I i' t psalj.l lydó'tomb.jinäk; í t 1 t r, 1 I. r » ''tdinsrv.i prosté, ak je to hra % ŕŕ/í* spopUt f'Bojoval. i ! i 1 t | jsr m :.kO u V loniío i ! ■vi lednotHvofeÄv :í|J :>í a os ni také druhého extrému, l i i o U -v»i.i 5 ■ i L*_ i I f 1 1 i i J j i je .rcšen.Ľptäžky. . :li rr.Lľkickčho relativismu, který 6l i / i O ClílC I r jíl t I -. i 1! 1í ! 1 i! matu^j^ga.- j|| , h,ľ ' \ti pn'1 !'d i i Pji utk i, i i imutf '2s.:ssx:íalisn < jl n n /ift. nos t lr, i /r 11 n T i i r~.-A ' f K * i tnv 1 J ifu 'v -.0 t lil to i - ľ li Ti ^ D* l ITČi" i. f n šení otázky v7 ŕ", bti'i 1 ' i ^ch i\',n r o ľpiI' i ' P V 1 T nn 1 ' d 1 ' i k osti histoiiétých ý|| - *i i^"i,r , ]i h.ck '< ipK n j t /i i \> í / hi i f ašls- faktů. V dr . i 1 i t i t t i •* 'a .i u >- :'\)1 ^ ] prostota h ii \ li tn ä r d Ismu. "Ai'e Mu >oce 1 i l t li i ni >* .Tjencctví sikléro, |j ;c c ika, p(í i í: j jí '4 ^1 > vc spojení 1 í t t Pu- I i i / i i 1 1 | vnikem t:tomto fj t piv ,i -ij'i, t j i v • ní síla 7Ä- 4 I 1 1 -, 1 p t t 1 I l I H 1 p 1 1 i / * i 1 J m i I t) 1 1 r t i Hi r 1 i p rt u ( ,. v 1. i i i n D t 1 i i n i ^ 1 j I 1] n j f i i- 1 1 i jeden, starý učiteJ, který se na stará kolena 1 i '' 1 iH> ' ' 1 stal zase -žákem. Ted od nás odcházíš. Ale d i m1 t a i> i i t ' > v cek 267 jsou zas dva komunisté." je to i hu >->i 1 j 1 ilnn 1 »it *<.». n h prosté, pravdivé a veliké. Séf gestapa nemu- ' I 1 1 P iéi 1 1 5i t fc. K že než bezmocne 2ur.1t — jedna hlava padne, il 1 1 » * 11 ti n j 1 <•».«■ deset jiných bojovníků.- povstane na místo id mj i t u 1 ^ - n 4 , n padlého hrdiny. Řetěz-nikde nekončící. Ně- / 1 n \ f 'd « ~ 1 co, co nepochopí nepřítel Něco, co nepo- r n j I 1 e i t r „ 1 < a-. a chopí měšťák. Vzpomeňme jen na osamělost n U d 11 s > 'it, J 3 v 't 1 a naprostou opuštěnost a is'ólovanost vězně \ n t 1 v beznadějné hrúze pobíhat, po-cele a. proč í v v * ;t ' 1 ^ z > ve stupňovaném děsu marne.;a:*oÄíelom- t ť 1 / 't r , b ( coval zdmi svého žaláře. Chápeme i, ťo,'proč ^ ^ ', - >\ hr %t ' n ' 1 musí prohrát kapitalismus,, proč. si rozbije I ,0 J 1 ^1 < 't u t nt ' >' t , Kdo iinv ! [ I k í ! í , , ] C 1 U 1i / 1 1 t j 1 i i 1 1 i t 11 _ t m^ t 1 i 1 kovů dívat m nich výletník'. 11 i Im 1 1 L. ZlVOtí. I t I 1 t ' I L 1 1 [1111 1 im 1 1 a' i 1 1 1 til 1 id hi m itelnost lidového klese komunismu. n n 1 11 1 her, jak je to však. t l f 1 1 1 1 tmcníh nrotektf.: ornto je.b-:11a 1 ne 1 1 p 1 v. k je to všech n c kých vlastenec i n ľ-n t ■> _/ Itv 1 1 l lí t I 11 ) ^ 1 i t o m 1 r I I h ' i 1 t , 1 1 i, J j n u 1 s 1 1 I 14& smniii \ -iki 'Mu ; I 11 k x t > K 1 cc, květiny ve vlasech děvčat, písničky ...... jistě jsou mezi nimi i čtenáři tvých knížek... Ale kašlou na tvou politiku, kašlou na to, jsi-li oa světe nebo ne, budeš-li vypovídat nebo necháš-li se utlouct... Chutná ti to trpce?" A Fučík odpovídá prosté, bez velkých slov, ale vclcc: „...Trpce? To je život, co tu vidino, Život pod strašlivým tlakem, ale nezničitelný... ubíjený v jednom, ale ve stu rostoucí, život silnější než smrt. A to má být trpké? ...Oni, to jsem já. já, to jsou oni." .Neboť: „Morálka komunistu je morálka lidí, kteří hájí život." Co proti této síle zmaže všechna rafinovanost, všechno ukrutenství gestapa? jsou tu scény, kdy pevnost, klid, mužná rovno- \ ■>! I dl in, a ne ]Ui 1 uuki prs adí r packo mucHclc v /uiHost i besnom, kd, se t 1 u n ict jxou uoi v cm p id si v f Per uŕku\ ezer, 1 u-t " >bjh ■> i 1 ] ik xpe!1t /\e- jv'eet >, zr, Cv i > i il ncxii j. i ze pred s n t>F 1 tich 11 > -i dx iu/ať" I ^,iti heín i \ h\ s s i as í im t i xt a si J n i n xä i|x ii i »tp)*i/Mi" tn mi ť i [s. tt-ŕtľP ^ i 'íí\ o i m ii ip jsta1 rzr -iis i lu i s : i n j- staiicj tt-t \ tiUi ' e 11 > i Iwi p^oti t„t i m'v (. trtp x! k |x o B >a!T! r >bíf í 1 f kn Fuc kt * c up te u \ ■■t, uja nse n„p i>J) pí n J kt jerz | " i\ lu o id-.- n Tľ - L h in h ji i 't-sj ^ o k i schl i i U*cx 1 mac a e - li t te t ii di , n in ich li' > < n j ' 'd p/ni! nt i 1 til "v piv s ntoser' i p> ii imu tx-u ^ ) l iC b i \niki zJ m b v í 1 ) I kii pr >ti tiiiimu spai merne p d > d / l! hy e r>ľ-lt. dul ji 11 pif ujj ' t i ; pr t f v n f t^x -.m ' n f! / t ' n if z iuí ' i j ncjl f i ru.p f i n cr r, ŕ ii S iwta m ad ií " t i I I 1 1 Pil 1 \>"X.r\ v 1 j- f 11 r eJ ' J ít P'io t i *-' i c nej <. } íp s v-"1 í n.i O rf i \ i ' v. " f b s" n rt t 1U 1 I I >n t t n n r- T)eai * c <. ó > m i . v > I st — i v. tak i- > 1 , c t i r i ti i j xi i n i v n x t> t i m m 1 f i í " 1 M r - i t iri 1 i B ru 1 Burjakovského Fučík odpovídá, co by i túpt >v t děl Fučík tehdy jako dnes : „Jen jestli m xttpíme v Praze prsty mistera Chu.rc.hil~ j i tu vybuchl o premiére hry v Národne m divadle prudký, krátky, ale mohutný ootlvxl — a při něm jsi bezpečně cítil, že to - hled Vti. zvedl dlane k potlesku týž hrdý, xvhc\cd<>mý, krásný český lid, o němá se J-ťMt ia jevišti, lid, který se dal. cestou Fučí-i ; i'j, cestou největší lásky k životu a nej-, ,xx' cti, jaké může člověk dosáhnout: ctí h ~t dělníkem i vojákem v mohutné mírové tn nrc socialismu. Líd, jejž nelze porazit, -K ?tV-li se sám. A hry, jako je. hra Burja-k n keho, .mocně aktivísují sebevědomí v ivfv. te lidu. , <"J věk. naší. doby je ten, kterého mocný-mi uí'ery ukoval zápas národů za svobodu • '< px život," pravil Mauriee Thorez na -Xt. sjezdu Komunistické strany Francie. To je také nejpřesnéjst definice hrdiny socíalis-ttekého dramatu, Burjakovského hra o Juliu Fučíkovi a českém lidu naplňuje nás hrdostí. S láskou přijímáme tuto hru, pro-ť-že je jedním z nejkrásnčjšícři dokladů hlubokého přátelství, které trvale spojilo náš j id s lidem první veliké země socialismu, s li- dem Sovětského svazu, K mnoha důkazům tohoto .bratrství přibyl v. Burjakovského hře, hrané dnes v mnoha divadlech Svazu i v zemích lidových demokracií, příspěvek, kterým se cítíme hluboce zavázáni — i tím, že tato lita je výrazem víry v síly našeho lidu a že je také obrazem toho, jak si nás všechny, mne, tebe, souseda, soudruha z pracoviště, představuje sovětský člověk. Už to je velikv závazek, srovnáme-li skutečnost hry se skutečnostmi života, jak jsme je prožívali nejen všichni hromadně, ale také každý z nás jednotlivě. A v tom jc také veliká výchovná hodnota této hry pro celý náš národ, pro každého českého člověka. „Každý,, kdo věrně žil budoucnosti a pro její:krásu padl, je.postavou z kamene tesanou." Tato slova napsal Julius .Fučík v „Re-portážiA Hra „Praha zůstane má" je uskutečněním těchto Fučíkových slov. Je také. výzvou autorům našim. Dva socialističtí lidé, Cech Julius Fučík a Ukrajinec Jurij Bufja-kovskij, ukazují cestu, která vede k velikosti. V životě i v umění. Nastala doba velkých životů. Nastala velká, hrdinská doba, A divadlo mi povinnost: být na výši svého úkolu. JULIUS FUČÍK TYLŮV CYKLUS Fidlovačka. Of>ra:.' *iwta pražského. Na Vinehradtch. — Pražský flamendr. Ve Švandové divadle. Rudé právo 6. l-"Y. 1^26, 1 roj v. t tTiiAe Štít', by se lo vačky" Tylovy z doby, která v ni při -U 1 m 1 ůf mi vr f i/i > p ížských jímala radostný a živý výboj, znamení vze-• 1 ' T-.lo i- Tak dokonale ubít stupu, a která ji také živé, radostně a výboj- II 1 C 1 1vl 1 J - t| 1 r< i h xf " 1 ,t i i^li-r-í "spěch 'o tl ŕ p l.tl p íl ľ til pl 1- ně doirí_srlU ya-hfcif ~. íl- . FidlovííČk'íA Vino- biad l'íi< ď jJi, , r ivJ , 1 1. ii.'Nn t ky 1U 1 Jt ] i-'i - f> ídi^x. iiJ lu ipi'^k't i ít..'m r.|ľu j , 4 p'.- j t c.na x rie-cex>v ľ ? iax , k' tc.ii xn, ni n 1 X,ri- í " ' a s p' ^ >]• i~- >t/ti>* r Timem ,148: »49 ORGAN D í V A D l1, h M í A D R A M AT V R. G ! C. K Ľ. R AO V BOČNÍK, s . ČÍSLO i ' praha d u b e k 1971 V Y D Á V Á M J .N I S T E R S T TO Š K O í, S T Y í , V É D A U M E N í V E V T .D A V A T E L S K É M PODNIKU Č E S K O 3 L O V E N S K f S P 1 5 O V A X E I,, PR A H A i, N Á R O 13 N í T Ŕ í D A 9 / 1 J :i. ■ ÚVODEM .\f..Fd. ZH zahraničí M. Fominová: Umení svobodné Cítvy . 207 V. Feldstein: O dnešním maďarském divadle . ,...................... 215 7. REFERÁT Y. Horáček: Nčmirovic-Dančcnko „Z minula".................... 226 S.ÍN MEMOR Í.AM K. L. Stehlíkové (K. Gstoar)....... . 227 j. Průcha; L. Kočandrle zemřel....... 228 A. Tarasenkov : In memoriam Vs. ViŠ něvského................ 229 9. POZNÁMKY .................... 232 Sovětská divadelní kronika, „Dobrí- vítr do plachet", Svetová premiéra hry H. Fas la v ČSR, Pražská divadla rt j há^ek, Soutíó na preklady libret, Diskuse o postavách, ber f. K. Tyla, Klub -umení a kultury 1 j. př.eít.led preí\íi3ÍR V na S i ch ;.íIYADJ ji< ,H......'.'..............236 o. DWI-lOG'RAFí'E- 0.. .-V .......... .z3S u. o?r \yx .d\........ 238