Protokol pro zápis kvalitativního dotazníku Číslo - Datum 19. 1. 2012 Skupina divadla HaDi Vaše jméno Dobroslava Vilhanová Demografické údaje o respondentovi Věk 21 Pohlaví ženské Studium student FF MUNI Povolání student · Jak trávíte svůj volný čas? · Hodně čtením, s přáteli. Převážně asi čtením. · A do divadla chodíte pravidelně? · Chodila jsem pravidelně. Ale poslední dobou spíš nepravidelně. Spíš když mě něco zaujme. · Proč právě HaDi? Proč chodíte tam? · Právě proto, že je experimentální. · Předkládá nám stále něco, co naznačuje nějaké nové tvary? · Určitě. · A co Vás konkrétně oslovilo, na tom prostředí HaDi? · Kontakt s divákem, to se mi celkem líbí. Líbí se mi to jak májí vytvořené jeviště. Divák je blízko. S tou komunikací to dělá dobrý celek. Taky témata, kterých se ujímají třeba v „Doma u Hitlerů“. · Co se Ti líbí? Líbí se Ti, že zesměšnili tak vážné téma, v tom „Doma u Hitlerů“? · Já bych neřekla, že to bylo až takové zesměšnění. Byly tam zachované určitě nějaké vážné rysy. Nevidím to jako nějakou satyru. · A co to v Tobě vzbuzuje? · Konkrétně toto představení, bych řekla, bylo takové jiné než většina představení. Takže…těžko říct. · Mě by zajímalo, jestli toto anebo něco jiné, byl velký zážitek, který si zažila v HaDi? Můžou být i nějaká zklamání, které si zažila z nějakého představení. · Tak to zklamání bylo z představení „Fanouš a prostitutka“. Ale týkalo se ani ne tak obsazení nebo děje, jako spíš, že to pojali až příliš experimentálně. A přitom představení se sedělo na schodech. To si myslím, že už je velký experiment. · Byly tam i židle, na kterých se nesedělo, které zavazely? · Ne, bylo to jenom na schodech. · Něco studiové. · Jo. · Takže tam bylo pravděpodobně i málo diváků? · Ano, a každý dostal pod sebe takový malý polštářek. Nebylo se ani o co opřít. Taková technická stránka. Myslím si, že to už je hodně přehnané. Nemělo to co dělat s tím představením. · Jaké bylo to téma? · Téma byl muž, který si zavolá prostitutku k sobě do domu. Na konci se ukáže, že on je jako zavolaný gigolo. Je to naopak. · Je to vlastně hra, kterou ona chtěla. Pěkné. Tak by to mělo být. Chodíš kromě divadla i někam jinam? Jako kromě HaDi, jestli navštěvuješ i jiná divadla? · Buranteatr a občas třeba MdB, ale spíš výjimečně. Spíš preferuju ty menší divadla, třeba Husa. · Uměla by si charakterizovat, proč preferuješ menší divadla? · Právě díky tomu, že se chytají těch experimentálních úkolů. Není to taková ta klasika, kterou člověk potká v MdB. · Jak často chodíš do HaDi? · Tak jednou za měsíc. · To je dost často. · Je, je. Ale někdy to vyjde, že třeba ne. Je tam delší pauza. · Jak se dozvíš o představení v HaDi? · Většinou z programu na ulici. · Z nalepeného plakátu? · Ano, z nalepeného plakátu. A někdy se přímo dívám na divadelní kritiky. Jaké hry jsou dobře hodnocené nebo, které jsou rozporné. · Takže někdy jdeš i na hru, kterou kritici hodnotí různě? · Klidně, pokud to není hra, která se týká…je taková povrchní…týká se třeba hádek v manželství. To je to na co bych nešla. Tu bych si třeba nevybrala. · To je téma, které Tě třeba nezajímá na divadle. · Já si myslím, že to je taková ta generalizace. Jak si ten herec nebo režisér myslí, že ta postava vypadá. Takové ty klasické vztahy, jako manželé – tchýně. · Takové to povrchně vypracované divadlo. · Už jsem pár takových her viděla a to mě moc nezaujalo. · A například i něco takové bylo v HaDi? · Ne, nemyslím si. · Když jsme se bavily o těch malých scénách. Mohla by si říct, jestli si všímáš, jak chodí lidé oblečení? · Určitě. · A chodí i na malé scény, podle Tebe, dostatečně slušně oblečení. Anebo na to ty sama nebereš ohled? · Já jsem třeba ten typ, co se raději lépe společensky obleče i na tu malou scénu. Trochu elegantněji. Ale podle mě to není nutné. Už z té filozofie divadla. · Jaké je podle Tebe filozofie HaDi? · Zkusit experimentovat, zkusit podat divákovi některé kousky, které by nebyli schopní zkousnout jako klasiku. · Zajímavé. · Čechov třeba. · Takže si viděla „Jsem Kraftwerk“? · Ne, ale tam jsou od něho myslím „Tři sestry“. · Ne, tam… · Oni jsou podle mě v archivu. · Aha, tak to myslíš. Viděla si je tady v Brně? · Jo, ale nedokážu to porovnat, protože jsem viděla Tři sestry i v Buranteatru. Takže se mi to úplně smazalo dohromady. · Byly si v něčem podobné? · Byla dost jiná ta scéna. V Buranteatru vlastně to jak plyne čas, znázorňovali tak, že prošli takovýma otáčivýma dveřma. Kdežto v HaDi byla jenom klasická scéna. · Takže si všímáš scénografii? · Všímám, určitě. · Zajímá Tě i prostor. Jak vypadá v HaDi, ten vnitřní prostor? Jestli Tě oslovil a celkově ten prostor Alfa pasáže? · Téměř vůbec neberu zřetel nato, jak to tam vypadá, jak vypadá ta budova. Pokud je dobře postavené hlediště. · Takže hlediště Tě zajímá? · Hrozně moc, protože právě u toho HaDi se mi líbí, že divák v první řadě je přímo na pódiu. · Jaké představení si ty viděla v HaDi? · Z těch co si pamatuju, tak je to hlavně „Doma u Hitlerů“ a „Fanouš a prostitutka“. Ty ostatní mi už trochu splývají s Husou a s dalšími divadly. Splývá mi to třeba s tou Husou, ale nesplývá mi to s Národním. Tam si jasně pamatuju, co je taková ta klasika. · Takže Národní nemáš ráda? · Vůbec. · A do MdB si říkala, že občas jdeš? · Většinou mě to zklamalo. A právě jsem to vyzkoušela jenom párkrát a preferuju ty malé scény jako HaDi. · Všímáš si, jak tam chodí lidé oblečení? · Tak tam chodí co nejelegantněji oblečení, společensky hodně. · A taky se oblečeš do nějakých šatů, když tam jdeš? · Určitě, do těch nejlepších co mám. · Nechceš vynikat, pro jistotu, nebo tak. · Ne. Ale asi bych se nedívala na někoho, kdo tam jde v džínech nebo v nějakých slušnějších kalhotech. To beru tak, že člověk nikdy neví, kdo je třeba turista. A nejsem typ, který by na výlet bral nějaké operní šaty. Nemyslím zablácené botasky, ale když je někdo tady na výletě a chce si zajít do divadla… · Neodsuzuješ ho, že je oblečený nějak jinak? · Ne. · Věnuješ se i nějakým jiným kulturním záležitostem? · Téměř ne. · Takže divadlo je taková priorita pro Tebe? · Ano. Kdybych už měla jmenovat něco jiného, o co se zajímám, tak to jsou třeba přednášky. · Jsou konkrétně zaměřené na nějaké téma? · Teď jsem byla třeba na přednášce o budhismu. A jinak spíš…může to být cokoli, co mě zajímá. · Testuješ, jak lidé uvažují. · Anebo jsem teď byla na přednášce u překladatele. Jaké to je, dostat se do překladatelství. · Myslíš si, že HaDi má nějaké specifikum oproti ostatním divadlům? · Oproti ostatním malým scénám nebo…? · Například. Můžeš porovnat i s ostatním, jestli chceš. · To je těžko říct. Možná, nestálé herecké obsazení bych viděla celkem jako plus. Pro diváka to pořád přináší něco nového. A vytváří se i takové nové vztahy. Nemusím si představovat, že ten kdo hrál tuhle roli, hrál někoho úplně protikladného. Takže to si myslím, že je rozdíl, že nemá trvalé herecké obsazení. · Ano. Sleduješ i herce nebo jejich realizace na jiných scénách nebo ve filmu? · Ne. · S kým chodíš do divadla nejčastěji? · S kamarádkami z divadelní vědy, popřípadě se spolužáky nebo s přítelem. · Chodíš někdy i sama? · Ne, ještě jsem nebyla. · Takže je to pro Tebe do jisté míry i společenská událost? · Určitě. Já jsem ten typ, co když je na jevišti nějaký vtip nebo akce, tak se dívá po ostatních a hledá souhlasné pohledy. Jestli je mají a jestli to taky tak chápou. Nemusí to být ani legrační moment, může to být něco nezvyklého. · Ráda vnímáš reakce publika, ráda se k nim přidáš? · Ano. · Rozhodnete se někdy rychle, že půjdete do divadla, úplně spontánně? · Ne, většinou to plánuju a mám objednané lístky dopředu. · Máš to někdy i několik týdnů dopředu naplánované? · Ne, to ne. Spíš několik dní. · Takže si to rezervuješ. Byla si už někdy na nějakém dobročinném večírku? · Ne, nebyla. · A připravovala ses někdy na divadlo nějak speciálně, jako návštěva u kadeřníka nebo koupí nových šatů? · Ne, zatím ne. · Plánuješ to? · Ne, nemám to v plánu. · Ale mohlo by se to stát, ne? · Ale je to spíš nepravděpodobné, ale mohlo. · Ale neláká Tě to? · Ani ne, já si spíš vyberu na poslední chvíli, v čem půjdu. · Jaký byl Tvůj nejsilnější zážitek v HaDi? · Nejsilnější…asi by se pojil zase s těma dvěma hrama. Já hodně stavím na tom „Fanoušovi“ a na tom „Doma u Hitlerů“, ten vztah Hitler Eva Braunová. To byl asi nejsilnější zážitek z divadla. · Celkově z divadla, které si kdy viděla anebo v HaDi? · Nejsilnější zážitek, jaký jsem kdy viděla. To bylo ve zlínském divadle představení „Šumař na střeše“. Já jsem měla dva roky předplatné. · Ty jsi ze Zlína? · Ne, ze Vsetína, takže Zlín mám kousek. · A kde tady bydlíš? · V Brně na Vinohradech. · Je to dost daleko do centra? Nevadí Ti, že HaDi, je tak daleko od Tebe? · Ne, tím, že to není návštěva každotýdenní ani každodenní, tak mě to nevadí ani trochu. A klidně bych dojela i na úplně opačný konec Brna. · Mohla bys mi popsat i pocity, které si měla při těch dvou představení, „Doma u Hitlerů“ a „Fanoušovi a prostitutce“? Jedno je pro Tebe potěšením a druhé zklamáním. Mohla by si popsat pocity, které u Tebe potom nastaly? · Většinou mě ta hra ovlivní nejvíc pár hodin potom, co ji zhlédnu. To se nad tím nejvíc zamýšlím. Zvlášť když je to něco s takovým těžkým tématem, tak o tom třeba přemýšlím. Ale většinou to třeba zapomenu. Další den už o tom nepřemýšlím. Myslím, že mě to tolik neovlivní. · Je možné, že by ses naštvala, když dáš peníze za nějaké představení, které se opravdu nelíbilo? · Já jsem zatím nic až tak hrozného neviděla. Ale asi by mě určitě naštvalo a mrzelo, kdyby to byla stovka dvě, za opravdu slabé představení. · Jaká je ideální cena vstupenky, pro Tebe? · Já si myslím, že nad sto korun by to jít nemělo. Neříkám, že ne třeba padesát, ale nad sto by to jít nemělo. · Jako pro studenta, myslíš. · Ano. · A HaDi má teď kolik, 150? · Jo, okolo 140. · Stalo se Ti někdy, že si přišla do divadla, respektive HaDi, v den kdy si měla velmi špatnou náladu a to divadlo ji změnilo? · Ne, to se mi ještě nestalo. Ale stalo se mi, že ta nálada nebyla úplně ideální a pak to bylo úplně jiné. Změnilo se to k lepšímu potom představení. Nemuselo to být nějaké legrační, ale když je to představení dobré tak mě to ovlivní, i kdyby to bylo s nějakým smutným tématem. · Jsi ta, která v té vaší skupině třeba organizuje to, že jdete večer do divadla? Přemlouváš je k tomu, že půjdete na to nebo ono představení? · Nemusím je ani přemlouvat, oni jsou dost kulturní. · A mají rádi HaDi? · Oni znají spíš Buranteatr. · Co se Ti na Buranteatru líbí nebo proč myslíš, že ho mají kamarádi raději? · Dost silná hra byl „Skleněný zvěřinec“. Já jsem teď něco viděla, ale nemůžu si vzpomenout, jak se to jmenuje. · No nic, moc děkuji za rozhovor. · Děkuji.