Protokol pro zápis kvalitativního dotazníku Číslo Datum 30.5.2011 Skupina divadla HaDivadlo Vaše jméno Demografické údaje o respondentovi Věk 26 Pohlaví Ž Studium FSS/ESF MU Povolání ------------------------ Poznámky PŘEPIS ROZHOVORU: 1) Jak trávíte svůj volný čas? Tak jako každý člověk v dnešní uspěchané době moc toho času nemá. Navíc studuji a zároveň pracuji tak se snažím volný čas trávit především odpočinkem, kulturou, sportem a přáteli. 2) Jaké místo ve vašem volném čase zaujímá právě kultura? Řekla bych, že zhruba 2x – 3x do měsíce se vydám do divadla nebo na nějaký koncert nebo do kina. Na výtvarné umění moc nejsem, takže na výstavy nechodím. 3) Zmínila jste se o divadle. Kolikrát za měsíc divadlo navštívíte? Zhruba 1x za měsíc. 4) Podle čeho si vybíráte, do jakého divadla půjdete? Tuto divadelní sezónu je to taková výjimečná situace, protože mám abonentku, takže chodím na představení absolventů JAMU do divadelního studia Marta. Ale v předchozích letech jsem abonentku neměla, takže jsem si vybírala podle toho, co mi doporučila kamarádka, podle recenze, kterou jsem četla nebo podle toho, co jsem slyšela od přátel. 5) Všímáte si i recenzí na internetu? Spíše v novinách. Sice si nekupuji časopisy zaměřené přímo na divadelnictví, ale bývají recenze i v Reflektu nebo v Respektu, kde jsou kulturní rubriky. 6) Umí Vás taková recenze odradit nebo přimět jít na nějaké představení? Odradit ne, spíše mě to upozorní na představení, o kterém jsem nevěděla. I když častokrát to bývá třeba představení v Ostravě, kam se ale nedostanu. Takže spíš to registruji, ale nejedu kvůli tomu přes celou republiku. 7) Takže navštěvujete jen divadla v Brně? Navštěvuji divadla Brně, v Praze a když jsem byla mladší, ještě na střední škole jsem chodila do divadla v Jablonci nad Nisou, kde jsem vyrůstala. 8) Co Vás k divadlu přivedlo? Já si myslím, že to patří ke klasickému gymnaziálnímu vzdělání, vedli nás k tomu ve škole. Jablonecké divadlo je moc krásné, takže jsme to brali vždy jako takovou výjimečnou situaci, že můžeme jít do divadla. Do jisté míry mě k tomu přivedla i kamarádka, která studuje divadelnictví, protože ona má takovou energii a nadšení a tím dokáže nakazit lidi ve svém okolí. 9) Myslíte si teda, že jste ovlivněná i touto kamarádkou? Určitě, jednoznačně. Ona se tam pohybuje, takže mi dokáže doporučit konkrétní představení nebo mě upozorní, který herec je dobrý a stálo by za to ho vidět. 10) Takže chodíte i kvůli konkrétním hercům do divadla? Dá se to tak říct, ale za tu dobu co studuji v Brně jsem se naučila chodit do konkrétních divadel, která jsou mi blízká svoji tvorbou. 11) Které divadla jsou Vám blízké? Husa na provázku a HaDivadlo. 12) A proč právě tyhle dvě divadla? Protože jsou to menší divadla, provedení inscenací je komornější a divák se často spolupodílí na inscenaci, protože ten prostor je tak malý, tak je hodně vtažen do děje. Aniž bych nějak rozuměla experimentálním divadlům, je pro mě lepší, že to není tradiční scéna s okázalými kulisami, spíše mě zajímá obsah. 13) Co se týče HAdivadla; dokázali byste ho popsat jako kulturní instituci, jací lidé tam chodí atp? Řekla bych, že HAdivadlo je divadlo spíše pro vysokoškoláky, jsou zde diváci mladší věkové kategorie. Řada diváků se jistě pohybuje v tom kumštu, v těch uměleckých profesích, kteří si po té o tom povídají. Je to pro mě menší divadlo, je experimentální. 14) Rozebíráte i vy s kamarády jednotlivé představení? Ne vždy, ale když člověk na nějaké představení jde, tak bezprostředně poté má potřebu si popovídat o tom, jak se mu to líbilo, nelíbilo a proč. Není to náplň každodenního rozhovoru s přáteli, ale v souvislosti s návštěvou divadla. 15) Odráží se Vaše vzdělání i na tom, jak vnímáte divadlo? Určitě. Každý člověk je ovlivněn tím, co dělá, čemu se věnuje profesně. Jinak tu hru vnímám já a jinak ji vnímá člověk dejme tomu s technickým vzděláním 16) Dokázali byste popsat, jak vnímáte hry v HAdivadle? Mě se na těchto hrách líbí, že reflektují dění kolem nás, jsou to aktuální věci. I když látka předlohy není aktuální tak HAdivadlo jí aktualizuje, aby se divákovi vybavily momenty, které sám prožívá nebo nějaké společenské situace. Obecně mě baví satirické divadlo, které reflektuje poměry mezi námi. 17) Máte pocit, že Vaše dojmy z divadla jsou jiné než Vašich kamarádů? Ať už je to hudební nebo divadelní zážitek, tak každý ho prožívá jinak a vyvolá to v něm jinou odezvu. To co mě se může maximálně líbit, se mým kamarádům naopak líbit vůbec nemusí. 18) A setkala jste se s tím, že Vaše emoce v průběhu představení byly jiné než s toho, s kým jste byla v divadle? Byly jiné? Ano, setkala jsem se s tím. 19) Překvapilo Vás to? Ano, překvapilo. Třeba určitý typ humoru mě není blízký a někomu zase ano. 20) Vadí Vám takovýto projev emocí v divadle? Když se například někdo směje a ostatní ne? Ne, nevadí mi to. Já jsem v tomhle naprosto tolerantní. 21) Které inscenace v HAdivadle Vás zaujaly a které naopak ne? Mě se nejvíc líbil cyklus politických satir Parobkovo uho a neúčinný den Václava Klause. 22) Takže se v tom odráželo Vaše vzdělání a Vaše zaměření? Určitě ano, baví mě to a zajímám se o politiku. 23) Co se Vám nelíbilo v HAdivadle? Všechny inscenace, co jsem zde viděla se do značné míry lišily např. tahle politická satira je diametrálně odlišná od představení Extáze, ale líbilo se mi oboje. Zrovna tak se mi líbilo Ucho, které je sice také politicky laděné, ale zasazené do úplně jiné doby. Nevzpomínám si, že bych z některé hry odcházela zklamaná. 24) Nestalo se Vám tedy, že byste odešla během představení? Nestalo se mi to nikdy. 25) A v jiných divadlech? Já se většinou snažím vydržet až do konce, i když se mi to nelíbí. Ale neodešla bych v polovině, protože bych to poté nemohla tak zhodnotit, jestli se mi to líbilo či nikoliv. Člověk má vydržet až do konce, protože první polovina může být nezábavná, ale druhá polovina může dostat úplně jiný šmrnc. 26) Dokázali byste porovnat HAdivadlo s jinými divadly např. s Vaším rodným divadlem? Jablonecké divadlo je specifické v tom, že je to tedy kamenné divadlo, ale je to pouze divadelní dům, kde ředitel divadla hostí soubory, tudíž nemáme stálý ansámbl. Čili spektrum her je zde široké, záleží odkud soubor pochází. Tím, že Jablonec je menší město, tak paleta diváků není tak pestrá, do divadla chodí spíše střední třída, vzdělaní lidé. 27) Jablonecké divadlo se tedy odlišuje od HAdivadla diametrálně. Je Vám bližší Jablonecké divadlo nebo HAdivadlo? HAdivadlo. V Jabloneckém divadle tolik neexperimentují, protože musí prodat vstupenky a zajistit dostatek diváků, takže vsázejí spíše na osvědčené hry často pražských divadel u kterých vědí, že jsou komerčně úspěšné. Ty potom zvou, aby v Jablonci vystupovali. HAdivadlo je zaměřené na jinou cílovou skupinu diváků a může si dovolit nabídnout i experimentální formy. 28) To, že v Jablonci hostují i pražská divadla znamená, že máte přehled i o jiných divadlech než v Brně? Úplně přehled nemám, to bych lhala. Viděla jsem několik inscenací pražských divadelních souborů, ale nemůžu říct, že bych někam chodila pravidelně. 29) Takže do Prahy často do divadel nechodíte? Ne, nechodím. 30) Hovořila jste o tom, že máte předplatné do studia Marta. Dokáže uvést rozdíl mezi Martou a HAdivadlem? Marta je také malé scéna, ale je to absolventské divadlo, kde vystupují studenti nebo absolventi JAMU, kteří podle mě nemají ještě tolik zkušeností. HAdivadlo je pro mě tedy profesionálnější divadlo, ve kterém vystupují profesionální herci, zatímco v Martě jsem jako divák shovívavější vůči výkonům herců a beru to tak, že podporuji mladé herce v nasbírání těch hereckých zkušeností. 31) Myslíte si tedy, že v HAdivadle jsou lepší herci než v jiných divadlech? To je těžká otázka. Líbí se mi jejich styl, zrovna tak se mi líbí herecký projev herců v Huse na provázku. Ale nejsem profík, takže nedokážu posoudit jestli jsou lepší herci než herci v Divadle Na zábradlí. 32) A kteří herci Vás zaujali? Nevím jména, akorát si pamatuji obličeje. 33) Viděla jste někdy v HAdivadle inscenaci, která Vás velmi zaujala a ze které jste si odnesla velmi dobrý zážitek? Hodně se mi líbila inscenace Ucho, ale je to také dané tím, že jsem předtím už viděla film s Radkem Brzobohatým, takže jsem očekávala, že to bude dobré. Látka pana Procházky je sama o sobě zajímavá a dramatické ztvárnění se mi moc líbilo. Tahle hra ve mě tedy zanechala hlubší stopu. 36) Když jdete na nějaké představení, sledujete i knižní nebo filmové předlohy? V případě Ucha to byla spíše náhoda, ale zajímá mě to, když si přečtu nějakou knihu, jak ji poté uvedou na divadle. Na druhou stranu toho času zase nemám tak moc, abych se jako divák důkladně připravovala, tím, že si předtím přečtu knížku a pak šla teprve do divadla. Spíše je to náhoda, když mě něco hodně zaujme. 37) Spojujete to, že chodíte do divadla s nějakou kulturní událostí? Např. že si chcete potom s přáteli někam vyrazit? Většinou je hlavním bodem večera návštěva divadla a následně si jdeme někam sednout a přáteli, abychom se pobavili o tom, co jsme právě viděli. Ale návštěva vinárny určitě není hlavním bodem večera. 38) Rozdělujete si peníze tak, že počítáte i s návštěvou divadla? Teď se to značně vyřešilo abonentkou, kterou jsem zaplatila jednorázově. Jinak ani obecně moc peníze nerozděluji, neříkám si, že tohle mám na kulturu a tohle mám na stravu. 39) Co se týče publika v HAdivadle. Myslíte si, že je něčím specifické oproti jiným divadlům? Zase záleží, s čím bychom srovnávali. Kdybychom srovnávali publikum HAdivadla a MdB, tak ten rozdíl je diametrální. Samozřejmě člověk to cítí a vybírá si kam bude chodit i podle toho, kde jsou mu ti lidé nějakým způsobem bližší. Pokud se necítí dobře vedle nastrojených dam v Mdb, tak tam bude chodit méně. 40) Všímáte si v inscenacích HAdivadla i scénu, pohyby herců nebo nějakých typických divadelních věcí díky tomu, že máte kamarádku divadelnici, která Vás na to třeba upozorní? Přesně tak, ona mě na to upozorní. Ale i jako laika mě baví na HAdivadle a na Huse proměnlivost scén, že si s tím vyhrají a pokaždé je to jiné. Mě, jako diváka také hodně ovlivní, kde sedím, má to vliv na můj prožitek, jestli jsem v přímé interakci s hercem či nikoliv. Mě baví právě to, že je to pokaždé jiné. 41) Dokázala byste teda porovnat Husu s HAdivadlem? Např. z hlediska scény, herců nebo inscenací. Já myslím, že inscenace, které uvádí Husa jsou hodně poznamenány režisérem Vladimírem Morávkem, filmovou osobností, která už tam působí desítky let. Nevím tedy, jestli byl celou dobu v Huse, ale jeho práce je hodně specifická např. zcizovací efekty, které nejsou někomu příjemná, tak já s nimi počítám, nepřekvapí mě to. Takto silný autorský styl v HAdivadle necítím. Tam mě spíše baví různorodost inscenací; něco je vážná dramatická látka a něco je komedie něco pro zasmání a pobavení. 42) Všímáte si tedy i režisérů, kteří působí v divadlech? Musel to být právě ten silný autorský styl, abych si toho všimla. V programu samozřejmě vidím to jméno, ale nejsem žádný fajnšmekr, že bych si zjišťovala podrobnosti o režisérovi. 43) Mohla byste mi popsat Vaše pocity poté, co shlédnete dobré představení? Pokud opravdu vidím dobré představení, tak nad ním často přemýšlím. Nejen pouze bezprostředně po shlédnutí, ale vzpomínám na něj i později, přemýšlím nad ním. 44) A Vaše pocity po špatném představení? Jsem zklamaná, když odcházím z divadla, ale rychle na představení zapomenu. 45) Stalo se Vám, že byste viděli velmi zlé představení? Velmi špatné nikoliv, spíše povrchní. Často se mi stává, že mě některá věc neosloví, nevím co tím chtěl autor říci. Ale brzy na to zapomenu. 46) Vybavíte si nějaké konkrétní představení? Například představení Divadla Na Jezerce Charleyova teta. Věděla jsem, že tato látka je velmi klasická, často se ztvárňuje, ale zpracování v tomto divadle se mi nelíbilo. Nebyl tam znát ten humor a po týdnu vlastně i zapomenu, že jsem nějaké takové představení viděla. Bylo to snadno zapomenutelné. 47) Takže představení Vás může i zklamat. Pokud Vás zklame nějaké divadlo, jste rozhodnutá už to divadlo nenavštívit? V podstatě ano. Dokáže mě to značně odradit, ale možná bych dala divadlu druhou šanci. 48) Dokázalo Vás takto odradit i nějaké divadlo v Brně? Zatím se mi to vyloženě nestalo, ale je pravda, že tolik divadel jsem nenavštívila. Ale například mi není blízká muzikálová scéna MdB, sice se ráda zajdu na muzikál podívat, ale spíše kvůli známým hercům, pěkně udělané scéně, kvůli výpravě se na to i hezky dívá, ale obsahově mě to nijak neobohatí. Spíše je to taková příjemná podívaná. 49) Takže HAdivadlo registrujete jako divadlo, které Vám dává více než podívanou? Ano, přesně tak. Dává mi hlubší zážitek, na který si i s odstupem vzpomenu. 50) A jaký hluboký zážitek Vám dokáže HAdivadlo dát? Velmi těžko se to popisuje slovy. 51) Jaké pocity cítíte např. když vidíte Ucho? Podle mě veškeré formy umění jsou prostředkem autora poukázat na věci, které on cítí jako důležité. Tím pak upozorní diváky. Začnu např. přemýšlet o věcech, o kterých jsem předtím nepřemýšlela, nějak to glosuje situaci kolem nás. 52) Stalo se Vám někdy, že jste měla pocit, že představení nerozumíte? Asi ne. Sice se mi stává, že nerozumím úplně všem odkazům, narážkám, ale říkám si, že je chyba na mé straně, že v této oblasti nejsem dostatečně vzdělaná a neznám všechny odkazy např. na antické hry. Spíše je to nějaký dílčí moment ve hře, ale že bych nerozuměla celé hře, to se mi ještě nestalo. 53) Máte pocit, že právě HAdivadlo obsahuje odkazy na nějaké hry? Teď je otázka, jestli já to vidím a dokážu je odhalit. Určitě tam nějaké odkazy jsou, ale momentálně mě nenapadá nic konkrétního. Právě nevím, do jaké míry to já vidím. Např. Bratři Karamazovi, klasická látka od Dostojevského, tak správně a poctivě bych si měla přečíst román, pak se podívat na film s Ivanem Trojanem a poté jít do divadla, abych srovnávala. Ale nedělám to. 54) Jak rychle vybíráte představení na které půjdete? To je různé. Někdy je to úplně spontánní kvůli tomu, že mám dnes volný večer nebo ho zítra budu mít, tak se podívám na nabídku a vyberu si, aniž bych zjišťovala podrobnosti, protože mám ten čas a chci se vydat za kulturou. Někdy je to na doporučení, takže vím např. už měsíc dopředu, že bych chtěla vidět konkrétní představení a rezervuji si lístky. 55) Máte lístky za studentské ceny. Kdyby jste neměla lístky za studentské ceny, i nadále byste chodila do divadla? Pak by finance určitě hrály jinou roli než dneska. Jenže pak bych někdy mohla začít vydělávat více a pak by pro mě vstupenka v řádu několika set nebude hrát takovou roli. Osobně si myslím, že je to také dané obsazeností divadel. Na některé inscenace je problém se dostat, ať už chcete zaplatit 50 korun nebo 250 korun. Pak je potřeba plánovat v dostatečném předstihu a rezervovat si to představení x týdnů dopředu. 56) Máte nějaké konkrétní představení na které byste se chtěla dostat? Dlouho jsem chtěla vidět Doma u Hitlerů, ale dodneška jsem to ještě neviděla. V určitém momentě jsem to pak vzdala a lístky shánět přestala, ale vím, že nedostupnost lístků v tom hrála podstatnou roli. 57) Inscenace Doma u Hitlerů je nyní přístupná už i na internetu. Dokážete popsat rozdíly mezi shlédnutí inscenace doma a v divadle? Pro mě je to úplně něco jiného. Možná jsem v tomto staromódní, ale i na film si zajdu radši do kina, než abych si ho stahovala a dívala se na něj doma. Já mám radši kolektivní prožívání a přijde mi to slavnostnější jít do kina nebo do divadla. Teď bych se sice ráda na Doma u Hitlerů podívala, když díky Vám vím, že je to přístupné na internetu, ale moc často to nedělám. A když dávají záznam nějaké inscenace na ČT2 tak mě to tolik neláká, když vím, že si na to představení můžu zajít do divadla. 58) Stalo se Vám někdy, že jste šla na inscenaci kvůli konkrétním hercům? Ano, stalo. Už bohužel nevím jméno, ale je to herec z Husy, který působí i v řadě seriálů, takže ho můžeme vidět v televizi. Byla jsem právě zvědavá, jaký je na divadelních prknech. 59) Zklamal Vás nebo naopak? Nezklamal, příjemně překvapil. Vystupoval v inscenaci Balada pro banditu, kde i zpíval. Byl zde velice výrazný a charismatický. 60) Vybíráte si představení i podle délky představení? Dřív tomu tak nebylo, ale po několika zkušenostech, kde už mě ta délka představení přišla neúnosná jsem se začala dívat i na délku představení. 61) Vadí Vám např. přestávky? Většinou s přestávkou počítám, ale vadí mi pokud je představení neúměrně dlouhé. Např. se mi to zdálo na premiéře hry Mistr a Markétka. Vím že, pokud je ta hra právě premiérově uvedena, tak má trvá déle a třeba časem režisér uzná „ano, tohle můžeme vypustit“ a zkracuje se to. Takže je rozdíl na představení jít na začátku a na konci divadelní sezóny. Ale právě, když jsem byla na této premiéře, tak mě to připadalo neskutečně dlouhé. Takže tam by si to zkracování určitě zasloužilo. 62) Už Vás toto představení nudilo? Podle mě se ani divák nedokáže tak dlouho soustředit. Pokud ta hra trvá 2,5 hodiny nebo i delší dobu, tak otrlejší divák ztrácí koncentraci. 63) Odešla jste s představení? Ne, neodešla jsem. 64) Takže chcete chodit radši na premiéry nebo teď už pouze na reprízy? Na premiéry se většinou nedostanu, u této hry Mistr a Markétka to byla výjimka. Ale byla jsem s kamarádkou na veřejné generálce, což pro mě byl úplně nový zážitek. Člověk vlastně vidí i ten tvůrčí proces, jak režisér opravuje herce nebo jim do hraní vstupuje. To pro mě bylo velmi zajímavé. 65) Inspiruje Vás divadlo natolik, že byste přemýšleli nad tím, že byste chtěla mít v budoucnosti nebo společného s divadlem? Já si myslím, že zrovna pro toto nemám talent. 66) Tak např. marketing divadla? Nevím, neuvažovala jsem o tom. Ale bůh ví, nikdy neříkej nikdy. Třeba se k tomu nějak někdy dostanu, ale neplánuji to. 67) Nějaké herecké zkušenosti máte? Ne, nemám. Nikdy jsem nechodila do žádného dramatického kroužku. 68) Která inscenace v HAdivadle Vám přišla vhodná na to, aby HAdivadlo reprezentovala jako celek? Těžká otázka. Hry v HAdivadle jsou totiž odlišné, těžko říct, která by měla být tou nosnou, která by vytvářela image HAdivadla. Nedokážu odpovědět. 69) Jaká je podle Vás image HAdivadla? Veliká, právě kvůli své různorodosti. V tom, že zkouší různé látky z různého období a experimentují. Takže taková hravá image. 70) Myslíte, že hercem v HAdivadle se může stát kdokoliv nebo musí mít něco specifického? Kdokoliv asi ne. Určitě by měl mít člověk herecké vzdělání, i když to taky není podmínkou, minimálně je to výhoda. 71) Dokážete porovnat herce v MdB a v HAdivadle? Herci v Mdb spíše ztvárňují klasické hry. Oni si mohou vymyslet, že budou ztvárňovat roli v Cyranovi z Bergeragu a dostanou se k tomu. Herci v HAdivadle musí být spíše otevření tomu, s čím přijde dramaturg, co jim navrhne. V autorských hrách současných dramatiků se musí pracovat s hercem, který je flexibilní, otevřený nabídkám, který zkouší svoje možnosti a hledat se v roli. Není tam ta trajektorie tak jasně daná, že by si herec mohl diktovat co chce hrát. 72) Dokážete si představit, že by HAdivadlo připravilo klasickou antickou hru? Dokážu si to představit, ale ztvárnili by ji po svém. 73) Jak to myslíte? Určitě by tam vnesly prvky, kterými by aktualizovaly dnešní poměry, aby to bylo zajímavé pro jejich diváky, kteří jsou jistě určitou specifickou skupinou. Pracovali by s textem, upravovali by si ho. Dokáži si to představit, proč ne. 74) Jaká byla poslední inscenace, kterou jste v HAdivadle viděla? Škoda, že tu nemáte program, že bych se podívala do programu. 75) Např. Gagarin, Idioti, Holubi, Indián v ohrožení, Huckleberry Finn atd. Nejspíš Indiána v ohrožení. 76) Líbil se Vám? Zrovna u této hry jsem měla rozporuplné pocity, úplně mě to nenadchlo. Ale možná to je tím, že jsem spíše na vážnější hry. 77) Takže Vás nebavila obsahově? Sice jsem se bavila, ale tato hra nepatří mezi ty hry, které by se mi vryly do paměti.