Protokol pro zápis kvalitativního dotázníku Číslo Datum 3. únor 2012 Skupina divadla Vaše jméno Lucie Zátrapová Demografické údaje o respondentovi Věk 61, 63 Pohlaví žena, muž Studium Povolání důchodci Poznámky Přepis rozhovoru 1) Jak trávíte svůj volný čas? Návštěvou divadel a kin. 2) Co máte radši? My jsme začínali u filmu hlavně, oba jsem pracovali za totality ve Filmovém klubu v Brně. Teď se spíše věnujeme divadlu. 3) Proč právě divadlu? Na rozdíl od kina je divadlo zajímavější. Herec má v divadle s divákem nějaký osobní kontakt. Nemluvím ale o Divadle Husa na provázku, to známe už z dob, kdy ještě sídlilo v Domě umění na Malinovského náměstí. 4) Takže se dá říct, že k divadlu Vás přivedl film. Jak jste řekli, v divadle je interakce s publikem. Myslíte si, že je to lepší než v tom filmu nebo jsou i filmy, kde ta interakce s publikem je větší než v divadle? Ono se to nedá moc srovnávat, protože každý druh umění je jiný. V něčem má přednosti film, v něčem zase divadlo. Já myslím, že se to spíš doplňuje. 5) A v čem vidíte přednosti divadla? To asi záleží na tom, do kterých divadel chodíte. My chodíme do všech. Teď jsme měli předplatné do Národního divadla a stali jsme se členy Klubu přátel činohry, opery a baletu, takže teď si vybíráme. Máme tam samozřejmě nějaké výhody a slevy jako důchodci. 6) Takže dokážete porovnat divadla v Brně? Ano. 7) A mohli byste mi říct, jaký vidíte rozdíl mezi ND a Městským divadlem v porovnání s alternativní scénou jako je Husa na provázku a HaDivadlo? Nevím, kam ještě všude chodíte, či do Divadla u stolu nebo do Buranů? Ano, do Divadla u stolu chodíme a do Buranů se chystáme, protože na to slyšíme samou chválu. I v divadelních novinách, které čtu, jsem četla dobré recenze. Jinak nejsem zvyklá na úplnou klasiku na jevišti. Už jsme si natolik zvykli, že vidíme vždy něco nového. Pro mě je klasika např. Divadlo na Vinohradech, kde mají spoustu kulis a probíhá to tam bez jakýchkoliv změn. Tohle je pro mě už úplně něco nepřijatelného. My jsme zvyklý už na to divadlo, kde v tom každý hledá něco víc. Záleží také na tom, kdo to představení režíruje. Už máme na to trošku jiný náhled. 8) Ten náhled je i kvůli tomu, že znáte hodně divadel a víte, jak se to divadlo vyvíjí. HaDivadlo, Husa i Městské divadlo určitě nebyly v minulosti takové, jaké jsou dnes. Tak HaDivadlo i Husa byly od začátku jiní než ostatní divadla, vždy víme, že tam uvidíme něco jiného. Národní divadlo zůstává pořád víceméně u klasiky, ale taky se snaží. Kdyby tam byli jiní režiséři, tak si myslím, že to Národní divadlo bude vypadat jinak. 9) Zmínili jste režiséry. Vybíráte si představení i kvůli tomu, kdo je režíruje? Ano, určitě. 10) A kdo je Váš oblíbený režisér? Mikulášek. Teď jsem zvědavá na slečnu Petrželkovou, která začíná režírovat. Zdeněk Kaloš, toho známe už z Národního divadla. I když měl nastudovat klasickou hru, on dělal nejvíce ruské věci, pokud se nepletu, tak to dokázal udělat dobře. V Městském samozřejmě Moša, Stano Slovák, Gazdík, to jsou tři hvězdy, které tam režírují. Ale v Národním divadle je to nic moc. Třeba Juráska nemusím vůbec. 11) Takže nechodíte na představení, které režíroval pan Jurásek? Třeba si o něm ještě něco přečtu, ale velmi opatrně, jsem skeptická. Mám s ním špatné zkušenosti. Oni vždy pořádají besedu před představením, kde je přítomen režisér, dramaturg a další. Tam se můžeme ještě ptát a dozvědět se více o tom představení a buď nás navnadí nebo odradí. 12) Takže se rozhodujete i podle těchto besed? Ano. 13) Čtete i recenze? Ano, pravidelně čtu Divadelní noviny. 14) A pomáhají Vám ty recenze představit si, co bude to představení obnášet nebo si je čtete až po shlédnutí? Většinou se mi stává, že recenze čtu až po představení. Ale hodnocení kritiků si někdy přečtu i předem. Ale dělám to jen jednou za čas. Třeba se stane, že už jsem to viděla nebo na to teprve půjdu, to už není směrodatné. Ale když jdeme na nějaké představení, tak se snažíme o něm něco zjistit dopředu, podíváme se, jestli k němu už je nějaká recenze. Taky každé recenzi nemůžeme věřit. 15) Shodli jste se někdy s názory recenzentů? Někdy ano, někdy ne. Řekla bych, že tak půl na půl. 16) Chodíte do divadla sami nebo s přáteli? Chodíme sami. 17) Povídáte si o představení hned po skončení nebo potřebujete chvíli, abyste všechny zážitky vstřebaly? Z větší části na mě to představení zapůsobí hned a hned si udělám nějaký názor. Samozřejmě, když je nějaké složitější představení, tak si to nejdřív promýšlím a doma to pak můžeme prodiskutovat. Někdy jdeme do divadla i ze známými, ne že bychom chodili pořád sami. Moje sestra má dokonce předplatné, tak chodíme spolu a setkáváme se zde s přáteli. Zvláště v HaDivadle jsme nejstarší. 18) Míváte protichůdné názory na představení nebo se většinou shodnete? Většinou se shodneme. Samozřejmě občas máme na některé věci jiné názory, ale v podstatě se na všem vždy shodneme. 19) Viděli jste někdy představení, kde Vám něco nebylo jasné? Většinou to bývají představení v HaDivadle. 20) Které například? Bylo to představení, které mělo něco společného s Vánoci. Pochopit některé záměry režiséra pro nás byl problém. Nebo u Radúze a Mahuleny v Národním divadle jsme nepochopili, proč na jevišti stojí kadibudka. Co tím chtěl režisér říci, opravdu nevíme. 21) Takže do Městského divadla máte předplatné, tam tedy chodíte často. Ano, i do HaDivadla a do Husy máme předplatné. V Huse je výhoda, že si představení můžeme vybírat, tuším 4 nebo 5 představení si můžeme vybrat podle sebe. Ale už je to pro nás obtížné, protože v Huse nemají tolik premiér a my už tam chodíme několik let. Nebo je problém, že se některé představení hraje jednou za měsíc. Např. v HaDivadle chceme už dlouho vidět Gagarina, ale hrají ho velmi málo a když už ho hrají, tak třeba nemáme čas. Vadí mi tedy, že udělají premiéru nějakého představení a pak ho hrají např. jednou za 3 měsíce. 22) To je problém i v Městském divadle s představením Mojžíš, který měl premiéru. V městském divadle vidíme všechno, všechny premiéry v roce díky předplatnému. 23) Co se týče Městského divadla, co jste naposledy viděli? Zkrocení zlé ženy od Shakespeara. 24) A líbilo se Vám to? Ano, líbilo. Toto představení se povedlo. 25) Viděli jste v Městském divadle i představení, které se Vám nelíbilo? Teď už jich není moc, jako kdysi. Ale vadí mi, že když se hraje na činohře nějaké vážné téma, tak to ty lidi nepřitáhne a to mě docela mrzí. Lidi se do MdB chodí bavit, chodí na muzikály, ale tyhle vážnější kusy, to je docela problém. 26) To je možná problém Městského divadla, kde je to publikum starší a chodí se tam spíše pobavit. To bych zase neřekla, že je tam staré publikum. Chodí tam hodně i mladí lidé. Ale každého, koho se zeptáte, tak Vám odpoví, že si jdou do divadla odpočinout. Např. představení o nějakém koňovi, vůbec si nepamatuji názvy, ale to bylo moc hezké představení, Ale to už vyžaduje, aby nad tím člověk trošku uvažoval. Ono tudíž to hlediště není plný a oni to představení po čase stáhnou. A je to škoda, protože člověk chce taky vidět něco jiného než muzikály. 27) Možná, že když už chtějí jít na něco náročnější tak si vyberou něco z HaDivadla nebo z Husy. Ano, to je asi pravda. 28) A na čem jste byli naposledy v HaDivadle? Na té vánoční hře. Pak jsme byli na Kraftwerkovi, ten se nám moc líbil. Pak jsme viděli něco v tom druhém sále na schodech, to bylo představení Modelka XXL. V televizi jsme pak viděli Doma u Hitlerů, to bylo také moc pěkné. 29) V HaDivadle se Vám většinou všechna představení líbily nebo ne? Něco se nám i nelíbilo, není to tak jednoznačné. 30) Dokázaly byste říci, které představení se Vám nelíbilo a proč? Chtělo by to program, aby jsme si vzpomněly na názvy všech představení. 31) Tak čeho si nejvíce všímáte při představení? My to bereme většinou komplexně, všímáme si všeho. 32) Vytkli byste něco HaDivadlu, např. herce, scénu atd.? Herecky nás HaDivadlo baví a každý má přece oblíbené a neoblíbené herce. Spíše režisérovi záměry v představeních jsou pro nás někdy obtížné. Někdy se nám to představení zdá i trošku překombinované, ale nebývá to zas až tak často. Víme, že je to alterna, tak jsme připravení, že můžeme čekat něco jiného. Málokdy překvapí. 33) A překvapilo Vás něco v poslední době v nějakém divadle? Nedá se říct překvapilo, ale hodně dopálilo. Byla jsem s vnukem na pohádce Šípková Růženka na malé scéně Mahenova divadla. Pavol Juráš dělal režii, dělal scénu, dělal kostýmy a podle toho to vypadalo. Když jsem viděla ty kostýmy, to bylo něco strašného. Děti na tomto představení podle mě nevěděly, o co kráčí. Pak jsme byli také na Oldřichovi a Boženě a to byla také docela síla. Myslím si, že režisér by měl pouze režírovat a nedělat všechno ostatní. Na scéně bylo hodně nepotřebných věcí, pro mě je podstatný děj a ne plná scéna. On by se měl věnovat jenom jednomu a nedělat všechno. Ale on je tam docela podporovaný, myslím, že je dokonce zástupce šéfa. 34) Tyto jeho představení byste teda nejspíše svým známým nedoporučila. Ne, rozhodně ne. Třeba někomu by ty kostýmy nevadily. Ale když je na něm všechno možný, tak to mi vadí. Člověk když porovná jeho kostýmy s kostýmy v Městském divadle, tak to je něco jiného. Ale někomu se líbí něco jiného. 35) Vnukovi se ta Šípková Růženka líbila? Ano, jemu se to líbilo. 36) Máte nějaké oblíbené herce? Ano, mám. 37) A chodíte na ně i do jiných divadel? Jednu dobu jsme tak chodili. Teď si všímám, že např. Havelka, kterého máme moc rádi, bude přestupovat. V HaDivadle akorát moc nemusím pana Drozdu, ale jinak mi tam nikdo nevadí. 38) A režisérsky Vám to vyhovuje? Ano, to ano. 39) Říkala jste, že byste se chtěla podívat k Buranům. Tam právě také hrají nějací herci z jiných divadel, např. z MdB pan Isteník. Ano, já vím, že tam hraje pár herců z MdB, alespoň ty jména mi něco říkají. 40) Takže jste se rozhodla tam zajít i kvůli tomu, že jste četla, kdo tam hraje? Moc často se nestává, že bych šla do divadla jenom kvůli herci. Představení chci vidět, i když tam není žádný známý herec. My chodíme do divadla pravidelně, bereme ho jako kulturu a když nás někdo překvapí, tím lépe. 41) Chodíte i do galerií nebo na výstavy? Výstav už není tolik, mohlo by jich být více, ale snažíme se chodit. Spíše chodíme na výstavy do Prahy. 42) Takže navštěvujete divadla i jinde než v Brně? Ano. 43) A kde? Většinou v Praze. 44) Takže dokážete porovnat pražské a brněnské divadlo? Ano, to jo. 45) A jaký vidíte hlavní rozdíl? Mě se líbí více to brněnské divadle. V Praze ještě neznáme tu alternu, my jdeme většinou na Fidlovačku, takže to nemůžeme až tak porovnat. 46) A to co jste viděli v Praze, se Vám líbilo? Ano, líbilo. Tam jsme si hlavně vybírali podle sebe. V Brně díky předplatnému vidíme vše, co hrají. 47) Co se ještě týká herců. Vidíte rozdíl mezi herci z alternativních divadel a z Národního či Městského divadla? Dobrý herec je dobrý herec, ten podá skvělý výkon i v nějaké slabší hře. V Národním divadle jsou herci více zaměřeni na klasiku, podle mého se občas bojí i zaexperimentovat narozdíl od herců z alternativních divadel. Herci v Huse i v HaDivadle se dokážou odvázat, někdy až moc. Snaží se to něčím oživit. 48) Herci ve větších divadlech třeba nemají tolik prostoru se projevit, např. jim to nedovolí režisér nebo se bojí. V těchto divadlech umí herci hrát i zpívat. Mě teď překvapil pan Peška v Mahenově divadle, objevil, že ti herci umí hrát i zpívat a snažil si to představení dělat po svém a následně ty herce i pochválil. Ale myslím si, že na to herci nejsou zvyklí. Na alterně jsou herci naopak všemu přístupní a více odvázaní. 49) Ale to už záleží na režisérovi, jaké hranice dá svému představení. Ano, to určitě. 50) Co se týká hudby. Všímáte si jí či nikoliv nebo Vám přijde někdy zbytečná? Ne, nepřijde nám zbytečná. Když jdeme na operu tak se někdy dívám, kdo tu hudbu napsal. 51) Chodíte tedy i na opery? Ano, chodíme. Chodíme už méně než tomu bývalo, ale občas chodíme. Když se mě ta hudba líbí, tak se podívám, kdo ji napsal, ale jinak ji beru jako doprovod. 52) Co se týká publika, dokázali byste porovnat publikum v HaDivadle s publikem v Městském divadle? V HaDivadle jsou opravdu mladí lidé, my jsme tam vždy nejstarší. V Městském divadle je to spíše taková směs, ale řekla bych, že tam chodí spíše ta střední generace. Lidé do Městského se chodí vysloveně bavit. V HaDivadle se to bere jinak, i když se mladí lidé občas při představení smějí tam, kde by neměli. Ale pak nejspíš pochopí, že to není až tak k smíchu a přestanou. Hlavně mladí by měli vědět, na co do HaDivadla jdou. Například my jsme šli na do HaDivadla na Komediograf, i když jsme nevěděli, co to je. Nám to připadalo docela laciné, zato mladí se strašně smáli a bavili se. 53) Máte teda rádi určitý typ humoru? Ano, my jsme zvyklí na trochu jiný humor. 54) Vadí Vám, když se při představení lidé smějí tam, kde by neměli? Ne, že by nám to úplně vadilo, ale říkáme si, že až to chlapec bude sledovat dál, tak to pochopí jinak. Nebo to představení vůbec nepochopili. 55) Stalo se Vám někdy, že byste museli při představení někoho napomenout např. že se hlasitě smál, byl hlučný apod.? Jednou jsem se na někoho zle podíval, aby pochopil, že to přehání. 56) Co se týká směřování HaDivadla. Vidíte, že se HaDivadlo vyvíjí stejně jako před lety nebo vidíte lepší herce jako kdysi nebo se to tam velmi mění apod.? V HaDivadle jsou podle mě 2 nebo 3 herci, nevím, zda pan Sedal tam ještě působí, kteří už jsou v HaDivadle hodně dlouho. Se Sedalem je tam dlouho paní Ludvíková a takový vousatý, šedivý, starší pán, teď si nevzpomenu na jméno. Vím, že v HaDivadle byl nějaký problém s nějakou ruskou režisérkou, tuším Oksana se jmenovala. Ona si do HaDivadla přivedla nějaké nové lidi, které se nepohodli s tím stávajícím souborem. Nakonec odešla režisérka a ti lidé, které si do HaDivadla přivedla. Pak přišel Marián Amsler a myslím si, že to, co teď v HaDivadle dělá je velmi dobré. Přijde mi ale, že se tam hodně mění herci, Teď do HaDivadla přišla herečka z Mahenky a velmi šikovný je i takový mladý blonďák. Pan Drozda je tam už také hodně let. Ale myslím si, že teď už se to nějak ustálilo a je to dobré. 57) Takže mají mladí herci dobrou perspektivu? No nevím, jestli chtějí celý život dělat to, co dělají teď. Jestli to třeba dělají jenom teď, když jsou mladí a jestli u toho vydrží delší dobu. Každému to nemusí vyhovovat. Těžko říct. To záleží na tom herci. Např. teď z provázku odešli herci, takže se každému může stát, že jim to už nebude vyhovovat. 58) Odešli jste z nějaké představení domů? Já jsem odešla z jednoho, ale to bylo kvůli dceři. Byli jsme na Ibsenovi, dělal to Morávek a to představení bylo hodně dlouhé. První přestávka byla až za 2 hodiny, tak jsem usoudila, že půjdeme domů, protože dcera druhý den musela do školy. 59) A jinak jste nikdy neodešla z představení? Ani ze špatného představení? Ne. 60) Někdy to chce výdrž. Nejde ani tak o výdrž, ale nikdy to nebylo tak strašné představení, abych odešla. Jsem zvědavá, jak to dopadne. Oni jsou také hodně rozdíly mezi první půlkou a druhou půlkou představení. 61) Šli byste znova na představení, které se Vám až tak nelíbilo? Na to představení, ze kterého jsem odešla kvůli dceři bych šla znovu. Ale kdyby se mi některé představení nelíbilo, tak bych na něj už znovu nešla. 62) Ani kdybyste si chtěli utvrdit Vaše dojmy? To ano, to bych si asi chtěla utvrdit svoje dojmy. Sháněla bych si nějaké materiály, které někdo napsal o tom daném představení. Ale kdyby se mi to představení vyloženě nelíbilo, tak bych na něj už nešla. A že bych se zase nějak podřizovala kritice, to určitě ne. Musí to být opravdu tak, že si ten názor vytvořím já. Je pravda, že jsme i Zaslíbené viděli do konce, že jsme to vydrželi. 63) Viděli jste nějaké stejné představení v jiných divadlech? Např. Hamleta, nebo něco od Shakespeara. To asi ano, ale nevíme, jestli by jsme na to šli. 64) Nemusí to být pouze klasika, ale myslím stejné představení od jiných režisérů. Např. něco, co bylo v alterně a zároveň i v Městském divadle. Ano, to jsme viděli. 65) Jaký v tom vidíte rozdíl? Rozdíl ve zpracování v alternativních divadlech a v Městském divadle? To je otázka, co je to za představení a kdo ho režíruje. Něco jiného je, když představení režíruje Khinsky nebo nám někdo neznámí. Ale stojí to za porovnání vidět, jak to jaký režisér pojme. 66) Viděli jste nějakou klasickou hru, která se Vám vůbec nelíbila tím, jak to režisér pojal? V Huse na provázku ne, ale v Národním divadle ano. Tam jsme viděli pár klasický her, které byli pojaty velmi moderně. Některé byly velmi nevkusné, bylo vidět, že chtějí za každou cenu něco aktualizovat. Hodně používají scény a kostýmy z dnešní doby, takže už to není vyloženě klasika. Tomu jsem nepřišel vyloženě na chuť. 67) Takže jste spíš pro klasiku hranou klasickým způsobem? Ne, já teda rozhodně ne. 68) Co se týká HaDivadla a Husy, dokázaly byste charakterizovat jejich repertoár nebo čím se odlišuje? V Huse se snaží uvádět nové, mladé české autory. Myslím si, že HaDivadlo je originálnější než Husa. Ale párkrát jsme v nedávné době byli v Divadle U stolu a tam měli velmi zajímavá představení, teď si ale bohužel nevzpomenu na názvy. V jednom představení hráli pouze dva herci a to se nám velmi líbilo. 69) Která scéna se Vám zdá lepší? V HaDivadle nebo v Huse? Samozřejmě záleží na představení, ale chci se zeptat, jestli vidíte nějaké velké rozdíly v těchto scénách? Mě se zdá, že by v HaDivadle teď používají více rekvizit netradičních způsobem a i hudbu zapojují. HaDivadlo se mi zdá v poslední době rozmanitější než Husa. Ale stejně jako v HaDivadle tak i v Huse mě má stále co překvapovat. Někdy kladně, někdy i negativně.