Protokol pro zápis kvalitativního dotazníku Číslo - Datum 30. 5. 2011 Skupina divadla DuS Vaše jméno Petr Koláček Demografické údaje o respondentovi Věk: 27 Pohlaví: muž Studium: Dig. telekomunikace/FEKT Povolání: O2 - technik Jak trávíte svůj volný čas? No volnýho času moc není, dost školy a začínám i makat na půl úvazek, ale víkendy obvykle sportem a hospůdkou, v týdnu všechno možný. A jaké místo ve vašem volném čase zaujímá právě kultura? Zhruba 1x až 2x do měsíce chodívám buď do divadla, nebo na nějaký koncert, do kina. Na výtvarné umění ani užitý umění moc nejsem, takže na výstavy a tak moc nechodím. A podle čeho si vybíráte, kam půjdete? Většinou na doporučení známých, nebo na Internetu. Občas mrknu za přehled divadel v Brně na týden a pokud mě něco zaujme tak zkusím někoho sehnat i sám, ale to moc často není. Někdy se mi do ruky dostanou i měsíční letáčky jak jsou třeba v Huse nebo tak. A co třeba recenze na internetu? Hm, no jako hodně zřídka, možná že už spíš v novinách. Divadelní noviny nekupuju, ale nějaké kulturní věci bývaj i hodně v reflexu nebo Mladé Frontě, i když tam dost krátký, ale ty kupuje otec. A může vás tato recenze odradit nebo naopak byste šli díky ní do divadla na nějaké představení? Těžko říct, ale asi spíš ne, spíš pak o něm vím a mám tak o jeden důvod víc ho vidět, ale bývá to dost na městský a to moc nemusím, takže tak. A když to je třeba z Ostravy nebo Prahy, tak si přečtu o čem to je, takže spíš tak registruju. Takže navštěvujete spíš divadla v Brně? Navštěvuju divadla převážně v Brně. Dřív i v Táboře, ale tam se toho stejně moc nedělo, nebo jsem spíš nebyl asi v kulturních letech. Pamatuju si jen Nedbalku (divadlo Oskara Nedbala), teď tam spíš tak hostují Pražáci nebo koncerty. Takže Brno je pro vás kulturně bohatší? No tak je větší, je tu víc možností co dělat a na co jít. Taky mi přijde, že v Brně jsou lidé víc kulturně založení. Čím si myslíte, že to může být? Řekl bych, že asi silným studentským podhoubím, je nás tu fakt milión a spousta Slováků. Přijde mi, že přes týden je město fakt plný studentů. Taky jsou tu výborný kavárny a ty se do kultury zapojují taky, třeba Lunapark nebo další věci. A co vás k divadlu přivedlo? No asi dost příchod do Brna na FEKT a změna kolektivu. Poznal jsem tu spoustu dobrých a zajímavých lidí, se kterými chodíme krom divadla na všechno možný. Ale až tady jsem poznal divadla jako Husa, Burany nebo Háčko. Ale kdybych měl říct, kdo mě do divadla dovedl, tak asi spolubydlící, kterej studuje na Fildě. Máte společný divadelní vkus? Docela jo, i když spolu dost i nesouhlasíme. Obou se nám líbí spíš menší věci, jako menší divadla a ne velký uřvaný dlouhý klasiky. Takže MDB nebo ND vás moc nezaujali? Popravdě řečeno jsem v Národním v Brně nebyl, ale navštívil jsem v Praze a pokud je to podobný, tak popravdě ani ne. Je to takový neosobní a ještě se musím oblíknout do obleku, jako kdybych šel na svatbu a ne se bavit s kámošama. Přijde mi to trochu napózovaný. No a v Městkým jsem byl několikrát, ale jako nic moc. Jediný se mi tam líbilo Sugar a to spíš kvůli Sugar samotné. V alternaci Ivany Skálové? Myslím, že jo, taková malinká blondýnka (následuje ukázání fotky na webu MDB) Jo, ta byla k sežřání. Osobně tyhle typy Marylin můžu. Jako to divadlo samo o sobě zas taková pecka nebyla. Koukl jsem potom na film a je to dost zkopírovaný, ale s Sugar to byla aspoň dobrá podívaná. Navštěvujete některá představení kvůli oblíbeným hercům, u vás spíš herečkám? Nene (smích), to zase ne. Tyhle kulty herců moc nepěstuju. Směju se kamarádkám, který chodí pořád do Háčka kvůli Siničákovi. Ale třeba tu Skálovou rád uvidím kdekoliv, ale to možná ani není spojený s divadlem. Samozřejmě mám svoje oblíbence, třeba v Huse Sýkoru, Mikluše nebo Krátkou, ale kvůli nim bych na blbost nešel. Tak si to shrňme. Která divadla jsou vám v Brně blízká? Husa na provázku a HaDivadlo asi. Dobří jsou i Burani nebo Fest. Myslíte Feste? Asi jo, no hrajou na Stadióně, jak Burani, že. A proč právě tyhle? Protože jsou to menší divadla. Inscenace jsou komornější. Prostor malý a divák je někdy sám vtažen do děje. To si mi líbí. Divadlo je živá zábava a měla být dýchat životem a neměla by to být jenom podívaná jako film. Líbí se mi interakce a když herec hraje opravdu s divákem a pro diváka. A co třeba nějaké improvizované představení nebo Stand up comedy? To je přesně co myslím. Třeba na Stojáka. To jsou prostě skvělý scénky, výborných komiků. Když to srovnáte s těma, budu slušný, pořadama na Nově, tak to je úplně jiná liga. A kdybyste měl srovnat ne s televizí, ale s brněnskými divadly? Jak chcete srovnávat Husu a Městský. Jsou to úplně jiný divadla pro jiný lidi. Ne, že by všichni co chodí do Městskýho byli hloupější nebo tak, to ne. Jen jako z hlediska vizáže divadla. Myslíte z hlediska třeba dramaturgie, nebo řekněme celkového uměleckého vyznění programu? Ano, tak bych to řekl, kdybych se v tom víc vyznal. Ano, prostě jedno je takový, druhý takový a mě vyhovuje víc, když mě divadlo trochu provokuje, když o něm musím přemýšlet a když se mě osobně trochu dotýká. A radši se zaměju dobře vystavěnýmu a originálnímu humoru, než trapné situaci a hromadě vulgarismů. A co z hlediska výběru inscenací? Ten je u každého divadla taky specifický. Jaké nejvíc vyhovují Vám a proč? No nevím, jestli jsem natolik zkušený, abych mohl s klidným svědomím říct o nějakém divadle, že tohle je jejich typický výběr, chápete. Jde mi jen o Váš názor. No tak bych řekl, že třeba v Huse dávají hodně důraz na originální, málo hrané věci, dost od českých spisovatelů nebo třeba od Rusáků. Městský zas bere ty nejprovařenější kusy a dává je do moderního hávu, nebo se snaží o klasiku a to pak dopadá jako s Oidipem. Od té doby jsem tam radši nebyl. No a třeba Hadivadlo je takový, ode všeho něco. Jakoby se snaží spojit ten komerční, zábavní styl se zajímavými tématy. A jaký typ her se vám nejvíce zamlouvá? Jako jestli mám rád klasiku nebo radši současný? Třeba tak. No tak já rozhodně současný. Klasika se musí umět dělat, aby byla schopná fungovat i v dnešní době a nemá se dělat klasicky. To je nuda, to by měli snad i zakázat. Třeba Hamlet v Huse je udělanej tak, že i když tam jsou pořád ty stejný verše, tak se člověk nenudí a má to náboj. Ale když zase zmíním Oidipa v Městským, tak to byl fakt vopruz. Současný divadlo má to výhodu, že je současný. Může reflektovat nynější dění ve společnosti nebo ve světě, ale zase za 10 let už nikomu nic neřekne. V tom mám nejradši zlatou střední cestu, kdy to obsahuje to nejlepší z obou. A jak se Vám libí DuS? Na ten ještě řeč nepřišla. Já beru tak nějak Dus a Husu dohromady. No když se nad tím zamyslím, tak jsou ale dost jiná. Jen mám problém si je v hlavě od sebe oddělit, protože některé věci od Husy jsem viděl na sklepě. Tak si to vezmeme po pořádku. Kdy jste byl v DuS poprvé? Vzpomenete si? No, tak to bylo ještě než jsem se přestěhoval. S rodičema jsme byli na víkend, chtěli jsme do Husy, ale myslím že bylo plno, tak jsme se dostali do DuSu. A vzpomeneš na čem jste byli? Něco od Dostojevskýho, něco jako Sen člověka. Myslím, že myslíte Sen směšného člověka, drama s jedním hercem. Jo, to je ono, myslím, že mi mohlo být tak 19,20. A líbilo? Moc. Byli jsme překvapení, že je to hra jen pro jednoho herce, ale o to, to byl silnější zážitek. Toho herce znám i z televize, ale tohle byl fakt herecký výkon. Myslím, že mu lidi aplaudovali i ve stoje. Byl to pro vás silný zážitek? No celkem jo. Trochu šok i bylo, že se to hrálo na sklepní scéně, kam když jsem došel poprvé, tak jsem myslel, že jsme v nějaké kobce. A s tím i tak dobře korespondovalo představení. Myslím, že z tohoto prvku DuS hodně těží. Prostředí divadla o divadle hodně vypoví. Vyhovuje Vám osobně toto prostředí? Jak už jsme se bavili předtím, tak mám radši komornější věci a bezprostřednost mezi hercem a divákem. Když jsem tam jednou seděl úplně vepředu na polštářích, tak to ale bylo až moc. Byli jsme de facto na scéně a možná i trochu zavazeli. Ale to prostředí je silné. Myslíte, že tak silný a blízký pocit intimnosti může diváku i zkazit představení? Myslím, že jako vždy záleží na konkrétním divákovi, ale kdyby mi to někdo řekl, že se mu to stalo, tak bych se nedivil. Když jsme u diváků, převážně jaký druh si myslíte, že chodí do Dus? No určitě, inteligentní. Ale to beru diváka, který tam opravdu cíleně chodí a ne co tam byl 1-2x. Asi se zájmem o klasičtější témata a komu vyhovuje malé prostředí. A třeba věkově? Docela dost vysokoškoláků, nebo lidi v jejich věku, ale i střední vrstva, starší páry. Důchodců jsem si moc nevšiml a ani děcek. Řekl jste, určitě inteligentní. Znamená podle Vás, že Dus takové diváky vyžaduje? Do jisté míry určitě. Ty hry nejsou jen tak lehce stravitelný i pro zkušenějšího diváka. DuS jsou silný a emotivní hry, co jsou dost do psychologie postavy a pro pochopení takových věcí, holt člověk musí mít malinko v hlavě. V tom je krásně vidět třeba rozdíl s Městským, nebo i s Háčkem – i tam chodí podle mě míň chytrý lidi. A co vaši přátelé, se kterými chodíte do divadla? Jak oni vnímají DuS? Podle reakcí, se všem vesměs líbí. Tak to mám asi chytrý kamarády. Chodíváte si někam před, či po představení sednout a probrat divadlo? No spíš po představení, buď přímo do Husy, ale tam je to dost zakouřený, tak jdem třeba do Pandura nebo všude možně. A probíráte div. zážitek? Jasně, ale to spíš rovnou i když jdem po potlesku. Takový ty první reakce a pak to spíš tak zhodnotíme, co bylo dobrý a co už třeba moc dlouhý a nudný. Takových momentů zažíváte v DuS více, že je zmiňujete? To je taková chyba hodně divadel. Má tam třeba postava dlouhej monolog, který je asi fakt krásnej, ale prostě přes všechnu stranu, začne nudit. Ale to je asi spíš chyba v herci, nebo v tom kdo to dělal než přímo v divadle. Ale v DuSu jsem to už zažil víckrát. Máte stálou sestavu, se kterou chodíte do divadla? Jste z různých oborů? Kupodivu ano, od právníka, přes učitelku, já jako matikář a dva kámoši z Fildy. Plus samozřejmě se občas přidá něčí přítel či přítelkyně, ale jinak chodíme dost v téhle sestavě. Jsme známí z Tábora a všichni jsme spolu různě čas od času bydleli. Projevuje se nějak různé vzdělání na vnímání divadelního představení. O tom jsem nepřemýšlel. Řekl bych že, ne. Každý má nějaký názor, ale celkem se i shodujeme, třeba v hercích, kdo byl dobrej a tak. Které hry Vás v DuS zaujaly nejvíce? No já, jsem tu zas tak často nebyl, abych musel vybírat. Byl jsem tu 3x včetně toho prvního s rodiči kdysi. Takže kromě Snu, to byl Šamgorodský proces a Macbeth. Mohl byste krátce zhodnotit ty dvě? Šamgorod byl hustej. Na tom jsme se shodli všichni. To sme na divadle ještě nezažili. Bylo mi z toho až trochu zle. Jak když se koukáte na film z koncentráku, ale on je najedou 2 metry před vámi. Moc se mi líbilo, že byla jiná děkovačka než bývá zvykem, že herci přišli a strnuli, protože jak ani, tak diváci na velký aplaus neměli náladu, protože to dost zasáhne. Mě se osobně se moc líbil Lukáš Rieger, kterého znám z Buranů. Druhý byl Macbeth, který se mi taky líbil, ale bylo to místy trochu melodramatické a Viktor Skála, ač ho mám rád, tak byl často až moc sentimentální. Moc se nám líbila představitelka lady Macbeth a všechny tři čarodějnice. Těšíte se v této chvíli na nějakou inscenaci? Už jsme domluvení že půjdem na Něžná, tam hraje naše známá Peťa Bučková a jinak toho je pořád dost co jsem neviděl, takže doufám, že bude čas i peníze. Myslíte si, že má DuS dobrou propagaci? Říká se, že propagovat se dá vždycky víc. A u DuS určitě. Sem tam si všimnu letáčků v kavárnách, nebo plakátu ve městě. Ale líbí se mi jejich webovky, kde je opravdu dost informací. Doporučil bych jim, aby víc rozjeli facebook. Myslíte si, že DuS potřebuje více diváků? Byl jste někdy na poloprázdném představení? Tak to se mi to nestalo, vždycky je skoro plno, jednou jsme dostali dokonce 2 poslední lístky. Teď už radši na dopředu vybrané věci dávám reservačku. A u Stolu bývá celkem dost i vyprodáno. To jim přeju. Myslíte si,že vstupné je adekvátní? Vůči představením a hercům bych dal i větší, kvůli chudým studentům bych dal nižší. Takže mi to asi vyhovuje. Děkuji za Váš čas a potkáme se v DuS Nashledanou