ZÁVĚREČNÁ PRÁCE • Název díla, autora, vydání, překlad • tzv. „klasickou“ interpretaci = stručný obsah, časoprostorové zařazení děje, charakteristika hlavních postav 10b • příklad Chladeniova „hlediska“ – my jsme pracovali s hlediskem u Bölla (příklady rozhlas, umění); navíc můžete uvést i příklady Chladeniova pojetí „aplikace“ či „odboček“ 3b • příklad Meierovy tzv. „autentické interpretace“ – interpretace samotného autora – pokud je k dispozici, pokud není, je třeba to uvést 2b • psychologickou interpretaci dle Schleiermachera – obdobně jako na semináři, tzn. život jako celek, zásadní životní momenty a situace jasně ovlivňující dílo, pokus o identifikaci a vcítění, hodnocení jazyka a kompozice (techné) a žánrové vzory a vztah k soudobé příbuzné literatuře 24b • popis vývoje Vašeho horizontu očekávání – od situace, kdy se rozhodnete dílo číst, první čtení, opakované čtení,…4b • „diachronní zkoumání“ – zařazení do literárních dějin na základě čtenářského ohlasu, uveďte, čím se dílo do této řady řadí, v čem je výjimečné, čím provokovalo, jak se vyvíjel čtenářský ohlas, na co dílo reagovalo a jaké otázky dál vzbudilo, můžete i uvést, která díla uvedného autora či jiných autorů dle Vašeho názoru na vznesené otázky odpovídají 8b • „synchronní zkoumání“ – zasazení mezi díla, která vznikla v téže době, pokuste se o srovnání a odůvodnění různého čtenářského přijetí, případně definování čtenářského publika 8b • uveďte alespoň dva příklady „nedourčenosti“ 4b • uveďte příklady „řízeného čtení“ a „komentáře“ 4b • kraťoučké zamyšlení nad Vaším „zasažením“ uvedeným dílem a o možnosti setkání se sebou samým 3b • 12.600 znaků ZÁKLADNÍ INTERPRETACE • jméno autora, název, překlad, vydání, ISBN • téma textu • souhrn dalších myšlenek • stručný obsah • forma textu, zda lze jasně určit žánr • umístění děje v čase, v prostoru, ve společnosti • vypravěč (např. ich-forma apod.), vztah vypravěče k příběhu, čas vyprávění • analýza textu • např. jak seznamuje čtenáře s prostředím, zda obsahuje „návraty“ do minulosti, zda je uveden historický kontext, zda je použita přímá řeč, monolog (vnitřní?), dialog, jak vypravěč představuje postavy, aktéry příběhu, zda jde o děj, nebo o psych. vývoj hlavní postavy • volba jazykových prostředků – funkce vzhledem ke sdělení, metafora, četnost používání určitých typů slov, interpunkce, větná skladba... • analýzy postav a jejich vztahů, případně jejich vývoj • bibliografie vždy přesně uvádět citáty, odkazy, sekundární literaturu! CHLADENIUS + MEIER • příklad Chladeniova „hlediska“ – my jsme pracovali s hlediskem u Bölla (příklady rozhlas, umění); nebo můžete uvést i příklady Chladeniova pojetí „aplikace“ či „odboček“ • příklad Meierovy tzv. „autentické interpretace“ – interpretace samotného autora – pokud je k dispozici, pokud není, je třeba to uvést SCHLEIERMACHER • život jako celek • zásadní životní momenty a situace jasně ovlivňující dílo • pokus o identifikaci a vcítění • hodnocení jazyka a kompozice (techné) • žánrové vzory a vztah k soudobé příbuzné literatuře JAUSS • popis vývoje Vašeho horizontu očekávání • od situace, kdy se rozhodnete dílo číst, první čtení, opakované čtení,... • 1) apercepce – primární porozumění, jež rozvíjí text v rámci svých vlastních očekávání, celkové vnímání díla • 2) interpretace – sekundární rozumění, už odpověď na otázku, horizontem zkušenost prvního čtení, chce postihnout smysl textu, reflexe toho, co jsme prožili při apercepci díla • 3) aplikace – začlenění díla do kontextu vnímatele, do situace, v níž je toto dílo někým vnímáno • kontext může mít dvojí charakter: kontext literární, kulturní nebo kontext existenciální, životní „diachronní zkoumání“ • zařazení do literárních dějin na základě čtenářského ohlasu • uveďte, čím se dílo do této řady řadí, v čem je výjimečné, čím provokovalo, jak se vyvíjel čtenářský ohlas, na co dílo reagovalo a jaké otázky dál vzbudilo, můžete i uvést, která díla uvedeného autora či jiných autorů dle Vašeho názoru na vznesené otázky odpovídají „synchronní zkoumání“ • zasazení mezi díla, která vznikla v téže době, pokuste se o srovnání a odůvodnění různého čtenářského přijetí, případně definování čtenářského publika ISER • uveďte alespoň dva příklady „nedourčenosti“ • uveďte příklady „řízeného čtení“ a „komentáře“ GADAMER • kraťoučké zamyšlení nad Vaším „zasažením“ uvedeným dílem a o možnosti setkání se sebou samým