Kde tu vlastně je rytmus? Je v objektivních fyzikálních časových zích a vlnových procesech, tónových vlnách nebo podobně - nebi v hlavě poslouchajícího? To je alternativa, kterou jistě lze v nedostál nosti její syrovosti okamžitě uchopit. Je tomu tak, že rytmus odpoil cháváme a zároveň ho do poslechu vkládáme. Onen příklad rytmu notónního sledu přirozeně není příkladem z umění - ale ukazuje, I i rytmus spočívající v útvaru samotném slyšíme jen tehdy, pokud rytfl zujeme sami od sebe, tj. pokud skutečně provádíme činnost zamři nou na jeho odposlouchání. Každé umělecké dílo tedy má něco jako samočas, který nám ta kajíc ukládá. To platí nejen pro tranzitorní umění, hudbu, tanci zyk. Pohlédneme-li na statuární umění, vzpomeneme si, že u obr| provádíme výstavbu a čteme je, že i architekturu „procházíme". To je také chod času. Obrazy nejsou přístupné (rychle nebo pomalu) den jako druhý. A co teprve architektura. Je důsledkem jednoho z kých podvodů, které pocházejí z dnešního umění reprodukce, že kfl vidíme poprvé v originále velké stavby lidské kultury, přijímáme je ČB to s jistým zklamáním. Nejsou už zdaleka tak malebné, jak jc dův< I známe z fotografických reprodukcí. Popravdě toto zklamání znám. i že jsme ještě vůbec nepronikli za pouhou malebnou kvalitu náhledu stavby k ní samé jako k architektuře, jako k umění. Proto je nutno tam |ll a vejít, vyjít, obcházet, pozvolna si procházením osvojovat to, co útvM slibuje pro vlastní pocit ze zakoušení života a jeho stupňování. Koinr. kvence této krátké úvahy bych rád shrnul takto: Ve zkušenosti s uměním jde o to, že se na uměleckém díle učíme jistému druhu prodlení. Jc la prodlení, které se zjevně vyznačuje tím, že se nestane nudným. Čím vlci se na to prodlévajíce u něj spolehneme, tím výmluvnější, rozmanití i I a bohatší se nám bude jevit. Podstatou časové zkušenosti s uměním jc, že se učíme dlít. To je pro nás snad přiměřenou konečnou analogií l< m dantem. Nelze se zmýlit: tady nejde o pouhou návštěvu koncertu; l.nii se děje něco jiného. Návštěvník koncertu pochopí, že jde o jinou formu obce, než jaká se shromáždí ve velkém chrámovém prostoru u příh . 1 tosti uvedení pašijí. Tam je to jako u antické tragédie. Obojí obsáhni vše od nejvyšších nároků uměleckého, hudebního a historického v/.dř' láni až po nejjednodušší potřebnost a citlivost lidského srdce. Nyní ve vší vážnosti tvrdím: Žebrácká opera nebo gramofon* 1' 1 desky, z nichž zaznívají moderní songy milované dnešní mládeží, y..... stejně legitimní. Mají též možnost výpovědi a založení komunik.n > přehrávající jakékoli třídní předpoklady nebo předpoklady vzděláni Nemám tím na mysli opojení masovou psychologickou nákazou, kli ri je tu také a která vždy byla doprovodným jevem skutečné zkušenosti s obcí. V našem světě silných vzruchů a často nezodpovědné touhy experimentovat, řízené komerčně, je bezpochyby mnohé toho druhu, nedokážeme říci, zda to skutečně zakládá komunikaci. Opojení samo o sobě není trvalou komunikací. Ale to, že naše děti tím nejsamozn 1 mějším způsobem nacházejí svůj snadný a bezprostřední výraz v jakémsi přemazání hudbou, jinak se to snad ani nedá nazvat, nebo v čas to velmi stroze působících formách abstraktního umění, to jistě ně< o vypovídá. Měli bychom mít jasno v tom, že to, co tu zakoušíme jako neškodný boj na hranici generací nebo řekněme raději v kontinuitě generací -neboť my starší se přece také učíme - o to, co se bude poslouchat nebo jaká se pustí gramofonová deska, probíhá i ve velkém v naší společnosti. Kdo si myslí, že naše umění je pouhým uměním horní vrstvy, ten se silně mýlí. Kdo takto smýšlí, zapomíná, že tu jsou sportovní stadiony, tovární haly, dálnice, lidové knihovny, odborné školy, které jsou po právu často vybaveny mnohem luxusněji než naše skvělá stará humanistická gymnázia, v nichž byl školní prach snad dokonce povinným prvkem vzdělání - a po nichž já upřímně teskním. Konečně zapomíná také na masmédia s jejich difúzním působením na celek naší společnosti. Nesmíme se mylně domnívat, že není možné jakékoli rozumné užití těchto věcí. Enormní nebezpečí pro lidskou civilizaci jistě spočívá v pasivitě, kterou s sebou přináší používání příliš pohodlných multiplikátorů vzdělání. To platí především pro masmédia. Ale právě tady je před každého kladen humánní požadavek, jak na staršího, který přitahuje a vychovává, tak na mladšího, který je přitahován a vychováván, totiž požadavek učit a učit se vlastní činností. Právě toto se po nás žádá: nasazovat vlastní aktivitu chtění vědět a schopnosti volit tváří v tvář umění a čemukoli, co se šíří masmediální cestou. Teprve pak zakoušíme umění. Neoddělitelnost formy a obsahu se stává skutečností jako nerozlišování, v němž se setkáváme s uměním jako s tím, co nám něco říká a co nás vyjadřuje. Potřebujeme si jen vyjasnit protikladné pojmy, v nichž se tato zkušenost takříkajíc odráží. Chci popsat dva extrémy. Jedním je forma požitku kvality známosti. Zde se podle mého názoru rodí kýč, neumění. Člověk si vyslechne, co už ví. Dokonce ani nechce slyšet nic jiného, a toto setkání prožívá jako takové, které nikoho neobrátí, nýbrž jen uvadlým způsobem potvrdí. Stejný význam má to, že člověk připravený na jazyk umění cítí chtěnost tohoto účinku. Všímáme si, že tu je něco chtěno jako něco. Veškerý kýč v sobě má něco z této často dobře míněné, dobromyslné a dobře naladěné lopotnosti o sobě - a přesto právě to ničí umění. Neboť umění je něčím pouze tehdy, pokud k tomu, aby nastala komunikace, potřebuje vlastní výstavbu útvaru z osvojovaného slovníku, forem a obsahů. Druhá forma, extrém opačný ke kýči: estetická vybíravost. Známe ho zejména ve vztahu k reprodukčním umělcům. Jde se do opery, protože zpívá Maria Callas, nikoli proto, že je na programu určitá opera. 58 59 Rozumím tomu, že to tak je. Ale tvrdím, že to nezaručuje zprostřc vání zkušenosti s uměním. Je zjevně sekundární reflexí uvědomoval herce nebo zpěváka a vůbec umělce v roli prostředníka. Dokonalá ■/. šenost s uměleckým dílem je taková, že naopak musíme obdivovat dli krétnost aktérů: že neukazují sami sebe, nýbrž evokují dílo, jeho k0| pozici a vnitřní koherenci až k nechtěné samozřejmosti. Jde tu o dví extrémy: „umělecké chtění" směřující k určitým manipulovatcln\ I účelům, které se představuje v kýči, a naprostá ignorance vlastní pra mluvy, kterou k nám umělecké dílo směřuje, ve prospěch sekundární estetické vrstvy vkusových potěšení. Vlastní úkol leží, jak se mi to jeví, mezi těmito extrémy. Je to úl ol přijímat a podržet to, co se nám zprostředkuje díky formální síle a kv.i litě utváření pravého umění. Konec koncuje problémem, který zrnití sám sebou, nebo sekundární otázkou, nakolik je při tom vůbec třebl uplatnit znalosti zprostředkované historickým vzděláním. Umění star« ších dob k nám dospívá jen přes filtr času a živě zachovávajícího i při měňujícího předávání. Nepredmetné umění moderny může - jistě jen ve svých nejlepších, námi dnes od pouhých imitací sotva odlišitelnýcli produktech - mít stejnou hustotu složení a stejnou možnost bezpro» středního promlouvání. V uměleckém díle se to, co tu ještě není v uzt« vřené kompozici útvaru, nýbrž zatím jen v proudu kolem, proměňuje do trvalého útvaru, takže vrůstat do něj znamená: zároveň přerůstat .sama sebe. „Ve chvíli váhání je cosi trvalého" - to je dnešní umění, uměni včerejška a umění odjakživa. [Textje přepracovanou verzí přednášek, které autor přednesl pod titulem Uměníjako hra, symbol a slavnost během Salcburských vysokoškolských týdnů konaných odag. čef vence do io. srpna ig/4. Původní verzi vydalAnsgar Paus ve sborníku přednášek Salcburských vysokoškolských týdnů roku ig/4 s názvem Kunst heute, Graz, Styria 1975, s. 23-84.] Slovníček vybraných pojmů a výrazů „bezúčelná účelnost" „krásné v přírodě" [Patočka: „přírodní krása"] „krásné z umění" [Patočka: „krása umění"] „minulost jako charakteristika umění" [Patočka: „minulý ráz umění"] „nclze-li k tomu nic přidat a nic od toho odebrat" [Kříž: „nelze ani nic ubrati, ani přidati"] básnická inovace bezúčelný bytí [individuální] bytost celek činnost diference dílo diskontinuita tvarosloví divák dorozumění se Takt forma ztvárňování historické povědomí ideál identifikace jev jsoucno kormidelník krása krásné mčšťácký mnohost myšlení nabraz náhled názorný nepredmetný Obec obecnost obecný obraz obrazový obsah odkazování ospravedlnění pocit ze zakoušení života podstata pojem díla porozumění poznatek pozorovatel požadavek legitimace praobraz jj t Zweckmäßigkeit ohne Zweck " (Kant) „jMaturschöne" (Kant, Hegel) „s Kunstschöne" (Kant, Hegel) „r Vergangenheitscharakter der Kunst"(Hegel) „wenn nichts zu ihm hinzugefügt und nichts van ihm weggenommen werdenkann" (Aristoteles) e dichterische Erfindung zweckfrei, zwecklos sDasein s Wesen s Ganze e Tätigkeit/s Tun e Differenz sWerk r Formbruch r Zuschauer e Verständigung e Tatsache/r Tatbestand e Gestaltungsfirm 5 historische Bewußtsein sldeak s Identifizieren cErsckcinung sSein r Schiffer (Piatön) e Schönheit s Schöne bürgerlich c Multiplizjlät s Nachdenken sAnbild r Anblick anschaulich gegenstandslos/ungegenständlich e Gemeinde e Gemeinsamkeit gemeinsam sBild r Bildinhalt e Verweisung e Rechtfertigung s Lebensgefühl s Wesen r Werkbegriff s Verständnis s Erkenntnis rBeobachter, rBeschauer e Legitimalionsforderung sUrbild