Na omezeném prostoru vytvořila kouzelnice Coco něco vzrušujícího. Při výzdobě svého bytu, který skryla v útrobách svého módního domu, mohla konečně odhalit něco ze svého záhadného já – svou křehkost; nemusela se obávat hodnotících pohledů lidí z vybrané společnosti.[P1] Rozhodně byste se měli zastavit u bájného zrcadlového schodiště, kde se neviděna ukrývala a[P2] svým přísným pohledem sledovala přehlídky. Chodila po něm každý den a na jeho vzhledu jí velice záleželo. Každé ráno scházela po[P3] jeho bělostných hranách a ptala[P4] se sama sebe, jestli má použít pověstný parfém Chanel N° 5. Ten představila ve stejném roce, kdy poprvé otevřela svůj salon. Toto legendární schodiště odkazuje na mnohá zákoutí osobnosti své tvůrkyně, která jej[P5] den co den přepracovávala, z čehož byli její životopisci naprosto zoufalí. Její záliba v zrcadlech, které zaujímají v chanelské výzdobě neochvějné postavení, se v tomto schodišti zhmotnila do podoby hodné uctívání. [P6] Jinak schodišti dominuje styl art deco; ten vyjadřuje její náklonnost k avantgardnímu umění. Stěhovavá duše Na fotce z roku 1937 Gabrielle Chanel odpočívá na kanapi na polštářích, které mají stejné čalounění[P7] jako její kabelky Téměř neviditelné dveře se zrcadlem, to aby lépe splynuly se schodištěm, nám umožňují nahlédnout do jejích intimních prostor. Bezprostřednost[P8] a zmatek. Jeden obraz odkazuje na druhý, orientace je nepřesná[P9] . Ale návštěvníky zaujme především kontrast mezi půdorysem[P10] salonu, zrcadlově ledovým vzezřením schodiště a barokní[P11] výzdobou, která na sebe upozorňuje už od předsálí. Dualita osobnosti slečny Chanel je dobře patrná při přechodu mezi jejím pracovním a osobním prostorem.[P12] C ________________________________ [P1]to ne, „těch svědků, které si vybrala“ = těch předmětů [P2]odkud [P3]nechala jeho hrany bělit... [P4]to ne, to je velká chyba: „žádala, aby“ [P5]ne to schodiště, ale pověst o sobě [P6]moc silné – „vrcholné...“ [P7]neznalost omlouvá, kabelky nejsou čalouněné, ale prošívané [P8]dojem je bezprostřední a ohromující [P9]je těžké se zorientovat [P10]to ne, jde o strohost [P11]až... (ve smyslu bujný, přebujelý, okázalý – styly jsou i jiné než barokní [P12]ano, dobře, jen bych dala opačný slovosled, dualitu nakonec.