Místo[P1] hraje podzimními barvami a výzývá k cestě za poznáním, přepracovávání[P2] a netypičnu[P3] .Vznáší se tu duch Orient Expresu. Zbarvení paravánů z koromandelského laku, kterými jsou pokryty stěny, je připomínkou mahagonové výzdoby a slonovinových intarzií luxusního Pullmanova vozu, který Coco v průběhu pěti let milostného trápení s vévodou z Westminsteru využívala pro cesty do Anglie. Ale už v jejím soukromém sídle[P4] v ulici Faubourg de Saint-Honoré, ve kterém bydlela do roku 1925, se tyto paravány, jež měla ve veliké oblibě, usídlily mezi ostatními prvky „chanelské“ výzdoby. Bezpochyby se jí líbilo, že byly mobilní a že si tak svoji oblíbenou dekoraci mohla snadno přestěhovat. Vzala si ji sebou i do ulice Cambon a hotelu Ritz, kam se setměním vklouzávala do svého trvale pronajatého apartmánu, díky čemuž se stala jedním z nejváženějších hostů v rámci celé mezinárodní klientely. Nepochopitelný svět Ikonoklastka[P5] Coco, která nechala vyřezat díly vzácných paravánů, aby je mohla přilepit na zeď jako tapetu… když se někdo jmenuje Coco Chanel, může si to dovolit. Nebude však mnohem zajímavější vypozorovat v tomto drzém gestu, jehož záměrem bylo přeměnit věc tak, aby sloužila jinému účelu, vznik určitého odstupu od hodnoty věcí? U věcí totiž uznávala jen jedinou hodnotu – jejich význam. V svém vnitřním světě slečna Coco přijímala pouze objekty, které promlouvaly, ať už k srdci, vzpomínkám nebo kořenům. Ale musely skutečně promlouvat. Dokonce se jich ptala i na budoucnost, což naznačují křišťálové koule v salonu nebo tarotové karty položené na stole. Nyní lépe pochopíme, proč umělcům stylu art deco věnovala tak málo prostoru. Výjimku tvoří pouze kubistický kozlík od Lipchitze, přístěnný stolek od Franka a lustr od Iriba, žádná jména známá z výstav dekorativního umění z let 1925 a 1937 zde nenajdete. ________________________________ [P1]„feutré“ [P2]to ne, jde o ústraní/zákoutí/usebrání [P3]narážka ne cesty „jinam“ [P4] paláci [P5]lépe volněji např. „které nic nebylo svaté“