O KRIZI V UMĚNÍ Clair Jean, La responsabilité de l’artiste (Odpovědnost umělce), vydalo nakladatelství Gallimard v Paříži 1997, 146 stran Dagen Philippe, La haine de l‘art (Nenávist k umění), vydalo nakladatelství Grasset v Paříži 1997, 252 stran Michaud Yves[P1] , La crise de l’art (Krize současného umění), vydalo nakladatelství PUF v Paříži 1997, 288 stran Tvrdí-li se o současném umění, že prochází krizí, rozhodně nelze říci totéž o vydavatelských počinech, které tento fenomén doprovázejí. Co se nedávno publikovaných esejí zabývajících se tímto tématem týká, tak [P2] v období od září do prosince roku 1997 se vydání[P3] dočkaly dokonce tři: Odpovědnost umělce od Jeana Claira, Nenávist k umění od Philippa Dagena a Krize současného umění od Yvese Michauda – přiznejme si, celkem nezvyklá situace v oblasti, kterou její kritická díla popisují jako trpící úpadkem. [P4] I samotná pozornost, kterou čtenáři této debatě věnují, svědčí o skutečném zájmu, tedy o stavu značně vzdáleném lhostejnosti k současnému umění, na kterou někteří[P5] dotyční autoři s oblibou poukazují. Vymezení této debaty je nám dobře známé, a to již od jejího počátku v roce 1992 na stránkách časopisu Esprit. Na jedné straně jsou ti, kteří tvrdí, že současné umění se stalo říší nesmyslů, na druhé straně ti, kteří současné umění brání proti jeho hanobitelům. Na tomto bitevním poli Konzervativních a Moderních, nabízejí eseje Claira, Dagena a Michauda pohled na problematiku očima víceméně všech zúčastněných: první je z tábora „proti“, druhý „pro“, třetí zaujímá pozici někde uprostřed. Z ________________________________ [P1]jména: buď čárka, nebo křestní+příjmení [P2]vynechat [P3]nových/ dotisků [P4]dobře! ještě lépe: ji kritizující díla [P5]vynechat, jinak dobře!