O „KRIZI UMĚNÍ“ Jean Clair, Umělcova odpovědnost (La responsabilité de l’artiste), Paříž, Gallimard, 1997, 146 s., 85 F. Philippe Dagen, Nenávist k umění (La haine de l’art), Paříž, Gallimard, 1997, 252 s., 98 F. Yves Michaud, Krize současného umění (La crise de l’art contemporain), Paříž, PUF, 1997, 288 s., 98 F. Řekneme-li, že se současné umění nachází v krizi, rozhodně to stejné nemůžeme říci o současné literatuře, která o tomto fenoménu pojednává. Již tři z nedávno publikovaných esejů na toto téma se mezi [P1] zářím a prosincem 1997 dočkaly nových vydání[P2] . Řeč je o Umělcově odpovědnosti Jeana Claira, Nenávisti k umění Philippa Dagena a Krizi současného umění Yves[P3] Michauda – je to jev ojedinělý a o to více si tedy v oboru, který sama tato díla označují za „poškozený“, [P4] zasluhují uznání. Zdá se, že pozornost, kterou čtenáři této debatě věnují, svědčí přinejmenším o upřímném zájmu, kterému je absolutní nezájem o současné umění zcela cizí, což [P5] někteří autoři rádi zdůrazňují. Od roku 1992, kdy sloupky[P6] v časopise Esprit započaly tuto debatu, jsou jednotlivé názory vyplývající z bouřlivé rozpravy obecně známy. Jeden myšlenkový tábor zastává názor, že se současná umělecká praxe nachází pod nadvládou „nesmyslu“ a „hlouposti“, zatím co ten druhý současné umění před pomluvami brání. Eseje Claira, Dagena a Michauda se s touto debatou ala[P7] spor mezi „des Anciens“ a „des Modernes[P8] “ na pozadí pokouší pokrýt téměř všechny postoje účastníků diskuse. Clair problematiku nahlíží z pohledu „klasiků[P9] “, Dagen uplatňuje pohled „příznivců“, zatímco Michaud doplňuje toto spektrum o „neutrální“ nacházející se přesně mezi dvěma předešlými proudy. Z ________________________________ [P1]od-do [P2]přesně: dotisků [P3]Yvese/Yvesa [P4]lépe např.: ohrožený/upadající [P5]ten nezájem jednotliví autoři zdůrazňují [P6]na stránkách [P7]à la [P8]raději česky, není to obecně známé [P9]lépe: proti/anti