Klára Dvořáčková ZPT O krizi umění Clair Jean, Umělcova odpovědnost, Paříž, Gallimard, 1997, 146 s. Dagen Philippe, Odpor k umění, Paříž, Grasset,1997, 252 s. Michaud Yves[P1] , Krize současného umění, Paříž, PUF, 1997, 288 s. Prochází-li současné umění krizí, pak se totéž nedá říct o vydávaných dílech, která tento fenomén doprovázejí. Z nedávno publikovaných esejí zabývajících se tímto tématem se mezi[P2] zářím a prosincem roku 1997 tři z nich dočkaly dalších výtisků[P3] . Jedná se o díla Umělcova odpovědnost od Jeana Claira, Odpor k umění od Philippa Dagena a Krize současného umění od Yvese Michauda. Získat uznání [P4] v oblasti, kterou tato díla popisují jako poškozenou[P5] , je dost vzácnou skutečností. Každopádně, pozornost, kterou věnují diskuzi čtenáři, svedčí o jejich opravdovém zájmu na hony vzdálenému od lhostejnosti vůči současnému umění, již s oblibou zdůrazňují různí [P6] autoři. Od rozpoutání diskuze ve sloupcích [P7] časopisu Esprit v roce 1992 jsou všechna témata diskuze již dobře známá. Na jedné straně stojí ti, kteří tvrdí, že praktiky[P8] současného umění jsou nikým neřízené, [P9] oproti nim jsou pak ti, kteří současné umění brání proti jeho hanobitelům. Clairovy, Dagenovy a Michaudovy eseje se v této hádce mezi přívrženci klasiky a moderny snaží pokrýt téměř celou škálu názorů zastávaných v debatě. Clair je v pozici odpůrce současného umění, Dagen je jeho příznivcem a Michaud volí střední[P10] cestu. Z ________________________________ [P1]jména buď oddělit čárkou, nebo křestní+příjmení [P2]od- do [P3]dotisků [P4]uznání zaslouží ty dotisky = circonstance [P5]to se moc nehodí, lépe např.: v úpadku/ ztrácející na kvalitě.... [P6]jednotliví [P7]ne tak doslova: na stránkách... [P8]lépe: v praxi [P9]to je velmi přibližný význam [P10]jakousi