O „krizi“ v umění Jean Clair, La crise de l'art contemporain, Paříž, Gallimard, 1997, 146 s., 85 franků Dagen Philippe, La haine de l’art, Paříž, Grasset, 1997, 252 s., 98 franků Michaud Yves[P1] , La crise de l'art contemporain, Paříž, PUF, 1997, 288 s., 98 franků Moderním uměním prý zmítá krize, ale knihy, které se tímto fenoménem zabývají, se stále vydávají[P2] . K tomuto tématu byla v nedávné době vydána řádka esejů, z nichž tři musely být v období mezi[P3] zářím a prosincem 1997 dokonce dotištěny. Jednalo se o La responsabilité de l’artiste Jeana Claira, La haine de l’art Philippa Dagena a La crise de l'art contemporain[P4] Yvese Michauda. V oblasti moderního umění, která je podle těchto děl stíhaná pohromami, se něco takového stává výjimečně, a všichni zainteresovaní si toho umějí vážit. [P5] Pozornost, kterou čtenáři věnují tomuto tématu, dokazuje přinejmenším [P6] skutečný zájem o věc, ale i to, [P7] že jim moderní umění není lhostejné, což [P8] ve svých dílech podtrhují i samotní autoři. V roce 1992 se na stránkách časopisu Esprit začalo o věci diskutovat. Od té doby jsou různé postoje již všeobecně známé. Jedni zastávají názor, že za moderní umění se v běžné praxi považuje už kdeco[P9] ; druzí moderní umění před jeho hanobiteli obhajují. Tento spor mezi zastánci starých postupů a „modernisty“ se promítá i do esejů Claira, Dagena a Michauda, kteří se v nich snaží postihnout všechny názorové směry: zápory, klady i neutrální postoje[P10] . N (kvůli P5 a P8) ________________________________ [P1]jména buď oddělit čárkou, nebo křestní+příjmení [P2]hodně volné – lépe: „pro... to neplatí“ [P3]od do [P4]přeložit názvy [P5]to ne, „takže by si toho měli“ [P6]opačný slovosled [P7]ne lhostejnost = protiklad [P8]tu lhostejnost zdůrazňují [P9]dobře! [P10]jasněji vyjádřit, že Clair=to první, Dagen= to druhé...