Marie Kala, 333315 O „KRIZI UMĚNÍ“ Clair Jean, Zodpovědnost umělce, Paříž, Gallimard, 1997, 146 p[P1] ., 85F. Dagen Philippe, Zášť k umění, Paříž, Grasset, 1997, 252 p., 98F. Michaud Yves[P2] , Krize současného umění, Paříž, PUF, 1997, 288 p., 98F. Jestliže je současné umění v krizi, nemůžeme totéž prohlásit o vydávaných publikacích, které pojednávají o tomto fenoménu. Tři z esejů, které se tomuto tématu věnují, byly od září do prosince 1997 dotištěny, a to Zodpovědnost umělce od Jeana Claira, Zášť k umění Philippa Dagena a Krize současného umění Yvese Michauda, což je okolnost tak výjimečná, že zasluhuje ocenění [P3] v oblasti, kterou tato díla popisují jako poškozenou. [P4] Přinejmenším pozornost čtenáře zaměřená na [P5] toto téma svědčí o skutečném zájmu, tak vzdáleném od lhostejnosti, kterou autoři[P6] s libostí zdůrazňují. Postoje diskuze[P7] jsou od prvního objevení [P8] v roce 1992 ve sloupcích [P9] časopisu Esprit již dobře známé. Na jedné straně stojí ti, kteří tvrdí, že praxe současného umění se stala vládou čehokoli,[P10] druhá strana však hájí současné umění proti těm, co ho napadají. V tomto prostředí nesvárů mezi „starými“ a „moderními“ svou účastí [P11] pokrývají Clair, Dagen a Michaud téměř celou škálu postojů v debatě[P12] , první se staví na stranu „proti“, druhý je „pro“ a nakonec[P13] třetí zaujímá postoj mezi nimi. [P14] Z ________________________________ [P1]česky většinou „s.“ [P2]jména: buď s čárkou, nebo křestní+ příjmení [P3]fční perspektiva – až na konec [P4]neobratné, lépe např. upadající, nekvalitní apod. [P5]stačí „o“ [P6]jednotliví [P7]lépe: v diskuzi [P8]jejího otevření/zahájení [P9]na stránkách [P10]neobratné [P11]lépe: svými názory/texty [P12]dané/této debatě + středník [P13]vynechat [P14]lépe např.: stojí někde mezi nimi...