Kateřina Šabršulová O krizi umění Jean Clair, La responsabilité de l’artiste (Zodpovědnost umělce), Paris, Gallimard, 1997, 146 stran. Philippe Dagen, La haine de l’art (Nenávist k umění), Paris, Grasset, 1997, 252 stran. Yves Michaud, La crise de l’art contemporain (Krize současného umění), Paris, PUF, 1997, 288 stran. Přesto, že se současné umění nachází[P1] v krizi, totéž se nedá říci o vydavatelské aktivitě, která tento jev doprovází. Z esejů, které se v poslední době této tematice věnují, byly od září do prosince 1997 už tři opětovně vydány. Jsou to: La responsabilité de l’artiste od Jeana Claira, La haine de l’art od Philippa Dagena a La crise de l’art contemporain od Yvese Michauda. V oblasti, kterou tato díla popisují jako zasaženou krizí, jde o hodně ojedinělou okolnost na to, aby se dala nějak hodnotit. [P2] Zdá se[P3] , že pozornost čtenářů, kterou debata přitáhla, dokazuje skutečný zájem - hodně vzdálený lhostejnosti k současnému umění, kterou s oblibou zdůrazňují různí [P4] autoři. Jednotlivá stanoviska jsou od otevření diskuze v roce 1992 ve sloupcích [P5] časopisu Esprit dobře známa. Na jedné straně jsou to ta, která tvrdí, že současná umělecká tvorba se stala doménou bůhvíčeho, na druhé straně ta, která obhajují současné umění proti jeho nactiutrhačům. V prostředí tohoto S[P6] poru starých a moderních ukazují Clairovy, Dagenovy a Michaudovy eseje zájem rozkrýt téměř kompletní škálu stanovisek této debaty, za prvé stanovisko „proti“, za druhé stanovisko „pro“ a konečně za třetí neutrální pohled na věc. Z ________________________________ [P1]snad/údajně [P2]ji někdo docenil [P3]ale/rozhodně [P4]jednotliví [P5]na stránkách [P6]malé pís., případně uvozovky