T. Zacharová, 361514 O „KRIZI UMĚNÍ“ Clair Jean, Zodpovědnost umělce, Paříž, Gallimard, 1997, 146 s., 85 F. Dagen Philippe, Nenávist umění[P1] , Paříž, Grasset, 1997, 252 s., 98 F. Michaud Yves[P2] , Krize současného umění, Paříž, PUF, 1997, 288 s., 98 F. Jestliže je současné umění v krizi, nemůžeme říci totéž o vydavatelském korpusu, který se tímto fenoménem zabývá. Mezi nedávno publikovanými esejemi, jež se věnují tomuto tématu, musely být tři z nich mezi [P3] zářím a prosincem roku 1997 opětovně vydány. Jedná se o Zodpovědnost umělce od Jeana Claira, Nenávist umění od Philippa Dagena a o dílo Krize současného umění Yvese Michauda. Vzhledem k faktu, že jde o díla popisující jistou neblahou okolnost, je velmi neobvyklé, že jsou čtenáři kladně přijaty[P4] . Přinejmenším, svědčí čtenářská pozornost věnovaná této debatě o jejich skutečném zájmu o tento problém, což je v rozporu s lhostejností k současnému umění, jevem[P5] tak často vyzdvihovaným u mnoha [P6] autorů. Od té doby, co se v roce 1992 ve sloupcích [P7] časopisu Mysl[1] rozpoutala diskuze o těchto tématech, probírají se velmi často[P8] . Na jedné straně jsou to tedy ti, kteří tvrdí, že současné umění již v praxi nekraluje[P9] , na druhé straně pak proti těmto hanobitelům stojí obhájci současného umění. Pohled na tento spor mezi Klasiky a Modernisty přináší eseje Claira, Dagena a Michauda, v nichž se autoři snaží odkrýt téměř celou škálu postojů v této debatě: zaprvé těch, jež jsou „proti“, zadruhé těch „pro“ a konečně zatřetí určitý středový postoj. N ________________________________ [1] Esprit ________________________________ [P1]k/vůči [P2]jména buď oddělit čárkou, nebo křestní+příjmení [P3]od-do [P4]nepochopeno správně [P5]srozumitelnější by bylo : s údajnou lhostejností, již .... – ten « jev » je zpochybnitelný [P6]jednotlivých [P7]na stránkách [P8]to ne, jsou jasně vymezena [P9]nepochopeno, hledejte pejor. význam « n´importe quoi »