Kateřina Sochová O KRIZI V UMĚNÍ Clair Jean, Odpovědnost umělce, Paříž, Gallimard, 1997, 146 s., 85 Dagen Philippe, Nenávist umění[P1] , Paříž, Grasset, 1997,252 s., 98 Michaud Yves[P2] , Krize moderního umění, Paříž, OUF, 1997, 288 s., 98 Jestliže je moderní umění v krizi, pak k tomu můžeme jedině dodat, že to platí [P3] i ve vydavatelské činnosti, která se s tímto fenoménem pojí. Mezi nedávno vydanými esejemi, které se tomuto tématu věnují, byly tři z nich již mezi [P4] zářím a prosincem 1997 dotisknuty – jedná se o: Odpovědnost umělce Jeana Claira, Nenávist umění Philippa Dagena a Krize moderního umění Yvese Michauda. Jde zajisté o dostatečně zvláštní okolnosti[P5] na to, aby byla tato díla oceněná v oblasti, kterou sama popisují jako bezútěšnou. Nicméně, pozornost, jakou této debatě věnují čtenáři, poukazuje na opravdický[P6] zájem, a nepřevládá u nich [P7] nezájem o moderní umění, který tak s libostí zdůrazňují tito autoři. Cíle[P8] této diskuze jsou dobře známy, již od jejího zavedení [P9] v roce 1992, ve sloupcích [P10] časopisu Esprit. Na jedné straně, jsou zde ti, kteří tvrdí, že modernímu umění dnes vévodí kdejaká hloupost; na straně druhé ti, kteří obhajují moderní umění před podobnými pomluvami. V této válce mezi Starou gardou a Novými junáky[P11] , eseje Claira ,Dagena a Michauda mohou pokrýt téměř veškeré možné spektrum pozic v debatě: první na straně „odpůrců“, druhou na straně „stoupenců“ a do třetice jakousi neutrální pozici. N (kvůli P3 a P1) ________________________________ [P1]k/vůči [P2]jména buď oddělit čárkou, nebo křestní+příjmení [P3]NEPLATÍ [P4]od-do [P5]j.č. = ten dotisk [P6]hovor. [P7]« ne nezájem » [P8]spíše meze, témata [P9]zahájení/otevření [P10]na stránkách [P11]moc odvážné, je to lit. historický odkaz