Plán hodiny  Výklad  přehledová stať  Rozhovor jako kritický žánr?  Poznámky k práci s rozhovorem  Interpretace mluvené formy do formy psané  Eliminovat ukazovací zájmena  Eliminovat hovorové výrazy  Překládat „smysl textu“  Nejde o doslovný přepis Stylistická rozcvička Jak bylo popsáno v předchozí kapitole... Již od středověku lidské znalosti byly zaznamenávány ve formě knih, což vedlo k vytvoření určité taxonomie a klasifikačního systému pro řízení a produkci vědomostí... S vynálezem grafického uživatelského prostředí firmy Apple v roce 1984, kdy informace jsou reprezentovány v překrývajících se oknech vrstvenými jedno přes druhé jako jednotlivé stránky knih. V jaké osobě text psát? Vždy je nutné zachovat jednotnost v rámci celého textu V práci se budu zabývat / se budeme zabývat / Práce se zabývá / Jak psát přehledovou stať?  Přehledová stať odborná  je hraničním žánrem mezi kompilací a komparací.  přehledem o dosavadním bádání ohledně tématu  s úplným seznamem stěžejní relevantní literatury.  je třeba důkladně se seznámit s tematikou, o níž má text referovat, a s literaturou, která se k ní váže, teprve potom vymezit konkrétní téma práce. ? McLuhan – jak jej v odborné stati uvést? mediální guru X mediální teoretik ODBORNÁ RECENZNÍ STAŤ  Recenzní stať (rozbor díla):  hodnocení díla  aby hodnocení bylo dostatečně přesvědčivé, musí jeho autor prokázat, že textu, jímž se zabývá, dobře porozuměl, a chápe ho v kontextu.  U odborných recenzí je zvykem v úvodu představit autora recenzované práce a ukázat, jaké místo analyzovaná práce zaujímá v jeho dosavadním profesním životě.  Pokud se hodnoceným dílem již někdo zabýval, je třeba na to upozornit v úvodu. Jak? Cíle RECENZNÍ STATI  Odpovědět na otázku, jaké jsou přednosti a slabiny práce.  Jádrem stati je rozbor.  Samostatnou pozornost je třeba věnovat pojmovému aparátu: různí autoři pracují s týmž pojmem, ale dávají mu různý význam.  V recenzní stati nelze rozbor a kritiku opřít pouze o znalost díla a vkus recenzenta, je k tomu potřeba širší znalost sekundární literatury a kontextu díla.  Viz odborná stať Ano, Karel Čapek je mrtev. Stavební prvky útvarů kritického žánru  uvedení do tématu  fakta důležitá pro čtenáře  interpretace díla  definování pojmů  autorův názor  srovnání  přirovnání  hodnocení  celkový tón článku (chválí X kritizuje)  reflexe  vyzdvižení kladů  upozornění na chyby  tvrzení podložené příklady  náznak subjektivnosti  relativizace  Nelze se omezit na popis recenzované práce (díla, autora). Má jít o výklad a hodnocení, které je zasazeno do širšího kontextu.  Co MŮŽE BÝT TAKOVÝM KONTEXTEM? ZAPEKLITÉ OTÁZKY Čím se liší doslovná citace od parafráze?  Bez odkazu lze uvést jen všeobecně známá fakta a původní myšlenky (závěry).  Co jsou všeobecně známá fakta? Co jsou všeobecně známá fakta? a) neoddiskutovatelné události (2. SVĚTOVÁ VÁLKA) b) vše, co je součástí ZÁKLADNÍHO vzdělání d) nutno posuzovat vzhledem k cílové skupině konkrétního média. ? Jaká je charakteristika čtenáře týdeníku TÝDEN? Píšeme pro cílovou skupinu Může redaktor Týdne (Reflexu) předpokládat znalost pojmů jako: "sedmá velmoc" "Watergate" "hlídací pes demokracie" … následuje práce s přehledovou statí Styl psaní odborné přehledové stati McLuhan vycházel z předsvědčení, že z mediální skutečnosti lze abstrahovat čisté a neovlivněné médium, s čímž polemizují Bolter a Grusin, podle nichž čistá média neexistují. Také podle Jandy „...médium v naší kultuře nikdy nejedná osamoceně, protože musí vstoupit do vztahu úcty nebo soupeření s jiným médiem.“ (1) Hypertext se stal jedním ze základních kamenů elektronického psaní. Termín definoval v 60. letech Ted Nelson jako „...nesekvenční psaný text, který se větví a čtenáři poskytuje možnost volby... jedná se o sérii částí textu propojených odkazy, které čtenáři nabízejí odlišné cesty [čtení].“ (1) A podle Boltera „Autor pracující s elektronickým textem vytváří nové elementy z jejich tradičných podob a má schopnost určit jednotlivé jednotky textu jako nový prvek v rozšiřování slovní zásoby znaků.“2 Autor hypertextu označuje tento postup definováním odkazu mezi jedním a druhým prvkem. Teoretik George P. Landow popisuje hypertext jako „další významný posun v informační technologii od vynálezu tištěné knihy, který ovlivňuje naši kulturu, obzvláště literaturu, vzdělání a kritiku“. (3) Disperze neboli rozptýlenost je podle Listera další typickou vlastností nových médií, kdy produkce a distribuce nového média se stává decentralizovanou a vysoce individuální. (1) Lev Manovich působí jako profesor novomediálního umění na katedře Vizuálních umění na University of California v San Diegu a je autorem několika teoretických publikací, ve kterých se zabývá problematikou nových médií. V knize The Language of New Media vydané v roce 2001 uvádí pět základních principů nových médií, které představím v následujících podkapitolách. Nová média charakterizovaná svou proměnlivostí můžeme proto společně s Manovichem označit jako tekutá. Citace parafrází bez poznámky pod čarou V roce 1991 podle Boletra-Grusina (1999, s. 46) společnost uvedla na trh první publikace, mezi které zařadila Stopařův průvodce po galaxii, Jurský Park aj. Celkově bylo v edici Expanded Books vydáno přes 60 titulů. S podobným principem uživatelského prostředí přišla podle Henkeho (2001, s. 12) rovněž v roce 1985 firma Bellcore Laboratory a svůj projekt, jehož hlavní myšlenkou bylo značné urychlení vyhledávání a lokalizace informací, nazvala Superbook. ? Kde dohledá čtenář, o jakou knihu konkrétně jde? ? Jak citovat, když je v seznamu literatury u 1 autora v 1 roce více než 1 kniha? S podobným principem uživatelského prostředí přišla podle Henkeho (2001a, s. 12) rovněž v roce 1985 firma Bellcore Laboratory a svůj projekt, jehož hlavní myšlenkou bylo značné urychlení vyhledávání a lokalizace informací, nazvala Superbook. Stavební prvky útvarů kritického žánru  uvedení do tématu  fakta důležitá pro čtenáře  interpretace díla  definování pojmů  autorův názor  srovnání  přirovnání  hodnocení  celkový tón článku (chválí X kritizuje)  reflexe  vyzdvižení kladů  upozornění na chyby  tvrzení podložené příklady  náznak subjektivnosti  relativizace Vzory:  http://www.revolverrevue.cz/  http://respekt.ihned.cz/  http://www.inflow.cz/  http://www.labyrint.net/  http://www.dum-umeni.cz/cz Úkoly • Hledejte stavební prvky kritického publicistického textu ve studijních materiálech : /el/1421/jaro2011/IMK088b/um/24607317/ Přepiště oba texty a doplňte je o podobné prvky kritického žánru. • Oba texty: recenzi i odbornou stať přineste na příští hodinu vytištěnou.