Umění mediální ekologie 2013 02 Místo jako základ - vývoj umění ve vztahu ke krajině od 19. stol. - land art a zemní umění od 60. let 20. stol. - nová místa (pro) umění Doporučená literatura Robert Smithson: The Collected Writings - kapitoly A Sedimentation of the Mind: Earth Projects, 1968 (s. 100-113), The Spiral Jetty, 1970 (s. 143-153) , What is A Museum? (1967) (s. 43 - 51) a A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey (1967) (s. 68 – 74) Robert Smithson, Dialectic of Site and Nonsite, 1972 (In: Situation, s. 36) Agnes Denes, Art for the Third Millenium - Creating a New World View. Online at: M.J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technology. Jako pdf ke stažení na: http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html Karel Srp, "toto není happening, ale..." Akce, tělo, české umění šedesátých let (s. 28-53) Jana Ševčíková - Jiří Ševčík, Zrození města z krajiny aneb simulovaný ráj. Příspěvek k problematice ve vztahu přírody a výtvarné kultury v 19. století (In: Člověk a příroda v novodobé české kultuře) Pavlína Morganová, Akční umění, 2010 Martha Rosler, Immigrating, 1975 (In: Situation, s. 152-153) Arjun Appadurai, The Production of Locality, 1996 (In: Situation, s. 171-174) různé texty z: http://www.artsandecology.org.uk/ Gordon Matta-Clark, Statement, 1976 (In: Situation, s. 33) Craig Owens, Earthwords, 1992 (In: Situation, s. 37) Michel Foucault, Other Spaces, 1967 (In: Situation, s. 53 – 54 Historické precedenty eko-umění ● vztah umění a přírody – různá stádia nápodoby (přírody, vnitřních stavů pozorovatele) ● později přímé zacházení s přírodním materiálem – zejména od 60. let 20. století ● land-art, earth art (zemní umění): vznikající v propojení s krajinou, v přírodním prostředí nebo využívající materiály z přírody ● anglo-americké prostředí vs. bývalé Československo ● od renesance malba přírody samostatným žánrem – holandské krajiny poprvé ● Caspar David Friedrich – osamělé figury zády k divákovi, vyhlížející za obzor (Wanderer über dem Nebelmeer) ● od pol. 19. stol. sociální revoluce, průmysl – zároveň zvýšený zájem o přírodní prostředí Romantismus ● současný vztah ke krajině formován v průběhu romantismu – představa o ideálním typu krajiny ● rané příklady environmentálního aktivismu a sociální kritiky – umělecký kritik, spisovatel, sociální kritik John Ruskin, básník William Wordsworth – protesty proti stavbě železnice v oblasti Lake District – okrášlování krajiny a uchování její čistoty ● Ruskin: oživení řemesel jako cesta k soběstačnému a šťastnému životu – komunita Cech sv. Jiří – kombinuje zemědělství, umění, oslavy ● tři nejzásadnější zaměstnání a umělecké formy: zemědělství, tkaní, stavitelství John Ruskin ● text The Storm Cloud líčí proměny mraků v různých denních a nočních dobách, reflektuje průmyslové znečištění ● The Ethics of the Dust – divadelní hra o geologii Ice clouds over Coniston Impresionisté ● barbizonská škola – venkovská umělecká kolonie na francouzském venkově, posun od romantismu k realismu ve 30. letech 19. stol. ● od 90. let 19. století – malba v plenéru běžná, akcentace pohybu v malířství, vliv fotografie, psychologie ● přelom století: kvantová teorie, teorie relativity a nové koncepty prostoru a času, nové techologie a materiály – příroda jako celek analyzovatelných věcí, nová autonomie umění ● oživený zájem o uchování přírody, přírodní rezervace, historické parky a zahrady Jean-François Millet – Kupky sena: Podzim, cca 1874 Land Art, Earth Art ● často používané jako synonyma – Earth Art běžnější ve Spojených státech, Land Art v Evropě ● Earthworks – v amerických pouštních krajinách ● bývalé Československo (a střední Evropa) – specifická politická situace, volba místa v přírodě či na venkově také únikem z uměleckých center, blízko k body-artu a akčnímu umění ● 1969 – výstava Earth Art, Cornell University, Ithaca (Jan Dibbets, Hans Haacke, Richard Long, David Medalla, Robert Morris, Denis Oppenheim, Robert Smithson, G. Uecker) ● 1969 – Gerry Schum – televizní cyklus Land Art TV – představení land artu v Německu (R. Long, B. Flanagan, D. Oppenheim, R. Smithson, M. Boezem, Jan Dibbets, Walter De Maria, Michael Heizer) ● Jan Dibbets – na holandské pláži, vede perspektivní tratě podle okrajů televizní obrazovky ● 2009 akci zopakoval – o vztahu člověka k přírodnímu světu, iluzorní paralelní linie smývané mořským odlivem – odlišný posun perspektivy – 6 Hours Tide Object with Correction on Perspective Jan Dibbets Filming 12 Hours Tide Object with Correction on Perspective Land Art, Earth Art ● raný Land a Earth Art – dominují geometrické formy, spíše nenápadná seskupení materiálu, experimenty s přírodními procesy; čas, proces, náhoda ● často končí jako fotografie v galerii – nezbytnou součástí dokumentace, poznámky, pohyblivý obraz... ● cesty do vzdálených oblastí a divočiny, odmítnutí tradičních míst prezentace umění x stále v galerijním kontextu (publikum, sponzoři, kritické ocenění galerijní) ● důraz dosud více na umělecké dílo než na přírodní procesy, stále sféra ozvláštňování přírodního prostředí ● z dnešní ekologické perspektivy toto dílo rozporné: environmentálně pyšné, přehlíží fyzické a organické souvislosti, země jen dalším materiálem pro tvorbu děl (R. Wilson, s. 132) Robert Smithson a minimalismus ● vycházel z minimalismu ● zájem o ekologii, mineralogii, krystalografii ● entropické procesy (míra neurčitosti systému, neuspořádanosti mikroskopických stavů při daném makroskopickém stavu) jako inspirace ● dílo svých minimalistických souputníků (Donald Judd, Robert Morris, Frank Stella, Sol Le Witt, Dan Flavin) charakterizuje jako entropické – směřuje ke stejnosti, používají umělé materiály (plast, chrom, elektrické světlo, neony) ● Robert Morris – Notes on Sculpture, Part II (1960) – vztah děl k místu, světlu, vnímání diváků – vědomí sama sebe jako existujících v prostoru ● Rosalind Krauss – minimalismus znamená posun od statického, idealizovaného média, k temporálnímu a materiálovému Robert Smithson ● Hotel Palenque (1969-72) – přednáška pro studenty na Univerzitě v Utahu, 1972, popisuje zřícený hotel Palenque jakoby zkoumal mayské ruiny Toto je zajímavé, zase zpět v zahradě. Zde máme nějaké cihly, navršené s tyčemi, které na těchto cihlách tak nějak horizontálně spočívají. A něco znamenají. Nikdy se mi nepodařilo zjistit, proč jsem tam byl, ale zdálo se mi, že naznačují nějaký druh přechodnosti. Něco se mělo právě začít dít. Tak nějak nás to uchopilo. Opravdu jse cítili, že každým okamžikem se něco stane. Bylo to jako znamení, znamení od něčeho bezvěkého. Zde vepředu můžete vidět schnout něčí plavecký úbor. Jsou tu občas malé dotyky snad lidského elementu, elementu člověka a přírody a ... humanizované trávy... Robert Smithson ● geometrické sochy v 60. letech – matematický řád, krystalovitá struktura: Enantimorphic Chambers (1965) Cryosphere (1966) Stratas (1968-69) – působí pravidelně, ale nevizuální molekulární struktura je nepravidelná Gyrostasis - krystalický jev známý jako šroubová dislokace, matematické řazení spirálovitých hexagonál - gyrostáze – oblast fyziky zabývající se rotujícími těly a jejich tendencí udržet si rovnováhu Mirror displacements ● série zrcadlových přemístění ● otevřený vs. uzavřený systém ● zrcadlo jako koncept i abstrakce Cayuga Salt Mine Project (1969) - pro výstavu Earth Art (Andrew Dickson White Gallery, Cornellova univerzita v Ithace, 1969), osm zrcadel v solných dolech, další pravidelně rozmístěná na cestě do galerie, v galerii sůl, geologické mapy oblasti, fotografie Sedimentace mysli text A Sedimentation of the Mind: Earth Projects (1968) ● v případě zemních projektů se nelze vyhnout blátivému myšlení (muddy thinking) – naše mysl a země jsou v neustálém stavu eroze, mentální řeky obrušují abstraktní břehy, mozkové vlny podmývají útesy myšlení, myšlenky se rozkládají do kamenů nevědomí a konceptuální krystalizace se rozbíjejí v sedliny štěrkovitého rozumu (gritty reason) ● organizovat tento rezavějící zmatek do vzorců, mřížek a oddílů je estetický proces ● umělci preferují procesy, jež nebyly idealizované, rozlišené do objektivních významů ● divák (umělec či kritik) podléhá klimatologii mozku a oka, mokrá mysl si užívá kaluže a fleky barvy Sedimentace mysli ● nástroje umění byly příliš dlouho omezené na ateliér, město způsobuje iluzi, že země neexistuje ● nástroje technologie se stávají součástí geologie země, vnořují se zpět do svého původního stavu, stejně jako dinosauři se musí vrátit zpět do stavu prachu či zreznout ● proces reznutí v technologické mysli evokuje strach z entropie – proč by měla být ocel ceněna víc než rez?, rozpad či fragmentace hmoty umožňuje uvědomit si substráty země ● Pulverizations (1966) – oxidace, hydratace, karbonizace, rozpuštění (hlavní procesy při rozpadu skal a minerálů) – metody, které by se daly přetvořit v umělecké Návod pro ty, kdo mají blátivou mysl Projekt bahnivé louže ● 1. Vykopejte 30 metrů čtverečních vidlemi ● 2. Požádejte místní hasiče, aby plochu zalili vodou. Lze k tomu použít požární hadici ● 3. Oblast bude hotova, až se z ní stane bláto. ● 4. Nechte je vyschnout na slunci, až se stane hlínou. ● 5. Opakujte proces dle libosti. Nalévaná díla ● 1970 – nalévaná díla – průmyslové materiály jako asfalt, cement, lepidlo, dehet... postupný rozpad Partially Buried Woodshed (1970) Non-Site text Dialektika místa a nemísta (1972) ● místo: otevřené limity, série bodů, vnější koordináty, odečítání, neurčitá jistota, rozptýlená informace, reflexe, hrana, nějaké místo (fyzické), mnoho... ● ne-místo: uzavřené limity, řazení hmoty, vnitřní koordináty, přidávání, určitá nejistota, obsažená informace, zrcadlo, centrum, ne-místo (abstraktní), jediné... Non-Site # 1 (an indoor earthwork) – mapa, šest úběžníků, které se ztrácí v zemském pahorku uprostřed hexagonální přistávací plochy v Pine Barre Plains v South New Jersey, 31 kovových kontejnerů, každý obsahuje písek Spiral Jetty (1972) ● od 1965 – cesty na různá místa, narušená, v procesu denaturalizace ● oddělování přírody a umění je umělé: hledání nové funkce umění ● příroda jakoždo pohlcená kulturou, domestifikovaná ● kolem r. 1970 nejznámnější díla – jako Spiral Jetty na Great Salt Lake v Utahu Spiral Jetty ● inspirací kniha Williama Rudolpha Vanishing Trails of Atacama – popisuje slaná jezera v Bolívii ve všech stádiích vysychání, plné bakterií způsobujících červené zabarvení ● jezero v Utahu také částečně načervenalou barvu ● původně chtěl vytvořit ostrov ● okolo jezera staré olejové vrty, fragmenty zrezivělých barelů, kusy starých pump ● ložiska vápence, černý basalt, síť bahenních prasklin pod mělkou vodou ● začal stavět v dubnu 1970 ● měřítko se mění podle pozice diváka (být v měřítku SJ znamená být mimo dílo) ● film: roztržka mezi realitou a filmem vede k pocitu kosmického roztržení, filmované z helikoptéry (helix – spirála), také fotografie, kresby, mapy ● asymetrická spirála s negativním obratem (doleva), vede k dezintegraci – okolo slané krystaly, moře – neustálá změna: viditelné vs. neviditelné, materiálové, procesuální – různé aspekty prostředí: geologické, mineralogické, průmyslové, historické ● vytvořené z bahna, solných krystalů, čediče, země a vody ● Touha ukázat Spiral Jetty v přístavu Staten Island – na převozním člunu plujícím doprostřed přístaviště, potom zpět do přístavu ve spirále ● text A Cinematic Atopia (1971) – představa kina v jeskyni či opuštěném dole, nafilmovat proces jeho konstrukce, který bude jediným promítaným filmem Spiral Jetty ● FILM (ke zhlédnutí na: ) ... naše krev je kompozičně analogická pravěkým mořím ... když sledujeme spirálové kroky, vracíme se k počátkům, zpět k nějaké houbovití protoplasmě, plovoucímu oku, unášenému v předpotopním oceánu (...) závratná spirála touží po jistotě geometrie. člověk se chce uchýlit do chladných pokojů rozumu (...) znovu jsem se vyvlékal ze sebe sama, rozpouštěl se do jednobuněčného bytí, snažil se lokalizovat jádro na konci spirály Craig Owens (Earthwords, 1992): Spiral Jetty jakožto nemísto není nespojitým dílem, propojená v řetězci označujících, které na sebe navzájem odkazují ve spirále – existuje jen ve filmu, vyprávění, fotografiích, mapách, diagramech, kresbách; viditelná jen ze vzdálenosti – dislokace pojmuúhel pohledu, který již není funkcí fyzického umístění, nýbrž modem (fotografickým, kinematografickým, textuálním) v konfrontaci s uměleckým dílem Land reclamation ● rekultivace, obnovení země, hledání jiného kontextu pro díla – umění součástí společnosti ● umělci by měli hrát roli při novém utváření země ● reclaim = opětovně si uzmout krajinu, zničenou důlními společnostmi ● od r. 1971 – vydává prohlášení, zájem o staré doly, kamenolomy, znečištěná jezera... a jejich použití pro zemní umění,1972-3 dopisy těžařským společnostem – dialektika mezi ekologií a průmyslem ● 1972 – Lake Edge Crescent, Egypt Valley, Ohio – záměr vykopat rašelinu a posázet hrachorem ● většina projektů nerealizována Land reclamation ● v té době již Helen a Newton Harrisonovi, Hans Haacke, Betty Beaumont, Alan Sonfist ● zájem o způsob, jakým byla krajina zničena ● Smithson kritizuje rané ekologické přístupy jako archaické, utopické, sentimentální; umění považuje za nástroj komunikace mezi ekologem a průmyslníkem – nejlepší místa pro zemní umění jsou ta, jež byla narušena průmyslem, bezstarostnou urbanizací či devastací přírody ● land reclamation – od konce 70. let důležitým tématem: Land Reclamation as Art (Seattle Museum of Art) – 8 umělců, práce s postiženými místy: Herbert Bayer – násypy v parku, odvodňovací systém, místa pro posezení; Harriet Feigenbaum studovala účinky různých stromů pro obnovovací funkce – série Serpentine Vineyard, 8000 Pines... Land reclamation ●první úspěšná díla land reclamation – návrhy Roberta Morrise (Untitled, Johnson Pit #30) a Herberta Bayera (Mill Creek Canyon Earthworks, 1979) ●Johnson Pit #30 – vybrala komise, terasovité pěstování rýže, zavěšené zahrady, obrácené ziguraty – příbuznost kresbám Smithsona, série klesajících koncentrických svahů a lavic okolo, místo očištěné od stromů, k veřejnému použití Herbert Bayer – Earth Mound (1955) – první americký Earthwork, Anderson Park v Coloradu, přírodní geometrické přehrady, násypy porostlé travou, cesty a stromy, funkce udržení vody i park Land reclamation a místa odpadu ● Robert Smithson – předjímá současný vztah umělců k ekologii: zájmem o přírodní procesy, zpochybňováním zjednodušeného vnímání přírodního jakožto kategorie, zdůraznění provázanosti krajiny s industrializací a technologiemi, propagováním umění působícím ve směru ekologické rekultivace ● umění, ekologie a průmysl dnes z velké části abstrahované od fyzických skutečností konkrétních krajin či míst, ekologové vidí krajinu v termínech minulosti, zatímco většina průmyslníků ji nevidí vůbec, umění musí vyjít z izolace galerií a poskytnout přítomnosti konkrétní vědomí, nejen abstrakce či utopie ● místa odpadu (waste spaces) – Martha Rosler (Fragments of a Metropolitan Viewpoint): vytváření míst odpadu je součástí sociální produkce významu v moderním životě stejně jako vystavěné prostředí, mizení míst, jež byla dříve považována za veřejná Místa odpadu a Lara Almárcegui ● narozena ve Španělsku, později Nizozemí ● wastelands – mapuje místa odpadu – historická, geografická, ekologická, sociologická data: každé místo odpadu má velmi odlišné vlastnosti od jiného, snažím se každé místo představit tak detailně, jak je můžu...zachytit ho ve své jedinečnosti ● usiluje o jejich konzervaci, aby zůstala nedotčená, vyplněná náhodně přírodními procesy, jako prostory svobody Terrain vague ● volná území, neaktivní, nedefinovaná, bez jasných hranic, postindustriální městské krajiny, nevyužívané přístavy, reziduální prostory na březích řek, sterilní prostory administrativních komplexů připojené k dálnicím ● intersticiální prostory ● prostory jinakosti ● Marc Augé – nonlieux – nemísta – bez identity, vztahu, historie (dálnice, nákupní centra, letiště) Smithsonův odkaz ● projekt Floating Island (2005-) Center for Land Use Interpretation (CLUI) ● sídlí ve Wendoveru a Los Angeles ● zájem o člověkem způsobené změny či transformace krajiny ● kurzy, cesty po landartových dílech amerického západu... ● webová stránka Land Use Database – o významu specifických míst, vytváření nového významu – depa, přístavy, nákupní centra, doly, průmyslové oblasti... www.clui.org Michael Heizer Mass Removed and Put Back in Place (1969)Double Negative (1969-70) Walter De Maria The Lightning Field (1977) Nancy Holt Sun Tunnels (1973-6) - Great Basin Desert, Utah – zájem o intenzitu slunečního záření v poušti, ve srovnání s městem - místo lehce přístupné - 4 masivní betonové tunely – každý reaguje odlišně na slunce (východ, západ, letní a zimní slunovrat) - také útočiště před sluncem - malé otvory v tunelech – různé hvězdné útvary, podle velikost jednotlivých hvězd Nancy Holt – Dark Star Park ● 1979, Virginia, objednáno ve spojení s projektem městského oživení ● konstrukce od 1984, spolupráce s architektem, krajinným architektem, inženýry a developery ● park a socha, na místě staré benzinky – nové stromy, zatravnění ● důraz na to, jak je možné vnímat koule z různých úhlů, stíny které vrhají Nancy Holt – Sky Mound (1985-) ● zájem o městský design, spolupráce s krajinnými architekty, městskými plánovači, environmentalisty, astronomy, dalšími profesionály ●Sky Mound (Hackensack Meadowlands, New Jersey) – 57-mi akrový pozemek, zajišťuje městu energii z organického odpadu zavážky, série pahorků, síť cest uprostřed – methanový plyn uchováván a využíván jako alternativní zdroj energe; splašková zeď, podložky z recyklovaného plastu, vrstva půdy ● zároveň k pozorování východu slunce a měsíce, pohybům hvězd – odkazuje k antickým observatořím, jezírko jako útočiště ptáků ● 1984 – 1991 – objednal si stát New Jersey, nedokončeno Agnes Denes ● text Art for the Third Millenium – Creating a New World View ● o roli umění – zpochybňuje status quo, nabíz alternativy ● svou roli vidí na pomezí mezi individuální tvorbou a sociálním povědomím ● téma: zpochybnění globálního přežití, často monumentální akce, zapojuje další lidi – čistota vzduchu, vody, zajistit divočině místo ve městech ● vizualizace neviditelných procesů (čas, matematické formule, proces myšlení) Rice/Tree/Burial ● první environmentální dílo, Artpark, Lewiston, NY (1968) – někdy považované za první ekologické dílo vůbec, symbolický akt – později zopakovala ● zasázela rýži nad niagarským jícnem, zmutovala kvůli kontaminaci půdy blízkou skládkou (iniciace, růst) ● svázala stromy v posvátném lese v Artparku (indiánské pohřebiště), zakopala do země časovou kapsuli (provázanost s přírodními procesy) ● pálení vlastní haiku poezie (idea či koncept, lidské intelektuální úsilí a vztah k budoucnosti) ● později žila 7 dní a nocí na útesu u vodopádů, kde psala a fotografovala Wheatfield – A Confrontation (1982) ● pšenice zasetá a sklizená na Manhattanu na místě bývalé skládky ● 200 nakládek hlíny, ručně vytvářené brázdy a ručně sázené, zavlažovací systém – asi 450 kg ● pšenice jako symbol: jídlo, energie, světový obchod, odkazy ke špatnému systému zacházení s jídlem, hladu, plýtvání... ● sklizená pšenice cestovala na různé výstavy a pak byla zasazena na různých místech Tree Mountain – A Living Time Capsule – 11,000 People, 11,000 Trees, 400 Years ● 1992-1996 Finsko - umělá hora 420 m dlouhá, 270 m široká a 28 m vysoká, eliptického tvaru, 11 tisíc stromů zasázených 11 tisíci lidmi z celého světa ● 1992 projekt představen na Earth Summitu v Rio de Janeiro (koncept už 1982), sponzoři United Nations Environment Program a finské ministerstvo životního prostředí, chráněná oblast, kde za 400 let vznikne prales... Tree Mountain ● spletitý matematický vzorec – kombinace zlatého řezu a slunečnice ● lidé, kteří stromy sázeli získali certifikát strážců stromů – dědičný dokument platný dvacet a více generací (400 let – vznik ekosystému) V jistém smyslu je tedy sázení lesa ve smyslu umění tabu. Je to krásné a je to dobrá věc, ekologicky rozumná obnova země, která se tváří v tvář průmyslové expanzi, agresi a vykořisťování počítá. V uměleckém jazyce je to tabu. Pokud umění, pak by nemělo být laskavé, mělo by být zhoubné. Krása je dozajista nositelem slabosti, a užitečnost je zabiják. Umění by mělo stát nade vším tím, mělo by způsobovat nevolnost, znepokojovat, dráždit a tak dále. OK, pročpak ne, ale já cítím, že krása může být také natolik vynikající a dechberoucí, že znepokojuje. A umění může být užitečné v churavějícím světě, a může být přírodní, nikoliv umělé, a přitom stále být velkým uměním. (A. Denes, 1983) A Forest for Australia 6000 stromů ohrožených druhů, různé výšky a stáří, vysázeno do pěti spirál, vytvářejí odstupňovanou pyramidu Sheep – In the Image of Man ● instalace na Americké akademii v Římě, 1998 ● paradoxní kontrast s dokonalým prostředím akademie ● ovce jako symbol – jehně Sv. Anežky, ovce Dolly (genetické inženýrství), symbol pohybu lidstva beze směru a smyslu Věřím, že nová role umělce spočívá v tom, vytvářet umění, které je něčím víc než jen dekorací, zbožím či politickým nástrojem umění, jež zpochybňuje status quo a směr, kterým jde život, nekonečné rozpory, které přijímáme a potvrzujeme. Vyvolává a iniciuje myšlenkové procesy... Zajímá mě tvorba jazyka vnímání, který by umožnil plynutí informace uvnitř cizích systémů a disciplín a eliminoval hranice umění s cílem umožnit vytváření nových asociací a platných analogií. V době, kdy je imperativem smysluplná globální komunikace a inteligentní restrukturace našeho životního prostředí, může umění převzít důležitou roli. Může ovlivnit inteligentní spolupráci a integraci disciplín, a může nabídnout zručné a vhodné řešení problému. Dobře vymyšlené dílo může lidi motivovat a ovlivnit způsob vnímání věcí. Umělecká vize, obraz a metafora jsou mocnými nástroji komunikace, jež se mohou stát vyjádřením lidských hodnot s hlubokým dopadem na naše vědomí a kolektivní osud. Mé dílo prolamuje hranice umění a zabývá se ekologickými, kulturními a sociálními záležitostmi. Mapuji evoluci člověka, vytvářím sociální struktury a metafory pro naši dobu. Tyto velkoformátové environmentální projekty, vycházející z filozofie a vědy, sahají od individuální tvorby až k sociálnímu povědomí. Alan Sonfist – Time Landscape ● postupná profesionalizace akologie, ekologické akce se od počátku 70. let mění v umělecké projekty, založené více na vědeckém výzkumu a profesionální realizaci ● témata: biodiverzita, ekologická udržitelnost ● spolupráce s biology, geology, ekology ● Time Landscape – vychází z klimatického a biologického výzkumu, studium starých druhů vegetace za účelem opětovného vytvoření původní situace na daném místě ● les na rohu ulic Houston a Bleecker v NYC (1978), předvádí simultánní čas tří stádií předkoloniálního pralesu, podobné situaci před kolonizací ● cesta časem – celkovým cyklem historie lesa (javory, duby, různé keře a planné rostliny) ● v dnešní době rozpoznáno přírodní dědictví, mapování historie krajiny, vytváření genofondů apod. další díla jako: Natural/Cultural History of Paris: A Narrative Environmental Landscape Natural/Cultural Landscape – Tampa, Florida - přírodní a kulturní historie, koncept zahradničení přenesen zpět do umění, bere v úvahu sociální a politické okolnosti Mel Chin – Revival Field (1990-) ● Pig's Eye v St. Paul v Minnesotě ● detoxikační projekt, cílem vyčistit toxický odpad z půdy ● studium rostlin a jejich schopností absorbovat toxický odpad (těžké kovy apod.) ● kruh rozdělený do čtyř sekcí (mandala, řecký kříž), šest druhů semen ● socha vytvořená nástroji biochemie a zemědělství, používaná pro vědecké měření Helen Mayer Harrison a Newton Harrison ● zkoumají sebegenerativní životní cykly, účinky deforestace, biodiverzitu ● spolupráce s vědci ● tvorba v muzeu i mimo – výstavy, performance, public art, projekty v městském i přírodním prostředí, hledání řešení ● spolupracují od 1970 ● od technologických k přírodním procesům ● odlišnost od Land Artu Brine Shrimp Farm – Survival Piece # 2 - 4 rybníčky, každý 3-10 m dlouhý - různá slanost - vložil do nich řasy Dunaliella reagující na sůl - voda mění barvu od nažloutlé k zelené a olivové,hnědé k cihlové - krevety pojídající řasy – nový ekosystém Portable Orchard – Survival Piece #3 ● série Survival (1970-1973) – celkem 6 instalací ● 18 citroníků a avokádovníků zasazených v krabici se zeminou ● pro galerii na California State College ve Fullertonu (Orange County) – země plantáží rozsekaných dálnicemi The Lagoon Cycle (1974-1985) ● impulsem setkání s vědci ze Scripps Institute of Oceanography u San Diega – výzkum Scylla Serrata Forskal – rychle rostoucí kanibalistický krab, ohrožený zdroj obživy na Srí Lance ● grant od institutu pro studium životních cyklů a vzorců množení krabů a jejich sebegenerativního systému (1974) ● metafora a varování ● časté použití map, propojujících teritoria, disciplíny – interdisciplinarita, sebegenerativní přístup - 60 částí – velké fotopanely, každý tvoří koláž ručně malovaných fotografií, map, kreseb, tisků, textů - fikční vyprávění na základě dat – o stvořiteli laguny a svědkyni, kteří si vyměňují názory na funkci lagun - laguna v Upouveli (Srí Lanka) – krab jako metafora starého systému akvakultury, laguna jako metafora systému, v němž je možné udržet životní cykly - část Mixing, Mapping and Territory – historie Salton Sea, jak lze jednoduše ekosystémy zničit, nenasytný farmářský systém - část From the Salton Sea to the Pacific – návrh vytvořit kanál přes hory do Pacifiku, vyčistit znečištěnou vodu vodou z oceánu... Harrisonovi – další projekty ● In The Serpentine Lattice (Douglas E. Cooley Memorial Art Gallery, Reed College, 1993) ● diskuse o kácení lesů – s biology, ekology, environmentalisty, historiky umění, místními občany a aktivisty – pralesy od jihu Aljašky na sever Kalifornie ● muzejní instalace – vizuální dojem katastrofického dopadu zničení těchto oblastí, projekce – návrh eko-bezpečnostního systému ● Tibet is the High Ground – navrhuje reforestaci Tibetské náhorní plošiny – fotografie, mapové nákresy, básně, myšlenka zjednodušeného lesního ekosystému Harrisonovi – další projekty ● Breathing Space for the Sava River (1988-1991) – severní Chorvatsko – část plánované přírodní rezervace, řeka Sáva a říční ekologie v sousedství továrny na umělá hnojiva, štěrkovny ● navrhují přírodní koridor podél řeky od Lublaně k Bělehradu, kde se spojuje s Dunajem – návaznost na malé bioregionální ekosystémy existující před válkou Harrisonovi – další projekty ● svůj způsob práce popisuji jako konverzační drift ● další témata: mizení luk v Evropě (Meadow Stories – pět druhů luk přeneseno na střešní zahradu výstavní haly v Bonnu), rekultivační návrhy pro doly na hnědé uhlí v Německu a Holandsku ● součástí vždy širší diskuse s odborníky a obyvateli – společné hledání řešení ● víra, že environmentální technologie budou tvořit základ průmyslu 21. století Land Art u nás ● odlišné měřítko i zaměření ● konceptuální aktivity prováěné v přírodním či venkovském prostoru ● význam kolektivních akcí – rané příklady místně-specifické tvorby Výtvarné sympozium Mutějovice ● známé i pod názvem Chmelnice v Mutějovicích, 1983 ● k prvním akcím s environmentálním zaměřením ● akce zprvu povolena, následně zakázána, objekty zničeny, důvody: Exponáty ztratily povětrnostními vlivy zamýšlený význam, a z důvodu, že chmelnice bude obdělána místním JZD. ● další akce: Sparta/Setkání na tenisových dvorcích ve Stromovce, Malostranské dvorky 81 Zorka Ságlová ● Seno-sláma – v rámci přehlídky Někde něco Běly a Jiřího Kolářových, 1969, Špálova galerie ● žluté balíky slámy, zelené balíky sušené vojtěšky v jedné, v druhé místnosti seno ● rocková hudba a zvuk kobylek Zorka Ságlová ● Kladení plín u Sudoměře (1970) – 700 plín na místě tehdejší husitské bitvy ● Pocta Gustavu Obermanovi (1970) – v Bransoudově u Humpolce, pocta místnímu ševci, který na počátku okupace chodil po kopcích a plival oheň Zorka Ságlová ● Házení míčů do průhonického rybníka Bořín ● 1969 - V dubnu po roztání ledu jsme hodili do rybníka 37 míčů tří barev (modrá, zelená, oranžová), vznikla plovoucí plastika unášená větrem a vlnami. Nechali jsme ji na hladině. - první z konceptuálních land artových akcí spojených s happeningem z přelomu 60. a 70. let Magdalena Jetelová Ivan Kafka Petr Štembera ● Štěpování (1975) Způsobem obvyklým v sadařství jsem si vštěpoval větvičku keře do paže. www.fruitmap.sk Michal Šimonfy - online mapa ovocných stromů Periférne Centrá etc. Tamás Kaszás http://artycok.tv/lang/cs-cz/16885/tamas- kaszas#more-16885