05. Biologie a umění - bio-art a podobné formy - transgenní umění - zvířata, rostliny, tělo, přírodní procesy jako materiál LITERATURA Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. MIT Press / Leonardo Books, 2002 (kap. 2.4. Ecological Art, s. 128-147, kap. 3.3. Materials and Natural Phenomena: Nonlinear Dynamic Systems, Water, Weather, Solar Energy, Geology, and Mechanical Motion, s. 243...) George Gessert, Green Light. Towards an Art of Evolution. The MIT Press, 2010. Kap. 1 Divine Plants and Magical Animals (s. 1- 10) a další... Beatriz da Costa, Reaching the Limit. When Art Becomes Science. In: Tactical Biopolitics, s. 365-385 Claire Pentecost, Outfitting the Laboratory of the Symbolic. Toward a Critical Inventory of Bioart. In: Tactical Biopolitics (s. 107-123) George Gessert – Green Light. Toward an Art of Evolution (2010) ● zvířecí a rostliná imaginace v literatuře (science fiction), mytologické bytosti... ● umělci začali „vystavovat“ živé umění ve 30. letech, ale již od raného novověku inspirace (vitalistická biologie v secesi, různé podoby zobrazování rostlin a zvířat, vzorců z přírody...); od 50. let stále více zvířata, rostliny (a vlastní tělo) jako materiál – nejprve spíše symbolické (Beuysův dialog s kojotem a přednášení mrtvému zajíci, Bonnie Shark pojídající oběd vedle tygří klece v sanfranciské zoo, Mark Thompson nechávající pokrýt své tělo rojem včel...) - „dialog“ se zvířetem ● snaha o rušení hranic mezi uměním a přírodním, vědou a přírodou ● 70. léta – rostliny a zvířata se objevují v dílech umělců (Hans Haacke, Joseph Beuys, Agnes Denes) – zkoumají chování zvířat, život rostlin, komplexní přírodní procesy ● dnes: bio-art, biotechnologie, genetika... ● podle Gesserta je málo pozornosti věnováno estetice (na úkor sociálních a politických významů) ● využívány spíš rostliny než zvířata – jsou pro umělce „výhodnější“ ● proč umělci tolik nepracují se zvířaty? živé materiály se neustále proměňují, vzdorují a jdou si vlastní cestou, brání vytvoření uměleckého díla, také etické problémy práce se zvířaty... (Stephen Wilson) „V bio(logickém) umění se kulturní historie střetávají s historiemi organismů, a v těchto setkáních lze nalézt nejdále sahající významy biologického umění.“ „Ve světle biotechnologického umění lze mnoho domestifikátů považovat za biologické lidové umění.“ Alexis Rockman – Manifest Destiny, 2003-4 (olej a akryl na dřevěných panelech) Domestifikace, kultivace ● rostliny domestifikované lidmi již před 10 tisíci lety (snad estetické důvody) ● dnes mizení druhové rozmanitosti: „S rozbřeskem zemědělské revoluce se naše všežravé druhy, vyvinuté k tomu, jíst tisíce různých organismů, staly převážně závislými jen na pár vysoce domestifikovaných druzích: pšenice, kukuřice, rýže, brambory, proso, sojové boby, krávy, kuřata, prasata a ovce. S industrializací a komodifikací života se závislost dále zúžila, od spoléhání se na bohatost druhů ke konzumování méně a méně geneticky odlišných, patentovaných kultivarů.“ (Gessert, s. 10) ● na to reagují projekty jako Time Landscape Alana Sonfista – zvýšení rozmanitosti, dnes snahy o mapování a zachovávání genofondů ● nové hybridy nemohou přežít bez kultivace, jež obvykle zahrnuje genetickou změnu ● většina domestifikovaných tvorů tvarována lidskými estetickými preferencemi (např. u psů se původně funkční vlastnosti stávají čistě estetickými při změně okolností: podivný vzhled šarpeje měl napomoci vystrašit vetřelce) ● první důkaz domestifikované kočky Egypt – 11. dynastie (2134-2040 př. n. l.) ● šlechtění pro groteskní zjev (nejdále zlaté rybky), pro sportovní účely... ● Konrad Lorenz – lidé zacházeli s domácími mazlíčky jako náhradními dětmi, některá z nich se přiblížila lidskému vzhledu (velké oči, malé nosy, obličej se zakulacenými tvářemi) infantilní syndrom, zároveň zůstávají odlišnými ● v průběhu industrializace zemědělství „genetické lidové umění“ marginalizované, nahrazené šlechtěním, zaměřeným výhradně na ekonomický zisk ● biologické a smyslové chudnutí prostředí – zahrady pro potěšení jsou jednou z reakcí ● 1) ornamentální, 2) ekonomické domestifikované rostliny, kultivary – domestifikované či výběry z divokých rostlin ● největší kategorii tvoří domestifikované rostliny (zahradní, parkové, domácí rostliny...) - největší část atraktivní květiny, vybírané na základě barvy, formy, velikosti, textury, vzorce Paul Shepard (americký environmentalista) ● přímý kontakt s rozmanitým ne-člověčím životem může být pro lidské naplnění nutností, je stejně zásadní jako kontakt s dalšími lidmi; pokud je interakce se zvířaty v dětství omezená či chybí, určité schopnosti myšlení a cítění se nikdy nerozvinou ● kritizuje sedentismus, propaguje model životního stylu podle nomádských prehistorických lidí, vztah mezi domestifikací, jazykem a poznáváním Edward Osborne Wilson (americký biolog, výzkumník zaměřený na sociobiologii, diverzitu, specializovaný na myrmekologii – studium mravenců, „otec sociobiologie“) ● genetická predispozice k cítění příbuznosti s živým přírodním světem ● kniha Biophilia (doslova znamená „láska k životu či k živým systémům), popisuje „spojení, která lidské bytosti nevědomky vyhledávají se zbytkem života“ ● hluboká spřízněnost lidí s přírodním je zakořeněná v naší biologie, blahodárný vliv na vývoj dětí... Edward Steichen ● první velká výstava živých objektů coby umění - Delphiniums (z rodu stračka) – MoMA, New York (1936) ● 1500 řezaných rostlin, křížil na farmě ve West Reddingu, Connecticut ● vizuální umělec a muzejní profesionál, ale i známý zahradník (1913 zlatá medaile od francouzské zahradnické společnosti), prezidentem americké společnosti Delphinium (1935-39), fotografuje pro časopisy jako Vogue, Vanity Fair, ředitelem oddělení fotografie v MoMA, v důchodu na farmě „Věda o dědičnosti, když je aplikovaná na pěstování rostlin, má svůj konečný účel v estetické přitažlivosti krásy, jedná se o kreativní akt.“ Bio-art ● práce s živými tkáněmi, bakteriemi, organismy, procesy... anebo díla vytvořená „ve spolupráci“ s těmito organismy – rozvíjí se od 90. let ● využití vědeckých procesů – biotechnologie (včetně genetického inženýrství, klonování, apod.) ● někteří považují za bio-art pouze „živé formy“, další také obraznost ze současné medicíny a biologický výzkum ● prolíná se s ekologickým / environmentálním uměním ● součástí jsou debaty: která hmota má být považována za živou? ● vytváření živého souvisí s etickým, sociálním, estetickým výzkumem Biotech art ● biotechnologické umění – živé komponenty jsou biotechnologicky změněny, ovlivňovány technologií (klonování, genetické inženýrství, použití tkáňových kultur) ● umělec Jens Hauser – definuje biotech art jako díla, v nichž jsou organismy či buňky proměňovány technologickými procesy Transgenic art ● transgenní umění – komponenty jsou geneticky upravené, genové inženýrství modifikující živé organismy ● Ionat Zurr a Oron Catts (laboratoř SymbioticA, Austrálie) – tzv. „semilivings“: buňky a tkáně, které přežívají a někdy se vyvíjejí mimo organismy, z nichž pocházejí ● Semi-living Worry Dolls – panenkyutěšitelky z Guatemaly, na utěšení dětských fóbií a obav, zde buňkovopolymerový základ (z prasečích kostních tkání a rozkložitelných polymerů ), umožňují návštěvníkům pošeptat jim své obavy, nahrát na záznam Genetické umění ● genové manipulace, simulace genetických procesů, genetická obraznost, materiály, procesy, účinky, znázornění DNA (šlechtitelství je příbuzné) ● nikoliv jen jeden styl, různé politické a etické pohledy na věc ● od 80. let – téma genetiky v umění ● své hrubé obrysy získává do roku 1989, většina umělců používá ke zkoumání biologické revoluce a problematiky týkající se genetiky tradiční média (malba), pracuje s obrazností vzatou z DNA a chromozomů ● „nová groteska“ - zrůdné či znetvořené lidské figury, fotografie a pod. - vliv na genetické umění, zobrazování monstrózních zvířat Eduardo Kac – Genesis (1999) ● první transgenní instalace, do 4 písmen abecedy DNA přeložil biblickou pasáž: „Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“ ● objednal si vlákno DNA obsahující tuto sekvenci, nechal laboranty vložit DNA do baktérie, a vypěstoval z ní kolonie ● vystavena na Ars Electronica – osvětlený prostor, na jedné stěně biblická pasáž, na protější sekvence DNA, na třetí projekce petriho misky s bakteriemi Eduardo Kac - „transgenic art“ ● http://www.ekac.org/transgenic.html ● nové technologie způsobují kulturní mutaci našeho vnímání lidského těla – od sebe-regulačního systému k uměle kontrolovanému a elektronicky transformovanému objektu ● nová umělecká forma: použití genetických inženýrských technik k přenosu syntetických genů do organismu či k přenosu přirozeného genetického materiálu z jednoho druhu do jiného, k vytvoření jedinečných živých bytostí ● povaha nového umění není definována pouze narozením a růstem nové rostliny či zvířete, ale především povahou vztahu mezi umělcem, veřejností a transgennímo organismem ● každý den vymírá nějaký druh zvířete, „navrhuji, že umělci mohou přispět ke vzrůstu globální biodiverzity vynalézáním nových forem života“ ● zviditelnění operací biotechnologie prostřednictvím umění GFP Bunny (2000) ● zeleně světélkující králík Alba: gen GFP (Green Fluorescent Protein) z medúzy Aequorea Victoria ● vyzařuje zelené světlo, když je vystaven UV či modrému záření ● součástí je veřejný dialog generovaný projektem a sociální integrace králíka ● přenesení králíka do společnosti = genetické inženýrství do sociálního kontextu – biotechnologie, soukromí rodinného života a sociální oblast veřejného zájmu diskutovány společně „Nikdy nezapomenu na ten okamžik, kdy jsem ji poprvé v náručí držel - v Jouy-en-Josas ve Francii, 29. dubna 2000. Mé úzkostné očekávání bylo nahrazeno radostí a nadšením. Alba -- jméno, které jsme jí dali s mojí ženou a dcerou --- byla milá a přítulná, a bylo absolutní potěšení hrát si s ní. Když jsem jí kolébal, hravě vsunula hlavu mezi mé tělo a levou paži, až nakonec našla pohodlnou pozici k odpočinku a užívala si mé jemné hlazení. Okamžitě ve mně vyvolala silný a nutkavý pocit zodpovědnosti za její dobro.“ Projekt Alba vyvolává různé otázky: 1) dialog mezi profesionály z různých disciplín (věda, umění, filozofie, právo, komunikace, literatura, sociální věda) a veřejností o kulturních a etických implikacích genetického inženýrství 2) komplexnější pochopení vztahu mezi genetikou, organismem a prostředím 3) rozšíření konceptů biodiverzity a evoluce – precizní práce na genomické rovině 4) mezidruhová komunikace mezi lidmi a transgenním savcem 5) integrace a prezentace „GFP králíka“ v sociálním a interativním kontextu 6) zkoumání otázek normálnosti, heterogenity, čistoty, hybridnosti, jinakosti 7) problém komunikace coby sdílení genetického materiálu napříč tradičními hranicemi druhů 8) veřejný respekt a ocenění pro emocionální a kognitivní život transgenních zvířat 9) rozšíření současných praktických a konceptuálních hranic umělecké tvorby na vynález života Kac a kontroverze ● v poslední době – vztah k vědě a biotechnologii a politickým, etickým a sociálním otázkám: texty ve sborníku Tactical Biopolitics, 2008 ● článek Claire Pentecost Outfitting the Laboratory of the symbolic. Toward a Critical Inventory of BioArt: jak hodnotit BioArt – různé definice a kritéria, zda by měl používat, a nikoliv pouze znázorňovat, biologický materiál; vliv neoliberalismu na biologii: vše lze vlastnit – základy života, zdraví, bezpečnost ● BioArt by neměl fungovat jako propaganda biotechnologického průmyslu ● věda: abstrakce a mystifikace, dvojznačná povaha financování, právní nástroje chránící vědění – jako tajemství či intelektuální vlastnictví, umělec způsobuje různá narušení těchto bariér: přehrávání vědeckých procesů v participačních divadlech, nová vyprávění, hra na amatéra... ● Kac nevysvětluje kontroverze, které mohly motivovat vědce z Institut National k odstoupení od projektu, ani ekonomické či environmentální pozadí genetického inženýrství ● hraje si na umělce-tvůrce, nedemystifikuje proces, nekomunikuje o komplexní záležitostí, králíček jako fetiš-objekt ● nutnost kreativního přetvoření vědecké a umělecké praxe ● dlouhá historie používání hybridních živých organismů, již v řecké mytologii – chiméra (lev, koza, had) ● nyní prasata produkující lidské proteiny, rosltiny produkující plast, kozy s geny pavouka ● v biologii je „chiméra“ technický termín – organismus s buňkami ze dvou či více různých genomů ● jasný rozdíl mei šlechtěníma genetickým inženýrstvím (šlechtění – nepřímá manipulace přírodních procesů výběrem genů a mutací, které se dějí v přírodě) (transgenic art – přímá manipulace genetického materiálu, cizí DNA integrovaná do hostitelského genomu) ● etické a zodpovědné mezidruhové tvoření zplodí generaci krásných chimér a fantastických nových živých systémů jako rostlinozvířata (plantimals), rostliny se zvířecím genetickým materiálem či zvířata s rostlinným genetickým materiálem, a animans (zvířatolidi), zvířata s lidským genetickým materiálem či lidi se zvířecím genetickým materiálem... Alexis Rockman – malba hybridních organismů technikou realismu 19. století, využívá jako předloh fotografií pokusů s laboratorními zvířaty ● umění může nabízet odlišné způsoby přemýšlení o biotechnologiích ● transgenní umění je modus genetické inskripce, který je zároveň uvnitř a vně operační oblasti molekulární biologie – mezi vědou a kulturou ● může pomoci vědě rozpoznat roli relačních a komunikačních otázek ve vývoji organismů ● otevírání nové symbolické a pragmatické dimenze umění coby doslovné tvorby a zodpovědnosti za život Eduardo Kac, Ikuo Nakamura – Essay Concerning Human Understanding 1994 ● telefonní konverzace filodendronu v NY s kanárkem v Kentucky ● na kanárovu klec zařízení s reproduktorem a mikrofonem připojené k telefonnímu systému, elektroda na listech rostliny snímá reakce na zpěv ptáka, kolísavé napětí monitorované softwarem IBVA, tyto informace spouští předem nahrané zvuky jejich pořadí a délku ovlivňovaly reakce rosltiny na zpěv ptáka Critical Art Ensemble ● od konce 90. let performance zahrnující biotechnologii, trasngenní organismy, jeden z členů Steve Kurtz ● 2004 jeho žena Hope Kurtz zemřela na kardiatický záchvat, Kurtz zavolal záchranku, objevili u něj laboratorní vybavení a petriho misky s živými kulturami a upozornili FBI, obviněn za přechovávání hazardních materiálů, bakterie nebezpečná veřejnosti – zkonfiskovali počítače, vybavení, náčrt knihy ● obviněn z bioterorismu (špatně vyplněný laboratorní formulář) – v roce 2008 osvobozen, věci mu nebyly vráceny ● projekty jako Free Range Grains – veřejná laboratoř pro testování transgenních zbytků v jídle „V bio(logickém) umění se kulturní historie střetávají s historiemi organismů, a v těchto setkáních lze nalézt nejdále sahající významy biologického umění.“ (George Gessert) ...zvířata v umění dávno před genetickým uměním Ana Mendieta ● v performancích z let 1948-85 (jako Untitled (Death of a Chicken)) držela kuřata s uťatými hlavami za nohy, krev stříkala pojejím nahém těle ● odkaz ke spirituální síle antických kultur, pohanským obětním rituálům, modifikace těla a oslava matky země... Petr Štembera Paralelní deprivace (s křečkem), 1976 „Po třech dnech, které jsme oba strávili bez příjmu tekutin, jsem během následujících dnů nabídl sobě i křečkovi ráno i večer napít vína. Akce měla skončit a skončila až se jeden z nás (v tomto případě křeček) napije.“ Zahrady umělců Christa Sommrer, Laurent Mignonneau – Interactive Plant Growing ● živé rostliny jako interface ovlivňující 3D prostředí dotykem Ken Goldberg, Joseph Santorromana – The Telegarden ● fungovala 9 let v centru Ars Electronica v Linci, 2004 odešla do důchodu ● živé rostliny: sázet, zalévat, monitorovat prostřednictvím pohybů robotického ramena ● první rok na University of Southern California (1995) více než 9 tidíc členů interaktivní komunity zahradníků, potom do AEC ● sociální intervence ve virtuálním prostoru, akt růstu Ken Rinaldo, Amy Youngs – Hydrophonic Herb Garden (2005) ● růst bylin pro vaření, solárně řízená hydrofonická sochařská zahrada Eric Samakh, David Rokeby – Petite Terre ● prostředí odpovídající na pohyb návštěvníků (zvuky, když se přibližují) David De Buyser – Akustické zrcadlo_mech ● plocha pokrytá mechem cob yprojekčním plátnem, podobu promítaných obrazů určují parametry ovlivňující zároveň růst mechu – teplota a vlhkost Rene Van Corven – Victor Mobilae (2003) ● pomalu se pohybující vozítko – květináč, jehož trat 167 cm za den reprezentuje rychlost globálního oteplování ● rostliny cestují na sever, neboť s měnícími se klimatickými podmínkami se na cestu vydává také flóra Stephen Wilson ● umělci osvobozeni od požadavků trhu a socializace jednotlivých disciplín, mohou zkoumat a rozšiřovat principy a technologie nepředvídatelným způsobem – sledovat „nevýdělečné“ linie, výzkumu, vydávat se mim odisciplinárn priority ● nutnost dostatečného vzdělání, fungování ve světě vědy a technologie, spojení se světem umění i s technickým světe ● práce s živými materiály či s koncepty, schopnostmi a kontexty odvozenými z vědeckého výzkumu – mikroskopické, genetické, ekologie a interaktivní systémy, tělo a medicína, použití bio senzorů, optických senzorů... Bionika ● Andres Sandberg: definuje jako pokus „rozšířit naši biologickou podstatu nahrazením biologických částí částmi umělými“, „překlad lidské mysli do informace v počítači“ ● http://www.aleph.se/Trans/Individual/Body/bion_page.html ● Dona Haraway: biologie je diskurz, nikoliv samotný živoucí svět ● hledání estetické formy v umění a životě Margaret Atwood – The Year of the Flood (2009) ● kniha o ekologické katastrofě a životě sekty Zahradníků, žijících na střešní zahradě a vyvíjejících strategie přežití ● popisované bio-umění je tradiční (hrdinka Amanda je bioumělkyně, vytvářející díla z kostí krav), zatímco vývoj biotechnologie poskočil v knize daleko kupředu ● popisuje setkání hrdinky Toby s lehňaty, kříženci lvů a jehňat (liobams): „Nevypadají nebezpečně, ale nebezpeční jsou. Spojení lva a ovce si objednali Lví Izajážisté, aby uspíšili příchod Mírového království. Argumentovali, že jediný způsob, jak naplnit proroctví o přátelství lva a jehněte, aniž by ten první nejprve sežral toho druhého, je smíchat je dohromady. Ovšem výsledek nebyl striktní vegetarián." Beatriz da Costa ● způsoby monitorování znečištění životního prostředí, uživatelsky vytvářené nástroje ● spojuje umění nových médií, DIY přístup, aktivismus, vědy o živé přírodě, spolupráci s experty i neexpertní sférou ● text Reaching the Limit. When Art Becomes Science. In: Tactical Biopolitics, 2008 ● použití a kritické zkoumání škály nových médií, nástrojů a technologií ● umělci vstupující na pole věd o živé přírodě musejí překonávat daleko obtížnější překážky co se týče přístupu k nástrojům a kontextu než je tomu v případě elektronického umění PigeonBlog ● spolupráce mezi poštovními holubi, umělci, inženýry a chovateli holubů – pouličný sběr dat, distribuce informace o kvalitě ovzduší ● uživatelsky vytvořené miniaturní nástroje pro snímání znečištění vzduchu, informace posílané do on-line serveru a vizualizované v reálném čase ● DIY elektronika + pouliční sběr dat, možnosti mezidruhové ko-produkce ve službách rezistentní akce ● jak by nám zvířata mohla pomoci zvýšit povědomí o sociální nespravedlnosti ● inspirace slavnou fotografií holuba nesoucího okolo krku kameru z počátku 20. století, vyvinul inženýr Julius Neubronner z Německa pro vojenské aplikace (umožnila, aby holubi při letu pořizovali fotografie, malá kamera s mechanickým časovačem, periodicky fotografuje), nikdy svému účelu nesloužila ● otázka: Jak by vypaala verze pro 21. století? ● poštovní holubi ve funkci „reportérů“ aktuálních hladin znečištění vzduchu v okresech Los Angeles a Riverside ● ptáci létají ve výšce asi 100 m – obtížné dosáhnout jinými prstředky ● holubi se orientují ve vztahu k zemskému magnetickému poli, používají vizuální znamení (cesty v krajině) ● holubí „batoh“ obsahuje: GPS (zeměpisná šířka, délka, výška), jednotku GSM (komunikační věž mobilního telefonu), antény, duální samohybný senzor znečištění, teplotní senzor, interface SIM karty, mikrokontroler a standardní podpůrné elektronické komponenty ● vývoj asi 3 měsíce, miniaturizace dalšího asi půl roku ● různé reakce – také obviňována ze zneužívání zvířat a nevědecky založených experimentů – obhajuje právo na přístup k technologiím a vědě ze strany nevědecké komunity ● velká pozornost médií – otázka, jak by měl projekt pokračovat... Joe Davis – Microvenus ● jedno z prvních uměleckých děl zapojujících geneticky upravený organismus, ze syntetických molekul DNA ● zakódovaná vizuální ikona ● vyvinul v laboratořích v Berkley a na Harvardu Paul Vanouse ● umělec „emergentních médií“ - „emergentní média“ = širší strategie techno-kulturního zkoumání, kreativní hackerství, vztah kódu vědecké komunikace k širšímu jazyku kultury ● zkoumá využití biotechnologie v umění, nástroje sběru dat ● genetické experimenty zpochybňující vědecké kostrukce rasy a identity The Relative Velocity Inscription Device (2002) – DNA členů vlastní rodiny jamajského původu, na pomezí interaktivní umělecké instalace a vědy ● Latent Figure Protocol (od 2004) – DNA technologie k vytvoření emergentních obrazů, gel s DNA sekvencemi speciálně vybranými k vytvoření rozpoznatelného znázornění ● biotechnologie a genomika = současné emergentní mediální formy, zahrnují živé biologické experimenty, zkoumání nových forem tkání, transgenních organismů, programů, analýzy genomické databáze atp. ● 2008 v Praze dílna – získání samplů DNA, zvidielnění pomocí gelové elektroforézy ● amatérismus a interdisciplinární přístup - „strategie, pomocí nichž lze podnětně diskutovat o oborově specifických znalostech, zpochybňovat je, inteligentně včlenit do dalších kulturních olastí Hubert Duprat ● přírodní procesy hmyzu: hmyz vytváří objekty ze zlata, drahokamů ● umělecké dílo i vědecký experiment ● larvy jepice obrovské vyjme z přirozeného prostředí, v ateliéru jim dodá materiály, z nichž oni vytvářejí ochranné schránky Ken Rinaldo – Augmented Fish Reality ● interaktivní instalace, kterou ovládají ryby (mohou pohybovat svým akváriem v prostoru) ● obsahuje 4 infračervené senzory a motorizovaná kola ● využívá skvělého zraku ryby bojovnice pestré, vidí i mimo vodu, barevně a na velké vzdálenosti, spolupracují, mají dlouhodobou paměť ● Martin uit den Bogaard – Painting and Singing Finger (2004) ● zkoumá, jak se projevují chemické reakce v mrtvých tělech či jejich částech, vizuálně i akusticky, vlivem působení času, světla, teploty ● tématem nikoli rozklad, nýbrž přírodní proces probíhající po smrti ● lidský prst pod sklem, napojený na voltmetr, proměny napětí v prstu převáděné na audio informaci a vizalizované na obrazovce ...další elementy (vítr, voda......) Paul De Marinis – Rain Dance / Musica Acuatica (1998) ● proudy vody modulované audio signály, hudba a zvuk díky deštníkům Robert Mulder, Kristi Allik – Skyharp ● virtuální nástroj extrahující dynamickou informaci z přírodního prostředí k vytváření zvuku ● Jürgen a Nora Claus – Solar Crystal ● používá solární energii shromážděnou přes den k osvícení v noci Chris Welsby ● aktivní od 70. let – filmy a instalace ● vztahy přírody / prostředí a snímacích a percepčních technologií, zkoumá procesy jako proměny světla, přílivu a odlivu oceánu, síly a směru větru... ● série Windmill I – III a Wind Vane I – II: studie interakce filmového média a síly větru ● Wind Vane: diptych, 2 kamery na stativech 15 m od sebe, s větrnými korouhvemi namířeny na stejnou situaci v parku, vítr otáčel ● Windmill II: před statickou kameru větrný mlýnek, vrtule pokryté reflexní kamerou ● Max Eastley – od 60. let zvukové kinetické skulptury, větrné harfy a flétny, nástroje „Aerophone“ ● Tim Knowles – větrné procházky a kreslení ve větru, Tree Drawing (2008) Olga Karlíková Olga Karlíková Záznam hlasu kohouta a krocana (2004) Olga Karlíková – Krocanův smutek po krůtě (2004) Olga Karlíková - Zpěv ptáků (2004) ● Karel Adamus Větrná báseň (1989) Milan Maur ● přírodní procesy, vztah pravidla a náhody (opadávání listů, pohyb stínů stromů, stoupání hladiny vody...) „V Plzni na Slovanech jsem na tavole kalinolisté vybral větvičku a na ní označil listy tak, že list nejblíže ke kořenům měl číslo 1 a poslední list na špici větvičky číslo 47. V době od 29. října do 10. prosince 1983 jsem zaznamenal pořadí, v němž listy opadaly.“ „V noci ze 7. na 8. července 1995 jsem přespal pod hrušní na své zahradě a následující den obkresloval stín vržený její korunou.“ ● Michal Kindernay – větrné kamery (Wind*Box) a Camera Altera ● obrazové sekvence nahrávány podle větrných časových jednotek, promítány uvnitř kamery Jiří Suchánek – SPIN 7 ● vítr jako zdroj živé kompozice ● elektronický hudební objekt, vytváří souzvuky tónů na základě rychlosti a nesourodosti proudění větru ● zvuková struktura nepředvídatelná, vzniká v závislosti na rotační pozici ramen větrníku