 fáze  angloamerický vs. francouzský  postkolonialistický  lesbický (+ queer studies) důležité pojmy  feminismus – politické stanovisko  ženskost (femaleness) – biologický fakt  femininita – sociální a kulturní konstrukt  Simone de Beauvoir: „Ženou se člověk nerodí, ale stává.“  Elaine Showalter: 1. feministické čtení – žena jako čtenářka textů psaných muži -> kritika falocentrismu v lit. vědě 2. gynokritika – žena jako spisovatelka  Jonathan Culler: 1. přehodnocování lit. děl na základě zkušenosti „bytí žena“ ; obrazy žen v textech - Simone de Beauvoir, Kate Millet, Elaine Showalter 2. hypotéza ženské čtenářky; kritika literárních a politických východisek dosavadních interpretací - Judith Fetterley 3. odhalování propojení konceptů raciálna a mužskosti + otázka co je ženské - Luce Irrigay „To shake loose from one's wife; to discard that drooping rag of a woman, with her mute complaints and maddening passivity; to escape not by a slinking abandonment but through the public sale of her body to a stranger, as horses are sold at a fair; and thus to wrest, through sheer amoral willfulness, a second chance out of life—it is with this stroke, so insidiously attractive to male fantasy, that The Mayor of Casterbridge begins. In the entire history of European fiction there are few more brilliant openings.“ (Irving Howe) fáze psaní ženských autorek (Showalter)  femininní (1840-1880) – Elliot, Brontës -> přizpůsobení se mužskému stylu  feministická (1880-1920) – Gilman -> dramatizace příkoří působeného ženám  ženské (od 1920) – Woolf, Richardson -> hledání autonomního hlasu, ženské estetiky Helen Cixous (1975): écriture feminine  vepsání ženskosti a ženského těla do textu  postkolonialismus  bell hooks: Ain‘t I a Woman: Black Women and Feminism (1982)  antiesencialismus  Judith Butler: sex vs. gender (performativita)  lesbický feminismus (+ queer studies)  heterosexualita jako konspirace s patriarchálním uspořádáním společnosti  sexualita jako konstrukt  rozšíření záběru 1. Co přesně autorce vadí na kritizovaných knihách? 2. Ke konceptu „resisting reading“: Jak s ním naložit v dnešní době? Dal by se vyložit i jinak než „čtení jako žena“? 3. Co myslí Fetterley, když říká, že čtenářka má „divided self“? Souhlasíte s ní? 4. Fetterley tvrdí, že Dame Van Winkle není žena. Jak toto ovlivňuje naše čtení? 5. Pokuste se o kriticky zhodnotit autorčino stanovisko v úryvku. 1. Je povídka sexistická? Zdůvodněte. 2. Jaký obraz mužů a žen povídka přináší? 3. Se kterou postavou jste se při čtení identifikovali? 4. Jak se dá povídka číst „feministicky“?