Lekce 11
Gramatická látka Odkaz na gramatiku
Slovotvorba: Nepravidelné stupňování adjektiv a adverbií § 204 (1-2), §§ 205-206
Deklinace: Skloňování komparativů na -ťo)v §168
Skloňování číslovek a zájmen eiq, ovôeíq, § 235
tíq (xicj, ÔOTig § 219
1. AíocÓTieiot; nůůot;.
' AXúnr\E, Kai náp6aXiQl rjpiCov, xíq KaAAicov éouťv. r\ [lev náp6aXiq Trap' SKaoxa Tř|v tou a(ó|iaTO<; TtoiKiAťav TrpospáAsuo2, r\ ós áXúivr\E, síttsv- «Kai ttóoov3 éyo) KaAAicov sí|iť, ř\iiQ oú tó oó)|ia, uř|v ós i|/vj%r|v ttoikíAtiv sxg).» (Aesop.corp. n, n)
2. BouAfjc; yccp oúósv éouiv s^úiov KaKfjg. (soph.m. 1047)
3. Sokrates vysvětluje soudcům, že ho mohou popravit, ale nemohou mu tím ublížit:
Oú yáp oío|iai ůs|iitóv sivai4 á|i£Ívovi ávópi ímó xsťpovog pAáiTTSoúai. (piat. apoi. 30 d)
4. Sokratův rozhovor s Kratylem o zákonodárství:
EoKpáTrig: ZG)ypá(poi5 síoťv ttou oi |isv xsťpoix;, oi ós á|i£Ívoi)<;; KpáTuAog: Ilávu ye.
Eo)KpáTr|<;: OúkoCv oi |isv á|i£Ívou<; uá aúuQV spya KaAAio) Ttapsxovxai, uá Cýcc6, oi ós (pauAÓTspa; Kai oíkoóÓ|ioi7 oboaÚTGx; oi |isv KaAAioug Tág oÍKiag épyá-Covtou, oi ós aíoxíoug;
KpáTuAog: Nať.
Eo)KpáTr|<;: ' Ap' oúv Kai vo|ioůsTai8 oi |isv KaAAťo) uá spya aúxóv Ttapsxovxai, oi ós
aíO^íg); (Plat. Krat. 429 a/b)
5. KpsixTOV9 ěXeye ' Aváxapoig ó EKÚúr|<; sva
ypáouôcov, TToepsysvou EcoKpcŽTSi10 £K£ivr| tíj ripspa, f\ tô (páppaKov stusv év to osapcoTTpúp, f\ áXXov tou (tivck;) rJKOuaac;;
— AmÓQ, cl) 'ExsKpaTsg.
— Tť ôs ôf)11 Tá Tispi aÚTÔv tôv Mvoctov12, ô ouôcov, kou tívsc; r)aav oi Trapaysvóiisvoi tcov sttittiôsícov tco ávôpť; f\ Ěpr\[LOQ STsAsÚTa (pťAcov;
— Oúôapcoc;, áXXä TTapfjaáv13 Tivsg kou ttoAAoí y e. (piat. r-haidr. 57 a, 58 o
Slovní zásoba
1. T| áA,CÓ7T.r|Š, -eKog TTOlKlAog, -t|, -ov OOZIQ, řJTi<;, ô,xi
2. T| pOÚAr), -r\Q é%f!pÓQ,-á, -óv
3. ßÄCXTUTCO, -i|;cú, -i|jcc, -cpa, -ufiai, eßAaßr|v (ak.)
4. Trávu
OUKOŮV (syn. s ap'oú)
(pavXoq, -ti, -ov côoocútcoc;
T| OÍKÍa, -ag
vaí
5. £l<^, [xía, ěv
OUÔSlc^, oĎôe^ía, oúôév (jj/noeíq, fľnôenía, jj/nôév)
6. TTapaYÍYvol-l(X1' -Yeviíaouai, -eyevónr|v, -YEyova, —, — (dat.)
T| ŕ\[iépa, -aq
tô (páp|I0CKOV, -ou
tuivco, nío\iai, íniov, tiéticúko:, néno\iai, éTióôriv £7UTr)Ô£lOc;, -eía, -eiov
liška pestrý
kterýkoliv, každý; který rada
nepřátelský, nenáviděný škodit
jistě, zcela; velmi copak ne?
špatný, nedostatečný
právě tak
dům, příbytek
ano, ovšem
jeden
žádný
přijít; být při, účastnit se den
lék, jed pít
náležitý, potřebný; přátelsky nakloněný; prospěšný
vulpes
varius, versicolor quicumque, qui consilium inimicus, invisus nocere
prorsus, omnino; valde
nonne
malus, improbus eodem modo domus, habitatio ita est, certe unus nullus
advenire; interesse dies
remedium, venenum
bibere, potare
idoneus, benevolus, necessarius, amicus
10 EcoKpcŽTSi dat. vl. jména EcoKpáTr)<;
11 tí ôs ôrj doplňte: r)v
12 tôc Tispi ocutôv tôv OávocTOV 'to, co se týká (té jeho) smrti', 'události kolem (té jeho) smrti'
13 TTapfjaáv 'byli přítomni, byli tam'
108
Lekce 11
SpriHOg (gen.)
oúôocpôc;
£pT||J,0<;, (-ti), -ov
prázdný, pustý bez
nijak, vůbec ne
nullo modo
Cvičení
1.
a) Vyhledejte v textu 11,6 tvary zájmen xíq, ti a vytvořte podle vzoru "EAAr|0"i ("EAAr|v) dativ plurálu.
b) Vytvořte ostatní pády zájmen xíq, xí.
c) Vytvořte genitiv, dativ a akuzativ od fir|ôeí<;.
d) Skloňujte: oúôeít;.
• súóocípooi • tíoi • éXníoi • TToexpácn • ápsívoai • xspoí • yuvouší • kocAAíooi • ávópáai
• QrJTopoi • éTUOTrjpoai (rozumný) • ttooí • prjTpáoiv.
4. Rozlišujte zájmena:
• tíveq r\oav o i Trapaysvópsvoi; • Trapfjaáv (byli přítomni) tiveq. • Šípoví tivi ávei|nóg r\v nXoúoioc,. • áXúivr\E, kou nápbaXiq (panter) rjpiCov, tí<; kocAAíqv sotív. • ó ZsC, tí<; sívaí (pr)oi ooů ooqxÓTspog;
• noXXov &E,ioc, • oúôevôg &E,ioc, • sttouvou &E,ioc, • Aóyou á£iog. • ává^iov éauTOŮ évópiCs
TOCÖTOC TipáTTSlV.
• Ondřej • démon • chirurg • farmakologie.
7. Srovnejte navzájem věty z lekcí 10 a 11, které obsahují konstrukci \iev — 8é a zamyslete se nad funkcí, kterou tyto částice v jednotlivých větách plní:
2. Srovnejte navzájem kmen substantiv v nominativu a v genitivu:
ôocípcov xitcóv
ôaípovog xiTÔvog
QTjTCOp ůrjp
QrJTopog ůripóg
3. Uveďte nom. sg. následujících tvarů:
5. Přeložte:
6. Vyložte etymologii slov:
109
Lekce 11
8. Všimněte si skladby věty z textu 8, 11: ' Ev co Kpíveig xov ěxepov, aeavxbv KaxaKpíveit;. V první části této věty je pořadí: predikát (a) — objekt (b), ve druhé části naopak: objekt (b) — predikát (a). Toto převrácení slovosledu se označuje chiasmus (podle tvaru řeckého písmene X, které vznikne grafickým spojením odpovídajících větných členů). Přeložte následující úryvek a hledejte chiastické řazení.
"Avôpsc;, vův t£ óti sttsíosoůs, tócc; i|/ux