Metody a techniky sociologického výzkumu Sociologický výzkum v umění a kultuře Opakování Charakterizujte 3 úrovně porozumění – popisu společenských jevů? Na které z nich je primárně sociologický výzkum zaměřen? Uveďte příklady témat pro sociologický výzkum v oblasti:oblasti: Umělecká tvořivost Umělecký život Trh s uměním V čem spočívá sociologická pozice Jana Mukařovského ve vztahu k umění a estetice? 2 Typologie výzkumTypologie výzkum 3 Jak můžeme zkoumat sociální jevy Teoretický výzkum Aplikovaný výzkum Kvalitativní výzkum Kvantitativní výzkum 4 Kvantitativní výzkum Výzkum Průzkum Typy sociologického výzkumu jednorázové případová studie – intenzivní zkoumání 1 parciálního sociálního jevu na 1 objektu srovnávací výzkum – více jednotek replikačníreplikační prostý – výzkumná akce se zopakuje v určitém časovém odstupu od výzkumné akce longitudinální – jeden jediný projekt, počítá s opakováním akce na stejném souboru panelový – reprezentativní soubor, který je průběžně sledován, je za to placen, nejčastější technika – dotazník Některé charakteristiky kvantitativních a kvalitativních metod KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ Tvrdé Měkké Fixní Flexibilní Objektivní Subjektivní Průzkum Případová studie Omezený rozsah informace o velice mnoha jedincích. Mnoho informace o velmi malém počtu jedinců. Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými. Silná redukce počtu sledovaných jedinců. Komplementarita Kvantitativní i kvalitativní výzkum jsou vzájemně komplementární. Výstup z jednoho typu výzkumu může být převzat druhou metodou a znalost se tak může kumulovat a prohlubovat v nekonečném kruhu.prohlubovat v nekonečném kruhu. Kvalitativně se často postupuje například v předvýzkumu kvantitativně zaměřených studií. Volba metodiky by měla být závislá zejména na předmětu výzkumu. Kvalitativní výzkumKvalitativní výzkum 8 Techniky kvalitativního výzkumu Pozorování Interview S návodem Narativní 9 Narativní Skupinové Studium dokumentů Způsoby dotazování Standardizované Nestandardizované 10 Nestandardizované Typy otázek Zkušenost chování Názory a hodnoty Pocity Znalosti Vnímání 11 Vnímání Demografické a kontextové Kvantitativní výzkumKvantitativní výzkum 12 Kvantitativní výzkum Kvantitativný výzkum přináší numerická data pomocí měření proměnných Cílem je obvykle testování hypotéz. K tomu využíváCílem je obvykle testování hypotéz. K tomu využívá pracovní hypotézy, operační definice, indikátory Než začneme se sběrem dat Literatura a konzultace Vstup do sociální systému Seznámení se s prostředím Pilotáž Kontrola validity a spolehlivostiKontrola validity a spolehlivosti Sběr a zpracování dat Jak sbíráme data? Studium hmotných výtvorů Analýza dokumentů Pozorování Rozhovor Dotazníky Analýza dokumentů Druhy dokumentů primární – informace v surovém stavu sekundární – přepracované primárnísekundární – přepracované primární veřejné – noviny, statistiky osobní – deníky, autobiografie, foto Analýza dokumentů Obsahová analýza doplňující technika, informační zdroj nepatří mezi techniky terénního sběru informací slouží objektivnímu systematickému a kvantitativnímu popisu obsahu jakéhokoli sdělení – poznání kvality obsahových prvků, poznání myšlenek, názorů, motivací Pozorování Úplný účastník Účastník jako pozorovatel Pozorovatel jako účastník 18 Pozorovatel jako účastník Úplný pozorovatel Rozhovor jednostranný kontakt, z vůle jedné strany – druhá s ním souhlasí navázání kontaktu → oslabení respondentova ostychu, možnost podání vysvětlení, kontrolovatelnost situace pracná a nákladná technika sběru informací, časověpracná a nákladná technika sběru informací, časově náročný, velký počet tazatelů, málo přesvědčivá anonymita minimalizuje se možnost vynechání odpovědi, jistota, že odpovídá správná osoba Rozhovor Riziko zkreslení Osoba tazatele Efekt záhlavíEfekt záhlaví Otázka utvoří postoj (před-výzkum, filtrační otázky) Rozhovor Záznam informací papír a tužka = narušení spontánnosti paměť = nespolehlivá, magnetofon, diktafon, skrytá kamera – vyvolávají psychologické obtíže u respondenta, náročnostpsychologické obtíže u respondenta, náročnost přepracování (přepsání) pro respondenta může být nepřijatelné vyslovit nepříjemnou alternativu Dotazník Výhody málo nákladný rychlá příprava i zpracování menší požadavky na počet výzkumníků možnost získání informací od vzdálených osob malé požadavky na zaškolení spolupracovníků větší čas na rozmyšlení pro respondentavětší čas na rozmyšlení pro respondenta poměrně přesvědčivá anonymita Nevýhody možnost přeskočení otázky možnost zodpovězení jiným člověkem nebo rodinným týmem nízká návratnost Dotazník Zvýšení návratnosti rozdat dotazníky v prostorově koncentrované společnosti (bezbranné skupiny – studenti, vojáci, zaměstnanci) poštou – poštovné hrazeno, kvalita papíru, dostatek místa na odpovědimísta na odpovědi po určitém čase (14 dnů) poslat respondentům upomínku odměna za vyplnění dotazníku Dotazník Forma Rozsah a počet otázek Grafická úprava Formát a velikost písma Tvorba a kladení otázekTvorba a kladení otázek 25 Typy otázek Otevřené Uzavřené Dichtomické Polytomické Výběrové Vylučovací Stupnicové – pořadí variant Komparativní – kombinace výčtové a stupnicové Typy otázek – podle funkce v dotazníku Filtrační Nepřímé KontrolníKontrolní Kladení otázek Otázky mají být: Vyčerpávající. Srozumitelné, ne příliš dlouhé a složité formulace. Jednoznačné, konkrétní (nevhodná je formulace „vJednoznačné, konkrétní (nevhodná je formulace „v poslední době, často“). Nesmí znechutit - způsob vyplnění musí být srozumitelný i člověku s nižším vzděláním. Pozor na sugestivní otázky a na ješitnost! Chybně formulované otázky 1. Dvojitá „dvouhlavňová“ otázka (double-barrel question) – otázka vyžadující jednu odpověď o dvou nebo více věcech najednou. Jste šťasten ve svém manželství a práci? 29 Chybně formulované otázky 2. Chybná nabídka odpovědí Vaše vlasy jsou žluté, purpurové, zelené nebo modré? 30 Chybně formulované otázky 3. Zjišťuje všechno najednou Vyjmenujte prosím všechny místa, kde jste v posledních pěti letech pracoval, zastávané profese a funkce, váš plat a proč jste odešel/a. 31 Chybně formulované otázky 4. Mlhavá otázka Chodíte často tančit? 32 Chybně formulované otázky 5. Všeobjímající otázka Co si myslíte o Středním Východě? 33 Chybně formulované otázky 6. Otázka v žargónu (hantýrce) Zdá se vám, že váš manžel má sebe-aktualizovanou autonomní strukturu osobnosti? 34 Chybně formulované otázky 7. Zavádějící otázka Proč jste šťastný jako zaměstnanec policie? 35 Chybně formulované otázky 8. Otázka o názoru někoho jiného Myslíte si, že vaše rodiče potěšila výstavba nové školy? 36 CvičeníCvičení 37 Metodologie – model Teorie Hypotézy = podmíněně pravdivý výrok o vztahu, existenci, příčině, změně 38 Teoretické pojmy Operacionalizace Sociální realita Operacionalizace 4 etapy (Lazarsfeld) – postup operacionalizace 1. Reprezentace představy 2. Specifikace pojmu – množina indikátorů 3. Výběr indikátoru(ů) 4. Formalizace znaku 39 Cvičení – vytvořte operacionální definice: Student Příjem Poslech hudby Čtenář Návštěvník galerie Opravte otázku Máte rádi jogurty a mléko? a) ano b) ne Opravte otázku Řekl byste, že máte rád sýr? a) ano b) ne Opravte otázku Bijete někdy své děti? a) ano b) ne Opravte otázku Jak často bijete své děti? a) nikdy b) zřídka c) často Opravte otázku Falšuje někdo z Vašich spolupracovníků úkolové listy? a) ano b) ne Opravte otázku Kouříte marihuanu? a) ano b) ne Opravte otázku Jaké televizní programy nejčastěji sledujete? a) zpravodajské b) telenovely c) dokumentární d) talk-showd) talk-show