David Bordwell: Narration in the Fiction Film (1985) •model kognitivní psychologie •narace jako proces, v němž film předkládá divákovi kroky, které mu pomohou rekonstruovat příběh. •ústřední kognitivní cíl pro diváka: konstrukce rozeznatelného příběhu •schémata: automatizované a v paměti internalizované struktury dat, které organizují zpracovávání informace •Schémata jsou aktivována vodítky. (především mezery (gaps = gaten)) •tvorba hypotéz a jejich přehodnocování Syžet („plot = sujet“) •aktuální forma, v níž jsou události prezentovány. (syžet – ruský formalismus) •Poskytuje informace, které vedou divákovu narativní aktivitu •aktivita tvorby hypotéz je vedena vodítky, které syžet poskytuje o kauzalitě, času a prostoru Fabule („story“ = verhaal, fabel) •příběh, rekonstruovaný divákem • logicky a chronologicky uspořádaný syžet •Fabule je mentální reprezentace. Divák konstruuje fabuli na základě vodítek v syžetu a stylu v interakci s narativním schématem. •Role vztahu fabule a syžetu: zda syžet umožňuje, nebo spíše blokuje konstrukci fabule. Styl = stijl •styl - systematické užití filmových prostředků. Interaguje se syžetem •Narace (= narratie, het verhalen)= proces vzájemné interakce syžetu a stylu za účelem poskytování vodítek pro konstrukci fabule divákem. •při vnímání narativního textu – divák konstruuje vztahy mezi událostmi. Syžet je základem pro tuto aktivitu. Tři typy principů, které vztahují syžet k fabuli: •1. narativní logika, kauzalita = causaliteit • Konstrukce vztahů mezi událostmi - primárně kauzální vztahy. Divák předpokládá, že událost je konsekvencí jiné události, rysu postavy nebo celkové logiky. Syžet může konstrukci kauz. vztahů posílit nebo oslabit. •narativní logika také zahrnuje abstraktnější principy podobnosti a diference - paralelismus. •2. čas = tijd • Syžet vede diváka ke konstrukci událostí fabule: • v různém pořadí • v různém rozpětí v čase tyto prvky mohou pomáhat nebo blokovat konstrukci času fabule. 3. prostor = ruimte: konstrukce prostoru fabule, okolí, pozice, cesty činitelů. http://www.youtube.com/watch?v=6kCcZCMYw38 Okno do dvora: omezuje naše možnosti a míru vědění omezením prostoru •Filmová technika (filmtechniek) - obvykle využita k vykonávání úkolů syžetu -zajištění informací, vedení hypotéz ... •Ale filmová technika není jen nástrojem syžetu - existují-li alternativní techniky pro daný syžetový úkol, je rozdíl, jaká bude vybrána. •Např. když mají být uvedeny dvě události jako odehrávající se zároveň: může být zvolen: •křížový střih, •obě akce v hloubi pole, • rozdělené plátno, •nebo užití zvláštního předmětu na scéně -např. TV která ukáže vysílání "živé" události. taktika konstrukce syžetu •jak syžet řeší svůj základní úkol: presentovat logiku příběhu, prostor a čas? •korespondence mezi fabulí a syžetem •jsou zde nějaké disparity, nekompatibility, nedostatky synchronizace? •každý syžet vybírá určité události fabule, které presentuje a navzájem je různě kombinuje. Výběr vytváří mezery •(= gaten) Mezery: •ČASOVÉ • PROSTOROVÉ (prostorové - odepře znalost toho, kde je postava, nebo nedefinuje místo, kde se odehrává děj). • Mezery – DOČASNÉ x TRVALÉ (jsou na konci filmu rozřešeny, uzavřeny?) •ROZPTÝLENÉ x ZAOSTŘENÉ, zaměřené •OKÁZALE PŘEDVÁDĚNÉ x POTLAČENÉ, skryté ROZPTÝLENÉ x ZAOSTŘENÉ, zaměřené •rozptýlené - vede diváka k vytváření neexkluzivních hypotéz • zaostřené - jasně definované, vede k vytváření exkluzivních hypotéz. OKÁZALE PŘEDVÁDĚNÉ x POTLAČENÉ, skryté •okázale předváděné - divák je veden k uvědomění si toho, že je potřeba určitá informace o fabuli; upozorňují na svoji důležitost, poutají pozornost •Potlačené - mezera na sebe neupozorňuje •principy, které ovládají kompozici syžetu (v kterémkoli médiu): •Retardace, zdržování •Redundance, nadbytečnost •syžet (v kterémkoli médiu) - kontroluje množství informací které obdržíme; vytváří určité typy mezer v konstrukci fabule; kombinuje informace v souladu s principy retardace a redundance. Všechny tyto funkce vedou divákovu narativní aktivitu. VĚDĚNÍ (kennis) •rozsah - jaký rozsah (groote) vědění poskytne narace k dispozici? Je vědění (znalost) (kennis) omezena na to, co ví některá postava o událostech fabule (omezená narace), nebo překračuje to, co ví kterákoli postava (vševědoucí narace)? •hloubka - jak hluboké toto vědění je? záležitost hloubky, stupně subjektivity a objektivity. ) Je toto vědění hluboké (noří se do mentálního života postavy?) x nebo zůstává na povrchu (čili jen ukazuje chování postavy)? SEBEVĚDOMÍ (SELF-CONSCIOUSNESS) •narace se vztahuje "rétoricky" k vnímateli. Do jaké míry narace ukazuje, přiznává, že oslovuje publikum? - míra sebevědomí. •self-consciousness (=zelfbewustzijn)- když narace ukazuje své vědomí toho, že oslovuje publikum - vodítka sebevědomí zahrnují např. postavu dívající se do kamery, voice-over oslovující diváka, frontální pozice postav. KOMUNIKATIVNOST (COMMUNICATIVENESS) •i když má narace dostupné určité informace, nemusí je všechny sdělovat. • vysoce komunikativní je silně omezená (restricted) narace Okna do dvora - říká nám vše, co Jeff ví (pokud by narace zatajila např. nějaké jeho důležité jednání, byla by narace méně komunikativní). Takže jak „vševědoucí", tak silně omezená narace můžou být komunikativní - záleží na kontextu. •tři varianty: •trvání fabule •trvání syžetu •trvání projekce •TRVÁNÍ FABULE: čas, který podle diváka zaujímá příběh - den, hodiny, týdny, století.. •TVÁNÍ SYŽETU: čas dramatizovaný filmem - např. z deseti let, které předpokládaně zaujímá jednání fabule, může syžet dramatizovat jen několik měsíců nebo týdnů. Př. - V pravé poledne