Marcin Wągiel OJ534 Syntaktický seminář 1 MORFOLOGIE 1-2 I. Určete, jaké kategorie jsou označovány následujícími symboly; uveďte příklady: symbol kategorie příklady N __________ __________________ V __________ __________________ A __________ __________________ Adv __________ __________________ D __________ __________________ P __________ __________________ Num __________ __________________ v = M __________ __________________ Aux = V __________ __________________ C __________ __________________ Neg / Aff __________ __________________ Coord __________ __________________ II. Určete, kterými kategoriemi lze doplnit jednotlivé sloty: 1. Toto je můj nejvíce ______ film. 2. Holky ______ chytřejší než kluci. 3. Babička ráda zpívá ______ tančí. 4. Potkali se ______ Kolína. 5. Studentka rychle ______ knížku. 6. Tonda se zamiloval do ______ holky. 7. Maruška je ______. 8. ______ volit Karla. 9. Honza a Vojta se ______ opili. 10. Hrdinní ______ nežijou dlouho. 11. Vím ______ lžeš. 12. Viděli jsme vás ______ na pláži. III. Určete, čím jsou modifikovány následující kategorie: kategorie modifikátor příklady V __________ __________________ N __________ __________________ P __________ __________________ A __________ __________________ Adv __________ __________________ 2 IV. Uveďte české příklady: 1. kořen __________________________ 2. kmen __________________________ 3. prefix __________________________ 4. sufix __________________________ 5. interfix __________________________ 6. circumfix __________________________ V. Analyzujte na morfémy a určete, o jaký typ morfému se jedná (volný x vázaný etc.): 1. přečíst _____________________________________________________________________ 2. doktorský _____________________________________________________________________ 3. hrdlořez _____________________________________________________________________ 4. neplatný _____________________________________________________________________ 5. pohraničí _____________________________________________________________________ 6. dřevoryt _____________________________________________________________________ 7. domeček _____________________________________________________________________ 8. nedopsaný _____________________________________________________________________ 9. pohrobek _____________________________________________________________________ 10. zvěrolékařský _____________________________________________________________________ VI. Analyzujte na morfémy a napište lexikální zápisy všech morfémů (c-selekce etc.): 1. stromeček 2. přečíst 3. nekonečný 4. lékařský 5. nenapsaný 6. neskutečně 3 VII. Nakreslete morfologické stromy pro následující slova: 1. udělat 2. nositel 3. lékařský 4. nejmladší 5. namalovaný 6. upřednostnit 7. neskutečně 8. přesilovka VIII. Proveďte morfologickou analýzu pomocí závorek: 1. přečíst 2. lékařský 3. nekonečný 4. nejmladší 5. zabiják 6. neskutečně 7. zuniformovat 8. přesilovka 4 DOMÁCÍ ÚKOL Č. 1 Narazili jste na neznámý exotický jazyk; víte o něm, že má stejný slovosled jako čeština a že: -bum - PL -oj - PAST šiki - je olo - kde imlev - Degree huh - Intensifikátor Na základě distribuce v syntaktických kontextech určete, do jakých kategorií patří jednotlivá slova: Fiufiu šiki huh to jokbum. Qaxa šiki wcu. Olo praxa gulu? imlev gadu *imlev puk Gadu qaxabum imlev fifu guluoj puk wcubum. DOMÁCÍ ÚKOL Č. 2 Pro slova nestátní, učitelka, zarybařit: a) rozepište všechny morfémy b) napište lexikální zápisy všech morfémů c) nakreslete morfologický strom d) určete, kolik má uzlů e) určete, kolik má listů f) proveďte morfologickou analýzu pomocí závorek