Marcin Wągiel OJ534 Syntaktický seminář POHYBY, TP, CP I. Určete, o jaký typ pohybu se jedná: 1. Petrův obrázek dívka v červeném kabátu položí na stůl. _______________________ 2. Je to tvá písnička, co Iva chce slyšet. _______________________ 3. Co Tomáš chce pít, je pivo. _______________________ 4. Který červený kabát si chce Marie koupit? _______________________ 5. Bude to v pondělí, kdy přijedu do Brna. _______________________ 6. Zítra přijede do Prahy americký prezident. _______________________ 7. Které hezké kluky pozvala Katka? _______________________ 8. Co Vašek je, je hrdý na svou vlast. _______________________ II. Nakreslete syntaktické stromy pro následující věty: 1. Petr pochybuje, že Hanka přijde pozdě. 2. Markéta viděla muže, který bude zalévat květiny. 3. Nový soused slyšel, že Bára v noci strašně chrápe. 4. Velmi starý knihovník bude vidět, že dívka v červeném kabátu položila cennou knihu na židli. IV. Určete, se kterými slovesy se může spojit CP a proč: vidět / kopat / doufat / běžět / spát / tvrdit / umřít / věřit / kopat / vědět V. Určete subjekty/specifikátory a komplementy: 1. Marek slyšel, že Havel nežije. 2. Honza bude doufat, že Vašek uspěje. 3. Učitel neví, jestli ta nová studentka bude dělat domácí úkoly. 4. Ostravští fanoušci věděli, že Baník bude hrát zápas. DOMÁCÍ ÚKOL Č. 5 Pro následující větu: Dobrý student bude vědět, jestli dané tvrzení platí. a) nakreslete syntaktický strom b) pro každé T’ uveďte příklad, že může být koordinováno c) pro každé VP uveďte příklad, že může být koordinováno d) potvrďte, že je CP konstituent: topikalizace, cleft, pseudocleft