Ctyfi pra!ské ělánky (arlikuly). tlÍm, a. 'Vy jazyky mluvili5) neroďte8) zapoviedati, neb die Christns: Což vám pravím ve tmě, pravte na světle, a co v ucho sly.Hte, pravte neb kažte nad střechami7 ) ~Mat. 10, 27)8). Druhé: aby velebná svátost těla a krve Bož ie-) pod oběma zpósobo.ma chleba. a. vína všem věrným křesťanuom, jimi. hřiech smrtedlný nepřekážie, svobodně byla. dávána, podlé ustavenie a přikázanie Spasitele (Math. 26, 26-28; Marci 14, 22-24; Lucae 22,17-20), jenž die: Vezměte a iezte, to( iest tělo mé, ( a. Píte z toho všichni, to! iest krev má nového porulenstvie2 ), ienž za mnohé J) V. + v zboru Božím ')nechtějte; nechtějte zapoviedati je doslovný překlad latinského rozkaz. způsobu: nezapovídejte. Tak. se ve staré češtině překládalo zpravidla. 7) V. nemá posledrrí citá.t. I) M. neuvádí slov "po království teskóm"; prohlašuje tedy platnost článku všsobecně. Vedle kněží Páně jmenuje i "způsobilé levíty". N. se shoduje téměř docela s A. K. dodává k základnímu znění ,,11. aby bylo ode všeho shromáždění laiků pilně vykonáváno a naplňováno"; z 1 Kor. 14 uvádi jen v. 39, ale přidává další doklady: 1 Tes. 5, 19 Ducha neuha.mjte s výkladem GlOB.<;Iy: ;,Jest1iže Duch svatý něco člověku zjevuje. nebraňte mluviti, co mtní"), neboť Pán, jenž otevřel ústa oslici (4 Moj.22,23'>, často zjevuje menšímu, .. co je lepší"; pak 4 Moj. 11, 26-29 vrcholící přáním Mojžíšovým, aby pro· rokoval všechen lid, a z Allegorie historii k slovům (Mat. 25,14'> "Olověk vycházeje na cestu výrok, jenž činí kázání povinnosti každého křesťana: "Nestačí, aby si věrný křesťan řekl: .Postaěí, abych se staral sám o sebeza sebe vydám počet, nechci upadnout do nebezpečí, staraje se o spaseni bližního. Nejsem vzdělán v Písmu ani pohotový v slovu. Vím málo, ba co dím, skoro nic". Nebude-li se kázati, Bůh každého obžaluje nebo odsoudí. Kolika kdo lidem, pokud na něm záleží, může slovem prospěti, při tolika. působí Bohu škodu mlčením, z tolika no neprávem vydá počet při soudu. Kdo tedy mnoho zná, ať mnoho řiká; kdo zná málo, ať říká : málo; a každý ať říká, kolik zná. Kdo vi snad jen jedno evangelium nebo příklad ctnosti, cokoli ví skrze poznáni, sděluj jiným skrze kázání. Ať nehledí na pohlaví, na věk, na osobu, na dobu, na místo, ale ať káže všem a' všude, mužům i ženám, starým i mladým, chudým, bohatým, v příznivých i nepříznivých okolnostech, ve dne. v noci, ráno, v poledne, večer, v kostele, na ulici, na cestě, v poli, na zemi, na moři, na všech místech vždy a všude ať řiká to dobré, co zná, je-li tu, kdo by mohl naslouchat. Je tedy zbožné a záslužné vraceti zotročené křesťany na svobodu, které Kristus vykoupil svou krví," Za. citátem následuje odkaz "XII q. II, 4", ale příslušné, takto běžné oznaěované místo v Dekretu Gratianově mluví o církevním majetku. Jde patrně o písařskou chybu. t. se shoduje s A. • ) V MSL 114, 620 sahá glossa jen sem. K čl, n. l)V. aby svátost nejsvětější euchari!', když se ssaje nejen tělesnými ústy. ale i ústy srdce. Na obojí veřeji jest totiž položena ;< krev Reránkova, když se přijímá. ústy k vykoupení a když se také rozvažuje .!;;, .8 mysli upjatou k následování. A niže: V tom tajemství !.!:!wnirá a jeho tělo se kdekoli přijímá. Jeho tělo se dělí k spasení lidu, jeho :;Ja.oev se již nevlévá do rukou nevěřících, ale do úst věřících. (Řeh o ř v Decr. i:. Grat. III De cons, dist. 2 can. 73 Quid sit; Friedberg 1. 1343.) ,i:; e) Když se láme hostie, když se krev z kalicha vlévá do úst věřících, ; .CO jiného se označuje než obětováni těla Páně na křfži a vyliti jeho krve -. z boku? (Augustin v Prosperově knize sentenci; z Decr. Grat. III De 1/'0008. dist. 2 can. 37 Dum frangitur; Friedberg 1. 1327.) - K. zde ještě !~,pfifazuje další doklad: Poněvadž jsme byli smrtí Páně osvobozeni, vyzna,.:,iěujeme, jsouce toho pamětlivi, jedením a pitím tělo a krev, které byly pro f>,t ilás obětovány. (Aug us t in v knize o Trojici; z Deor, Orat. III De cons . .:-'·dist. 2 can. 50 Quia morte; Friedberg I. 1332. Ve skutečnosti jde o citát 'z komentáře zvaného Ambrosiaster k 1 Kor. U,26; MSL 17,256. 41 Ctyti pražsk~ články (artikuly). tur"), ef ca.pitlllo p,iusdem: Quia p8.Mu~)f);a sv. Jeronym mluvě na Sofoniáše proroka ('J. quaest.T: Sa.l'crdow!()e);a. sV'. Díonysius (libro de eoelesíaatica (h) ierarchia, eap. de Eukaristía/j}; a sv. Cyprian muěedlník (epiEtola. XXXVII de Iapsís)"): a sv. Ambrúž8) (de cons. distiuct. II, Hnjus saeramentíj''}; li, Origenes (XVI omelia super Numeri)CIl); a sv. Augustin ') V. doplňuje citaci: libro de sacrarnentis (v knize o svátostech). d) Usneseni IV. ksrthaginského koncilu e. 76 připouští, aby se v přípedě hrozící smrti udělila avátost pokání nernoenému zatímně bez kněze a "ab~ se mu svátost vlila do úst". (Deer, Grat. II causa 26 quaest, 6 ean, 8 Is qUl; Friedberg I. ]038.) J e) Kněží, kteří slouží při eucharistii a rozdílejí krev Páně jeho lidu, po' Čina.jísi bezbožně k zákonu Kristovu domnívajíee se, že eucharistii působí slova vzývajfcího, nikoli (jeho) život, a že jest nutná jen slavnostnf modlitba a nikoli zásluhy kněží, o nichž se praví (srov. 3 Mojž. 21.21): Kněz, jenž by byl nějak poskvrněn, nechť nepfistupuje, aby Bohu přinášel oběti. (.Teronym na Sof. 3, 4; srov. MSL 25,1375A; v Decr. Grat. II causa 1. quaest. 1 can. 90 Sa.cerdotes, Friedberg I. 391.) I) Potom hierarcha, totiž biskup či kněz. žádaje si státi se hodným té oběti, která se děje, a vykonati bohoslužbu k nápodobě samého krista a co nejčistěji rozdávati a (žMaje si.) aby ti, kdo se chystajf ůěasmit, brali úěast tak. jak sluší na svaté ... (níže k pověděnémur) tedy odkrývá zakrytý a nedělitelný chléb a děli (jej) na mnoho «(lástElk) a. jednotný obsah kalicha všeehněm děli a tak náznakem rozmnožuje jednotu a.rozdává, vykonávaje v tom nejsvětější oběť. - Rukopis K. připojuje ~eště výklad (glossu), jež nesnadný výrok domnělého Dionysia.. opakuje prostšími slovy, zakoněenými větou: A totéž činí z kalicha tím, že skrze náznak rozděluje jedno mnohým. [De eocleaiastioa hierarchie (O církevní hierarchii) kap. 3, 12; řecký text MSG 3,444.] U) A poněvadž se eucharistie koná proto, aby mohla býti přijímajícím ochranou, ozbrojujme ty, které chceme vůči protivniku zabezpečit. záštitou (kterou poskytuje) sycení Páně, Neboť Jak je tu učíme či vybízíme, aby ve vyznání prolili svou krev, jestliže jim, když se chtějí dát v boj, odpíráme krev Kristovu T A jak je uzpůsobujeme k poháru mučedlnictvf, jestliže jim napřed právem obecenstvt nedopouštíme píti v církvi pohár Páně? A níže: Ať nikdo neříké: ,Kdo podstupuje mučedlnictvf, křtí se svou (vll18tnf) krví, a. (ujištění) pokoje nepotřebuje od biskupa ten, kdo bude míti pokoj své slávy a přijme větší mzdu v hodnosti, kterou mu udělí Pán.' Především nemůže býti způsobilý k mučedlnictvf, kdo noní církví vyzbrojen k boji. a. klesá mysl, kterou nepozdvihuje a nezaněeuje přijatá eucharistie. (Cyprian, epist. synodica ad ComeIium paparn de lapsis - synodní list pa.peži Korneliovi o padlých - MSL 3,883 a 884, resp. CSEL 3,2 str. 652.) 11) Do kalichu se nalévá vino a. voda. Ale povíš: Jak tedy Melchísedech obětoval chléb a vino (I MoJž. 14,18)T Co {'ro něho znamená přimíšení vodyT Pili pak z duchovní 8kaly, která za nimt šla; ta pak 8kála byl Kri8tU8 (I Kor, 10,4). Nebyla to nepohnutelná skále; která lid následovala. A ty pij, aby tě následoval Kristus I Viz tajemstvfl Mojtiě je prorok; MI je ~ 'r O. ! o pfijfmAnfpod obojí. (libro primo de symbolo.ř) et in sermone quadragesimali, qui inripit: Praedicaturus vobis, jenž tu d,h'á potom zná.ti Manichejské kaeíeře, kteříž pravíe, že jedúc pod spósobň chlobnň i nechtie krve Božie z kalicha · píti)9); a Fulgentíusš) (libro de divinis officiis)lO); a. Remígíus') (super I. t) Slova ••quí incipit ••• z kalicha. piti" se vztahují k odkazu na. postní kázání papeže Lva. A. totiž patrně omylem vynechal doklady, které uvádí plněji V.. jenž po kázání Augul'ltinově zafazuje: ••Ambrož ve své písni Exultet iam angeliee turba (Vesel se již andélský zástup nebeský), a v knihách Trojdílné historie, a Beda v kázání na Jana I, '. a papež Lev v postním kázání, která se počíná Praedicaturus vobis (Maje ·vám kázati)". Zmínka o manichejcíeh však u V. chybí. Příslušné místo písně pi'ip;;ané Am b ros io vi znělo podle trBktátu husitského poslaného do Kostnice r. 1417 (Hardt, Rerum concilií oecumenici Constantienais III, 81911): ,.Nehodujme jen při těle Beránkově, ale opájejme se taká (jeho) krvi. Neboť toliko jeho krev nepůsob I nebezpečí z piti, ale spásu". - Beda praví v kázání na slova Jan uzřel Ježlěe, an jde k němu (Ja.n 1,29) že Ježíš nás neumyl svou krvi jen prolitím krve na kříži, ani jen ohmytfm křtu, ale · ••denně nás omývá od našich hříchů ve své krvi, když se opakuje památka. jeho blahoslaveného utrpení při oltáři, když se stvoření chleba a vina nevyslovitelným posvěcením Ducha mění ve svátost jeho těla li krvea tak se jeho tělo a krev neprolévá a nezabíjí rukama. nevěřících k jejich . zhoubě, nýbrž přijímá ústy věřících k spa.seni".(Homilip, 14. na 3. ned. po Zjev.; MSL 94, 75.) - Z kázání pap. Lva uvádějí Prašané v manífestu z r. 1430 (Bartoš, Manifesty 307) výrok o manichejcích: ••A když se odvažují účasti na našich shromážděních, aby zastřeli svou nevěru, zdržují se obecenství při svátoatech tak, že někdy, aby se neprozradili, pfijimajI nehodnými ústy tělo, odmítají však píti kalich krve našeho vykoupeni. Oznamujeme to vaší svatosti proto, aby vám byli takoví lidé zřejmí také podle těchto známek a aby ti, kdo budou přistiženi pří avatokrádežné přetvářce, byli mocí kněžského ůřadu od společenství se svatými (nebo: od svátostného společenství) odháněni." (42. kázáni Lva ;r., MSL 54,279n.) . II) V. + jehož předmluva jest: Ty věci, kteréž přes celý rok (Es quse ;per a.nni circulum) " ,. ··.elovoBoží. Kněz se slovem Božím dotkne skály a teče voda a.lid Boží pije (2 . ,Mojž. 1;,6). Kněz se tedy dotkne, voda plyne v hojnosti do kalichu a.prýšti :".k životu věčnému (Jan 4,]4), a pije lid Boží, jenž dosáhl Boži milosti. :> .Nlle: Kolikrátkoli piješ. přijímáš odpuštěni hříchů a. opájíš se Duchem :.:;.svatým. [Domnělý Ambrosius v 5. knize o svátostech (De sacramentis) !;::Jmp. 1; v Decr. Grat. III De cons. dist. 2 CBn. 83 In calice; Friedberg I. ,{:1348n.] - K. zde přiřazuje další doklad': Jestliže se krev Kristova vylévá ;~ odpuštění hříchů, kolikrátkoli se vylévé, mám ji vždy přijímati: já, Jenž stále hřeším, potřebuji stále léku, (Domnělý Ambrosius ve 4. knize ~ tajemstvích: v Decr. Grst. III De cons. dist. 2. CBn.14 Si quotienscunque, Rriedberg T. ]319.) , I cA) Na slova Aj, lid jakožto lvice pov8tane, a jakožto lev vzc~ se; nepolož' H, lkJ/cuáž by nejedl louPeže a nepil J.,TW zbitých. (4 Mojž. 23,24> praví 4.3 Ctyři ·prabk~ I\1Anlty(o.rtiku1y). Cor. 10)11);, S sv. Tomáš z Aquinie (snper IV sententiarum quaest. XLVIII, e1lparte III, quaest. LXXVII, et quaest -, LXXIII articulo II, et quaest. LXXXII articulo III)m); s Innocentius papež (libro de 11) V. + Kalich, jemužto žehnáme (Calix cui benedicimus) Origenes: Ať nám tedy řeknou: Kdo jest, tento lid, který pívá krev? To byly věci, které i v Evangeliu slyšeli ti, kdo ze Židů následovali Pána, pohoršili se a řekli: Kdo může jisti , která má. právem pohnouti každým křesťanem, že totiž je vinen tělem a.krvi Kristovou, kdo svátosti uživá nehodně, přestaly u nás takové prodejné a pokoutní mše, které se dosud konaly z nuceni pro peníze a pro obroěí. 24,3 1) Tento odstavec v něm. textu chybí. 24,4 a) Uvedený názor vyjadřuje na. pf. Paschasius Radbertus, De corpore et sanguine Domini. l\1SL 120, 1293 nn, 1) Lat. ex opereoperato. Srov. výše čl, 13. ')Něm. text od poč. odstavce: Tím byl také potrestán ohavný blud záležející v učení, jakoby náš Pán Je:liš Kristus svou smrti učinil dosti jen za. dědičný hřích a že mši ustanovil jako oběť za. ostatní hříchy 8 tak že učinil mši obětí za živé i za.mrtvé, aby skrze ni byl hřích sňat a BOh smířen, . 87 Augsburskll vyznáni. chtěli u Boha dosáhnout všeho, čeho potřebovali a při tom se zapomnělo na víru v Krista a na správnou službu Bohu). 5. Naši o těchto domněnkách připomněli, že nesouhlasí se svatými Písmy a že tupí slávu Kristova utrpení. Nebof Kristovo utrpení bylo obětí a dostiučiněním netoliko za prvotní hřích, ale i za všechny ostatní hříchy, jak jest psáno (v listě) k Židům (10, !O): Posvěceni j8me skrze obětování (těla) J ežíše K rista jednou. A opět (10,14) :Jednou obětí dokonalé učinil na věky ty, kteříž posvěceni bývají.l) 6. Písmo též učí, že býváme před Bohem ospravedlňováni vírou v Krista, když věříme, že se nám hříchy odpouštějí pro Krista. Jestliže však mše zahlazuje hříchy živých i mrtvých samotným úkonem, děje se ospravedlnění mešnímúkonem, nikoli vírou: to však Písmo nepřipouští.ě) 7. Kristus však přikazuje činiti to na jeho památku (Luk. 22,19). Mše jest tedy ustanovena proto, aby si víra těch, kteří svátosti užívají, připomínala, jaká dobrodiní skrze Krista. přijímá. a aby pozdvihla a potěšila bázlivé svědomí. Neboť pamatovati na Krista znamená pamatovati na jeho dobrodiní a zakoušeti, že se nám opravdu podávají. A nestačí připomínati si událost (Kristova utrpení), protože tu si mohou připomínati i Židé a bezbožní lidé. - 8. Mše se tedy má sloužiti proto, aby se tu podávala svátost těm, kdo potřebují potěšení, jak praví Ambrosíue=): "ProtOže stále hřeším, potřebuji stále přijímat lék. "1) 24,5 1) Něm, text odstavce: Proto bylo dáno - bez pochyby nezbytné poučení o tom, jak se má svátosti správně užívat. A to za prvé, že Písmo na mnoha místech svědili. že není jiné oběti za břich dědičný i za jiné břichy než jediná smrt Kristova. Neboť tak je psáno (v listě) Židům (9, 26), že se Kristus obětoval jednou a tím že učinil dosti za všecky hříchy. Je to v církevním učení neslýchané novota, že by Kristova smrt dostičinila jen za hřích dědičný a nikoli také za jiné hříchy. Jest tedy naděje, že každý porozumí, že takový blud nebyl potrestán neprávem, 24,6· 1) Něm, text praví: Za druhé, sv. Pavel učí, že před Bohem dosahujeme milosti skrze víru a nikoli skrze.skutky. Tomu se zřejmě příčí ten zlořád se mší, když si lidé myslí, že dosáhnou milosti skrze tento skutek (:mešniho výkonu); vždyť přece víme, že se mše užívá k zproštění hříchů a k dosažení milosti a všech dobrých věcí u Boha, nejen pro samého kněze (jenž mši slouží), ale pro celý svět a pro jiné, živé i mrtvé. 24,7-8 a) Podle Pseudo-Ambrosia, De sacramentis IV 6, 28. MSL 16,464. Cituji i Pražské články (P 2 hl. 1) Něm, text: Za třetí, svatá Velleře Páně není ustanovena, aby byla obětí za. hřích - neboť ta oběť se stala. jil prve - nýbrl k probuzeni 88 I, ClAnek 24 o mšl, 9. Poněvadž jest mše takovéto společné užívání svátosti, zachovává se u nás jedna (všem) společná mše každý svátek i jiné dny, chce-li kdo svátosti užívati, a tu se svátost podává těm, kteří si (toho) žádají. Tento obyčej není v církvi nový. Staří (církevní spisovatelé) před (papežem) Řehořem (I.) se nezmiňují o soukromé mši; o společné mši však mluví velmi mnoho. (Jan) Zlatoústý") praví, že kněz denně stoji u oltáře a jedny k přijímání připouští, jiným brání. Ze starých církevních zákonů pak jest patrno, že mši sloužil toliko jeden (kněz), od něhož ostatní kněží a diakoni tělo Páně přijímali. Tak totiž znějí slova Nikajského kánonu''): "Svatou večeři nechť přijímají diakoni podle řádu po kněžích od biskupa anebo od kněze". A Pavel o večeři Páně nařizuje, aby jedni na druhé čekávaZi (1 Kor. Ll-, 33), tak aby byla účast spoleěná.ě) 10. Když se tedy náš (způsob) mše opírá o příklad církve podle Písma a podle (církevnfch) Otců, doufáme, že nemůže být zavržen, zejména když se z veliké části zachovávají veřejné obřady stejné jako ty, kterých se užívalo dříve. Různíme se toliko v počtu mší, a jistě by prospělo zmenšit jej pro ta.k příliš veliké a. zřejmé zneužívánU) Neboť kdysi se ani v nejpočetnějších církvích nesloužila všude mše každý den, jak svědčí Trojdílná. historie, kniha ga): "V Ale.andrii naopak se čtou Písma ve naši víry a k potěšeni svědomí učí, že není nutné vypočítávati provinění a že svědomí se nf-mají zatěžovati starostí o výčet všech vin, protože jest nemožné vypověděti je všechny, jak svědčí Žalm 19,13: PrOltinéním kdo vyrozumí? a Jeremiáš 17,9: Nejlstivější jest srdce (nade všecko, a nejpřevráceněj.§í). Kdo vyrozumí jemu? Jestliže by měly býti odpuštěny jen vypočítané hříchy, pak by se svědomí nikdy nemohlo upokojiti, protože většinu hříchů ani nevidíme, ani se na ně nemůžeme rozpomenouti.1) I staří církevní spisovatelé dotvrzují, že toto vypočítávání není nutné. Neboť v Dekretech [dist. l. o pokání] se uvádějí tato slova (Jana) 2) Doslova: kromě slavnostního obylieje oběti. 25 *) Viz již lil. 11. 25,1 1) N. jaké potěšení je v slově rozhřešení I) Místo této věty má něm. text až do konce odstavce: O těchto potřebných článcích nebylo dříve ve výkladech kazatelů. kteří o zpovědi tolik učili, ani slovíčka; oni jen trápili svědomí dlouhým vypočítáváním hříchů, dostíčíněním, odpustky, poutěmi a podobnými věcmi. A mnozí z našich odpůrců sami vyznávají, že se s naší strany o pravém křesťanském pokání píše a pojednává lépe než dlouho předtím. 25,2 1) Mí;;to této věty praví něm. text: Ubohá lidská přirozenost vězí v hříších tak hluboko, že jich všech nemůže vidět ani znát; a kdybychom měli býti rozhřešeni jen z těch, které dovedeme vypočítat, bylo by nám málo pomoženo. Proto není nutné nutit lidi, aby hříchy vypočetli zejména. 90 I, CI. 24 o di. - CI. 25 o zpovědi. - čt. 26 o roslíšovšní pokrmů, Zlatoústého"): "Neříkám ti, aby ses veřejně vyzrazoval anebo před jinými na sebe žaloval; ale chci, abys poslouchal proroka, jenž řekl: Zjev HO.9pOdinu2) cestu 8'VOU (Žalm 37,5). S modlitbou proto vyznávej své hříchy před Bohem, pravým soudcem. Svá proviněni nepronášej jazykem, ale pamětí svého svědomí." [Tu je zřejmé, že 7.latoútltý nenutí vypočítávat hříchy jmenovitě.] A Glossa o pokání (dis, 5., kap. Ať uváží)") prohlašuje, že zpověď [není nařízena Písmem, ale ze] jest lidskéš) ustanovení. Přesto jsme u nás podrželi zpověď jak pro tak veliké dobrodiní, které přináší rozhřešeni [a to je tu věc hlavní a nejvýznamnější], tak pro [potěchu a] jiné užitky [zděšenému] svědomí, [čemuž naši kazatelé pilně učí]. XXVI. O rozlišování pokrmů.*) l. Nejen v lidu, ale i mezi učiteli v církvích vládlo obecné přesvědčeni, že rozlišování pokrmů a podobná lidská ustanovení-) jsou skutky užitečné k tomu, aby si jimi lidé zasluhovali milost a činili dosti za hříchy.") Že tak svět smýšlel, jest patrné z toho, že byly denně ustanovovány nové obřady, nové řády, nové svátky, nové posty; a kazateléš) v kostelích vyžadovali tyto skutky jako bohoslužbu nezbytnou, aby si lidé zasloužili milost, a velmi děsili svědomí (lidí), [estliže by co z toho zanedbali. Z toho přesvědčeni o lidských ustanoveních následovalo v církvi mnoho zlého"), 2. Za prvé bylo zatemněno učení o milosti a o spravedlnosti z víry-), což jest nejdůležitější část evangelia, která má v církvi co nejpatrněji vynikati, aby Kristova zásluha byla dobře poznávána a aby víra, která a) Deor, Grat. II., eausa 33, quaest. 3. - De poenitentia, dist. 1. c. 87.4. Friedberg I, 1185. Předlohou Chrysostomus, Hom. 31 in ep. ad Hebr. MSG 63.216. tJ) Glossa Decr. Grat .• sec. p. De poenitentia dist. 5. oap. Consideret. V lyonském vydáni z 1506 I. 375b: Melius dicitur eam (se. conřessionem) institutam fuisse a quadam universalis ecelesiae traditione quam ex novi vel veteris testamenti auctoritate. Tedy: Lépe jest říci, že zpověď byla ustanovena jakousi tradici obecné církve než na základě Nového či Starého Zákona. Z) Kra!. téxt má: Uval na. Hospodina a) N. církevní 26,1 *) Článek mluví vlastně o lidských ustanoveníc~ (tradicích) vůbec. a) Thomas Aq., Surnma theologica. II. 2., q. 147. 1) Lat. traditiones. Tak v celém článku. I) Doslova: doktoři a) Ni mnoho škodných bludů. 26,2 1) N. Za prvé se tím zatemňovala nůlostKristova a učení ovíře 91 Helvetské vyznání. rodiny, ba do dědictví synů Božích, ano že již nyní jest jmenován jménem Božím, to jest nazván Božím synem, a. také očištěn od špíny hříchů a obdařen rozličnou Boží milostí k životu novému a. bez vin. Křest tedy udržuje v paměti a obnovuje nesmírné Boží dobrodiní, prokázané lidskému pokolení. Rodíme se totiž všichni ve špíně hříchů a jsme synové hněvu (Ef. 2, 3). ~ůh však, bohatý jsa milosrdenstvím (Ef. 2, 4), nás očištujo od hříchů zdarma krví svého Syna a v ní nás přijíniá za syny (Ef. 1,5) a tak nás k sobě váže svatou smlouvou i zahrnuje různými dary, abychom mohli žít nový život. To vše je zpečeťováno křtem. Nebof uvnitř jsme znovu rozeni, očišťováni a obnovováni od Boha mocí Ducha svatého; zevně pak přijímáme zpečetění největších darů prostřednictvím vody, která též představuje ta největší dobrodiní a jakoby našim očím k spatřování je předkládá. (Jsme křtěni vodou.) Proto jsme křtěni, to jest obmýváni či kropeni viditelnou vodou. Voda totiž smývá špínu, a.oběerstvuje a ochlazuje mdlejíeí a rozpálená těla'). Milost Boží však to poskytuje duším a to neviditelně či duchovně. 3. (Závaznost křtu.) Bůh nás také odlučuje znakem křtu ode všech cizích náboženství a. národů a. posvěcuje nás sobě za lid zvláštní (2 Mojž. 19, 5)2). Proto my při svém křtu vyznáváme svou víru a zavazujeme se Bohu poslušenstvím, mrtvením těla a novotou života (Řím. 6,4), a tak se zapisujeme do Kristovy svaté služby vojenské, abychom bojovali po celý běh života proti světu a ďáblu i vlastnímu tělu. Kromě toho jsme křtěni do jednoho těla církve, abychom byli v krásné shodě se všemi jejími údy v jednom a. témže náboženství a. ve vzájemných po- vinnostech. 4. (Způsob křtění.) Věříme, že nejdokonalejší jest způsob křtění, jímž byl pokřtěn sám Kristus a jímž křtili apoštolé. Proto nemyslíme, že ke zdokonalení křtu jest nutné, co bylo později lidským výmyslem přidáno a zavedeno v církvi, jako vymítání ďábla, používání hořící svíce, oleje, soli, sliny a podobných věcí, jakož i to, že jest křest řadou obřadů svěcen dvakrát do roka"). My totiž věříme, že jediný křest, který církev má, byl posvěcen prvním ustanovením, že jest posvěcován Slovem a že jest dosud účinný pro prvotní Boží požehnání. • 1) Lze přeložit také: zotavuje, co je zemdlelého a vyprahlého, a ochlazuje těla. Z) Lat. peculium, vlastnictví, Kraličti kladou tam, kde má lat. Vulgate, tento výraz, jindy slovo "poklad" (1 Par, 29, 3) a "klínot" (Ms!. 3, 17). Bullinger mohl míti na mysli také tato místa. - 3) V řím. - kat. církvi se (ve vzpomínce na křestní termíny starověké církve) světí křestní vodil.na Bílou sobotu II. v sobotu předsvatodušní, 244 ČI. 20 o křfu. - ČI. 21 o večeři Páně, 5. (Služebník křtu.) Učíme, že křest nemají v církvi vysluhovati ženy nebo porodní bábyt'). Pavel totiž vyloučil ženy ze služeb církevních (I Kor. 14,34). Křest však náleží k církevním službám. 6. (Novokřtěnci.) Odsuzujeme novokřtěnce, kteří praví, že nemluvňata novorozená z věřících lidí nemají být křtěna. Nebof podle učení Evangelia jejich jest království nebeské (Mat. 19, 14) a jsou ve smlouvě Boží; proč by jim tedy nemělo být dáno znamení Boží smlouvy 1 Proč by neměli být zasvěceni křtem svatým ti, kteří jsou Božím vlastníctvímš) a v jeho církvi 1 Odsuzujeme novokřtěnce i v jiných jejich příznačných článcích, které mají proti slovu Božímu. Nejsme tedy novokřtěnci a nemáme s nimi v jejich věcech nic společného.") XXI. O SV .A,T~ VEČEŘI P ÁN:fj. 1. (Večeře Páně.) Večeře Páně, která se nazývá i stůl Páně a euoharistie, to jest díkůěinění, se obecně jmenuje Večeře proto, že byla Kristem ustanovena při jeho poslední večeři, i (proto,) že ji dosud představuje a že při ní jsou věřící duchovně syceni a napájeni' (I Kor. II, 23-29; Mat. 26, 20-30; Mar. 14, 17-26). (Původce a posvětitel večeře Páně.) Původcem večeře Páně není tudíž ani anděl ani nějaký člověk, ale sám Syn Boží, Pán náš Ježíš Kristus, který ji prvý posvětil své církvi. Posvěcení či požehnání to trvá pak dosud u všech, kteří neslaví jinou večeři, než právě tu, kterou ustanovil Pán, při níž pronášejí slova (ustanovení) večeře Páně a napořád vzhlížejí pravou vírou k jedinému Kristu a jako z jeho rukou přijímají, co přijímají službou služebníků církve. 2. (Painátka Božích dobrodiní.) Tímto svatým úkonem chce Pán uchovávati v čerstvé paměti největší dobrodiní, prokázané lidskému pokolení, že nám totiž odpustil všecky naše hříchy, ,tím že vydal své tělo (na smrt) a vylil svou krev, že nás vykoupil z věčné smrti a z moci ďáblovy a nyní nás živí svým tělem a napájí svou krví, a přijímáme-li a) Proti názoru zastávaném v Corpus iuris can, cap. 742 nebo v Summě Tomáše Akv. III. qua.est. 67 art, 4:. .) Jak v AV, tak v HV je zřejmá snaha odlišit reformační církev od novokřtěnců, v očích vládnoucí veřejnosti zkompromitovaných pokusy o radikální změnu sociálních poměrů. Zásadní význam této snahy novokřtěnců reformace ve většině svých stoupenců nepostíhla, 24.5 Helvetsk6 vyznánt to živou vírou duchovně, sytí nás to k životu věčnému. A toto tak veliké dobrodiní se obnovuje vždy, kdykoli jest slavena večeře Páně. Vzpyt Pán pravil: To čiňte na mou památku . Tak věřící přijímají to, co dává služebník Páně, jedí chléb Páně a pijí z kalicha Páně, zatím co uvnitř působením Kristovým požívají skrze Ducha svatého také tělo a krev Páně a jsou jimi syceni k věčnému životu. Tělo a krev Kristova přece jest prál7ý pokrm a nápoj k životu věčnému