KDE NA INTERNETU HLEDAT POLSKÉ ODBORNÉ ČLÁNKY, JAK JE ČÍST A POUŽÍT NEJEN V DIPLOMOVÉ PRÁCI (i když třeba neumíte polsky) VÍTE, CO VŠE DOKÁŽE GOOGLE? ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢----------- http://elgoog.im/gravity/ ¢ ¢...GOOGLE DOKÁŽE TOTO A MNOHEM VÍC! ¢ 6a86a2b3623ef560eed74cc3c.jpg MINIKVÍZ ¢1) Víte, co je google scholar? ¢NE ¢ANO ------ Co to je?: _______________________________________ ¢ ------ Používáte google scholar? ¢ NE ¢ ANO ¢ ¢2) Víte, co je rychločtení? ¢NE ¢ANO ------ Co to je?: _______________________________________ ¢ ------ Učili jste se rychločtení? ¢ NE ¢ ANO ALE PROČ BYCH SI MĚL HLEDAT A ČÍST ZROVNA POLSKÉ TEXTY? Why-should-i-care-about-wordpress-frameworks.png should-i-use-social-media.jpg PROČ ROZUMĚT POLSKÝM TEXTŮM?? ¢Třeba proto, že: ¢ ¢Přes 40 milionů Poláků – kteří myslí, bádají a píšou - ohromný vědecký potenciál ¢ ¢Použitý cizojazyčný zdroj vypadá v odborné práci vždycky dobře ¢ ¢Je to pro nás, Čechy a Slováky, snadné a zábavné ¢ ¢...že neumíte polsky? ¢ ¢------ a víte o tom, že se můžete naučit rozumět polským textům ¢ ¢již během jediného semestru ¢za kredity ¢zábavně ¢a pomocí e-learningu, ¢ takže nemusíte ani nikam chodit? ¢ POLŠTINA PRO NEPOLONISTY NA FF MU A)Prezenční forma kurzu ¢PJ_03 Polština pro začátečníky (má e-learning v elfu) ¢PJ_04 Polština pro mírně pokročilé (má e-learning v elfu) ¢PJ_05 Polština pro pokročilé ¢PJ_06 Polština pro velmi pokročilé ¢PJ_77 Konverzace v polštině ¢ ¢Kurzy na sebe plynule navazují. ¢ A)Distanční forma kurzu ¢E-learningový kurz rozumění polsky psaného textu ¢- v rámci předmětu PJ_03 Polština pro začátečníky -Cíl kurzu – rozumět polsky psanému textu informačního charakteru -Pro koho – studenti MU jakéhokoliv oboru, kteří by rádi měli možnost využít polsky psané odborné zdroje ve svém oboru -Kurz zaměřený pouze na pasivní znalost jazyka – půjde pouze o vybudování schopnosti rozumění textu. -Kurz je pouze distanční, tedy studenti si sami určují, kdy se chtějí dále rozvíjet. -Celý kurz je v podobě e-learningového kurzu v prostředí elf2, které již mnozí znáte z jiných předmětů. ¢– první zkušební verze plánována již od období podzim 2014 ¢... Anebo vás navnadíme tady: ¢ ¢POLŠTINÁNIE ¢ ¢ ¢http://www.facebook.com/Polstinanie ¢ ¢Pro všechny nadšence a sympatizanty polštiny ¢ ¢Strana vznikla jako společná platforma pro studenty polštiny libovolných oborů a fakult na Masarykově univerzitě. ...ale pokud jste kdokoli jiný, koho polština prostě baví, tak jste tu taky správně! 258703_435891866462071_103472725_o.jpg KDE NAJÍT POLSKÉ ODBORNÉ TEXTY? ¢ ¢scholar.google.pl – zadejte a žasněte ¢Google tak jak ho znáte, ovšem s odbornými články. ¢ ¢Více o používání google scholar: ¢http://www.educatorstechnology.com/2013/04/9-tips-every-teacher-should-know-about.html ¢http://www.freetech4teachers.com/2012/02/using-google-scholar-for-education.html#.UZC8sKLwZWE ¢http://googlescholar.blogspot.cz/ ¢Using Google Scholar and other Google resources for education (41 min.) ¢http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bJByIPRrTfE ¢ ¢DŮLEŽITÉ: Vyhledávání provádějte pokud možno v dosahu univerzity – univerzita totiž ročně platí nemalé peníze za to, aby studenti měli přístup k plným verzím článků v nejrůznějších databázích. Tedy z domu byste se k článku nemuseli zadarmo dostat, ale ze školy už ano. ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Repozytoria ¢Seznam časopisů v knihovnách ¢ ¢ PL ELEKTRONICKÉ ZDROJE - REPOZYTORIA ¢ ¢AMUR – Uniwersytet A. Mickiewicza, Poznań ¢https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/ ¢RUW – Uniwersytet Warszawski ¢https://depotuw.ceon.pl/ ¢CEON – ogólnopolskie repozytorium naukowe ICM ¢http://depot.ceon.pl/ ¢RUMAK – Uniwersytet M. Kopernika, Toruń ¢http://repozytorium.umk.pl/ ¢SUW – Politechnika Krakowska ¢http://suw.biblos.pk.edu.pl/ ¢IBB PAS Repository – Polska Akademia Nauk, Warszawa ¢http://eprints.ibb.waw.pl/ (biochemie a biofyzika) ¢RCIN – Polska Akademia Nauk, Warszawa ¢http://rcin.org.pl/dlibra ¢ ¢ ¢ PL ELEKTRONICKÉ ZDROJE - POKRAČOVÁNÍ ¢ENY – Politechnika Wrocławska ¢http://zet10.ipee.pwr.wroc.pl/ ¢RUŁ – Uniwersytet Łódzki ¢http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/ ¢UTP – Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy ¢http://dlibra.utp.edu.pl/dlibra ¢Aktualna lista na podstawie wykazu z serwisu EBIB ¢ ¢Kulczycki,poradnik, s.36. Dostupné z: http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/poradnik/ ¢ ¢Mezinárodní vyhledávač repozytorií: ¢www.opendoar.org ¢http://www.opendoar.org/new1find.php?p=1&step=1&cID=172&format=full&sort=r.rName (Polsko – 75 repozytorií) ¢ ¢Např. Biblioteka Ślaska http://www.sbc.org.pl/dlibra ¢Cyfrowa biblioteka ormiańska http://bibliotekaormianska.pl/dlibra ¢Formal Linguistics Department Wawa http://bc.klf.uw.edu.pl/ JAK ČÍST? ¢11 z 10 čtenářů doporučuje ¢ ¢ ¢WRYCZA-BEKIER, J. Kreatywna praca dyplomowa. Gliwice: Helion, 2011. ¢ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2009. ¢ČMEJRKOVÁ, S., F. DANEŠ, and J. SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. 1. vyd. Praha: Leda, 1999. ¢ ¢BUZAN, T. Rychlé čtení: čtěte rychleji, učte se lépe, dokažte víc. Brno: BizBooks, 2013. ¢ČINKA, L. Ovládněte svůj mozek: poslední kniha o mozku a zrychleném učení, kterou budete potřebovat. Brno: BizBooks, 2012. ¢ ¢ ¢ KURZY ÚSTAVU KNIHOVNICTVÍ FF MU ¢Jednou za semestr: http://knihovna.phil.muni.cz/informacni-vzdelavani ¢http://knihovna.phil.muni.cz/akce ¢19. 2. a 20. 2. Průvodce databázemi MU aneb Kvalitní zdroje pro vaše studium 26. 2. a 27. 2. Průvodce databázemi JSTOR a ScienceDirect 5. 3. a 6. 3. Průvodce databázemi Oxford Journals a Cambridge Journals 12. 3. a 13. 3. Elektronické informační zdroje nejen pro filology - se zaměřením na zdroje pro anglistiku a germanistiku 19. 3. a 20. 3. Kreativní techniky: asociace a myšlenkové mapy 26. 3. a 27. 3. MS Word “diplomka” ¢ ¢ 2. 4. a 3. 4. MS Word “extended” aneb Křivánkovy špeky z Wordu 9. 4. a 10. 4. MS Excel pro začátečníky 16. 4. a 17. 4. Tvorba odborného textu 23. 4. a 24. 4. Bibliografické citace a metody citování 30. 4. Jak na prezentace aneb průvodce PowerPointem 7. 5. Prezentujeme kvalitně a efektivně 14. 5. a 15. 5. Online nástroje pro efektivní studium ¢KNIHOVNÍCI NÁM POMÁHAJÍ – TAK JE VYUŽÍVEJTE ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ LIBRARIANS.jpg PŘED ČTENÍM... (NA ZÁKLADĚ KNIHY KRETYWNA PRACA DYPLOMOWA, S.13-26) ¢Představované postupy slouží jako inspirace pro vás. ¢Možná vám některé z nich dost ulehčí váš studentský život. ¢ ¢Proto EXPERIMENTUJTE! ¢GIVE čtecí strategie A CHANCE! ¢ ¢„Jaká jsou moje očekávání od textu?“ – snadněji s textem pak navážeme hovor ¢ ¢Brainstorming – po přečtení nadpisu krátký brainstorming – výsledná hesla lze brát za očekávání od textu ¢ ¢Automatické psaní – technika na rozepsání se, především, když do své práce chceme zakomponovat čtený text. Napište bez přemýšlení, co vás napadá v souvislosti s nadpisem nebo tématem textu. Stylistiku či gramatiku neřešte. Po přečtení textu zkonfrontujte své předpoklady se skutečností. ¢ ¢Vizualizace nadpisu – zavřete oči. Jaký obraz vám vyvstane, když pomyslíte na nadpis práce? Nakreslete to – skvělý impuls kreativnímu myšlení. ¢ ¢Fakta a mýty – rozdělte stranu A4 na dvě části. Do prvního sloupce napište všechny mýty/stereotypy, co vás v souvislosti s nadpisem napadají. Druhou část doplňte po přečtení textu. ¢ ¢Myšlenková mapa – Strana A4 vodorovně, doprostřed klíčové slovo, ve směru hodinových ručiček dopisujte větve dalších klíčových slov, co vás v souvislosti s nadpisem napadají – i takto lze poznat svá očekávání od textu. ¢ ¢Tematická síť – vzpomeňte si na všechny texty, které jste v souvislosti s danou tématikou četli, můžete si je zaznačit do podoby myšlenkové mapy. Tu si uchovejte, bude se vám postupně plnit. ¢ ČTENÍ ¢Sokratovská metoda – čtenář je nedůvěřivý, zadává textu spoustu otázek ¢ ¢Pokud během čtení nemáte chuť zadávat otázky, znamená to, že se ještě necítíte být rovnocenným partnerem do diskuze. ¢ ¢Tehdy je třeba se na text připravit: po 1.přečtení si připravte formulář s otázkami, ke kterým dopište odpovědi ve formě klíčových slov (Kdo? Co? Kdy? Kde?Jak? Jakým způsobem?Proč?Jak došlo k..?Proč ne..?Co by bylo, kdyby…? ¢ NEJDŮLEŽITĚJŠÍ POSTUP ¢Metoda SQR (Survey-Question-Read) – metoda kritického čtení ¢ ¢Survey/Przejrzyj – získání přehledu, orientační body (úvod, obsah, nadpisy, podnadpisy, obrázky, tabulky, grafy, věcný a jmenný rejstřík. V případě článku: nadpis – podnadpisy – abstrakt – obrázky, tabulky, grafy - bibliografie) ¢ ¢Question/Zadaj pytania – pokud po přehledu nemáš otázky, přetvoř nadpisy/podnadpisy v otázky. Další př. Otázek: Jak autor argumentuje? S jakými tvrzeními souhlasí a která odmítá? Co mě napadá v růběhu čtení? Co nového mi text přináší? ¢ ¢Read/Czytaj – Během 2.čtení se snaž nacházet odpovědi na své otázky. Kontroluj po každém odstavci. ¢ ¢Metoda SQ3R – 5 kroků – Survey-Question-Read-Recite-Review ¢ ¢R2/Recite/Odpowiedz na pytania – odpověz na otázky vlastními slovy (pokud to nedokážeš nebo to nejde bez dívání se do textu, není to ono) ¢ ¢R3/Review/Powtórz – přečti text ještě jednou a odpověz na své otázky. Identifikuj nejdůležitější myšlenky a ujasni si svůj postoj k nim. ¢ ¢„Není-li člověk schopen si základní myšlenky poznamenat z hlavy, znamená to, že textu neporozuměl.“ (Šanderová, 36) ¢ I ALBERT ŘÍKÁ... 66717_10151532320838360_2094968429_n.jpg ALE NENÍ TŘEBA SE DĚSIT – OSVOJTE SI PÁR TECHNIK EFEKTIVNÍHO ČTENÍ, KTERÉ VÁM VYHOVUJÍ, A JE TO V SUCHU. ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ksiazka-1.jpg PODTRHÁVÁNÍ? ¢teprve PO přečtení textu! ¢ ¢Smyslem nemá být podtrhnout vše, co se zdá být důležité. – třeba to ani důležité není, ve světle celého textu ¢ ¢Má orientaci v textu zjednodušit! – (a tak toho v textu nemůže být příliš...) ¢ ¢Vymyslete si vlastní značky! STRATEGIE ZAZNAMENÁVÁNÍ SI V TEXTU ¢Gradace důležitosti – tučně důležité, tence souvislosti ¢ ¢Poznámky na okrajích – klíčová slova a komentáře – orientace a identifikace smyslu vlastními slovy. Dobré označovat si takto každý odstavec. Tvorba nadpisu odstavce, klíčové slovní spojení charakterizující jeho obsah. ¢ ¢Vlastní zkratky ¢ ¢Vlastní symboly – symboly charakterizující tvé reakce na daný text (vykřičník, otazník, smajlíky, obrázky...) ¢ ¢Vlastní nadpisy a podnadpisy (když je text špatně a málo členěný) ¢ POUŽITÍ PŘEČTENÉHO TEXTU ¢Poslední fáze čtení ¢ ¢Nové termíny a)udělej si seznam nejdůležitějších termínů v textu b)napiš jejich definici c)napiš krátký text, několik málo vět, ve kterém budou ideálně všechny vystupovat ¢ ¢Struktura argumentace -Jak autor pracuje se svým tvrzením? Příklady, analýzy, statistiky, tvrzení autorit... ¢ ¢Myšlenková mapa – dá se porovnat s tou vzniklou před čtením, a jinak slouží jako skvělá katalogizace nového pro mozek ¢ ¢Tématická síť - --//-- ¢ ¢Sněhová koule – napiš svůj názor na text ve 2 větách. Potom ve 3, pak 4... ¢Metoda 2 sloupců – 1.sloupec (názory autora), 2.sloupec (vlastní názory) ¢ ¢Vlastní komentář – za pomoci automatického psaní. Následně srovnej svůj text se způsobem argumentace autora ¢ ¢Obhajoba textu – představ si, že musíš defenzivně reagovat na drsnou kritiku o čteném textu. Co uvedeš na obhajobu autorovy argumentace? ¢ ¢Kritika textu – napiš drsnou kritiku čteného textu ¢ ¢Literární útvar – napiš krátkou prózu, haiku nebo co ti jen vyhovuje, za účelem zapamatování si tezí textu ¢ ¢Blog - blogujte o tom, co jste přečetli a co si o tom myslíte ¢ ¢Google docs – tvorba kartotéky! Pokud se vám líbí nějaká pasáž z textu, přepište si ji do jednoho docsu, doplňte bibliografické údaje a váš komentář. Takto to budete moci vždy použít do nějaké vaší seminární, diplomové či jiné práce. Časem se vám může taková databáze docela pěkně rozrůst. ¢ ¢Software for knowledge management ¢http://sourceforge.net/directory/business-enterprise/knowledgemanagement/os:windows/freshness:rece ntly-updated/ POROZUMĚT TEXTU ¢Porozumět textu znamená umět bez váhání odpovědět na 3 základní otázky (Šanderová,24-25): ¢ 1. 1. !!! EXPERIMENTUJTE !!! ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ eksperyment.jpg NO JO, ALE JAK TO VŠECHNO STIHNOUT? ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ zjb009-pile-books.jpg i-73c19bd88539520d00a6fc53d6eb2f2b-buried-under-books-no-words-alpha.png JAK RYCHLE A EFEKTIVNĚ ČÍST? ¢„Přečtěte si to pomalu a pečlivě.“ ¢OMYL! ¢Tento přístup vytváří začarovaný kruh: čím pomaleji čtete, tím méně rozumíte, a tím nepochopitelnější se vám text zdá být. Nakonec propradnete naprosté frustraci a často text bezmocně odložíte.“ (Buzan, 145) ¢ ¢www.rozectise.cz ¢http://www.brainpickings.org/index.php/2013/01/16/how-to-read-faster-bill-cosby/ ¢BUZAN, T. Rychlé čtení: čtěte rychleji, učte se lépe, dokažte víc. Brno: BizBooks, 2013. ¢ČINKA, L. Ovládněte svůj mozek: poslední kniha o mozku a zrychleném učení, kterou budete potřebovat. Brno: BizBooks, 2012. ¢ ¢ ¢ a) A JEŠTĚ JEDNOU...TOTO MÁ VELKÝ POTENCIÁL ZMĚNIT VÁŠ STUDENTSKÝ ŽIVOT K LEPŠÍMU... ¢ ¢www.rozectise.cz (především, navíc velmi též prospívá tlumočníkům, zrychluje a zkvalitňuje schopnost reakce) ¢ ¢http://www.brainpickings.org/index.php/2013/01/16/how-to-read-faster-bill-cosby/ ¢ ¢BUZAN, T. Rychlé čtení: čtěte rychleji, učte se lépe, dokažte víc. Brno: BizBooks, 2013. ¢ ¢ČINKA, L. Ovládněte svůj mozek: poslední kniha o mozku a zrychleném učení, kterou budete potřebovat. Brno: BizBooks, 2012. ¢ BILL COSBY RADÍ... HOW TO READ FASTER, 1985 HTTP://WWW.BRAINPICKINGS.ORG/INDEX.PHP/2013/01/16/HOW-TO-READ-FASTER-BILL-COSBY/ ¢1. rada – 1.možnost – seznámení se s textem, ukazatel, zda má smysl text vůbec číst blíže – dá 50% porozumění ¢Přečtěte první 2 odstavce, pak první větu každého dalšího odstavce a celé poslední 2 odstavce. ¢ ¢2.Rada – 2. možnost- dá 50% porozumění ¢Představte si, že řádky vedou vaše oči jako magnet, čím dál rychleji, a čtěte po celcích, ne po jednotlivých slovech. – na toto lidské oči nejsou zvyklé, je třeba to trénovat. ¢ ¢(takovýto tréning např. viz www.rozectise.cz ) ¢ RYCHLOČTENÍ NENÍ JEN O RYCHLÉM ČTENÍ! ¢ ¢Jedno z největších nedorozumění! ¢ ¢Rychlé čtení je jen jeden z nástrojů, technik, v rámci různých čtecích strategií, které chytře vybírá, střídá a používá chytrý čtenář. To vytváří efektivní čtení! ¢ ¢Rychločtení je smart reading! ¢(pozn. – není terminus technicus) ALE CO KDYŽ MI NĚCO UNIKNE? ¢„Úroveň porozumění dosahuje v průměru 60-80 % u relativně snadného textu, po 24 hodinách dochází k poklesu vybavování o 20 %. ¢ ¢Pokud si tedy děláte starosti se stoprocentním porozuměním, proč se o takové porozumění snažit? ¢ ¢To, co ve skutečnosti potřebujete, je na sto procent porozumět informacím z textu, které POTŘEBUJETE, a nikoli celému textu. ¢ ¢Je v tom zásadní rozdíl, a až jej pochopíte, zbavíte se strachu z naprostého neporozumění textu. ¢ ¢VŽDY VÁM NĚCO UNIKNE, PROČ SI TEDY Z TOHO DĚLAT VRÁSKY.“ ¢ ¢Buzan, Tony. Rychlé čtení: čtěte rychleji, učte se lépe, dokažte víc. Brno: BizBooks, 2013, s.43. „VŽDY VÁM NĚCO UNIKNE, PROČ SI TEDY Z TOHO DĚLAT VRÁSKY.“ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢...TAKŽE V KLIDU!... ¢ stock-vector-cartoon-tourist-relaxing-vector-illustration-with-simple-gradients-all-in-a-single-lay er-105628934.jpg PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA NA ČTENÍ ¢Motivace ke čtení – Proč to chci číst? V čem mě to obohatí? ¢ ¢Létají vám myšlenky všude možně? ¢– dejte si pětiminutovku automatického psaní! ¢Pokud vás ruší vaše osobní věci, před čtením si zkuste o tom 5 minut psát, volný tok mysli, vypište se z toho, abyste na to nemuseli myslet. Mozek pak dá pokoj. ¢ ¢Že se čas od času zasníte a máte z toho pak depresi, že se nedokážete soustředit? -Velký omyl! To jen váš mozek zpracovává nové informace. Je to přirozený proces. (Buzan, 147) ¢ ¢ PODMÍNKY KE ČTENÍ A KONCENTRACE ¢Správné načasování - „V načasování často spočívá rozdíl mezi dokonalým pochopením toho, co čtete, a totálním selháním porozumění.“ (Buzan, 65) ¢Sedět vzpřímeně (jinak má mozek pocit, že se jde spát) ¢Min. 50cm od textu ¢Dobré světlo ¢Nepříliš pohodlná židle ¢Velmi příjemné a vítavé studijní prostředí ¢Všechno potřebné po ruce ¢Dobrovolně odbourat facebook, mail, telefon a potenciální lidské rušitele ¢Pravidelné přestávky a relax – uvolňující cvičení pro oči i mozek, ideálně co 40min krátká procházka venku, http://www.pomodorotechnique.com/ 25+5 – POZOR! ZPŮSOBUJE ENORMNÍ ZVÝŠENÍ PRODUKTIVITY! (vlastní zkušenost) ¢pozn.: Vyzkoušejte také mobilní aplikaci „pomodroido“. ZVUKY A HUDBA V POZADÍ NA PODPORU ČTENÍ A KONCENTRACE ¢ ¢Soundrown http://soundrown.com/Coffee/ ¢http://www.webmetronome.com/ ¢Ukazovátko ¢Songy, které vám hrají stále dokola a cítíte, že podporují vaši koncentraci, bdělost, tempo čtení a celkovou mozkovou aktivitu (zcela individuální) ¢Návrhy: ¢Ellie Goulding – Lights http://www.youtube.com/watch?v=uqLGuRX_nLM ¢Bassnectar – Butterfly (feat. Mimi Page) http://www.youtube.com/watch?v=o-K_xgxrL4s ¢ ¢ !!! EXPERIMENTUJTE !!! ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ 424570-eksperyment-chemiczny.jpg 2. VARIANTY... ¢ 1.VARIANTA : ¢ Už máš to štěstí a luxus, že sis našel téma/text, co tě zajímá? ¢ -PERFEKTNÍ! Sbírej kousky každou chvíli a všude – nejen že to bude ke studijnímu dobru, ale ještě tě to bude dělat šťastným. - -2. VARIANTA : -Halda textů, které zkrátka „musíš“ přečíst? - -PERFEKTNÍ! Ideální šance, jak si pocvičit techniky efektivního čtenáře a trochu si zarychločíst! - -PS: I povinná beletrie se dá zvládnout za relativně krátkou dobu s velmi dobrým stupněm porozumění a hlavně schopností o tom promluvit, pokud si osvojíš techniky efektivního čtenáře. ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢MÁM MYŠLENKU! ¢ – ALE JAK Z TOHO CITOVAT? ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ archimedes_heureka.jpg HEURÉKA! MÁM MYŠLENKU! – JAK Z TOHO CITOVAT? ANEB CITACE ELEKTRONICKÉHO ZDROJE ¢Google scholar – nabízí 3 druhy citací ¢http://www.citace.com/ ¢Metodika tvorby bibliografických citací – interaktivní průvodce MU http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html ¢ ¢ Např. MLA http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#MLA.el_clanek ¢ ¢ ISO 690 http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#iso_690.el_clanek ¢ ¢ ¢ ¢ KTEROU CITAČNÍ NORMU POUŽÍT? ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Např. POKYNY PRO PSANÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ ¢ ¢Ústav slavistiky FF MU, Seminář jihoslovanských filologií a balkanistiky ¢ https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&ved=0CJMBEBYwCA&url=http%3A% 2F%2Fwww.phil.muni.cz%2Fwusl%2Fhome%2Fpracoviste%2F~vnitrni-cleneni%2FPOKYNY%2520PRO%2520PSANI%2520 DIPLOMOVYCH%2520PRACI.doc&ei=zJcaUYSwPKKA4gSI24GYDw&usg=AFQjCNHmr5CjgDUWRrIcOIhf9gAWqrtzEQ&sig2=Dix Y4DuK3P86GArcsB-F9Q&bvm=bv.42261806,d.bGE ¢ AŽ TO NAPÍŠETE... ¢ ¢ ¢ ¢ ¢KDE ZAČÍT? ¢KDE NAJÍT ČASOPISY? ¢KDE NAJÍT KONFERENCE? ¢ ¢Ideálně na své alma mater : a)literární e-časopis Proudy http://www.phil.muni.cz/journal/proudy/ b)Slavica literaria c)Opera Slavica - jazykovědný d)(časopisy vašich kateder a ústavů) ¢ ¢Sledujte konference: a)http://bazakonferencji.pl/ b)http://unikonferencje.pl/ c)fb časopisu Proudy http://www.facebook.com/casopisProudy d)weby univerzit e)http://www.barbarzynca.com/wielka-baza-konferencji-humanistycznych ¢ MIX CHYTRÝCH TIPŮ A PÁR MOUDER NA ZÁVĚR ¢http://www.theuselessweb.com/ když musíš, tak musíš ¢http://lifehacker.com/5876385/pomodroido-is-an-elegant-pomodoro-timer-for-your-android-phoneLifeha cker – vyplatí se sledovat! ¢Používejte Delicious! – inteligentní bookmarkování https://delicious.com/ ¢ ¢Práce/projekt má zrát, stejně jako ženy nebo víno. ¢Všechno si dávkujte po malých částech. ¢ ¢Kdo je full-time student? – Studuje 8,5h denně. ¢ ¢ ¢ !!! EXPERIMENTUJTE !!! ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ eksperyment (1).jpg A UŽIJTE SI TO! 2006077-relaks.jpg ČÍST SE VYPLATÍ... ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢http://nieczytasz.pl/ ¢ ¢ ¢ ¢ nie czytasz.jpg traffic_wernisaz_nie_czytasz_nie_ide_z_toba_do_lozka_0F.jpg ZDROJE ¢ ¢BUZAN, T. Rychlé čtení: čtěte rychleji, učte se lépe, dokažte víc. Brno: BizBooks, 2013. ¢ČINKA, L. Ovládněte svůj mozek: poslední kniha o mozku a zrychleném učení, kterou budete potřebovat. Brno: BizBooks, 2012. ¢ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. 1. vyd. Praha: Leda, 1999. ¢ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, 2009. ¢WRYCZA-BEKIER, J. Kreatywna praca dyplomowa. Gliwice: Helion, 2011. ¢Kulczycki,poradnik, s.36. Dostupné z: http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/poradnik/ ¢www.rozectise.cz ¢http://www.brainpickings.org/index.php/2013/01/16/how-to-read-faster-bill-cosby/ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ OBRÁZKY ¢ ¢http://static.bezuzyteczna.pl/static/content/6a86a2b3623ef560eed74cc3c.jpg ¢http://chrislema.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/Why-should-i-care-about-wordpress-fram eworks.png ¢http://www.socialmediaonline.com/wp-content/uploads/should-i-use-social-media.jpg ¢https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiDHDDpixIwwMhzm0UVGcQByh6i963yIkarZ8GOgiEbV oNfBGg ¢http://www.radio90.pl/files/2012/05/ksiazka-1.jpg ¢ http://rafalstec.blox.pl/resource/eksperyment.jpg ¢http://www.insidesocal.com/tomhoffarth/files/import/i-73c19bd88539520d00a6fc53d6eb2f2b-buried-unde r-books-no-words-alpha.png ¢http://7.s.dziennik.pl/pliki/2006000/2006077-relaks.jpg ¢http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/265489/105628934/stock-vector-cartoon-tourist- relaxing-vector-illustration-with-simple-gradients-all-in-a-single-layer-105628934.jpg ¢http://us.123rf.com/400wm/400/400/alexbannykh/alexbannykh0606/alexbannykh060600073/424570-eksperym ent-chemiczny.jpg ¢http://wyszukiwarki-google.com/files/foty/eksperyment.jpg ¢http://zazie.com.pl/wp-content/uploads/2011/12/traffic_wernisaz_nie_czytasz_nie_ide_z_toba_do_lozk a_0F.jpg ¢http://undernetmath.files.wordpress.com/2007/12/archimedes_heureka.jpg ¢http://kokieteria.pl/wp-content/uploads/2012/06/iStock_kobieta_ksiazka.jpg ¢http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/66717_10151532320838360_2094968429_n.jpg ¢ ¢ ¢Děkuji vám za pozornost! iStock_kobieta_ksiazka.jpg