Experiment I experiment vs. korelační studie experiment nejsilnější nástroj pro identifikaci příčinných vztahů manipulace nezávislými proměnnými korelační výzkum měření dvou či více charakteristik (symetrický vztah) experiment Woodworth systematická variace faktorů (NP) kontrola všech ostatních faktorů (IP) pozorování výsledků variace (ZP) Millovy kánony indukce John Stuart Mill (1806-1873) empiristická tradice - zkušenost pramenem poznání úkol vědy: rozlišit nahodilá spojení představ od zákonitých - metoda indukce principy uvažování o kauzalitě u experimentu Millovy kánony indukce metoda shody mají-li dva nebo více zkoumaných jevů jeden faktor společný, je tento faktor příčinou nebo účinkem, jenž zkoumáme Millovy kánony indukce metoda rozdílu mají-li dva případy, z nichž jeden obsahuje zkoumaný jev a druhý ne, všechny ostatní znaky kromě odlišného faktoru společné, pak se tento odlišný faktor vztahuje k příčině či účinku zkoumaného jevu Millovy kánony indukce metoda kombinace shody a rozdílu mají-li dva nebo více zkoumaných jevů jeden společný faktor, který se nevyskytuje v případech, kde zkoumaný jev také chybí, pak se tento faktor vztahuje k příčině zkoumaného jevu Millovy kánony indukce metoda sdružených změn jestliže se v souvislosti se změnou určitého faktoru změní i jiný faktor, jsou kauzálně spojeny Millovy kánony indukce metoda zbytků odstraníme-li ze zkoumaného jevu část, která je známa jako výsledek působení určitých známých faktorů, pak zbytek tohoto jevu musí být následkem ostatních možných faktorů typy experimentálních designů způsob manipulace s nezávislými proměnnými určuje design experimentu úrovně NP aplikovány u různých osob - mezisubjektový design úrovně NP aplikovány opakovaně u stejných osob vnitrosubjektový design kombinace obou přístupů – smíšený design kromě manipulovaných NP (užší pojetí) rozlišujeme také subjektové NP (nelze uvažovat o kauzalitě, pouze o rozdílech, např. pohlaví, kultura) mezisubjektový experiment nejjednodušší forma - dvě úrovně NP experimentální a kontrolní skupina experimentální skupina - přítomnost klíčového faktoru kontrolní skupina - nepřítomnost faktoru experimentální a kontrolní skupina metoda shody if X, then Y experimentální skupina TV násilí agrese kontrolní skupina žádné TV násilí žádná agrese metoda rozdílu if not X, then not Y kombinace metody shody a rozdílu - spojitá metoda sledování násilných TV pořadů je příčinou agrese kontrola intervenujících proměnných kontrola zdrojů zkreslení - zabránění confound efektu eliminace - zvukotěsná místnost stabilizace a zkonstantnění - standardní forma podmínek s výjimkou variace NP transformace na NP - multifaktorové experimenty znáhodnění a vyrovnání kontrola interindividuálních rozdílů zajištění ekvivalence skupin náhodný výběr a znáhodnění náhodný výběr (random sampling) snahou je vybrat reprezentativní vzorek případů vzhledem k populaci znáhodnění (random assignement) postup zajišťující, že účastníci experimentu mají stejnou šanci zařazení do jakékoli skupiny (exp. a kontrolní) většinou možné pouze u laboratorních experimentů jak na to? každý blok obsahuje všechny podmínky studie v náhodném pořadí tím je zajištěn shodný počet osob ve skupinách chceme rozdělit 15 osob do 3 skupin - dvou experimentálních (e1,e2) a jedné kontrolní (k) (e1,e2,k),(e2,k,e1),(e2,e1,k),(e1,k,e2),(e2,k,e1) nyní osoby (s čísly 1-15) postupně přiřazujeme k podmínkám (1,2,3),(4,5,6),(7,8,9),(10,11,12),(13,14,15) např. www. randomizer.org blokové znáhodnění matching - používá se při malém počtu osob vyrovnávající proměnná by měla korelovat se závislou proměnnou často je vyrovnání provedeno pomocí stejného konstruktu, jaký měří ZP lepší je zajistit větší vzorek a provést znáhodnění jak na to, pokud se vyrovnání nelze vyhnout? vyrovnání zajímá nás efektivita nového postupu výuky matematiky u nadaných dětí (N=10) děti chceme rozdělit do dvou skupin (nová vs. původní metoda výuky) vyrovnání provedeme dle IQ skóru IQ známe z databáze a předpokládáme, že inteligence souvisí s matematickými výsledky vyrovnání - příklad 1. krok - seřazení dle IQ skóru 120,121, 124,126, 129,131, 133,135, 140,144 2. krok - náhodné rozřazení jedinců z podobných dvojic do skupin 1. skupina - 120, 124, 131, 133, 144 (m=130,4) 2. skupina - 121, 126, 129, 135, 140 (m=130,2) vyrovnání - příklad důležitost správné operacionalizace proměnných zejména u nestandardizovaných nástrojů je z hlediska požadavků na replikaci důležitý podrobný popis pozorování, rozhovor, nové metody ... u nového nástroje vhodná pilotáž odhalí mj. efekt podlahy a stropu (např. příliš těžký, resp. lehký výkonový test) měření závislé proměnné výzkumník chce ověřit, jak ochotu lidí pomáhat ovlivní vzhled žadatele požádá o pomoc dva studenty Petra - vždy pečlivě upraven a elegantně oblečen Dalibora - spíše zanedbaného vzhledu a značně nedbalého oblečení experiment - příklad Výzkumník pošle Petra a Dalibora do Vaňkovky a dá jim instrukce, aby oslovovali kolemjdoucí s žádostí o 50 korun na jídlo. Žádost o pomoc mají adresovat vždy po 5 minutách prvnímu člověku, který kolem nich projde. Výzkumník mezitím sedí v nedaleké kavárně a zaznamenává reakce a charakteristiky oslovených osob. Na konci večera vždy spočítá celkovou sumu vybraných peněz. Tento proces je zopakován celkem pětkrát. Petr chodí do Vaňkovky vždy v pondělí mezi 17. a 20. hodinou, Dalibor v pátek mezi 18. a 21. hodinou. experiment - příklad typ experimentu? přirozený mezisubjektový se dvěma úrovněmi NP nezávislá proměnná? charakteristiky oblečení a upravenost závislá proměnná? ochota pomoci: suma vybraných peněz, reakce a chování oslovených, charakteristiky pomáhajích možné intervenující proměnné? čas pokusu (trial), rozdíly ve vzhledu a projevu Petra a Dalibora Jak by se projevil efekt podlahy/stropu u závislé proměnné? Jak by bylo možno zapojit další nezávislou proměnnou – pohlaví žadatele? experiment - příklad ohrožena zejména u výzkumů bez kontrolní či porovnávací skupiny a výzkumů s neekvivalentní porovnávací skupinou (kvaziexperimentální design) často se lze zdrojům ohrožení vnitřní validity úspěšně vyhnout, pokud do experimentu zahrneme dobře vybranou kontrolní skupinu zdroje ohrožení historie, maturace, regrese k průměrů, vliv testování/ nástrojů, samovýběr, experimentální mortalita, očekávání ze strany experimentátora, reaktivita zkoumaných osob vnitřní validita experimentu historie experimentální ověření účinnosti programu na potlačení xenofobie u studentů pretest 50 posttest 50 evaluovaný semestrový program teroristický čin spáchaný cizincem pretest 50 posttest 70 žádný program maturace experimentální ověření účinnosti programu na potlačení xenofobie u studentů pretest 50 posttest 30 evaluovaný semestrový program pretest 50 posttest 42 žádný program Ověřujeme účinnost nové psychologické metody zlepšující soustředění a výkon střelců. Blíží se termín kvalifikačních závodů pro juniorské reprezentanty. Z tohoto důvodu nemůžeme skupinu reprezentantů náhodně rozdělit a u poloviny metodu neaplikovat. Rozhodneme se proto porovnávací skupinu vybrat na amatérském závodě z nejlepších střelců v dané disciplině tak, aby jejich výkon v tomto závodě odpovídal průměrnému výkonu skupiny reprezentantů. U reprezentantů provedeme nácvik nové metody. Následující víkend zjistíme u reprezentantů i amatérů z porovnávací skupiny výsledky z 50 střel na terč. regrese k průměru regrese k průměru pretest 450 posttest 470 evaluovaná technika závodní střelci pretest 450 posttest 395 žádný program amatéři Jak lze výsledky interpretovat? Jak lze interpretovat pokles u amatérů? problém v případě, kdy pouhé vystavení pretestu vede ke změně skóru v posttestu (zapamatování, seznámení s principem úloh atd.) nebo v případě použití neekvivalentních nástrojů (různá obtížnost) téměř vždy ošetřitelné kontrolní skupinou s výjimkou tzv. pretestové senzitizace – vystavení pretestu mění účinnost nezávislé proměnné např. vyšší pozornost subjektů věnovaná ve výukovém programu identifikovaným slabším stránkám vliv testování/nástrojů samovýběr výběr a/nebo rozdělení osob do skupin mimo kontrolu výzkumníka experimentální mortalita např. vyvozování závěrů o účinnosti terapie pouze na základě osob, které “vydržely” až do konce očekávání ze strany experimentátora a reaktivita zkoumaných osob úzce provázené zdroje ohrožení souvisí s placebo efektem, efektem vyhovění experimentátorovi řešením je dvojitě slepý experiment - ani výzkumník, ani zkoumaná osoba neví, jaká úroveň NP je kterým osobám podávána další zdroje ohrožení vnitřní validity