Členění výzkumu v psychologii podle cíle: základní a aplikovaný podle místa: laboratorní a terénní podle výzkumných designů pondělí, 12. března 2012 Členění výzkumu v psychologii Základní výzkum základním výzkumným cílem je poznání - popis, predikce, vysvětlení základních principů Aplikovaný výzkum hledá řešení pro konkrétní situace a problémy někdy 3) Evaluační výzkum účinnost konkrétních intervenčních programů pondělí, 12. března 2012 Cíle výzkumu v psychologii 1) Popis (deskripce) chování a mentálních procesů 2) Předpověď (predikce) chování a mentálních procesů 3) Vysvětlení (explanace) chování a mentálních procesů 4) Kontrola chování pondělí, 12. března 2012 Popis rozpoznat pravidelně se vyskytující sekvence událostí, včetně podnětů nebo událostí v prostředí a odpovědí či událostí v chování do deskripce patří i klasifikace Jasný a přesný popis je důležitým prvním krokem – bez něj nemůžeme vytvářet predikce a vysvětlení. Deskripce = operacionální definice proměnných Metody: pozorování (naturalistické, laboratorní), případové studie pondělí, 12. března 2012 Předpověď hledáme pravidelně se vyskytující a předpověditelné vztahy mezi proměnnými. Síla těchto vztahů nám umožňuje činit předpovědi o určité spolehlivosti. Predikce = vytváření hypotéz o vztazích mezi proměnnými neznamená vysvětlení Metoda – korelace pondělí, 12. března 2012 Vysvětlení Vysvětlení = známe příčinu, odpověď na otázku PROČ? Metoda: experiment vysvětlení musí zapadat do určité teorie ostatní možná vysvětlení musí být jasně vyloučena pondělí, 12. března 2012 Kontrola někdy kontroverzní cíl různé způsoby, jak poznané zákonitosti chování aplikovat, jak změnit lidský život k lepšímu není obvykle bezprostředním cílem pondělí, 12. března 2012 Postup vědecké práce hypotézateorie jevy/ konstrukty proměnné operacionalizace pondělí, 12. března 2012 Postup vědecké práce hypotézateorie jevy/ konstrukty proměnné operacionalizace pondělí, 12. března 2012 Postup vědecké práce hypotézateorie jevy/ konstrukty proměnné operacionalizace pondělí, 12. března 2012 Postup vědecké práce hypotézateorie jevy/ konstrukty proměnné operacionalizace pondělí, 12. března 2012 Postup vědecké práce hypotézateorie jevy/ konstrukty proměnné operacionalizace pondělí, 12. března 2012 Postup vědecké práce hypotézateorie jevy/ konstrukty proměnné operacionalizace pondělí, 12. března 2012 Konstrukt, proměnná, operacionalizace • konstrukt hypotetický, přímo nepozorovatelný faktor extraverze, inteligence, kognitivní disonance teorie popisuje povahu klíčových konstruktů a vztahy mezi nimi • proměnná reprezentuje jev/konstrukt pozorovatelná a měřitelná pondělí, 12. března 2012 Konstrukt, proměnná, operacionalizace • proměnná může nabývat více hodnot pravidlo přiřazující jednotlivé hodnoty musí být jasně formulované součet číselně hodnocených odpovědí na položky tvořící určitou škálu, součet bodů za správně vyřešené položky, postupy skórování v rámci pozorování pondělí, 12. března 2012 Konstrukt, proměnná, operacionalizace • operacionalizace konstruktu zásadní bod při formulaci výzkumného projektu explicitní definování konstruktu v termínech operací použitých k vyvolání daného jevu či jeho měření přesně popsaný způsob, jak dospět k navození anxiety v experimentu určení nástroje ke změření subjektivně vnímané anxiety pondělí, 12. března 2012 Konstrukt, proměnná, operacionalizace • operacionalizace stejný konstrukt může být operacionálně definován odlišnými způsoby tento fakt znesnadňuje porovnání výzkumných závěrů k pochopení jevů však přispívá, pokud ke stejnému závěru o povaze konstruktu dospějeme přes odlišné operacionální definice – konvergenční operace pondělí, 12. března 2012 Proměnné ve výzkumu nezávislá/ independent závislá/ dependent intervenující/ extraneous intervenující/ extraneous pondělí, 12. března 2012 nezávislá/ independent závislá/ dependent intervenující/ extraneous intervenující/ extraneous Proměnné ve výzkumu pondělí, 12. března 2012 Nezávislá proměnná • neovlivněná jinými proměnnými ve výzkumu (nikoli nezávisející na jiných proměnných obecně) objekt zájmu výzkumníka pro její vliv na chování jedince předpokládaná příčina změn v závisle proměnné pondělí, 12. března 2012 Nezávislá proměnná • užší pojetí manipulovaná proměnná v experimentu (manipulovat lze situaci, povahu úkolu, formu instrukce) • širší pojetí manipulovaná i subjektová proměnná subjektová proměnná (nemanipulovaná, demografická, klasifikační) pondělí, 12. března 2012 Závislá proměnná • předpokládaný následek působení NP • zásadní úloha operacionální definice konstruktu představujícího ZP • dobrá operacionální definice umožňuje vyhovět požadavkům na replikaci • nejlépe zvolit nástroje (pokud lze) s ověřenými psychometrickými charakteristikami (reliabilita, validita) pondělí, 12. března 2012 Intervenující proměnné • vnější proměnné, jejichž vliv se snažíme kontrolovat • confounding nekontrolovaná IP, která se mění společně s předpokládanou NP nebo se vyskytuje společně s ní poskytuje alternativní vysvětlení změn v ZP klasickým příkladem jsou klinické studie vlivu terapie bez kontrolní skupiny pondělí, 12. března 2012 Proměnné a jejich role ve výzkumu • stejný konstrukt může vystupovat v roli NP, ZP, nebo IP • anxieta instrukce před testem (25% vs. 90% úspěšnost) individuální vs. skupinová administrace testu – pozorování projevů anxiety, fyziologická měření vliv způsobu výuky (přednášení s a bez prezentační techniky) na výsledky studentů – anxieta a jiné IP kontrolovány náhodným rozdělením do skupin pondělí, 12. března 2012 Základní typy výzkumných designů •experiment •kvaziexperiment •korelační studie pondělí, 12. března 2012 Experiment • systematická výzkumná strategie manipulace s určitým jevem/jevy – NP kontrola jiných jevů (udržení na konstantní úrovni) - IP pozorování/měření výsledků – ZP • explanační funkce experimentu umožňuje (za předpokladu, že jsme výzkum dobře naplánovali a provedli) určit příčinný vztah mezi jevy pondělí, 12. března 2012 Experiment • kdy můžeme říci (pravděpodobně), že je vztah kauzální? Campbell (1980) příčina předchází efektu kovariace (společná změna) předpokládané příčiny a jejího efektu neexistence alternativního vysvětlení pondělí, 12. března 2012 Experiment • dobře navržený/vnitřně validní experiment manipulace NP předchází měření ZP NP má více než jednu úroveň; sledujeme, zda se v souvislosti se změnami NP mění ZP intervenující proměnné jsou kontrolovány a nedochází k tzv. confounding efektu pondělí, 12. března 2012 Základní experimentální designy • podle počtu NP – jednofaktoriální a vícefaktoriální každá NP může mít dvě a více úrovní • podle počtu úrovní NP, kterým je subjekt vystaven – mezisubjektový a vnitrosubjektový (opakovaná měření ZP) mezisubjektový plán v nejjednodušší podobě rozdělení osob do experimentální a kontrolní skupiny (dvě úrovně NP) • podle prostředí – přirozený a laboratorní experiment pondělí, 12. března 2012 Experiment - příklad • mezisubjektový jednofaktoriální experiment se dvěma úrovněmi NP • chceme zjistit, zda jsou výsledky testu ze statistiky ovlivněny testovou anxietou • manipulace NP/operacionalizace anxiety zvýšená anxieta - instrukce k testu doplněna o údaj, že projde max. 20 % studentů snížená anxieta - instrukce k testu doplněna o údaj, že projde kolem 90 % studentů • ZP operacionalizována jako počet bodů v testu pondělí, 12. března 2012 Experiment - příklad NP vysoká úzkost test test ZP předtermín běžný termín 25 bodů 15 bodů • mohu vysoudit, že zvýšená testová anxieta vede ke snížení výsledku dosaženého v testu ze statistiky? nízká úzkost pondělí, 12. března 2012 Experiment - příklad • předchozí „projekt“ trpěl nedostatkem kontroly IP • IP proměnné mohly kovariovat společně s NP - confounding pilní studenti v předtermínu, kde byla snížena anxieta méně pilní studenti v řádném termínu, kde byla anxieta zvýšena • počet bodů mohl být ovlivněn kromě NP také individuálními charakteristikami studentů (píle), či kombinací NP a IP • řešením je znáhodnění - náhodné přiřazení studentů do skupin • experimentální podmínky se musí lišit pouze v úrovni NP pondělí, 12. března 2012 Kvaziexperiment • snaží se také odhalit příčinné vazby mezi jevy • problémem je většinou faktické či z etických důvodů nemožné náhodné rozřazení osob do experimentální a kontrolní skupiny • často jsou předmětem zájmu intaktní skupiny (školní třídy, pracovní kolektivy) • kvaziexperiment se často používá v přirozeném prostředí v rámci aplikovaného výzkumu • kvaziexperiment má obecně nižší interní validitu, často však vyšší externí (ekologickou) validitu míru platnosti závěrů mimo kontext dané experimentální situace (míru, do jaké jsou výsledky výzkumu platné pro “reálný” život) pondělí, 12. března 2012 Kvaziexperiment - příklad • Langer a Rodin (1976) – vliv environmentálních změn na sebehodnocení a jiné charakteristiky seniorů • nestačí sledovat např. změny u seniorů, kteří se z domácího prostředí přesunou do kolektivního zařízení v takovém případě se hovoří o chudém výzkumném projektu pondělí, 12. března 2012 • je potřeba vytvořit porovnávací skupinu, která je v klíčových charakteristikách srovnatelná s výzkumnou skupinou • navíc je dobré provést u obou skupin měření konstruktu ZP i před působením NP (pretest) • jedná se o kvaziexperimentální plán s neekvivalentní porovnávací skupinou Kvaziexperiment - příklad pondělí, 12. března 2012 Korelační studie • Cronbach – dvě disciplíny vědecké psychologie: korelační a experimentální psychologie • korelační psychologie zabývá se zkoumáním vztahů mezi přirozeně se objevujícími proměnnými a studiem individuálních rozdílů; založena na měření proměnných a zjišťování vztahů mezi nimi • experimentální psychologie snaha minimalizovat individuální rozdíly nebo je kontrolovat; založena na manipulaci s proměnnými pondělí, 12. března 2012 Korelační studie • jejich rozvoj souvisí s rozvojem statistických procedur (regrese, faktorová analýza, strukturální modelování) • někdy vyčleňován tzv. diferenciační výzkum korelační výzkum, ve kterém určitá proměnná (národnost, věk, pohlaví) nemůže být ovlivněna ostatními proměnnými genderové rozdíly v povaze agresivních projevů a vztazích agresivity k dalším proměnným pondělí, 12. března 2012 Korelační studie • úvaha o příčinných vztazích je vždy problematická – problém direkcionality zjištěn vztah mezi jevy A a B, je A příčinou B, nebo je tomu naopak? • specifickým problémem je tzv. problém třetí proměnné jev C je společnou příčinnou jevu A a B • přes uvedené problémy mohou výsledky korelačních studií sloužit k predikci jevů pondělí, 12. března 2012 Korelační studie - příklad • ve výzkumu byl zjištěn středně těsný vztah (r=0,70) mezi hraním PC her s násilnou tematikou a agresivitou • můžeme vysoudit, že hraní násilných her vede k vyšší agresivitě? • nebo je vztah opačný? • nefunguje zde třetí proměnná (proměnné), která je příčinnou obou jevů a vysvětlením nalezeného vztahu? např. nízká frekvence sociálních kontaktů pondělí, 12. března 2012 Korelační studie - příklad hraní PC her agresivita pondělí, 12. března 2012 Korelační studie - příklad hraní PC her agresivita sociálně aktivní sociálně neaktivní pondělí, 12. března 2012 Specifické výzkumné strategie • developmentální výzkum longitudinální studie průřezové studie kohortově sekvenční výzkum • studie N=1 významné místo v dějinách psychologie (Ebbinghaus, Skinner, Watson, Freud) dnes již málo využívaný metodologický postup pondělí, 12. března 2012