Psychoterapie – přednášky 3/2013 Behaviorální terapie •Joseph Wolpe – snaha o objektivní zhodnocení terapeutických výsledků (nicméně postupné „vylepšování“ terapeutické účinnosti) • •Přínosy: •Škálování •Využití imaginací zaměřených na cíl (výborný postup hojně využívaný např. v koučingu) • Zdůraznění posilování – odměn •Vynikající výsledky při práci a dětmi (vnější motivace; příklad) •Negativa: •Přílišná redukce •Nadhodnocování sféry vlivu • Kognitivní terapie •Obecně: není to podnět sám, co v nás vyvolává nějaké chování, ale jeho subjektivní význam • •Klasický model podnět – reakce rozšířen na podnět – kog. zprac. – reakce – následek • •Terapeutická práce zaměřena na proces kognitivního zpracování informací • • Kognitivní terapie •Albert Ellis – RE(B)T • •Model A – B – C –A – Activating event –B – belief –C – consequence • •Model později rozpracován, přidána další písmena •Potíže způsobují iracionální přesvědčení (musturbace) •Diskuze, přesvědčování, domácí úkoly – praktický nácvik, využití humoru http://www.eitrainingcompany.com/wp-content/uploads/2011/04/albert_ellis.jpg Kognitivní terapie •Aaron Beck • •Původně PA – práce s depresí •Automatické negativní myšlenky •Negativní triáda – přesvědčení o: –sobě –lidech kolem –světě •Sokratovský dialog – terapeut vede vhodnými dotazy klienta k tomu, aby si sám uvědomil nereálnost svých přesvědčení •Hledání dysfunkčních kognitivních schémat – nahrazování funkčními http://g.psychcentral.com/blog/wp-content/uploads/2009/09/aaron_beck.jpg KBT •Zakladatelé Mahoney a Meichenbaum •Propojení předchozích způsobů práce do uceleného systému – integrativní pohled • •Rysy KBT (Možný, Praško,1999): • 1.KBT je krátká, časově omezená 2.KBT je strukturovaná a terapeut je aktivní a direktivní 3.Pro KBT je charakteristická aktivní spolupráce mezi klientem a terapeutem 4. http://www.kondiceonline.cz/wp-content/uploads/2011/09/MUDr-Jan-Prasko.jpg http://www.kbt-odyssea.cz/storage/Petr_Mozny.jpg KBT 4.KBT vychází z teorií učení a teorií kognitivní psychologie 5.KBT se zaměřuje na přítomné problémy 6.KBT se zaměřuje na konkrétní, jasně definované problémy a na faktory udržující problém 7.KBT si stanovuje konkrétní, funkční cíle 8.KBT se zaměřuje na pozorovatelné chování a vědomé psychické procesy, konkrétní změny v životě 9.KBT uplatňuje vědeckou metodologii 10.Konečným cílem KBT je dosažení soběstačnosti klienta 4. KBT •Bludný kruh úzkosti: kbt model.jpg •Později přidány důsledky (Praško a kol., 2007) – dlouhodobé ovlivnění chování Techniky •Systematická desenzibilizace •Zaplavení •Zabránění činnosti •Plánování činnosti •Edukace/vzdělávání •Domácí úkoly •Práce v „terénu“ Multimodální terapie •Akronym BASIC I.D: • ØB – Behavior ØA – Affect ØS – Sensation ØI – Imagery ØC – Cognition ØI – Interpersonal realtionships ØD - Drugs – – • http://www.psychologytoday.com/files/arnold-lazarus.jpg?1307052595 Humanistické směry •Zdůraznění svobodné vůle, sebeurčení jedince – předchozí směry: člověk není svobodný, je něčím ovlivňován (pudy, vnějšími podněty, naučeným způsobem myšlení…) • •Cíl humanistických směrů – plný rozvoj jedince • •Nekladou tolik důraz na psychopatologii a léčení konkrétních poruch • Rogersovská psychoterapie •Terapie zaměřená na člověka (předtím klienta) •Žádné techniky, terapie se řídí podle klienta •Terapeut-průvodce •Tři základní podmínky na straně terapeuta, aby terapie mohla fungovat: 1.Bezpodmínečné přijetí 2.Empatie 3.Kongruence Humanistické směry •Daseinsanalýza – Binswanger •Důraz na odpovědnost •Pochopení lidské existence •Člověk má „naplnit své bytí“ • •Logoterapie – Frankl •Touha po smyslu – existenciální frustrace – (existenciální) noogenní neuróza •Zaměřuje se na hodnoty člověka, rozšiřuje jeho obzor Gestalt psychoterapie • •Podobnosti s KBT •Menší míra direktivity •Snaha o vidění věcí v celku •Směr vystavěn na PA