SYLABUS Seminář dne 4.3. 2013 Analýza populárně psychologických textů Studenti vyhledají 1 popularizační titul/text/článek, který zhodnotí z perspektivy psychologické vědy. Vybírat si proto musí taková témata popularizačních textů, která jsou jim profesně a studijně blízká a dokáží o nich jako vědci kriticky uvažovat. Tentýž popularizační titul/text/článek dají přečíst nezainteresovanému laikovi (kamarádovi, rodinnému členovi), který jim ústně sdělí, jaký mají z článků pocit, zda jim dává smysl a zda by měli vůči stylu psaní nějaké výhrady. Vaši vlastní kritiku z perspektivy psychologa vědce a perspektivu vašeho kamaráda/rodinného člena, odprezentujete na semináři (1 student = 15 minut). Před výukou (nejpozději v pátek) vloží do odevzdávárny předmětu případné odkazy na články nebo názvy titulů (we wordu nebo jakémkoli textovém editoru), z kterých čerpali. Ty zhlédnou ostatní studenti, aby byli připraveni na diskutování ve výuce. Inspirativní zdroje: http://psychologie.cz/ http://www.portal.cz/pd/ http://moje-psychologie.magaziny.cz/ Seminář dne 18.3. 2013 Analýza psychologických mýtů a jejich zhodnocení Studenti si nastudují jednu kapitolu z knihy 50 největších mýtů populární psychologie, zpracují o něm seminární práci. Mělo by jít o téma, jež je studentům profesně či studijně blízké, aby byli schopni posoudit i-/relevanci dosavadních mýtů o daném konceptu. Provedou analýzu tématu, zdůrazní příčiny mýtických přesvědčení a předloží vědecký pohled vč. Dosavadních výzkumů v rámci tématu. Téma bude na hodině odprezentováno (1 student =15 minut), případné články, na které budete odkazovat, vložíte do odevzdávárny předmětu (nejpozději v pátek před výukou). 1.4. je velikonoční pondělí 15.4. se koná výuka semináře jiného předmětu Seminář dne 29.4. 2013 Analýza vystupování psychologů v médiích Studenti si vyberou z portálu české televize jedno z videí v archivu Rodina a já (je možný i jiný zdroj). Zhlédnou jej, zaregistrují chování a výroky psychologa/psychoterapeuta/psychiatra. Na základě samostudia daného tématu a vzhlledem k etice práce psychologa se zaměří na způsob vystupování a prezentaci psychologie v médiích. Rozbor kladů a záporů vystupování a reflexi odborníkova chování odprezentují (1 student = 15 minut). Před výukou (nejpozději v pátek) zašlou odkazy na videa (we wordu nebo jakémkoli textovém editoru), které zhlédnou ostatní studenti, aby byli připraveni na diskutování ve výuce. Link na seriál Rodina a já z archivu České televize: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1128654162-rodina-a-ja/ Seminář dne 13.5. 2013 Kontroverzní terapeutické praktiky Pozor! Oproti ostatním seminářům zde studenti pracují ve dvojicích. Jeden z dvojice pracuje na „osvědčené“ metodš, druhý na „diskutabilní“. Prezentace je společná, pořadí záleží na domluvě. Cílem je konfrontace principů uznávané a za uznávanou se vydávající metody. Studenti si z dostupných elektronických nebo knižních zdrojů nastudují jednu psychoterapeutickou a prakticky osvědčenou metodu (viz např. KBT, PCA…). Poté si nastudují jednu diskutabilní a prakticky neosvědčenou (rozporuplnou) metodu (viz např. terapie pevným obětím, andělská terapie…). Obě nastudované metody (psychoterapeutickou/osvědčenou i neosvědčenou/diskutabilní), jejich principy a praktické uplatnění, odprezentují na semináři (1 dvojice = 30 minut). Studenti do odevzdávárny nic nevkládají. Pro zajímavost - linky na stránky terapie pevným objetím a andělské terapie: http://www.prekopova-pevneobjeti.cz/Úvod/tabid/70/Default.aspx http://www.angeltherapy.com/ http://www.andelska-terapie.cz/