Kapitoly o paměti: Epizodická paměť 19. a 26. 3. 2013 Eva Literáková Přehled • Esej • Představení článků • Epizodická paměť – Schémata – Úrovně zpracování – Mozek a epizodická pamět Představení článků • Memory and consciousness Tulving, 1985 • Deconstructing episodic memory with construction Hassabis & Maquire, 2007 • A ‘‘snapshot’’ of declarative memory: Differing developmental trajectories in episodic and autobiographical memory Pathman, Samson, Dugas, Cabeza, & Bauer, 2011 • Elements of episodic memory in animals Clayton, Griffiths, Emery, & Dickinson, 2001 Memory and consciousness Memory and consciousness I • „Remembering is a conscious experience“ • Procedurální – sémantická – epizodická paměť – Liší se v povaze znalostí, kterými disponují (procedurální a propoziční) – Lze epizodickou paměť chápat jako jeden subsystém sémantické a sémantickou jako subsystém procedurální paměti? • Vědomí anoetické (neznalé) – noetické (znalé) – autonoetické (sebe-znalé) Memory and consciousness II • Autonoetické a noetické vědomí – Rozdíl, mezi tím, že si pamatujeme, že jsme něco podobného v minulosti zažili, nebo víme, že něco nějak je (jen si opakujeme podobné procesy) • Pacient NN – Nepamatoval si osobní události před i po poranění hlavy ani si nedokáže představit budoucnost – Memory span 9, intaktní znalosti o světě a jazykové schopnosti, ovšem bez epizodické paměti – Žije v „permanentní přítomnosti“ Memory and consciousness III • Autonoetické vědomí – Obsahuje prodloužený subjektivní čas (mental time travel) minulý i budoucí – Je nezbytnou komponentou pamatování si událostí – Ve vývoji se objevuje později (nejprve procedurální, pak sémantická, pak epizodická paměť) – Selektivní poškození u mnoha narušení mozku, interindividuálně odlišné, může být měřeno Memory and consciousness IV • Rozdíl mezi remember a know – Fenomenologická zkušenost vybavení (autonoetické vs. noetické vědomí, mix) – Měření – volné vybavení, kategorická nápověda, počáteční písmeno (nejvíce remember judgement je u volného vybavení) – Adaptivní hodnota autonoetického vědomí – zvýšená subjektivní jistota, se kterou lidé věří a chtějí jednat na základě vlastních vzpomínek Deconstructing episodic memory with construction Deconstructing episodic memory with construction I • Základní otázka, kterou si článek klade: – Který proces tvoří základnu vybavení z epizodické paměti? • Epizodická paměť – Je podložena řadou odlišných komponentních procesů, jako je přemýšlení o budoucnosti, navigace, ToM (přebírání perspektivy), „default network“, „mind wandering“ (fMRI studie) – Důležitý společný proces – self-projection – Na stejné síti ovšem závisí také procesy bohaté imaginace fiktivních zážitků, které ale nejsou explicitně propojeny ani se self ani se subjektivním vnímáním času (Jak to tedy je?) Spreng, Mar, & Kim, 2009 Deconstructing episodic memory with construction II • Co je to tedy ta recollective experience? – Autoři argumentují, že jde o proces scene construction, který je lépe schopen vysvětlit, co mají společného mozkové sítě aktivované při vybavování; navíc podporuje vnímání vybavení jako (re)konstruktivního procesu (který také vysvětluje chyby a inkonzistence epizodických vzpomínek) • What – where – when – Jsou stejně důležité? (mirco- & macro time) Deconstructing episodic memory with construction III • Konstrukce scén – Je závislá na hipokampu (studie s vytvářením fiktivních zážitků), ale i na dalších procesech, které jsou spojovány s epizodickým vybavením – Je zodpovědná za velkou část aktivované sítě při epizodickém vybavení, další klíčové komponenty – subjektivní vnímání času, spojení se self a autonoetické vědomí – u vlastních zážitků byly více aktivován přední střední prefrontální kortex a oblasti postranního středního parietálního kortexu (postranní cingulum a precuneus) Deconstructing episodic memory with construction IV • Familiarita (pocit známostii) – je ve spolupráci se self-relevant functions podstatná pro fenomenologický pocit, že znovu zažitá událost se skutečně v minulosti stala (není vymyšlená) • Future directions – Konstrukce scén by měla být využívána při výzkumu epizodické paměti jako základní proces A ‘‘snapshot’’ of declarative memory: Differing developmental trajectories in episodic and autobiographical memory A „snapshot“ of declarative memory I • Jak se odlišuje epizodická a autobiografická paměť? – Různé/podobné procesy; různé metodologie; odlišnosti zkoumání u dětí a dospělých – Cabeza paradigm: Fotografie vlastní s instrukcí všímat si pocitů a okolí vs. fotografie cizí – odlišná aktivace na fMRI. U autobiografických fotografií – vyšší aktivita v mediálním prefrontálním kortexu, vizuální a parahipokampální oblasti A „snapshot“ of declarative memory II • Studie – Dvě skupiny dětí (7-9 a 9-11 let) a dospělí – Procházka muzeem s instrukcí mentálně si zaznamenat situaci a kontext (autobiographical encoding) – Poté hodnotili z hlediska kvality fotografie cizích (episodic encoding) – Později rozhodovali, zda prezentovaná fotografie je vlastní, ta, kterou hodnotili, nebo nová fotografie jiného místa v muzeu (recognition) – Hypotéza – dospělí budou úspěšnější A „snapshot“ of declarative memory III • Jaké byly instrukce? • Metodologie – použití 3 místo 5bodové škály A „snapshot“ of declarative memory IV • Dospělí byli přesnější v zařazování „starých“ vzpomínek do správného kontextu • Starší děti měly podobný výkon jako dospělí v rozpoznání autobiografické paměti, ne ale v epizodické – Autobiografická paměť se vyvíjí dříve, než epizodická? Elements of episodic memory in animals Elements of episodic-like memory in animals I • Který druh paměti nás nejvíce odlišuje od zvířat? – Schopnost epizodicky vybavovat jedinečné minulé události, pro které je specifický jazykový popis, mental time travel a autonoetic consciousness • Episodic-like memory – co je to? – Splňuje behaviorální kritéria (co, kdy, kde) – Metoda studia - etologie Elements of episodic-like memory in animals II • Subhumánní primáti – Vytváření koalicí a aliancí - potřebují zaznamenání kognitivně komplexních sociálních vztahů • Kukačky a další parazité při kladení vajec • Hraboši a rozmnožování • Sojky – Naučily se, kdy se které jídlo kazí a po určité době (4-28-100h) hledaly vždy jídlo, které bylo čerstvé. Elements of episodic-like memory in animals III • Sojky – Nejoblíbenější jídlo červi (čerství jen po 4 hodinách), cvrčci (čerství max. 28 hodinách) a ořechy (čerstvé i po 100 hodinách od ukrytí) – Nechali je (1) schovat červy a cvrčky najednou a hledat po 28 h, nebo (2) nejdřív cvrčky a pak 4 h před 28 h intervalem červy – Vždy, když byli čerství červi, hledali červy (tedy 2), v (1) hledali cvrčky – Nejedná se pouze o familiaritu (rozpoznání místa), ale o episodic-like memory (co + kam + kdy) Elements of episodic-like memory in animals IV • Druhý experiment – Nejprve sojky nakrmili jedním ze dvou schovaných jídel, což ovlivňuje výběr (preferují to druhé, i když byly čerstvé obě) • Třetí experiment – Observace vedla k úspěšnému vykrádání • Kavky pravděpodobně vnímají čas – při prodloužení intervalu vždy změnily preference podle toho, co se zkazilo Epizodická paměť Několik otázek • Kde jste byli včera v 8 hodin večer? • Jaká je vaše nejranější vzpomínka? • Kdy jste naposledy viděli moře? • Tulving: – Mental time travel – Reliving • Základní předpoklad epizodické paměti – Mentální úložiště, které nám dovoluje odlišovat danou událost od jiné podobné Základní předpoklady EP • 3 důležité komponenty – Uložení odlišností (jedinečností) – Metoda dlouhodobého uložení – Metoda nalezení a vybavení určité vzpomínky • Slouží zejména k vybavování specifických událostí, ovšem také na jejich základě formujeme základnu sémantické paměti (znalosti o světě) Dvě tradice studia EP • Laboratorní vs. everyday memory • Bartlett (1932): The war of ghosts – Na co přišel? Vyprávěné příběhy byly vždy kratší, koherentnější a více seděly do úhlu pohledu vypravěče – Respondenti byli ve výbavnosti aktivní a usilovně hledali význam – Kritika studie – nebyly jasné instrukce (výkon se pak zlepší), nikdy nic netestoval (ve studii chyběla statistika) Schémata Schémata I • Bartlett postuloval koncept schématu – dlouhodobé strukturované reprezentace znalostí, která bývá používána tím, kdo si pamatuje k utváření smyslu nového materiálu a dalšímu uložení a vybavení • Systematické chyby vedené schématy se objevují už po relatvně krátké době po prezentaci • Studie Sulina a Doolinga (1974): prezentovali příběh… Schémata II • Hlavní hrdina se pro část respondentů jmenoval Adolf Hitler – Ti mnohem častěji uváděli, že slyšeli větu: „Nenáviděl zejména Židy a pronásledoval je“, která ale nebyla čtená – Tato distorze se objevila po týdnu, ne však po 5 minutách od přečtení příběhu Schémata III • Jak jinak studovat zkreslení ve směru schématu? Dvojznačné obrázky (např. Carmichael, Hogan, & Walter, 1932) • Zkreslení se objevuje až při vybavení, pokud je zadána rekognice, označeny jsou správné obrazce Schémata IV • Verbální označení (labeling) nám však také pomáhá, máme-li si pamatovat zdánlivě nesmyslné obrazce (Bower, Karlin, & Dueck, 1975) Význam a paměť I • Lépe si pamatujeme nesmyslné slabiky, které připomínají slova (CAS vs. ZIJ) • Materiál si přirozeně organizujeme do skupin podle síly asociačních vazeb Význam a paměť II • Experiment: – (1) nadání, historie, ticho, život, naděje, hodnota, matematika, nesouhlas, myšlenka – (2) kostel, žebrák, koberec, ruka, klobouk, konvička, drak, dělo, jablko • Konkrétní a představitelná slova si pamatujeme lépe – teorie duálního kódování (vizuální + verbální kód, Paivio) – (3) širocí, šedí, sloni, vystrašení, řvoucími, plameny, pošlapanými, malými, bezbrannými, zajíčky Úrovně zpracování informací Úrovně zpracování I • Proč význam tolik posiluje paměť? • Způsob, jakým zacházíme s informacemi, rozhoduje o tom, jak dlouho zůstanou v dlouhodobé paměti – Záleží, do jaké hloubky (vizuální charakteristika, mluvený zvuk, význam) a šířky (asociační vazby) informaci zpracujeme Craik & Lockhart, 1972 Úrovně zpracování II • Experiment (Craik & Tulving, 1975) – 3 způsoby prezentace slov, různé úrovně zpracování – (1) Je toto slovo napsáno velkými nebo malými písmeny? TABLE – (2) Rýmuje se toto slovo se slovem dog? Log. – (3) Sedí slovo field do této věty? The horse lived in a --- ? – Nejlepší výkon v rekognici: (3) Úrovně zpracování III - limity • Hlavním limitem je, že zpracování neprobíhá sériově (vision-then-phonology-thensemantics), ale paralelně – význam si uvědomujeme vždy, i když mu věnujeme více či méně pozornosti • Od vydání původní studie (1972) se teorie nikam moc neposunula, stále je ale považována za jedno ze základních pravidel Zpracování vhodné pro transfer I • Jsou situace, kdy hluboké zpracování nevede vždy k dobrému výkonu (např. když na test studujeme nesprávný typ znalostí) • Transfer-appropriate processing (TAP) – Navrhuje, že uchování je nejlepší, když je způsob uložení stejný, jako způsob vybavení • Požadavky testu by se měly shodovat se způsobem zpracování informací při ukládání Zpracování vhodné pro transfer II • Experiment Morrise, Bransforda , & Frankse (1977): – Respondenti opět hodnotili fonologické nebo sémantické znaky slov (Does the word rhyme with fighter? Writer; Does the word fit the gap in the sentence? „The ̶ ran into the lamp-post: car.“) • Nedostali instrukci k zapamatování, jednalo se tedy o incidental learning Zpracování vhodné pro transfer III • Experiment pokračování… – 2 typy rekognice – ( 1) standardní mix prezentovaných a neprezentovaných slov; (2) prezentace série slov s otázkou, zda byla prezentována položka, která by se rýmovala s touto – Sémantické zpracování vedlo k lepšímu výkonu ve standardním úkolu, rýmování však, přestože se jedná o mělké zpracování, vedlo k lepšímu výkonu v rýmované rekognici – Výhoda sémantického zpracování je však větší a jedná se pouze o kontext učení-vybavování Proč je hlubší zpracování lepší? • Rozdíl mezi maintenance rehearsal a elaborative rehearsal – Při maintenance rehearsal se snažíme položku udržet v mysli, nezpracováváme ji hlouběji – Při elaborative rehearsal zpracováváme položky hlouběji nebo propracovaněji – Rozdíl se objevuje např. ve studiích, kde jsou opakována slova buďto s instrukcí na zapamatování, nebo bez ní (buď se snažíme organizovat si materiál, nebo ne) • Jedná se o intentional learning Organizace a učení I • Proč pomáhá sémantické kódování? • V typickém experimentu s manipulací úrovní zpracování si účastníci mají pamatovat slova, která znají – jsou v jejich slovníku. Úkolem je udělat „dostupnými“ tato slova a ne jiná, která také známe. – Základem je subjektivní organizace materiálu – Chunking na základě blízkosti s jedním slovem nebo kategorií – Tento princip vede také ke konfabulacím Organizace a učení II • Jak lze organizovat materiál? – Hierarchická struktura u slov, které to dovolují: zvířata – domácí mazlíčci (…); hospodářská (…) – Příběh (u nesouvisejících prvků): kostel, jablko, žebrák, koberec, ruka, klobouk, dlaň, konvička, drak, kanón – „Vyšel jsem z kostela a dal jsem jablko žebrákovi…“ (velmi náročné a nehodí se při rychlé prezentaci slov, možné konfabulace slov z věty) – Vizualizace: představujeme si prezentovaná slova ve spojení (labuť na motorce) Epizodická paměť a mozek Epizodická paměť a mozek I • Tulving: zásadní je znovu prožití události (reexperiencing, mental time travel) • Behaviorální kritéria: what – where – when • Neuropsychologická zjištění – Zásadní je hipokampus (pacient HM) Epizodická paměť a mozek II • Neuropsychologická zjištění (pokračování): – Zásadní jsou Papezovy okruhy = limbický systém (propojují hipokampus s frontálním lalokem) – Existují však i pacienti s narušením hipokampu, kteří mají zachovanou rekognici – důležité jsou i vedlejší struktury – Existují amnestiční pacienti, kteří mají vysokou inteligenci a dokáží se učit nové informace na bázi sémantické paměti (směr epizodická paměť závislá na hipokampu -> sémantická paměť není jednoznačný) Kontroverze… • Tato zjištění jsou však ojedinělá a mohou být specifická (amnestický pacient se zachovalou sémantickou pamětí trpěl anoxií při porodu, během které došlo k poškození hipokampu – jeho mozek se tedy mohl ve vývoji adaptovat) • Obvykle je narušení hipokampu spojeno s nefunkční rekognicí – jak to tedy je? (Dozvíme se na konci) EP a zdravý mozek I • Typické studie využívají EEG a měří eventrelated potentials (ERP), tedy aktivitu v určité oblasti závislou na úkolu (ukládání, vybavení) – Měří se vzorec aktivity, který je průměrem mnoha opakování úkolu EP a zdravý mozek II • ERP – Ukazuje se, že verbální kódování je závislé na levém frontálním laloku a vybavování na pravém frontálním laloku; neverbální kódování je závislé na pravém frontálním laloku a prefrontálních oblastech • ERP fMRI studie (Brewer, Zhao, Desmond, Glover, & Gabrieli, 1998): – Oddělená analýza skenů pro jednotivé úkoly – Prezentace obrázků a přitom hodnocení, zda se jedná o exteriér nebo interiér EP a zdravý mozek III • ERP fMRI (pokračování) – Následovala neočekávaná rekognice (staré + nové obrázky) – Účastníci měli rozhodnout, zda se jedná o starý nebo nový obrázek + zda si jej „pamatují“, nebo spíše „vědí“, že ho viděli – Položky, které byly hodnoceny „pamatuji si“, byly spojeny s nejvyšší aktivitou hipokampu při kódování • Podobná studie se slovním materiálem – Nejvyšší aktivace levého frontálního laloku a hipokampů bilaterálně London taxi drivers study • Série výzkumů, které ukázaly, že – Londýnšní taxikáři mají větší objem hipokampu (zejména střední a zadní části) – Při vytváření nové trasy skrze město se objevuje vysoká aktivita pravého hipokampu – Byli však horší v jiných vizuospaciálních metodách (kopie a oddálená reprodukce figury) ve srovnání s londýnskými řidiči autobusů – jejich mozek si tedy vytvořil bohatou strukturu spojů (mapu Londýna), což ovšem vedlo k omezení jiných vizuospaciálních schopností Mozek a rekognice I • Rekognice vždy zahrnuje do určité míry vzpomínání (recollection) a familiaritu – Vzpomínání je proces, při kterém rozpoznáme položku tak na bázi vybavení kontextuálních detailů – Familiarita závisí na vnímání silné paměťové dráhy, nevybaví se však žádný kontext ani detaily učení – Příklad – potkáte člověka, o kterém víte, že ho znáte, ale vůbec nevíte odkud (familiarita). Po dlouhém uvažování můžete přijít i na kontext a vzpomenete si, odkud ho znáte Mozek a rekognice II • Nejjednodušší model rozlišení: remember/know task • Podstatu jejich odlišností tvoří propojení oblastí mediálního temporálního laloku – Binding of item and context model (Diana et al., 2007) – Perirhinal cortex – „co“ důležité pro familiaritu – Parahipokampal cortex – „kde“ důležité pro vzpomínání – Hipokampus – dostává obě informace a sváže je do asociace položka-kontext (základ vzpomínání) Mediální temporální lalok • Perirhinal cortex – „co“ důležité pro familiaritu • Parahipokampal cortex – „kde“ důležité pro vybavení • Hipokampus – dostává obě informace a sváže je do asociace položka-kontext (základ vybavení) Mozek a rekognice III • fMRI (Diana et al., 2007) – Vzpomínání je spojeno s vyšší aktivitou parahipokampálního kortexu a hipokampu – Familiarita je spojena s vyšší aktivitou perirhinálního kortexu – Model vysvětluje, proč někteří pacienti s poškozením hipokampu mají familiaritu zachovanou a jiní ne (jedná se o rozsah poškození do dalších částí mediálního temporálního laloku) Diana et al., 2007 Mozek a volné vybavení I • Volné vybavení je asociováno s rozsáhlejší aktivitou mozku, než rekognice, mnohé ovšem mají společné (aktivita levého hipokampu a levého ventrolaterálního prefrontálního kortexu při kódování – nejvyšší u volného vybavení) Volné vybavení vs. rekognice • Volné vybavení je tedy těžší úkol • Volné vybavení je navíc spojeno se zvýšenou aktivitou dorzolaterálního prefrontálního kortexu a posteriorího parietálního kortexu (vytváření asociací) DĚKUJI ZA POZORNOST e.literakova@gmail.com Konzultace: úterý 14 – 16