Kognitivní funkce - jejich diagnostika a trénink- PSB_444 Jaro 2013 Aneta Dorazilová PsÚ FFMU Obsah hodiny: 1.Charakteristika kognitivních funkcí (paměť a pozornost) 2. 2.Některé testy (TMT, AVLT, TVF) 3. 3.Kognitivní deficit u schizofrenie • •4. Cvičení na krátkodobou paměť • PAMĚŤ •Model paměťových skladů: senzorické, krátkodobé, dlouhodobé • •Pracovní paměť: fonologická smyčka, vizuo-spaciální náčrtník, hlavní vykonavatel • •Senzorické sklady à Kd.paměť à Dd.paměť •(-rozpad) (-nahrazení) (-interference) PAMĚŤ http://www.it.uu.se/edu/course/homepage/hcinet/ht04/lectures/lecture4/memory_scheme.jpg PAMĚŤ Vybavování •Vybavení (hledání + rozhodování) a Rekognice (rozhodování) • • •Prohledávání asociační paměti (opakované prohledávání Dd.paměti, asociace mezi položkami) Vybavování •Využití nápovědí (např. dvojice slov, popis osoby, předmětu…) • •př. úkolů: •Jak se do lesa, tak ……….. •Mach a ….. •Hořká, mléčná, bílá …… • •Snadnější vybavení nadávek; textů písní (automatismy) • • • PAMĚŤ •Efekt novosti •Efekt slovní délky •2 úlohy využívající pracovní paměť • •Zapomínání: interference, rozpad paměťové stopy Jak jste na tom vy? Cvičení 1 •1. V řeznictví koupit kilo vepřového masa. •2. Na úřadě si vyzvednout nový občanský průkaz. •3. Koupit mamince květinu k narozeninám. •4. Na poště vyzvednout zásilku od kamarádky. •5. V drogerii nakoupit zubní kartáček, pastu a ústní vodu. •6. Jít do cukrárny objednat narozeninový dort. •7. Zavolat zubnímu lékaři a přeobjednat termín návštěvy z desáté hodiny dopolední na třetí hodinu odpolední. •(autor: Denisa W.) POZORNOST •Distribuovaná funkce (více oblastí v mozku) • •Vlastnosti: kapacita (rychlost) + kontrola (pracovní paměť) • •Procesy: zakódování, zaměření, přesunutí, udržení, stabilizace • • • • • • POZORNOST •Druhy: •Zaměřená (sluchová, zraková) •Rozdělená (podobnost úloh, obtížnost úloh, praxe) • •Řízení proudu pozornosti: odklonění, přesunutí, přiklonění (Posner, Peterson, 1994) POZORNOST •Automatické procesy (rychlé, nevyžadují pozornost, neuvědomované, nastávají nutně) • •Chybné výkony (selhání paměti, nedostatek kontroly, selhání podprogramu, chybné rozlišení, nepatřičná kombinace akcí) Cvičení 2 • •Máte 2 minuty na zapamatování • •(autor: Tibor Ž.) Měření kognitivního deficitu •Širší norma vs. deficit • •Optimální postup vs. realita • • Měření a rehabilitace • • • • • •(Preiss, M.: Psychologické testy a realita všedního dne) • Psychologové, kteří mají sledování vztahů mezi mozkem a chováním, většinou poškozeným, za hlavní ,náplň práce' (tj. neuropsychologové), tráví psychoterapií osob s poškozením mozku v průměru 2,7 hodiny za týden, kognitivní rehabilitací 1 hodinu týdně, psychometrickým vyšetřením 25,9 hodin za týden (podle Ruff, 2003). Hrubý nepoměr mezi testovým vyšetřením a rehabilitací/psychoterapií se musí nutně někde projevit - nejpravděpodobněji v nedostatečné péči o zlepšení kvality běžného života pacienta. Test cesty (TMT A+B) •zjišťuje zejména operační úroveň pozornosti (rychlost je hlavní) •X WCST zjišťuje hlavně strategickou úroveň (hlavní je kontrola) • •Instrukce, měření času •(zácvik-A-zácvik-B) •Vyhodnocení protokolu – dle norem • • • Test cesty (TMT A+B) Normy pro TMT Paměťový test učení (AVLT) •Publikován 1941, modifikace 1964 (A. Rey) •Sada A: 15 slov, sada B: 15 slov (interference) •Zjišťuje úroveň verbálního učení a paměti • •podobný test: řazení písmen a čísel (WAIS-III) • AVLT •Správně vybavená •Opakování •Konfabulace • •Administrace: •5x sada A (čteme) •1x sada B (čteme) •sada A •cca 30 min •sada A • • • • • Normy pro Paměťový test učení Test verbální fluence (TVF) •Pro každé písmeno správně vybavená slova, opakovaná, nebo nesprávná nepočítáme •Celkový skór: slova ke všem 3 písmenům • •Písmena: (B), N, K, P Schizofrenie •MKN: F20 •Celoživotní riziko onemocnění: 1% •Příznaky: ??? •Klinicky výrazné narušení KF u 40-60% • Kognitivní deficit u diagnózy schizofrenie • •Premorbidní úroveň • •1. ataka • •Průběh • Kognitivní deficit u diagnózy schizofrenie •Premorbidně: drobné poruchy motorického vývoje, učení, pozornosti, řeči • •KD často nezávislý na pozitivní symptomatice Kognitivní deficit u diagnózy schizofrenie Kognitivní deficit u diagnózy schizofrenie • •Pozornost: komplexní narušení, specifika u paranoidní schizofrenie (ostražitost atd.) • •… obtíže zejména na úrovni dalšího zpracování a využití získaných informací (rozsah pozornosti nenarušen) • • • Kognitivní deficit u diagnózy schizofrenie • •Paměť: narušena deklarativní, sémantická, funguje použití vodítek a nápovědy, • •….obtíže spíše ve vštípivosti a volném vybavení, procedurální paměť zachována! • (schizophrenia.com) Nápadnosti v řeči u dg. schizofrenie • • • • • •Pozitivní příznaky: inkoherentní projev, agramatismy, dezorganizace řeči, náhlé změny tématu •Negativní příznaky: nemluvnost, bezobsažná řeč Velmi záleží na tom, v jaké fázi léčby se s pacientem setkáme (tzn. jaká je medikace, jak dlouho je hospitalizován, kolikátá ataka … Všechny tyto faktory mohou VELMI významně ovlivnit zejména řečové schopnosti a celkový dojem z pacienta) MATRICS •Iniciativa pro vytvoření jednotné testové baterie měření KF u schizofrenie •„Measurement and treatment research to improve cognition in schizophrenia“ •http://www.matrics.ucla.edu/index.shtml • MATRICS Cvičení 3: •1 litr mléka •20 dkg tvrdého sýru •6 vajec •4 piva •1 máslo •10 rohlíků • •(5x za sebou si přečtěte) Cvičení 3: •1 litr mléka……………………………….16 Kč •1x vejce……………………………………….3 Kč •1x pivo……………………………………….15 Kč •10 dkg šunky……………………………...23 Kč •1x rohlík………………………………………2 Kč •1x máslo……………………………………25 Kč •10 dkg tvrdého sýru………………….16 Kč •1x Kofola…………………………………..30 Kč • •(po dobu 2 minut si zapamatujte tento seznam) •(autor: Tomáš S.) • •Kolik tedy stojí váš nákup?? • • !Děkuji za pozornost! •Kdo má zájem, doporučuji článek o „lidové neurovědě“ http://www.guardian.co.uk/science/2013/mar/03/brain-not-simple-folk-neuroscience# • •Úkol na příště vám dojde mailem zítra…možná pozítří…určitě do neděle J Literatura a zdroje •Obereignerů, R. et al. (2011): Kognitivní deficity u schizofrenie; Psychiatrie pro praxi, 12 (2). •Přikrylová-Kučerová, H. (2010): Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů; Brno: Psychiatrická klinika FN Bohunice, LFMU. •Eysenck, M., Keane, M. (2008): Kognitivní psychologie; Praha. Academia. •Kučerová, H., Preiss, M. (2006): Neuropsychologie v psychiatrii; Praha: Grada Publishing, a.s. •www.matrics.ucla.edu •www.guardian.co.uk • • •